Broer gaat scheiden

10-05-2026 12:58 230 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn broer vertelde deze week dat hij er per ongeluk achter is gekomen dat mijn schoonzus vreemd ging. Deze relatie blijkt al 8 jaar te duren. Ze hebben nu een break, maar hijzelf ziet niet hoe het vetrouwen nog kan herstellen (en dat begrijp ik goed).

Schoonzus is al 30 jaar mijn schoonzus, en voelt als een vriendin. Lief en leed met elkaar gedeeld. Natuurlijk sta ik achter broer. Maar hoe werkt dit? Betekent dit eigenlijk automatisch dat ik afscheid van haar moet nemen? Natuurlijk ben ik boos, maar tegelijkertijd is dit niet mijn beef. Maar ik wil ook niet dat broer zich verraden voelt..

Hoe zijn jullie hiermee omgegaan als het jou is overkomen?
Lalaloepsie schreef:
10-05-2026 17:25
Weet je TO, jouw relatie met haar doet me denken aan de relatie die ik met mijn schoonzus heb. Altijd gaan de gesprekken inhoudelijk over haar, want ze heeft er behoefte aan om haar hele hebben en houden met mij te delen, ook een getroebleerde verstandhouding met wijlen haar ouder(s) gehad net als zij, dus ze heeft veel wat ze kwijt wil blijkbaar.

Mijn schoonzus kan ons contact (net als jij bij jouw schoonzus doet) zien als een dikke vriendschap, terwijl ik telkens haar verhaal aanhoor en vervolgens verder ga met mijn dag. Ze is getrouwd met mijn broer, dus onvermijdelijk op familiebijeenkomsten, voel me verplicht het luisterend oor te zijn om onrust bij haar (vooral voor hem) te voorkomen.
Ik vind insinueren dat TO eigenlijk niets betekent voor schoonzus echt naar en onnodig
Het is zoals het is
Tavistock schreef:
10-05-2026 17:53
Wat een kutreactie
Hoezo? Na zo'n jeugd kan ik me heel goed indenken dat die broer TO een beetje zal jeuken. Ik heb ook zo'n zus, die overal het lievelingetje was en zich dat bijzonder graag liet aanleunen. Daar heb ik ook een stuk minder compassie mee dan ik zou hebben gehad met een normale zus, in normale familieverhoudingen. Er is gewoon te veel gebeurd, zeg maar.
Graftak!
Youk79 schreef:
10-05-2026 17:56
Ik vind insinueren dat TO eigenlijk niets betekent voor schoonzus echt naar en onnodig
Nou inderdaad.
Graftak!
lin20 schreef:
10-05-2026 16:09
Heb je haar wel gesproken?
Nee, dit heeft broer mij verteld.
Elize1 schreef:
10-05-2026 17:44

Ik wil loyaal zijn aan mijn broer. Kennelijk is dat wat je doet, anders ben ik kennelijk net zo "slecht?".

Ja dat is echt wat iedereen zegt ja. Dat jij anders net zo erg bent als je schoonzus. Tjongejonge.

Edit: waarom wil je eigenlijk loyaal zijn aan je broer? Dat zeg je wel steeds, maar ondertussen lijkt het alsof je niet veel met hem hebt, los van de bloedband. Het hoeft niet he.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 10-05-2026 18:06
27.72% gewijzigd
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
10-05-2026 18:03
Ja dat is echt wat iedereen zegt ja. Dat jij net zo erg bent als je schoonzus.
Oh dat is in dit eigenste topic al geroepen hoor. Niet door iedereen inderdaad, maar het zal jou toch ook bekend zijn dat de kutreacties 'beter' aankomen dan de meevoelende reacties.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
10-05-2026 17:57
Hoezo? Na zo'n jeugd kan ik me heel goed indenken dat die broer TO een beetje zal jeuken. Ik heb ook zo'n zus, die overal het lievelingetje was en zich dat bijzonder graag liet aanleunen. Daar heb ik ook een stuk minder compassie mee dan ik zou hebben gehad met een normale zus, in normale familieverhoudingen. Er is gewoon te veel gebeurd, zeg maar.
Ik vind het geen kutreactie LV, omdat ik heel goed begreep wat je bedoelde.
Wat een rotsituatie!

Ik heb alles gelezen en ik vraag me het volgende af: als je broer niet getrouwd was geweest met deze vrouw had jij dan nog wel contact gehad met je broer op vergelijkbare wijze als nu?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
MevrouwJack schreef:
10-05-2026 18:03
Ja dat is echt wat iedereen zegt ja. Dat jij anders net zo erg bent als je schoonzus. Tjongejonge.

Edit: waarom wil je eigenlijk loyaal zijn aan je broer? Dat zeg je wel steeds, maar ondertussen lijkt het alsof je niet veel met hem hebt, los van de bloedband. Het hoeft niet he.
Misschien heb jij het persoonlijk niet gezegd, maar er zijn erg veel reacties geweest met "als je familie zich tegrn je keert, niet hier janken", "fijn zo'n zus fie niet onvoorwaardelijk voor haar broer kiest", "iemand die vreemd gaat heeft jou sowieso ook bedrogen".

Er zijn gelukkig ook reacties (waar ik volgens mij ook op gereageerd heb) waar ik minder veroordeeld werd. Maar ja: voor mijn gevoel is de boventoon wel veroordeling naar mij geweest.

Waarom ik loyaal wil zijn aan broer? Omdat hij mijn enige echte bloedband is waar ik nog contact mee heb. Omdat hij het goed probeert te doen. Omdat hij dit niet verdient. Omdat ik van hem hou. Omdat hij weliswaar zijn jeugd anders heeft beleefd, maar wel een fijn persoon is.
Lady*Voldemort schreef:
10-05-2026 18:05
Oh dat is in dit eigenste topic al geroepen hoor. Niet door iedereen inderdaad, maar het zal jou toch ook bekend zijn dat de kutreacties 'beter' aankomen dan de meevoelende reacties.

Dat laatste is zo, maar dat TO net zo erg is als schoonzus als ze haar niet acuut bij het oud vuil zet lees ik echt nergens. Onbegrip voor die keus zeker, maar ik lees nergens ze 'net zo erg' als iemand die al 8 jaar vreemdgaat.
Tjezus, wat vals
Sorry, dubbel.

tjongejonge wat is het forum traag, niet te doen
Tjezus, wat vals
IBIopviva schreef:
10-05-2026 18:14
Wat een rotsituatie!

Ik heb alles gelezen en ik vraag me het volgende af: als je broer niet getrouwd was geweest met deze vrouw had jij dan nog wel contact gehad met je broer op vergelijkbare wijze als nu?
Jeetje IBI, deze is bijna niet te beantwoorden..

Ik denk dat zij mijn broer regelmatig tot de orde heeft geroepen en mijn kant van het verhaal heeft laten zien. Dat zonder haar mijn broer op zn minst wil accepteren dat het niet alleen mijn schuld is dat mijn moeder mij niet meer wil zien en onterfd heeft. En dat ik wellicht niet alleen maar het kutkind ben dat mijn moeder in mij ziet en ook tegen iedereen rondbazuint.

Mogelijk zou ik zonder schoonzus ook geen contact meer hebben gehad met mijn broer, toen mijn moeder mij uit haar leven zette. Die kans zit er best in.
Ik reageerde hier al eerder dat het ooit mijn zusje was die vreemd ging. Voor iedereen die zegt schoonzus te laten vallen. Zouden jullie dit ook doen als het je broer of zus is die vreemd gaat?
Elize1 schreef:
10-05-2026 18:17
Misschien heb jij het persoonlijk niet gezegd, maar er zijn erg veel reacties geweest met "als je familie zich tegrn je keert, niet hier janken", "fijn zo'n zus fie niet onvoorwaardelijk voor haar broer kiest", "iemand die vreemd gaat heeft jou sowieso ook bedrogen".

Er zijn gelukkig ook reacties (waar ik volgens mij ook op gereageerd heb) waar ik minder veroordeeld werd. Maar ja: voor mijn gevoel is de boventoon wel veroordeling naar mij geweest.

Waarom ik loyaal wil zijn aan broer? Omdat hij mijn enige echte bloedband is waar ik nog contact mee heb. Omdat hij het goed probeert te doen. Omdat hij dit niet verdient. Omdat ik van hem hou. Omdat hij weliswaar zijn jeugd anders heeft beleefd, maar wel een fijn persoon is.
Daarmee zegt toch niemand iets over jouw karakter/persoon?
Elize1 schreef:
10-05-2026 17:07
Ik denk idd dat ze mij persoonlijk niet heeft voorgelogen. Verzwegen: vast. Boeiend. Ze heeft mij niet bedrogen.

Ben ik te afhankelijk? Nee, dat denk ik niet. We spraken elkaar echt niet wekelijks. Maar ik ken haar sinds mijn 15e ofzo. Zij is een van de weinige die heeft gezien hoe mijn moeder met mij omging. Ze is familie. Ze zit in mijn hart. En ja, ik vind het behoorlijk moeilijk dat dat eindig is.
Door je broer 8 jaar voor te liegen nam ze op de koop toe dat ze de vriendschap met jou ook kwijt zou kunnen raken. Je bent duidelijk trouwer in de vriendschap dan zij.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Zo voelt het wel Star. Vooral omdat ik aangeef me niet bedrogen te voelen, en vervolgens te horen krijg dat ik dan mijn kop in het zand steek of de werkelikkheid niet wil zien.
TO, ben het eens met LadyVoldemort, doe wat voor jou goed voelt hierin. Zeker na je post van 18.22 u

En wat Sabine vervolgens vraagt vind ik ook goeie.
There is always something happening, and it's usually right now
Er zijn inderdaad veel kritische reacties, maar dat is niet perse de waarheid. Ik zie ook mensen die meer begripvol worden als ze meer van je verhaal weten.

Nu ik alles gelezen heb denk ik zelf dat ik schoonzus zou bellen of berichten. Ze vraagt zich vast af hoe jij nu in jullie contact staat.
Jullie contact hoeft echt niet eindig te zijn. Lief dat je je broer steunt maar je mag daarnaast gewoon contact houden met schoonzus.
Het is zoals het is
Elize1 schreef:
10-05-2026 18:17

Onzin.
Elize1 schreef:
10-05-2026 18:28
Zo voelt het wel Star. Vooral omdat ik aangeef me niet bedrogen te voelen, en vervolgens te horen krijg dat ik dan mijn kop in het zand steek of de werkelikkheid niet wil zien.
Nah, van mij uit in ieder geval niet zo bedoeld. Als het zo overkwam, excuses.
Je laatste berichten werpen wel echt een compleet ander licht op de zaak.
De meeste mensen gingen uit van een 'normale' verstandshouding.

Ik denk met wat ik nu weet dat ik schoonzus een berichtje zou sturen.
Joppie schreef:
10-05-2026 18:27
Door je broer 8 jaar voor te liegen nam ze op de koop toe dat ze de vriendschap met jou ook kwijt zou kunnen raken. Je bent duidelijk trouwer in de vriendschap dan zij.
Ik denk echt dat je dat niet zo kunt zeggen. En ik vind het een naar beeld omTO voor te schotelen die duidelijk al niet veel steun heeft in haar leven
Het is zoals het is
Zeemeermin84 schreef:
10-05-2026 17:52
Maar in dit geval zou ik het uberhaupt lastig vinden een normale relatie met mijn broer te hebben.
Ja en snap ik de loyaliteit van TO ook beter.
Ik hoop dat ze net zoveel om jou geeft TO. Ik hoop het echt.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Star⁴ schreef:
10-05-2026 18:30
Nah, van mij uit in ieder geval niet zo bedoeld. Als het zo overkwam, excuses.
Lief, dank je
Zeemeermin84 schreef:
10-05-2026 18:30
Onzin.
Moet ik quoten?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven