Vrouwenmars Loosdrecht
zondag 3 mei 2026 om 15:02
Goedemiddag allemaal,
Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.
Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.
Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
Ik zag de afgelopen dagen filmpjes voorbij komen van vrouwen die meededen aan de zogenoemde ''Vrouwenmars'' in Loosdrecht. Hiermee willen zij protesteren tegen het aankomende AZC.
Er werden voorafgaand aan de mars ingesproken voicememo's afgespeeld waarin banggemaakte kinderen zich afvroegen of ze straks nog wel veilig buiten konden spelen. Daarnaast gaven meerdere vrouwen aan doodsangsten uit te staan als het ging om hun eigen veiligheid, en de veiligheid van hun dochter en andere vrouwen.
Ik ben van mening dat het allemaal onnodig dramatisch gemaakt wordt en ben het er als 30-jarige vrouw ook niet mee eens dat dit onder de noemen van feminisme plaatsvindt. Vind het hypocriet, aangezien er in het verleden wel meer dan 100 aanleidingen zijn geweest voor zo'n soort protest, maar deze - zeker uit deze specifieke hoek altijd zijn uitgebleven.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Terechte zorgen en een goede ontwikkeling of juist niet?
dinsdag 12 mei 2026 om 15:23
Dit is een gevolg van jarenlang het uitkleden van het COA. Vaste AZC’s zijn verdwenen, er gaat steeds minder geld naar opvang. De spreidingswet die er maar niet doorkomt. Dat maakt dat er nu allerlei noodopvang in sommige gemeenten wordt gecreëerd. Dit zorgt voor minder goede en veel duurdere opvang. Dat geld had natuurlijk beter besteed kunnen worden aan betere ‘vaste’ opvanglocaties, bezigheden voor bewoners etc.rafaella schreef: ↑12-05-2026 15:10Ze maakten zich volgens mij zorgen, omdat er een grote groep alleenstaande mannen in het centrum van hun dorp zou komen. Zo’n azc willen ze niet. Maar volgens mij zijn wij het daar sowieso wel over eens, want met grote groep zonder privacy en niks om handen is hier wel een gedeelde mening dat dat niet wenselijk is. Zeker niet voor de asielzoekers.
Overigens komen in Loosdrecht geen ‘veilige landers’, maar juist kansrijke vluchtelingen in de procedure. Uit de eerder gedeelde rapporten en ook berichtgeving, zijn het de ‘veilige landers’ die vaak problemen veroorzaken. Het is jammer dat degenen die protesteren met geweld deze kleine groep ‘gebruiken’ om met veel misinformatie mensen te laten de ken dat er enórme problemen te verwachten zijn.
Maar ik denk dat misinformatie/fake nieuws online op dit moment in zijn geheel zorgt voor polarisatie en boze mensen. Mensen lijken tegenwoordig wel boos om alles en worden nog eens opgejut door duizenden bots. Met feiten en heldere uitleg kom je er niet meer tegenwoordig lijkt wel.
Where is my mind?
dinsdag 12 mei 2026 om 15:27
De enige bezorgde burger die ik nog wil is als de jongen van de Kwalitaria komt aanbellen.
Rare valse tegenstellingen ook in dit topic. De bezorgde burger is namelijk verrekte vaak ook de man die staat te roepen dat de politie NSB'ers zijn, of dat de dochters van mensen die vóór asielopvangen zijn maar verkracht moeten worden. Kijk maar naar hun foto's op facebook, ogenschijnlijk heel normale mensen.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 12 mei 2026 om 15:31
De bewoners van Loosdrecht kunnen daar wel degelijks iets aan doen. Bijvoorbeeld door te verzoeken dat de relschoppers van buiten het dorp zich moeten gedragen/wegblijven. Door het lezen en accepteren van feitelijkheden en vertrouwen op de voortgang.
Where is my mind?
dinsdag 12 mei 2026 om 15:34
Waarom is dat niet wenselijk?rafaella schreef: ↑12-05-2026 15:10Ze maakten zich volgens mij zorgen, omdat er een grote groep alleenstaande mannen in het centrum van hun dorp zou komen. Zo’n azc willen ze niet. Maar volgens mij zijn wij het daar sowieso wel over eens, want met grote groep zonder privacy en niks om handen is hier wel een gedeelde mening dat dat niet wenselijk is. Zeker niet voor de asielzoekers.
Het zijn mannen die een grote kans hebben dat ze in Nederland mogen blijven. Loosdrecht kan van alles doen om de mannen snel te laten integreren - bijvoorbeeld door ze te laten werken. Ja, dat mag. En uit de feiten blijkt dat zo'n groep niet voor overlast hoeft te zorgen.
Het enige probleem: mensen in Loosdrecht willen geen groep buitenlanders in hun woonplaats hebben.
Laten we er maar geen doekjes om winden of smoesjes voor verzinnen, dat is gewoon wat het is.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 12 mei 2026 om 15:37
Maar dat was toch juist ook misgegaan in de communicatie vanuit de gemeente naar de bewoners? Ik meen mij te herinneren dat ze nogal plotseling voor een voldongen feit werden gesteld. Of het de inwoners lukt om de relschoppers te verwijderen dat betwijfel ik, want daar had de politie al grote moeite mee.SurferRosa schreef: ↑12-05-2026 15:31De bewoners van Loosdrecht kunnen daar wel degelijks iets aan doen. Bijvoorbeeld door te verzoeken dat de relschoppers van buiten het dorp zich moeten gedragen/wegblijven. Door het lezen en accepteren van feitelijkheden en vertrouwen op de voortgang.
dinsdag 12 mei 2026 om 15:41
Nou daar ging het toch net over? Sommigen noemden de asielopvang in Nederland zelfs onmenselijk wegens geen privacy, niks te doen hebben en zeer lang in onzekerheid zitten. Dat bedoel ik met niet wenselijk. Die voorstellen zijn prima maar het had mooi geweest al waren de inwoners eerder geïnformeerd en betrokken. Nu werden ze voor een voldongen feit gesteld. Dat ze zich zorgen maken om de situatie zoals die nu vorm gegeven zou worden, maakt ze in mijn optiek nog geen xenofoben.makreel schreef: ↑12-05-2026 15:34Waarom is dat niet wenselijk?
Het zijn mannen die een grote kans hebben dat ze in Nederland mogen blijven. Loosdrecht kan van alles doen om de mannen snel te laten integreren - bijvoorbeeld door ze te laten werken. Ja, dat mag. En uit de feiten blijkt dat zo'n groep niet voor overlast hoeft te zorgen.
Het enige probleem: mensen in Loosdrecht willen geen groep buitenlanders in hun woonplaats hebben.
Laten we er maar geen doekjes om winden of smoesjes voor verzinnen, dat is gewoon wat het is.
dinsdag 12 mei 2026 om 15:42
We hebben in Nederland dan ook geen recht op inspraak op dit soort beslissingen. En verder zou iedere gemeente zijn steentje bij moeten dragen, dus inwoners kunnen daar dus eigenlijk al op anticiperen, dat er dus eens een opvanglocatie gaat komen.rafaella schreef: ↑12-05-2026 15:37Maar dat was toch juist ook misgegaan in de communicatie vanuit de gemeente naar de bewoners? Ik meen mij te herinneren dat ze nogal plotseling voor een voldongen feit werden gesteld. Of het de inwoners lukt om de relschoppers te verwijderen dat betwijfel ik, want daar had de politie al grote moeite mee.
Verder is de communicatie nu al een tijdje vrij duidelijk, er is zelfs een aanpassing gedaan, het rellen gaat helaas nog steeds door.
https://www.wijdemeren.nl/nl/noodopvang ... ingen.html
Where is my mind?
dinsdag 12 mei 2026 om 16:20
Ik bedoelde ook niet dat ze inspraak zouden moeten hebben, al zou dat denk ik wel helpen. Wat betreft het gebrek aan communicatie: dat is volgens mij door de gemeente Loosdrecht zelf erkent. En eerlijk gezegd maak ik mij ook wel zorgen dat er zoveel mensen naar Nederland komen met vaak een totaal andere cultuur. Zoals gezegd zijn mensen uit de lhbtq groep vaak niet veilig in azc’s. De emancipatie van de vrouwen verloopt ook anders. Ik schrik dan bijvoorbeeld als die Syrische man de indruk heeft dat alle Nederlandse vrouwen seksueel losgeslagen zijn, terwijl hij toch hooggeschoold is.
dinsdag 12 mei 2026 om 16:38
dinsdag 12 mei 2026 om 16:48
dinsdag 12 mei 2026 om 17:17
Je hebt het nu over 1 persoon he? Ik kan ook genoeg Nederlandse mannen opnoemen die vinden dat hun vrouw thuis moet blijven en kinderen moet baren, en die zijn ook niet zo dol op de LHQTB beweging.rafaella schreef: ↑12-05-2026 14:15Jazeker, zoals gezegd, ik heb zelf vriendschappelijke banden met van oorsprong Syrische vluchtelingen. Mij ervaring is zeer positief. Lieve, intelligente mannen. Maar de andere kant is dan weer wel dat zijn echtgenote in een zwart gewaad gehuld is met een hoofddoek om en doodongelukkig is in Nederland. De man in kwestie had dan weer het idee dat veel vrouwen Nederlandse vrouwen seksueel compleet losgeslagen zijn. En dat botst dan allemaal toch.
Stressed is just desserts spelled backwards
dinsdag 12 mei 2026 om 17:24
Och, nu ineens wel?rafaella schreef: ↑12-05-2026 15:10Ze maakten zich volgens mij zorgen, omdat er een grote groep alleenstaande mannen in het centrum van hun dorp zou komen. Zo’n azc willen ze niet. Maar volgens mij zijn wij het daar sowieso wel over eens, want met grote groep zonder privacy en niks om handen is hier wel een gedeelde mening dat dat niet wenselijk is. Zeker niet voor de asielzoekers.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 12 mei 2026 om 17:25
Rafaella en jij werkt in, of soms, op een asielzoekerscentrum. Ik zou lachen als sommige uitspraken niet om te huilen zijn. Integratie is een leerproces. Leren lezenook en de de democratie leren kennen en snappen.rafaella schreef: ↑12-05-2026 16:20Ik bedoelde ook niet dat ze inspraak zouden moeten hebben, al zou dat denk ik wel helpen. Wat betreft het gebrek aan communicatie: dat is volgens mij door de gemeente Loosdrecht zelf erkent. En eerlijk gezegd maak ik mij ook wel zorgen dat er zoveel mensen naar Nederland komen met vaak een totaal andere cultuur. Zoals gezegd zijn mensen uit de lhbtq groep vaak niet veilig in azc’s. De emancipatie van de vrouwen verloopt ook anders. Ik schrik dan bijvoorbeeld als die Syrische man de indruk heeft dat alle Nederlandse vrouwen seksueel losgeslagen zijn, terwijl hij toch hooggeschoold is.
dinsdag 12 mei 2026 om 17:35
Maar doen alsof dat voor (een groot deel van) alle asielzoekers geldt is dus exact zo schrikbarend. Terwijl je toch hoogopgeleid bent.rafaella schreef: ↑12-05-2026 16:20Ik bedoelde ook niet dat ze inspraak zouden moeten hebben, al zou dat denk ik wel helpen. Wat betreft het gebrek aan communicatie: dat is volgens mij door de gemeente Loosdrecht zelf erkent. En eerlijk gezegd maak ik mij ook wel zorgen dat er zoveel mensen naar Nederland komen met vaak een totaal andere cultuur. Zoals gezegd zijn mensen uit de lhbtq groep vaak niet veilig in azc’s. De emancipatie van de vrouwen verloopt ook anders. Ik schrik dan bijvoorbeeld als die Syrische man de indruk heeft dat alle Nederlandse vrouwen seksueel losgeslagen zijn, terwijl hij toch hooggeschoold is.
Je doet exact hetzelfde als die ene Syrische man.
dinsdag 12 mei 2026 om 17:54
Of je gaat gewoon met die Syrische man in gesprek en legt hem uit dat het best meevalt, met die seksueel losgeslagen vrouwen hier. Want ja, in Syrië zullen gerust vooroordelen bestaan over Nederlanders, net zo goed als dat er hier vooroordelen bestaan over Syriërs. Als je nou eens begint met te begrijpen dat hun vooroordelen niet erger zijn dan de jouwe ben je al een heel eind.
Graftak!
dinsdag 12 mei 2026 om 18:21
Asielzoekers worden hier toch opgevangen? Ik ga er overigens ook niet vanuit dat iedereen die lid is van een studentencorps dus vrouwonvriendelijk is en een machtige positie gaat innemen
dinsdag 12 mei 2026 om 18:25
Ja maar wat ik bedoel te zeggen is dat de emancipatie aardig op weg leek, in mijn ogen althans. Ontkennen dat er grote culturele verschillen zijn, lijkt mij de integratie ook niet te bevorderen. Juist wel in contact en verbinding met elkaar zijn, denk ik wel. Dus ‘ja maar zij’, vind ik het helpend. Maar dat is mijn meningMaleficent schreef: ↑12-05-2026 17:17Je hebt het nu over 1 persoon he? Ik kan ook genoeg Nederlandse mannen opnoemen die vinden dat hun vrouw thuis moet blijven en kinderen moet baren, en die zijn ook niet zo dol op de LHQTB beweging.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:27
Ik ben niet een coa medewerker hoor. Ik kom daar als zorgverlener, dus dat kan mijn beeld wellicht kleuren. Beetje venijnig dat ‘lachen als het niet om te huilen was’. Is dat nou echt nodig?Redhead70* schreef: ↑12-05-2026 17:25Rafaella en jij werkt in, of soms, op een asielzoekerscentrum. Ik zou lachen als sommige uitspraken niet om te huilen zijn. Integratie is een leerproces. Leren lezenook en de de democratie leren kennen en snappen.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:28
Uiteraard, iedereen heeft vooroordelen. Daar bewust van zijn en over spreken vind ik belangrijk, juist om de vooroordelen van een andere kant te kunnen bekijken en elkaar beter te leren kennen.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:29
ik heb de laatste dagen verschillende nieuwsberichten langs zien komen dat je jeugd een stuk conservatiever is dan de generatie erboven en dat gaat niet alleen over statushouders. Dus ja er is reden voor zorg, maar dan over de hele linie.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 12 mei 2026 om 18:30
Jij vindt het erg logisch dat de inwoners van loosdrecht niet willen dat asielzoekers daar opgevangen worden en wil niet vertellen waar ze dan naartoe moeten, enkel dat het daar niet kan. Dat betekent dus niet dat ze opgevangen kunnen worden.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:32
Nou, dit.
De aversie tegen lhbti+ neemt m.i. hand over hand toe. En dat komt niet vanuit asielzoekers, dat komt uit de manosphere.
dinsdag 12 mei 2026 om 18:32
Maar wat denk je dan dat ik doe? We zijn bevriend toch, dan praat je over zulk soort dingen. Hij is inmiddels weer terug in Syrië en bouwt daar zijn eigen bedrijf op. Ik heb enorme bewondering voor hem en hij waardeert mij. Het komt een beetje badinerend over; ‘als je begint te begrijpen dat..’ misschien lijkt het zo omdat het geschreven tekst is en wij elkaar niet kennen maar dat komt niet prettig op mij over.Lady*Voldemort schreef: ↑12-05-2026 17:54Of je gaat gewoon met die Syrische man in gesprek en legt hem uit dat het best meevalt, met die seksueel losgeslagen vrouwen hier. Want ja, in Syrië zullen gerust vooroordelen bestaan over Nederlanders, net zo goed als dat er hier vooroordelen bestaan over Syriërs. Als je nou eens begint met te begrijpen dat hun vooroordelen niet erger zijn dan de jouwe ben je al een heel eind.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in