Een nieuw begin.

13-02-2026 11:33 251 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Mijn vorige topic heb ik laten verwijderen i.v.m. eventuele herkenbaarheid. Ik ben nu op een veilige plek en wil dat ook graag zo houden.

Korte samenvatting: half jaar geleden heb ik een topic geopend voor advies. Ik was namelijk bang voor mijn ex en wilde alleen tips om er mee om te kunnen gaan. Door de maanden heen heb ik mij gerealiseerd dat er sprake was van huiselijk geweld en andere problematiek bij mijn ex. Inmiddels zit ik op een veilige plek.

Ik merk dat het besef nu pas begint in te dalen. Heb geen idee hoe de komende dagen/weken/maanden zullen gaan verlopen, maar vanaf nu kan het alleen maar beter worden! :)
Lieve TO,
Lees asjeblieft de tweede regel van je OP door, wanneer je toch aardig wil zijn voor deze mannen, en het moeilijk vindt om het contact af te kappen:

Ik ben nu op een veilige plek en wil dat ook graag zo houden.
Alvast een korte update:

Buurman is geblokkeerd. Mocht ik heb nog eens tegenkomen en hij valt mij dan lastig, dan zal ik gelukkig prima tegen hem kunnen zeggen dat hij mij met rust moet laten.

Kwam er daarnet achter dat ook de familie van m'n ex weer contact probeerd te zoeken. Vanwege de inhoud van de mail heb ik voor de zekerheid toch even gebeld met de politie. Heb op hun advies m'n ex gemailed, met familielid in cc, dat hij, z'n familie en z'n vrienden mij met rust moeten laten. Mocht er toch meer gebeuren, dan moet ik contact opnemen met de politie. En natuurlijk alle berichten wel goed bewaren. Ga het nog instellen dat hun mails automatisch in een apart mapje komen. Hoef ik daar niet naar om te kijken.

Overigens hoeft niemand bang te zijn dat ik nog contact zoek met m'n ex of dat ik m'n buurman niet op afstand durf te houden. Probeer nu met m'n hersenschudding de manier te kiezen die voor mij het meest makkelijk is. Helaas met m'n buurman en m'n ex niet voor de juiste oplossing gekozen. Maar buurman is inmiddels ook geblokkeerd en ex kon mij dus sowieso alleen nog maar bereiken op m'n oude mail. Zodra ik straks klaar ben met alles overzetten op m'n nieuwe mail kom ik die mails van hem sowieso niet meer tegen. Had nogal onderschat op hoeveel plekken ik m'n mail moet veranderen en hoelang dat zou duren @(

Niet quoten a.u.b.
Je kan zijn mailadres instellen als ‘ongewenste mail’ en ook blokkeren, hoef je niet alles over te zetten.

Ik hoop dat je een beetje tot rust kan komen
Never mind. Herkenbaar.
nadinexxx wijzigde dit bericht op 15-03-2026 09:00
96.23% gewijzigd
Ja hoor, dat mag gewoon.
Zou jij zomaar uit het niets naar iemand die je net kent een seksueel bericht sturen? Dat is toch raar? En gezien de situatie ook bedreigend gedrag. Daar mag je jezelf tegen beschermen. En dat hoef je niet uit te leggen, want jij bent niet degene die iets raars doet in de communicatie. En het is niet jouw verantwoordelijkheid of die man dat snapt.

Als je hem tegenkomt en hij begint erover (dat hoeft niet te gebeuren), waarom zou je dan liegen? Als je zegt dat je een nieuw nummer hebt, zeg je eigenlijk dat er geen probleem met zijn bericht is. Logisch dat hij dan je nieuwe nummer zou vragen. Dan doe je je eigen boodschap teniet, uit angst voor ongemakkelijkheid. Maar het is niet jouw schuld dat het ongemakkelijk is. Het is niet prettig om hem dan tegen te komen, dat klopt. Maar liegen en toegeven maakt de situatie fijn voor hem, en juist heel onprettig voor jou. Waarom is zijn ego belangrijker dan jouw grens?

Als je hem tegenkomt, en áls hij dan zo'n opmerking maakt, kun je zeggen: 'klopt'. Je hoeft het niet uit te leggen. En als hij vraagt waarom mag je weglopen, of precies zeggen waarom, of zeggen dat je geen behoefte hebt aan contact, net wat je het fijnst vindt.

Het helpt mij altijd wel om me in te denken of het gedrag van de ander bij mij op zou komen. Dat soort mensen stralen uit dat wat zij doen volkomen normaal is en als je daar gevoelig voor bent wil je daar misschien niet tegenin gaan. Maar vanuit mezelf denkend wordt ineens heel helder dat het idioot is om zo'n bericht te sturen (/ te schelden/ iemand op straat na te roepen / een gat in de muur te slaan / wat voor gedrag dan ook dat anderen een onveilig gevoel geeft).

Het zijn volwassen mannen die ervoor kiezen zich zo te gedragen. Ze mogen daarvan gewoon meteen de consequenties merken. Jouw verantwoordelijkheid is naar jezelf, niet het ego van de ander.
tyche wijzigde dit bericht op 15-03-2026 09:12
19.37% gewijzigd
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Tyche, thanks ;)

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het helpt inderdaad om in gedachte te houden dat dat ongemak door de ander komt. Het is lastig zoiets te zien als je je hele leven gewend bent te pleasen. Fijn om dit te lezen.
Hoe gaat het met je? 🍀
Voet het al helemaal als thuis Lamaatje? Heb je je draai een beetje gevonden in je nieuwe leven?
Everything is possible for the one who believes.
Ik vraag me ook af hoe het met je gaat Lamaatje :rose:
Ook ik ben benieuwd hoe het met je gaat Lamaatje.
Ik hoop dat het goed gaat met Lamaatje en dat ze een echte vriendin of vertrouwenspersoon heeft gevonden die haar steunt en waar ze haar hart bij kan luchten. Want wij zijn natuurlijk leuk en onze bedoelingen zijn goed, maar dit contact is surrogaat.
Helemaal mee eens ladadieladieda!
Ik weet niet of wij surrogaat zijn. Anders ja, maar ik denk dat wij wel degelijk tot steun kunnen zijn en een luisterend oor kunnen bieden.
Ik maak me nu zorgen. Vreemd om zo lang niets te horen.
Anna582 schreef:
27-03-2026 19:18
Ik weet niet of wij surrogaat zijn. Anders ja, maar ik denk dat wij wel degelijk tot steun kunnen zijn en een luisterend oor kunnen bieden.
Ik maak me nu zorgen. Vreemd om zo lang niets te horen.
Vind ik ook
Velen hebben hier meegedacht, meegeleefd, hulp aangeboden en een luisterend oor.

To is niets verplicht uiteraard, maar dan nog
Frankly my dear, I don"t give a damn
Nee, ik bedoel echt niet dat ze tot iets verplicht is, maar ik maak me echt zorgen. Dat is wel het nadeel van zo'n forum, dat je verder niets kunt doen.
Anna582 schreef:
27-03-2026 22:48
Nee, ik bedoel echt niet dat ze tot iets verplicht is, maar ik maak me echt zorgen. Dat is wel het nadeel van zo'n forum, dat je verder niets kunt doen.

Idd. Het idee dat die buurman weer 's avonds laat aan haar deur heeft gestaan. Hopelijk is ze veilig in haar nwe buurtje.
Anna582 schreef:
27-03-2026 22:48
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik kijk ook steeds even, toch zorgelijk. Er waren ook mensen die privé contact met haar hadden toch.
Ik maak me ook zorgen, maar ja we kunnen denk ik niks doen. Dat is het hele idee van zo'n forum, dat het anoniem is.
Hallo iedereen, mijn excuses dat ik al even niets meer van mij heb laten horen. Begrijpelijk dat je toch bezorgt raakt als je al een tijdje niets meer hoort van iemand die in zo'n soort situatie als ik zit, ondanks dat dit een forum is. Gelukkig gaat het goed!

Niets meer vernomen van m'n buurman of m'n ex. Ben daar heel blij mee. Voel me ontzettend veilig in m'n huis. Begint langzamerhand ook echt als m'n thuis te voelen. Het herstel van m'n hersenschudding gaat ook weer de giede kant op. Heb het idee dat ik eindelijk weer in wat rustiger vaarwater ben gekomen. Ik merk dat ik nu langzaam aan voor het eerst in maanden echt weer m'n dagelijkse leven kan oppakken. Denk aan lekker m'n huis even schoonmaken, vijf uur op een dag werken of gewoon in het weekend iets leuks buiten de deur kunnen gaan doen. Dat heeft ervoor gezorgt dat dit topic ook op de achtergrond is geraakt. Er is niets vervelend gebeurt waar ik m'n hart over wil luchten of iets groots om te vieren. Het gaat gewoon prima. Al is dat natuurlijk ook een hele overwinning na de afgelopen maanden! :D

Merk wel dat ik echt nog niet de oude ben. Had vanavond even heel kort naar een borrel hier in de buurt willen gaan om nieuwe mensen te leren kennen. M'n plan was om één drankje te doen en daarna weer naar huis te gaan om niet per ongeluk over m'n grenzen te gaan. Helaas bleek vanmiddag al toen ik even een paar boodschappen ging halen dat nu al een borrel iets te enthousiast zou zijn nog voor nu. Dus ik kijk vanavond lekker een serie op de bank met de katten. Op m'n werk loopt het overigens niet helemaal top. De collega die mij nog aan het inwerken is gedraagt zich behoorlijk vervelend naar mij toe omdat ik nu al een aantal maanden ziek ben. Gelukkig staan mijn leidinggevende en mijn team achter me. Levert toch best wat stress op, wat ontzettend zonde is. Zou die energie liever besteden aan wat anders. Overigens is er binnenkort op mijn verzoek wel een gesprek tussen hem, mijn leidinggevende en mijzelf om de situatie te bespreken en duidelijke afspraken te maken.

Met de katten gaat iets minder. Merk dat het Henk inmiddels nu allemaal iets teveel is geworden wat betreft het verhuizen en het moeten missen van m'n ex (denk ik). Daardoor is hij aggresief naar Piet, waar Piet weer bang van wordt. Heb al contact gehad met de nieuwe dierenarts en volg nu het advies op. Hopelijk gaat het met een week of twee alweer een stuk beter! Gelukkig slapen en spelen ze nog regelmatig samen :)

Niet quoten a.u.b.
Fijn bericht Lamaatje!

Excuses zijn niet nodig. Het staat je vrij om wel of niet een update te sturen. Ik herken het bij mezelf ook dat als het zijn gangetje gaat dat het forum dan een beetje naar de achtergrond verdwijnt.

Ik blijf het knap vinden hoe je alles hebt aangepakt en nu ook je weg probeert te vinden. Hopelijk gaan Henk en Piet dat ook snel doen ;)
Wat fijn dat alles vooruit gaat. En het fijnst vind ik nog om te lezen dat je je veilig voelt :)
Blijf goed voor jezelf zorgen!
Everything is possible for the one who believes.
Wat fijn Lamaatjee dat je je veilig voelt. Daarover maakte ik me vooral zorgen. Goed om van je te horen. Ik hoop dat je zo door kunt gaan.
Ik ga er vanaf nu vanuit dat geen bericht goed bericht is.
Fijn om je te lezen!
Fijn om te lezen en sterkte verder TO!
Als je terugkijkt naar de situatie van een paar maanden geleden, zie je wat een enorme stappen je hebt gemaakt!
Je bent ons inderdaad niks verschuldigd, maar het is fijn om weer even wat van je te horen!
Fijn dat je je veilig voelt in je eigen huis!
Goed om te lezen dat het met je herstel ook weer wat beter gaat! Hoop dat deze stijgende lijn zich doorzet!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven