Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 2707 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Okernoot schreef:
12-05-2026 15:33
Maar hoe moet ik dat zien dan, is een auto volgens jou eigenlijk een gebouw?
Bij een flinke prijsstijging zou een bewoner van een rijtjeswoning zijn gasrekening met 20 euro per maand zien oplopen in 2030, denkt het PBL. Wie jaarlijks 13.000 kilometer in een benzineauto rijdt, zou dan ongeveer twee tientjes per maand extra kwijt zijn. De prijzen kunnen flink hoger zijn voor mensen die meer gas of benzine gebruiken, of juist lager voor mensen die al elektrisch rijden en verwarmen met een warmtepomp.

Het gaat over auto's en gebouwen!
Okernoot schreef:
12-05-2026 16:06
Dus niet voor brandstoffen voor motorvoertuigen.
Huh? Benzine en diesel zijn toch brandstoffen voor motorvoertuigen?
Where is my mind?
Taalkundig kan het allebei:

“Vanaf 2028 moeten leveranciers van benzine, diesel en aardgas voor de verwarming van gebouwen afrekenen voor elke ton CO2-uitstoot die daarbij komt kijken.”

“Vanaf 2028 moeten leveranciers van benzine, diesel en aardgas voor de verwarming van gebouwen afrekenen voor elke ton CO2-uitstoot die daarbij komt kijken.”

Maar in de context is de eerste logischer want benzine en diesel worden over het algemeen niet gebruikt voor het verwarmen van gebouwen.
Het is een Europese maatregel. ik denk dat met diesel met name stookolie wordt bedoeld. In diverse landen in Europa wordt dit nog steeds gebruikt om huizen te verwarmen. Benzine dan weer niet.

Het gaat om alles uitstoot, zowel voor verwarming als vervoer. Het leven gaat heel duur worden. Reken maar dat elektriciteit ook steeds duurder gaat worden op termijn.
SurferRosa schreef:
12-05-2026 17:20
Huh? Benzine en diesel zijn toch brandstoffen voor motorvoertuigen?
Je kunt olieproducten verbranden voor het genereren van elektriciteit, en zo las ik dat ook in het artikel. Ik las het kennelijk niet goed dus, excuses.
Stormie schreef:
12-05-2026 17:00
Bij een flinke prijsstijging zou een bewoner van een rijtjeswoning zijn gasrekening met 20 euro per maand zien oplopen in 2030, denkt het PBL. Wie jaarlijks 13.000 kilometer in een benzineauto rijdt, zou dan ongeveer twee tientjes per maand extra kwijt zijn. De prijzen kunnen flink hoger zijn voor mensen die meer gas of benzine gebruiken, of juist lager voor mensen die al elektrisch rijden en verwarmen met een warmtepomp.

Het gaat over auto's en gebouwen!
De hoge brandstofprijzen die we nu hebben, hebben ook zo goed als geen impact. Het gemiddelde aantal kilometers dat wordt gereden is sinds het begin van de oorlog zelfs gestegen. En als je ziet hoe druk het in het weekend op de wegen is zijn dat ook heel veel minder noodzakelijke kilometers. Kennelijk is er nog genoeg geld om meer voor brandstof te betalen. Die 2 tientjes extra per maand zullen geen impact hebben.
En de volgende fuck-up komt er aan: https://www.nu.nl/politiek/6395687/wors ... rmijn.html

VVD (uiteraard zou je bijna zeggen) leverde destijds de verantwoordelijke minister, het parlement keurde een onuitvoerbare wet gewoon goed, en de huidige minister (ook VVD) wil niets doen om het op te lossen.

Misschien wordt het toch tijd dat we onze regering gewoon inruilen voor het EU parlement en EU commissie. Je moet er toch niet aan denken dat een Nederlandse regering alles zelf zou bedenken.... De wetten op basis van EU-richtlijnen zitten stukken beter in elkaar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven