Nieuwe vrienden maken

10-05-2026 09:04 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zo'n 1,5 jaar geleden verhuisd en het lukt nog niet echt om contacten op te doen. Ik ben best vaak verhuisd, en altijd wel startte ik een kookclubje, een spellengroep - ik ben van nature initatiefrijk.

Hier is echt een ander verhaal. Vanwege herkenbaarheid kan ik niet te veel uitweiden, maar laten we het er maar op houden dat het een soort Genemuiden is, zwaar religieus. Dus dit is echt wel een andere 'cup of tea' voor iemand als ik. Ik ben bi en voel me alleen al daarom niet op mijn gemak, alsof mensen het voelen.

Ik heb me aangesloten bij een appgroepje tegen eenzaamheid, maar daar kwamen enkel mensen op af met zware vormen van autisme. Mijn vriend en ik merken overal de veroordelende blikken. We worden nog steeds nagekeken, terwijl wij niet flamboyant gekleed zijn ofzo. Intussen zie je families en vriendengroepen bij elkaar klitten.

Wat ik ook heb geprobeerd, zijn Facebookgroepen met oproepjes om vriendinnen te vinden. dat werkt ook niet, mensen laten niks meer van zich horen.

de eenzaamheid snijdt diep door mijn ziel, ik denk ook dat daar een groot deel van mijn psychische klachten nu door zijn ontstaan. Iemand nog een idee?

Iemand nog ideeen om nieuwe contacten op te doen, die ik over het hoofd heb gezien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben je zelf al bij de buren gaan kennismaken en heb je ze uitgenodigd voor een bakkie/wijntje?

Als je een relatie met een man hebt zien ze toch niet aan je dat je bi bent?
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem een hondje en ga op puppycursus.
Word vrijwilliger achter de bar bij de plaatselijke voetbalvereniging.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
OhMellie schreef:
10-05-2026 09:16
Ben je zelf al bij de buren gaan kennismaken en heb je ze uitgenodigd voor een bakkie/wijntje?

Als je een relatie met een man hebt zien ze toch niet aan je dat je bi bent?
Ja, dat heb ik gedaan, maar niemand is op mijn uitnodiging ingegaan.
Met kerst heb ik kaartjes gestuurd en 0 respons.

Ik leende iets van de buurvrouw, ze was heel achterdochtig.

ik heb op veel verschillende plekken gewoond, maar nergens was het zo verstikkend als hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
10-05-2026 09:17
Neem een hondje en ga op puppycursus.
Word vrijwilliger achter de bar bij de plaatselijke voetbalvereniging.

ik ben meer een kattenmens, maar vrijwilligerswerk is wel een goed idee
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
10-05-2026 09:20
Ja, dat heb ik gedaan, maar niemand is op mijn uitnodiging ingegaan.
Met kerst heb ik kaartjes gestuurd en 0 respons.

Ik leende iets van de buurvrouw, ze was heel achterdochtig.

ik heb op veel verschillende plekken gewoond, maar nergens was het zo verstikkend als hier.
Dat lijkt me oprecht niet fijn. Maar zulke communities kunnen erg kat uit de boom kijkerig zijn en je daarna in hun armen sluiten als het ijs gebroken is. Heb een lange adem en blijf vriendelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
10-05-2026 09:20
ik ben meer een kattenmens, maar vrijwilligerswerk is wel een goed idee
Dan zou ik iets verzinnen waarbij je gelijk het halve dorp leert kennen. Op de dierenambulance , zoiets.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
10-05-2026 09:20
Ja, dat heb ik gedaan, maar niemand is op mijn uitnodiging ingegaan.
Met kerst heb ik kaartjes gestuurd en 0 respons.

Ik leende iets van de buurvrouw, ze was heel achterdochtig.

ik heb op veel verschillende plekken gewoond, maar nergens was het zo verstikkend als hier.
Hoe uitte zich dat dan, die achterdocht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom ben je daar gaan wonen, heb je keus?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als streng gelovige buurt is men vast bang dat atheisten op zondag gaan grasmaaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als dat dorp zo religieus is zijn er vast initiatieven vanuit de kerk waarbij je kunt aansluiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dat lijkt me echt taai, zeker als je wel van gezelschap houdt. Ik denk meteen: als je echt niet matcht met de gemeenschap/manier van leven, is verhuizen dan nog een optie?

Hoe voel jij je ten opzichte van de mensen, sluit het wel bij jou aan of ben je vooral bang dat mensen jou niet moeten? Wil je wel echt graag aansluiting met deze mensen of meer omdat het zo hoort?

Heb je al wel contacten gelegd en met wie dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de omgeving niet past, dan zou ik rondkijken. Locatie is belangrijk bij een fijne woonplek.

Vrijwilligerswerk in de kerk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben hier puur gaan wonen vanwege de woningmarkt. Mede door adviezen uit dit topic ;)

Het was dit, of de daklozenopvang..
Ik heb dit via via gevonden. Na talloze bezichtigingen kwam ik er gewoon niet tussen.

Ik besloot er toen maar het beste van te maken, maar het matcht gewoon echt niet. Het trekt een hele zware wissel.

Ik reageer nog steeds op sociale huurwoningen - particulier kan ik niet betalen.
En ik wil niet naar een kerk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
10-05-2026 09:51
Ik reageer nog steeds op sociale huurwoningen

Prima dat je voor jezelf hebt besloten dat je weg gaat uit het kerkdorp. Weet je al waar je naartoe wilt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je niet naar de kerk wil in een dergelijke gemeenschap, lig je er sowieso uit. Maakt niet uit of je bi bent of welke kleren je draagt, dan ben jij De Ander.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het ver weg van waar je vandaan kwam? Heb je nog contact met je vorige kring? Zit er in dat appgroepje tegen eenzaamheid helemaal geen aansluiting? Heb je werk? Kun je daar je sociale behoefte vinden? Heeft je vriend een sociale kring?

Een sportclubje? Vrijwilligerswerk? Kerkgerelateerde activiteiten? Als je aansluiting wil vinden in zo'n gemeenschap, zul je denk ik ook wel actief in de gemeenschap moeten stappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liv8 schreef:
10-05-2026 10:03
Is het ver weg van waar je vandaan kwam? Heb je nog contact met je vorige kring? Zit er in dat appgroepje tegen eenzaamheid helemaal geen aansluiting? Heb je werk? Kun je daar je sociale behoefte vinden? Heeft je vriend een sociale kring?

Een sportclubje? Vrijwilligerswerk? Kerkgerelateerde activiteiten? Als je aansluiting wil vinden in zo'n gemeenschap, zul je denk ik ook wel actief in de gemeenschap moeten stappen.
Best ver ja.
Nee, amper contact meer mee
Ik heb drie goede vriendinnen, maar die wonen echt ver weg (1,5 tot 3 uur reizen)

Dat appgroepje.. dat was bedoeld tegen eenzaamheid. In het dorp zitten veel scholen en voorzieningen voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Ik werd uitgenodigd door een jonge vrouw met autisme om bij haar te komen eten. Ik was heel gelukkig. Een uur voor onze afspraak zei ze af. Ik denk dat ze het te spannend vond. Ik ben ook eens wat gaan drinken met een paar mensen. Niemand maakte echt contact. Achteraf bleek dat ze LVB hebben (licht verstandelijk beperkt).

Kijk, ik vind het helemaal prima dat ze zo zijn, maar ik heb daar geen klik mee.
En nu klink het alsof ik neerkijk op andere mensen, maar dat is niet zo.
En hoe ik dat weet? omdat mijn broertje, die ook LVB heeft, ook in dat dorp woont en hij hun kent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
10-05-2026 09:51
Ik ben hier puur gaan wonen vanwege de woningmarkt. Mede door adviezen uit dit topic ;)

Het was dit, of de daklozenopvang..
Ik heb dit via via gevonden. Na talloze bezichtigingen kwam ik er gewoon niet tussen.

Ik besloot er toen maar het beste van te maken, maar het matcht gewoon echt niet. Het trekt een hele zware wissel.

Ik reageer nog steeds op sociale huurwoningen - particulier kan ik niet betalen.
En ik wil niet naar een kerk.
Als jij interesse in jou verwacht zul je toch moeite moeten doen interesse in je nieuwe omgeving te tonen. Dus ga een keer naar de kerk ook al ben je zelf niet gelovig. Anders blijf je eentje van buiten die niet de intentie heeft te integreren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vrees dat de verbindende factor de kerk is. Je hoeft niet gelovig te zijn om voldoening te halen uit vrijwilligerswerk in de kerk.

Ik vind dit soort gemeenten lastig. God is liefde, maar blijkbaar voor een beperkt clubje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
10-05-2026 10:07
In het dorp zitten veel scholen en voorzieningen voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. Ik werd uitgenodigd door een jonge vrouw met autisme om bij haar te komen eten. Ik was heel gelukkig. Een uur voor onze afspraak zei ze af. Ik denk dat ze het te spannend vond. Ik ben ook eens wat gaan drinken met een paar mensen. Niemand maakte echt contact. Achteraf bleek dat ze LVB hebben (licht verstandelijk beperkt).
Kijk, ik vind het helemaal prima dat ze zo zijn, maar ik heb daar geen klik mee.
En nu klink het alsof ik neerkijk op andere mensen, maar dat is niet zo.
En hoe ik dat weet? omdat mijn broertje, die ook LVB heeft, ook in dat dorp woont en hij hun kent.


Dan kun je toch via je broer integreren in het dorp?

Eerlijk gezegd denk ik dat jij niet wilt integreren, maar daar zsm weg wilt, wat ook prima is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lalaloepsie schreef:
10-05-2026 10:21
Dan kun je toch via je broer integreren in het dorp?

Eerlijk gezegd denk ik dat jij niet wilt integreren, maar daar zsm weg wilt, wat ook prima is.
Enige idee wat LVB is?

Naast LVB heeft hij een zware vorm van autisme, waardoor contact maken moeilijk is.
Hij woont ook beschermd.

Ik zou niet weten hoe dat eruit zou moeten zien, integreren via hem.

Hij wordt omringd door zorgverleners en werkt op een beschutte werkplaats.

Ik denk dat twee sporen handig is.
Ik kijk naar vrijwilligerswerk, en tegelijk reageer ik op woningen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravena schreef:
10-05-2026 10:59
Ik denk dat twee sporen handig is.
Ik kijk naar vrijwilligerswerk, en tegelijk reageer ik op woningen.
Fijn voor je dat je dat helder hebt. :high5:
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de keuzes die je had was dit alsnog de beste optie misschien goed om je dat te realiseren ondanks dat je het moeilijk vind.

Heb je beschikking tot een auto of ebike? Want dan kan je ook contacten buiten het dorp/de gemeente aanhouden?
Het voelt alsof je zelf besloten hebt je niet te willen mengen in deze gemeente.
Dat is je goed recht maar dan is het echt investeren en zoeken naar hoe je toch prettige sociale contacten kan onderhouden al is het op wat verdere afstand.

Ik zou proberen zo open mogelijk contacten aan te gaan en inderdaad op zoek naar vrijwilligerswerk ofzo.
Misschien niet direct zelf iets starten maar kijken wat er al georganiseerd wordt door de (omliggende) plaatsen en daar bij aan haken.
Wellicht een vereniging voor iets wat jouw interesse heeft.
Ikzelf ben 12 jaar geleden verhuisd naar een dorp van 120 km afstand van mijn vorige woonplek waar ik ook geboren was.
Geen gelovige gemeenschap dus wel anders maar wat ik ben gaan doen:
- lid worden theatergroep
- vrijwilligerswerk
- leesclub
- knutselclub
- schrijfclub
- nog een leesclub
- inloop wijkcentrum
- op stembureau zitten bij verkiezingen

Pak gewoon datgene op wat jouw interesse heeft en kijk wat er gebeurd.
Nogmaals je moest kiezen uit 2 kwaaie dit was de minst erge en nu proberen er wat van te maken.
Als iemand 1 keer afgezegd hoef je natuurlijk niet direct het contact te stoppen bv.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren Quote
Vrijwilligerswerk bij het dierenasiel?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven