Nieuwe vrienden maken
zondag 10 mei 2026 om 09:04
Ik ben zo'n 1,5 jaar geleden verhuisd en het lukt nog niet echt om contacten op te doen. Ik ben best vaak verhuisd, en altijd wel startte ik een kookclubje, een spellengroep - ik ben van nature initatiefrijk.
Hier is echt een ander verhaal. Vanwege herkenbaarheid kan ik niet te veel uitweiden, maar laten we het er maar op houden dat het een soort Genemuiden is, zwaar religieus. Dus dit is echt wel een andere 'cup of tea' voor iemand als ik. Ik ben bi en voel me alleen al daarom niet op mijn gemak, alsof mensen het voelen.
Ik heb me aangesloten bij een appgroepje tegen eenzaamheid, maar daar kwamen enkel mensen op af met zware vormen van autisme. Mijn vriend en ik merken overal de veroordelende blikken. We worden nog steeds nagekeken, terwijl wij niet flamboyant gekleed zijn ofzo. Intussen zie je families en vriendengroepen bij elkaar klitten.
Wat ik ook heb geprobeerd, zijn Facebookgroepen met oproepjes om vriendinnen te vinden. dat werkt ook niet, mensen laten niks meer van zich horen.
de eenzaamheid snijdt diep door mijn ziel, ik denk ook dat daar een groot deel van mijn psychische klachten nu door zijn ontstaan. Iemand nog een idee?
Iemand nog ideeen om nieuwe contacten op te doen, die ik over het hoofd heb gezien?
Hier is echt een ander verhaal. Vanwege herkenbaarheid kan ik niet te veel uitweiden, maar laten we het er maar op houden dat het een soort Genemuiden is, zwaar religieus. Dus dit is echt wel een andere 'cup of tea' voor iemand als ik. Ik ben bi en voel me alleen al daarom niet op mijn gemak, alsof mensen het voelen.
Ik heb me aangesloten bij een appgroepje tegen eenzaamheid, maar daar kwamen enkel mensen op af met zware vormen van autisme. Mijn vriend en ik merken overal de veroordelende blikken. We worden nog steeds nagekeken, terwijl wij niet flamboyant gekleed zijn ofzo. Intussen zie je families en vriendengroepen bij elkaar klitten.
Wat ik ook heb geprobeerd, zijn Facebookgroepen met oproepjes om vriendinnen te vinden. dat werkt ook niet, mensen laten niks meer van zich horen.
de eenzaamheid snijdt diep door mijn ziel, ik denk ook dat daar een groot deel van mijn psychische klachten nu door zijn ontstaan. Iemand nog een idee?
Iemand nog ideeen om nieuwe contacten op te doen, die ik over het hoofd heb gezien?
zondag 10 mei 2026 om 09:20
Ja, dat heb ik gedaan, maar niemand is op mijn uitnodiging ingegaan.
Met kerst heb ik kaartjes gestuurd en 0 respons.
Ik leende iets van de buurvrouw, ze was heel achterdochtig.
ik heb op veel verschillende plekken gewoond, maar nergens was het zo verstikkend als hier.
zondag 10 mei 2026 om 09:20
blijfgewoonbianca schreef: ↑10-05-2026 09:17Neem een hondje en ga op puppycursus.
Word vrijwilliger achter de bar bij de plaatselijke voetbalvereniging.
ik ben meer een kattenmens, maar vrijwilligerswerk is wel een goed idee
zondag 10 mei 2026 om 09:24
Dat lijkt me oprecht niet fijn. Maar zulke communities kunnen erg kat uit de boom kijkerig zijn en je daarna in hun armen sluiten als het ijs gebroken is. Heb een lange adem en blijf vriendelijk.Ravena schreef: ↑10-05-2026 09:20Ja, dat heb ik gedaan, maar niemand is op mijn uitnodiging ingegaan.
Met kerst heb ik kaartjes gestuurd en 0 respons.
Ik leende iets van de buurvrouw, ze was heel achterdochtig.
ik heb op veel verschillende plekken gewoond, maar nergens was het zo verstikkend als hier.
zondag 10 mei 2026 om 09:28
zondag 10 mei 2026 om 09:32
Hoe uitte zich dat dan, die achterdocht?Ravena schreef: ↑10-05-2026 09:20Ja, dat heb ik gedaan, maar niemand is op mijn uitnodiging ingegaan.
Met kerst heb ik kaartjes gestuurd en 0 respons.
Ik leende iets van de buurvrouw, ze was heel achterdochtig.
ik heb op veel verschillende plekken gewoond, maar nergens was het zo verstikkend als hier.
zondag 10 mei 2026 om 09:41
Oh dat lijkt me echt taai, zeker als je wel van gezelschap houdt. Ik denk meteen: als je echt niet matcht met de gemeenschap/manier van leven, is verhuizen dan nog een optie?
Hoe voel jij je ten opzichte van de mensen, sluit het wel bij jou aan of ben je vooral bang dat mensen jou niet moeten? Wil je wel echt graag aansluiting met deze mensen of meer omdat het zo hoort?
Heb je al wel contacten gelegd en met wie dan?
Hoe voel jij je ten opzichte van de mensen, sluit het wel bij jou aan of ben je vooral bang dat mensen jou niet moeten? Wil je wel echt graag aansluiting met deze mensen of meer omdat het zo hoort?
Heb je al wel contacten gelegd en met wie dan?
zondag 10 mei 2026 om 09:51
Ik ben hier puur gaan wonen vanwege de woningmarkt. Mede door adviezen uit dit topic 
Het was dit, of de daklozenopvang..
Ik heb dit via via gevonden. Na talloze bezichtigingen kwam ik er gewoon niet tussen.
Ik besloot er toen maar het beste van te maken, maar het matcht gewoon echt niet. Het trekt een hele zware wissel.
Ik reageer nog steeds op sociale huurwoningen - particulier kan ik niet betalen.
En ik wil niet naar een kerk.
Het was dit, of de daklozenopvang..
Ik heb dit via via gevonden. Na talloze bezichtigingen kwam ik er gewoon niet tussen.
Ik besloot er toen maar het beste van te maken, maar het matcht gewoon echt niet. Het trekt een hele zware wissel.
Ik reageer nog steeds op sociale huurwoningen - particulier kan ik niet betalen.
En ik wil niet naar een kerk.
zondag 10 mei 2026 om 10:03
Is het ver weg van waar je vandaan kwam? Heb je nog contact met je vorige kring? Zit er in dat appgroepje tegen eenzaamheid helemaal geen aansluiting? Heb je werk? Kun je daar je sociale behoefte vinden? Heeft je vriend een sociale kring?
Een sportclubje? Vrijwilligerswerk? Kerkgerelateerde activiteiten? Als je aansluiting wil vinden in zo'n gemeenschap, zul je denk ik ook wel actief in de gemeenschap moeten stappen.
Een sportclubje? Vrijwilligerswerk? Kerkgerelateerde activiteiten? Als je aansluiting wil vinden in zo'n gemeenschap, zul je denk ik ook wel actief in de gemeenschap moeten stappen.
zondag 10 mei 2026 om 10:07
Best ver ja.Liv8 schreef: ↑10-05-2026 10:03Is het ver weg van waar je vandaan kwam? Heb je nog contact met je vorige kring? Zit er in dat appgroepje tegen eenzaamheid helemaal geen aansluiting? Heb je werk? Kun je daar je sociale behoefte vinden? Heeft je vriend een sociale kring?
Een sportclubje? Vrijwilligerswerk? Kerkgerelateerde activiteiten? Als je aansluiting wil vinden in zo'n gemeenschap, zul je denk ik ook wel actief in de gemeenschap moeten stappen.
Nee, amper contact meer mee
Ik heb drie goede vriendinnen, maar die wonen echt ver weg (1,5 tot 3 uur reizen)
Dat appgroepje.. dat was bedoeld tegen eenzaamheid. In het dorp zitten veel scholen en voorzieningen voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Ik werd uitgenodigd door een jonge vrouw met autisme om bij haar te komen eten. Ik was heel gelukkig. Een uur voor onze afspraak zei ze af. Ik denk dat ze het te spannend vond. Ik ben ook eens wat gaan drinken met een paar mensen. Niemand maakte echt contact. Achteraf bleek dat ze LVB hebben (licht verstandelijk beperkt).
Kijk, ik vind het helemaal prima dat ze zo zijn, maar ik heb daar geen klik mee.
En nu klink het alsof ik neerkijk op andere mensen, maar dat is niet zo.
En hoe ik dat weet? omdat mijn broertje, die ook LVB heeft, ook in dat dorp woont en hij hun kent.
zondag 10 mei 2026 om 10:07
Als jij interesse in jou verwacht zul je toch moeite moeten doen interesse in je nieuwe omgeving te tonen. Dus ga een keer naar de kerk ook al ben je zelf niet gelovig. Anders blijf je eentje van buiten die niet de intentie heeft te integreren.Ravena schreef: ↑10-05-2026 09:51Ik ben hier puur gaan wonen vanwege de woningmarkt. Mede door adviezen uit dit topic
Het was dit, of de daklozenopvang..
Ik heb dit via via gevonden. Na talloze bezichtigingen kwam ik er gewoon niet tussen.
Ik besloot er toen maar het beste van te maken, maar het matcht gewoon echt niet. Het trekt een hele zware wissel.
Ik reageer nog steeds op sociale huurwoningen - particulier kan ik niet betalen.
En ik wil niet naar een kerk.
zondag 10 mei 2026 om 10:21
Ravena schreef: ↑10-05-2026 10:07In het dorp zitten veel scholen en voorzieningen voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Ik werd uitgenodigd door een jonge vrouw met autisme om bij haar te komen eten. Ik was heel gelukkig. Een uur voor onze afspraak zei ze af. Ik denk dat ze het te spannend vond. Ik ben ook eens wat gaan drinken met een paar mensen. Niemand maakte echt contact. Achteraf bleek dat ze LVB hebben (licht verstandelijk beperkt).
Kijk, ik vind het helemaal prima dat ze zo zijn, maar ik heb daar geen klik mee.
En nu klink het alsof ik neerkijk op andere mensen, maar dat is niet zo.
En hoe ik dat weet? omdat mijn broertje, die ook LVB heeft, ook in dat dorp woont en hij hun kent.
Dan kun je toch via je broer integreren in het dorp?
Eerlijk gezegd denk ik dat jij niet wilt integreren, maar daar zsm weg wilt, wat ook prima is.
zondag 10 mei 2026 om 10:59
Enige idee wat LVB is?Lalaloepsie schreef: ↑10-05-2026 10:21Dan kun je toch via je broer integreren in het dorp?
Eerlijk gezegd denk ik dat jij niet wilt integreren, maar daar zsm weg wilt, wat ook prima is.
Naast LVB heeft hij een zware vorm van autisme, waardoor contact maken moeilijk is.
Hij woont ook beschermd.
Ik zou niet weten hoe dat eruit zou moeten zien, integreren via hem.
Hij wordt omringd door zorgverleners en werkt op een beschutte werkplaats.
Ik denk dat twee sporen handig is.
Ik kijk naar vrijwilligerswerk, en tegelijk reageer ik op woningen.
zondag 10 mei 2026 om 11:44
Van de keuzes die je had was dit alsnog de beste optie misschien goed om je dat te realiseren ondanks dat je het moeilijk vind.
Heb je beschikking tot een auto of ebike? Want dan kan je ook contacten buiten het dorp/de gemeente aanhouden?
Het voelt alsof je zelf besloten hebt je niet te willen mengen in deze gemeente.
Dat is je goed recht maar dan is het echt investeren en zoeken naar hoe je toch prettige sociale contacten kan onderhouden al is het op wat verdere afstand.
Ik zou proberen zo open mogelijk contacten aan te gaan en inderdaad op zoek naar vrijwilligerswerk ofzo.
Misschien niet direct zelf iets starten maar kijken wat er al georganiseerd wordt door de (omliggende) plaatsen en daar bij aan haken.
Wellicht een vereniging voor iets wat jouw interesse heeft.
Ikzelf ben 12 jaar geleden verhuisd naar een dorp van 120 km afstand van mijn vorige woonplek waar ik ook geboren was.
Geen gelovige gemeenschap dus wel anders maar wat ik ben gaan doen:
- lid worden theatergroep
- vrijwilligerswerk
- leesclub
- knutselclub
- schrijfclub
- nog een leesclub
- inloop wijkcentrum
- op stembureau zitten bij verkiezingen
Pak gewoon datgene op wat jouw interesse heeft en kijk wat er gebeurd.
Nogmaals je moest kiezen uit 2 kwaaie dit was de minst erge en nu proberen er wat van te maken.
Als iemand 1 keer afgezegd hoef je natuurlijk niet direct het contact te stoppen bv.
Heb je beschikking tot een auto of ebike? Want dan kan je ook contacten buiten het dorp/de gemeente aanhouden?
Het voelt alsof je zelf besloten hebt je niet te willen mengen in deze gemeente.
Dat is je goed recht maar dan is het echt investeren en zoeken naar hoe je toch prettige sociale contacten kan onderhouden al is het op wat verdere afstand.
Ik zou proberen zo open mogelijk contacten aan te gaan en inderdaad op zoek naar vrijwilligerswerk ofzo.
Misschien niet direct zelf iets starten maar kijken wat er al georganiseerd wordt door de (omliggende) plaatsen en daar bij aan haken.
Wellicht een vereniging voor iets wat jouw interesse heeft.
Ikzelf ben 12 jaar geleden verhuisd naar een dorp van 120 km afstand van mijn vorige woonplek waar ik ook geboren was.
Geen gelovige gemeenschap dus wel anders maar wat ik ben gaan doen:
- lid worden theatergroep
- vrijwilligerswerk
- leesclub
- knutselclub
- schrijfclub
- nog een leesclub
- inloop wijkcentrum
- op stembureau zitten bij verkiezingen
Pak gewoon datgene op wat jouw interesse heeft en kijk wat er gebeurd.
Nogmaals je moest kiezen uit 2 kwaaie dit was de minst erge en nu proberen er wat van te maken.
Als iemand 1 keer afgezegd hoef je natuurlijk niet direct het contact te stoppen bv.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in