Een nieuw begin.

13-02-2026 11:33 303 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Mijn vorige topic heb ik laten verwijderen i.v.m. eventuele herkenbaarheid. Ik ben nu op een veilige plek en wil dat ook graag zo houden.

Korte samenvatting: half jaar geleden heb ik een topic geopend voor advies. Ik was namelijk bang voor mijn ex en wilde alleen tips om er mee om te kunnen gaan. Door de maanden heen heb ik mij gerealiseerd dat er sprake was van huiselijk geweld en andere problematiek bij mijn ex. Inmiddels zit ik op een veilige plek.

Ik merk dat het besef nu pas begint in te dalen. Heb geen idee hoe de komende dagen/weken/maanden zullen gaan verlopen, maar vanaf nu kan het alleen maar beter worden! :)
Gisteren hoorde ik een interview met 2 schrijvers van een boek over pijn en zij zeiden dat een positieve invloed van je omgeving helend kan werken voor pijn. Dus wat goed dat je je prettig voelt bij je nieuwe sociale contacten! Daar wordt je beter van.
Hele fijne verjaardag gewenst vandaag. Dat er nog veel in alle vrijheid mogen volgen.
jeetje wat een verhaal..Gelukkig gaat het nu beter met je!
Gefeliciteerd! Wat fijn dat je weer leuke dingen aan het ondernemen bent en dat het fysiek ook steeds wat beter gaat! Weggaan bij je ex is echt een hele goede beslissing geweest, fijn dat het gelukt is en je huis ook steeds meer een thuis is. :heart:
Gefeliciteerd met je verjaardag! En wat een mooie stappen heb je gezet/ben je aan het zetten.
Van harte met je verjaardag! En wat een goede berichten lees ik, het is je gegund!
Van harte gefeliciteerd :cheer2:
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Lamaatjee2 schreef:
02-05-2026 09:42

Edit
Wat een leuk bericht! En gefeliciteerd met je verjaardag!
Even een ongevraagde bemoeienis... Zijn het vrouwen waarmee je afspreekt? Of toch mannen en zou dit ook voor dates kunnen doorgaan?
In dat geval, pas je wel op? Volgens mij ben je nog heel erg kwetsbaar.
lenthe_ wijzigde dit bericht op 03-05-2026 09:10
15.65% gewijzigd
Klinkt als een leuk weekend! En gefeliciteerd met je verjaardag!
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Lamaatjee2!
:daisy:
Dankjewel allemaal voor de felicitaties en de lieve berichten! :heart:

Heb vandaag een hele fijne dag gehad. De fijnste verjaardag die ik jaren heb gehad. Vandaag eerst thuis lekker op de bank gezeten met de katten, wat aan het huishouden gedaan en macarons gegeten. En in de avond naar de stad gegaan, dat bedeltje gehaalt én een nieuwe rode lipstick, en daarna gezellig bijgekletst met die oude kennis. Was net als gister wat later geworden dan ik van tevoren in gedachten had, maar het gaat gelukkig nog goed.

Ben wel tegen een praktisch probleem aangelopen: m'n paraplu heb ik niet meegenomen toen ik weg ging bij m'n ex, en was vergeten een nieuwe te halen vandaag in de stad. Kwam dus als een verzopen katje thuis vanavond :P

Niet quoten a.u.b.
lenthe_ schreef:
02-05-2026 19:28
Wat een leuk bericht! En gefeliciteerd met je verjaardag!
Even een ongevraagde bemoeienis... Zijn het vrouwen waarmee je afspreekt? Of toch mannen en zou dit ook voor dates kunnen doorgaan?
In dat geval, pas je wel op? Volgens mij ben je nog heel erg kwetsbaar.
Dankjewel! Zou je voor de zekerheid wat ik heb geschreven weg willen halen uit je bericht?

Ik snap je vraag, maar je hoeft je daar absoluut geen zorgen over te maken hoor gelukkig. Tijdens die picknick kwam het toevallig ter sprake dat ik vrijgezel was en probeerde iemand me gelijk te koppelen aan een vrijgezelle man daar, maar heb dat gelijk netjes afgekapt. Er komt pas weer een nieuwe man in m'n leven als het met mij helemaal weer goed gaat. Zowel lichamelijk als emotioneel. Eerst goed voor mezelf zorgen en mezelf weer terug vinden, en daarna pas weer een man toevoegen aan m'n leven. Als er een leuke, fijne man voorbij komt dan. Ik kan het me ook niet echt voorstellen dat ik straks met kerst al bij een nieuwe schoonfamilie aan tafel zit. Laat mij dit jaar met kerst maar lekker thuis met de katten een kerstfilm kijken op de bank :)

Die oude kennis is trouwens inderdaad wel een man, maar hij zal samen een drankje gelukkig nooit opvatten als een date.

Niet quoten a.u.b.
Wat fijn dat je zo'n goed weekend hebt gehad! En ik herken het wel dat je zo'n energie kunt krijgen van een leuke avond met nieuwe of oude vrienden, zeker ook als je er weinig van verwachtte of het eerst vooral spannend vindt.

Nu maar twee daagjes lekker uitrusten en nagenieten. Perfecte start van je nieuwe levensjaar zo, gefeliciteerd!
stokbootje schreef:
03-05-2026 21:03
Wat fijn dat je zo'n goed weekend hebt gehad! En ik herken het wel dat je zo'n energie kunt krijgen van een leuke avond met nieuwe of oude vrienden, zeker ook als je er weinig van verwachtte of het eerst vooral spannend vindt.

Nu maar twee daagjes lekker uitrusten en nagenieten. Perfecte start van je nieuwe levensjaar zo, gefeliciteerd!
Heb uit vrijdag- en zaterdagvond inderdaad veel energie gehaalt, maar zit nu weer thuis met een bedompt gevoel. Degene met wie ik vandaag had afgesproken vondt mij "teveel". Ik heb dit vroeger ook veel gehoord en ben op dat punt ook met regelmaat flink onzeker geweest. Het lastige vindt ik ook dat ik dit vaak pas achteraf te horen krijg. Op het moment zelf wordt het eigenlijk nooit aangegeven. Vindt het trouwens ook best stom dat het altijd dan wordt uitgesproken als dat ik teveel ben en dat het dus sowieso mijn probleem is en dat ik dat dan moet oplossen.

Ik krijg vaak te horen, zowel op werkgebied als privé, dat mijn sociaalheid, enthousiasme en gedrevenheid juist mijn sterke kanten zijn. Denk ook dat ik niet dat ik nu nog zo goed overeind zou staan na alles dat er is gebeurd als ik deze eigenschappen niet had. Het is dus iets waar ik trots op kan zijn, maar het heeft dus ook zo z'n keerzijde.

Dit is wel een moment waarop ik m'n ex ineens ontzettend mis. Met hem zat ik in het begin van de relatie wel op één lijn qua praten en humor. Hij heeft toen nooit tegen mij gezegt dat ik teveel was. En zo'n vriendschap mis ik wel ontzettend. Al mis ik verder m'n ex als kiespijn hoor. Mis nu puur één deel dat in het begin van de relatie aanwezig was.

Vind het nu eigenlijk ook best stom dat ik nu huilend hierover in bed zit. Zeker omdat ik hier de laatste jaren (voor zo ver ik weet) hier een stuk minder last van heb gehad. Ik zal uiteindelijk sowieso wel mensen tegenkomen en vriendschappen opbouwen met mensen die mij niet ervaren als "te veel", maar blijf het toch best pijnlijk vinden. Al kan dat dit mij nu zo raakt ook komen doordat het vandaag heel gezellig leek, en ik daarnet ineens een appje hierover kreeg. En heb afgelopen nacht ook een wat kortere nacht dan normaal gehad.

Niet quoten a.u.b.
Wat vervelend om dat op zo'n manier te horen, zeker onverwacht. Je kunt niet 'teveel' of 'te weinig' zijn als een soort permanente karaktertrek. Of je iemand teveel vindt hangt immers af van je eigen karakter, in relatie tot de ander.

Ik ben introvert, woon al heel mijn volwassen leven alleen en houd van rust, stilte, en heb moeite met spontane acties. Logischerwijs vind ik sommige mensen ook wel eens 'teveel', maar dan 'teveel voor mij'. Gewoon geen match, niet een probleem dat opgelost moet worden. Sterker nog: ik zou eerlijk gezegd zelf wel eens meer iets van hun karakter willen hebben. Dus ik wil eerder zelf veranderen dan dat de ander dat moet ;-D

Ik zou er hooguit iets over zeggen wanneer het zich uit in concreet gedrag dat ik niet oke vind. Ik heb bijvoorbeeld een collega die heel druk is, heel hard praat en uit enthousiasme je er niet tussen laat komen of dwars over je heen praat. Dan zeg je niet "jij bent teveel voor mij". Dan zeg je toch "je valt me steeds in de reden, wil je me eerst even laten uitpraten?"

Ik ben net als jij herstellend van een hersenschudding, kan dat iets te maken hebben met je emotionele reactie? Ik merk in elk geval wel dat ik wat labieler ben dan anders, en minder veerkracht heb om om te gaan met onverwachte of vervelende gebeurtenissen.
Tjezus, wat vals
Je bent nooit teveel, dat een ander dat vindt moet je laten waar het hoort: bij de ander.

Misschien heb je een afterparty-dipje. Denk terug aan de leuke vrijdag en zaterdag :heart:
Oh, je was teveel voor die ander, dan weet je meteen weer waarom hij een oude kennis is, lekker laten gaan, want dan houd je ruimte over voor mensen die wel bij jou passen.
Weg
libe wijzigde dit bericht op 04-05-2026 07:08
Reden: Niet goed gelezen
84.62% gewijzigd
Groetjes!
Nog gefeliciteerd Lamaatjee! :redrose:

Sommige mensen vinden dat ze gewoon maar alles moeten kunnen zeggen, in het kader van "dat is gewoon mijn mening" en "eerlijkheid". Maar de vraag is natuurlijk wat de ander ermee opschiet als je even via de app, na een leuke dag, plompverloren laat weten die ander teveel te vinden. Dan mag je ook wel even over jezelf en je eigen beweegredenen nadenken, zou je denken. Maar dat schort er dan nog weleens aan. En tegelijkertijd kan jij natuurlijk, als je daar behoefte aan hebt, een grens aangeven. Want ook dit gaat, vrees ik, toch ook een beetje over grenzen, zoals natuurlijk wel vaker in dit topic. Op zich hoef je namelijk echt niet zomaar zo'n appje "in ontvangst" te nemen en mag je ook echt wel laten weten wat zoiets met je doet of wat je ervan vindt dat iemand na een leuke avond ineens zo'n app stuurt. Maar goed, begrijpelijk als je daar geen zin in hebt hoor!
Je bent nooit teveel hier op Viva hoor!
Lori schreef:
04-05-2026 07:29

Sommige mensen vinden dat ze gewoon maar alles moeten kunnen zeggen, in het kader van "dat is gewoon mijn mening" en "eerlijkheid".

Ah ja, de "dat mág ik zeggen" fanclub
Tjezus, wat vals
Oh joh lamaatje, die ander was te weinig. Je hoeft zo’n appje niet geruisloos in ontvangst te nemen hè? Je kunt iets appen als dat jij het een heel leuke afspraak vond en dat dit een domper voor je is en dat je het voorlopig hierbij wilt laten.

Wat aan de hand kan zijn -kan hè, hoeft niet, maar ik herken dat van mijn vroegere zelf- dat je je voor old times sake heel vertrouwd voelde bij de ander en dat je wat te vertrouwelijk bent geweest en teveel hebt verteld. Voor de ander kan dat ongemakkelijk zijn als diegene enkel oppervlakkige smalltalk wilde tijdens zo’n eerste afspraak na lange tijd.

In elk geval: je bent goed zoals je bent, en je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn. Zo scheidt zich ook het kaf van het koren.
Nou zeg, wat een rare actie. Dat je heel misschien tijdens een afspraak met iemand aangeeft dat iets een beetje veel is, dus op het moment zelf, kan ik me onder sommige omstandigheden nog wel iets bij voorstellen. Ik heb wel eens een collega tijdens een zakenreis gevraagd of het even wat minder kon, aangezien ik met enorme migraine uit het vliegtuig kwam. Maar dan is het 1) direct. 2) gericht op gedrag, niet de persoon (sorry, dat gepraat is me nu even te veel, en niet: jíj bent me te veel) en 3) met het probleem bij mezelf (niet: jouw gedrag ís te veel, maar: dat gedrag voor míj nu even te veel).
Achteraf nog melden slaat helemaal nergens op. Dan kan iemand niks meer veranderen, en voelt zich er alleen maar rottig over. Waarom zou je dat in vredesnaam doen? Dat voelt voor mij echt hetzelfde als na een etentje iemand nog even appen dat je die groene trui trouwens echt niet vond staan. Wat moet iemand daar mee?

Niet aan jezelf gaan twijfelen hoor, dit was vooral een rare actie van die ander.
ladadieladieda schreef:
04-05-2026 13:40
Oh joh lamaatje, die ander was te weinig. Je hoeft zo’n appje niet geruisloos in ontvangst te nemen hè? Je kunt iets appen als dat jij het een heel leuke afspraak vond en dat dit een domper voor je is en dat je het voorlopig hierbij wilt laten.

Wat aan de hand kan zijn -kan hè, hoeft niet, maar ik herken dat van mijn vroegere zelf- dat je je voor old times sake heel vertrouwd voelde bij de ander en dat je wat te vertrouwelijk bent geweest en teveel hebt verteld. Voor de ander kan dat ongemakkelijk zijn als diegene enkel oppervlakkige smalltalk wilde tijdens zo’n eerste afspraak na lange tijd.

In elk geval: je bent goed zoals je bent, en je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn. Zo scheidt zich ook het kaf van het koren.
Precies dit wilde ik zeggen: de ander is te weinig. Heel vreemd dat dit na afloop nog gezegd wordt. Was daar nog een actie aan gekoppeld? Bijv. Je was te veel dus ik wil nooit meer afspreken?

De optie van te veel delen, vind ik nog wel een mooie interpretatie. Zo heb ik zelf te veel nooit gezien, maar kan me het wel voorstellen dat iemand dat doet en dat als vrij intens wordt ervaren door een ander.

Maar dan nog; jij bent jij en dat hoef je niet veranderen. Fijn dat je een leuke verjaardag hebt gehad en wat sociale contacten opgedaan hebt. Blijf gewoon lekker jezelf!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven