mansplaining

16-05-2026 11:53 22 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er was eens een man die mij ging uitleggen hoe menstruatiepijnen voelt bij vrouwen. Ik erger me daar niet aan, integendeel ik kan me er rot om lachen. Hoe komt zo een man alleen al op het idee.

inds die tijd wil mijn man graag in de beslotenheid van onze woonkamer mij allerlei dingen uitleggen. Kijk, dat noemen we nou een woonkamer. Of , weet je dat regen altijd de straten natmaakt.Of, als je 2 en 2 optelt, krijg je 4, maar als je 1 en 3 optelt, krijg je ook 4.

Jullie nog voorbeelden meegemaakt van mansplaining die je graag wilt delen hier?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Niet in het echt, maar ik zag laatst een tatoeëerder die vertelde dat een tattoo zetten meer pijn deed dan bevallen. Dat ik dacht, kerel, jij spreekt echt uit ervaring zeker? :P
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik was in een schoenenwinkel waar een stel schoenen aan het uitzoeken was voor de vrouwelijke helft van het stel. Ze twijfelde tussen een paar met naaldhakken of een paar met sleehakken. Belangrijkste argument voor haar was dat de naaldhakken minder stabiel waren en niet zo lekker liepen. Gaat hij - duidelijk voorstander van naaldhakken - uitgebreid en op luide toon uitleggen waarom sleehakken en naaldhakken precies zo stabiel zijn.

Aan zijn partner, aan de verkoopster, aan mij en aan andere klanten die niet aan zijn volume konden ontsnappen. Hij zou die vrouwen wel even laten weten hoe het zat. Op z'n sneakers.
Tjezus, wat vals
Maleficent schreef:
16-05-2026 11:57
Niet in het echt, maar ik zag laatst een tatoeëerder die vertelde dat een tattoo zetten meer pijn deed dan bevallen. Dat ik dacht, kerel, jij spreekt echt uit ervaring zeker? :P
Misschien dat die tatoeëermeneer een keertje nieuwe naalden moet kopen?
Graftak!
O en op mijn werk hadden we een manager die een vrouwelijke collega bevoogdend uitlegde waarom haar idee niet klopte, en heel enthousiast reageerde op het idee van een mannelijke collega. Hetzelfde idee. Tijdens dezelfde vergadering, er zat nog geen kwartier tussen.

Die heeft het gelukkig niet lang gered bij ons.
Tjezus, wat vals
Er zit niet voor niets geen 'o' in Amsterdam
-> Kan iemand die aan me splainen?
(Is het een verwijzing naar Rotterdam? Of naar Groningen?
Er zit toch ook geen 'o' in Den Haag?)
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
Explorista schreef:
16-05-2026 12:43
Er zit niet voor niets geen 'o' in Amsterdam
-> Kan iemand die aan me splainen?
(Is het een verwijzing naar Rotterdam? Of naar Groningen?
Er zit toch ook geen 'o' in Den Haag?)
o, verrek, die staat er bij mij eronder. was ik alweer vergeten. Dat is een uiting van mijn slechte gevoel voor humor
Mannen die aan mij uit gaan leggen hoe snel mijn auto is, wat de achtergrond van het merk van mijn auto is enz. Denk je dat ik deze hele specifieke auto koop als ik er helemaal niks van weet? Alsof vrouwen geen autoliefhebbers kunnen zijn. Of ook heel irritant: "is dat de auto van je man?". Vroegen mensen nooit bij mijn vorige auto (minder specifiek model).
apiejapie schreef:
16-05-2026 13:13
Mannen die aan mij uit gaan leggen hoe snel mijn auto is, wat de achtergrond van het merk van mijn auto is enz. Denk je dat ik deze hele specifieke auto koop als ik er helemaal niks van weet? Alsof vrouwen geen autoliefhebbers kunnen zijn. Of ook heel irritant: "is dat de auto van je man?". Vroegen mensen nooit bij mijn vorige auto (minder specifiek model).
dan zal je wel een heeeeeel mannelijke auto hebben :-)
Ik vind een mannelijke huisarts die vrouwenkwalen wegwuift met “ dat hoort er bij “ er ook onder vallen. Niet voor niets schieten de vrouwenpoli’s als paddenstoelen uit de grond.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
16-05-2026 13:56
Ik vind een mannelijke huisarts die vrouwenkwalen wegwuift met “ dat hoort er bij “ er ook onder vallen. Niet voor niets schieten de vrouwenpoli’s als paddenstoelen uit de grond.
Ik ben nog nooit zo vervelend behandeld als toen ik in een praktijk zat met 2 vrouwelijke huisartsen.
Vrouwen onderling kunnen ook keihard zijn. Gelukkig konden we overstappen naar een andere praktijk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Zo'n man van de wasserijreparatiedienst die mij uit gaat leggen dat het heel normaal is dat er water uit een stoomstrijkijzer komt. Ja Einstein, maar ik heb dat water toch liever in een andere aggregatietoestand :steam:
Graftak!
Nieuwe (electrische) auto gekocht. Gaf na een paar maanden af en toe wat problemen met starten. Waarschijnlijk slechts een software ding maar wel irritant.
Wil de monteur-baas dat ik met hem in de auto gaat zitten om er zeker van te zijn dat ik weet hoe ik de auto moet starten.
Gister nog:

Een kist met geluidsapparatuur moet met de heftruck van het podium afgetild.

"Kan de meneer met de heftruck even komen?" (Ik ben de chauffeur van dat ding).

"Nee het moet anders op de lepels." (Ehm nee want dan valt het eraf. Ik doe dit al 15 jaar).

Ik : "Meneer wilt u aan de kant gaan? U staat onder de last en dan kan het op u vallen." Meneer: "Nee hoor ik sta hier veilig en dat weet ik zelf het best."

De meneer in kwestie had nog nooit zo'n grote heftruck van dichtbij gezien, er geen certificaat voor en het was ook de eerste keer dat zijn apparatuur met de heftruck getild ging worden. Maar tóch zoveel verstand ervan hebben. De totaal onervaren mannelijke collega (wel met certificaat, maar rijdt nooit), kreeg het met wat geklungel voor elkaar en die deed het "fantastisch". Schiet mij maar lek.

Dit gebeurt me meerdere malen per jaar en volgende keer dat me dit weer gebeurt, blijft de hele troep staan waar het staat, en krijgt niemand mijn heftucksleutel meer. Succes met je kist van 200 kilo.
Een vriend van me heeft ooit gezegd dat mannen als ze ‘s nachts op straat lopen nog onveiliger zijn dan vrouwen omdat mannen tegen mannen veel harder tekeer gaan.. En dat vrouwen net zo goed kunnen terugvechten als mannen maar dat ze dat niet doen en dat dat het probleem is :nut: We zouden gewoon eens flink moeten schreeuwen ‘BLIJF VAN ME AF KLOOTZAK’ en dan stoppen de meeste mannen wel. Toen ik aangaf dat we vaak niet durven te reageren als we worden lastiggevallen omdat we de ander niet kwaad willen maken (en zo dus veilig proberen ons uit de situatie te krijgen) vond hij dit nergens op slaan. ‘Jij zou net zo goed 1-op-1 tegen een man kunnen vechten als ik. Je zou je ‘s nachts op straat daarom niet meer onveilig te hoeven voelen dan dat ik doe’

Ik ben 1.72 en 70 kg, ik win het niet van een vent van 1.90 en 90 kg.

Probeer hier overigens niet mee te zeggen dat mannen zich niet onveilig mogen voelen maar dit was vlak nadat het Lisa gebeuren in Abcoude had plaatsgevonden.
zuursnoepje wijzigde dit bericht op 16-05-2026 14:27
24.30% gewijzigd
Maleficent schreef:
16-05-2026 14:01
Ik ben nog nooit zo vervelend behandeld als toen ik in een praktijk zat met 2 vrouwelijke huisartsen.
Vrouwen onderling kunnen ook keihard zijn. Gelukkig konden we overstappen naar een andere praktijk.
O, zo’n verloskundige had ik ; toen ik aangaf dat ik pijn had zei ze “ jij wou toch zo nodig een kind ?! “ . Terwijl ik de keer er na zo’n lieverd had. Die zei “ ja, doet zeer, he ? Ik weet het. Maar straks heb je je baby “ .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
angelfish666 schreef:
16-05-2026 14:17
(...)

Dit gebeurt me meerdere malen per jaar en volgende keer dat me dit weer gebeurt, blijft de hele troep staan waar het staat, en krijgt niemand mijn heftucksleutel meer. Succes met je kist van 200 kilo.

:worship:
ZuurSnoepje schreef:
16-05-2026 14:25
Een vriend van me heeft ooit gezegd dat mannen als ze ‘s nachts op straat lopen nog onveiliger zijn dan vrouwen omdat mannen tegen mannen veel harder tekeer gaan.. En dat vrouwen net zo goed kunnen terugvechten als mannen maar dat ze dat niet doen en dat dat het probleem is :nut: We zouden gewoon eens flink moeten schreeuwen ‘BLIJF VAN ME AF KLOOTZAK’ en dan stoppen de meeste mannen wel. Toen ik aangaf dat we vaak niet durven te reageren als we worden lastiggevallen omdat we de ander niet kwaad willen maken (en zo dus veilig proberen ons uit de situatie te krijgen) vond hij dit nergens op slaan. ‘Jij zou net zo goed 1-op-1 tegen een man kunnen vechten als ik. Je zou je ‘s nachts op straat daarom niet meer onveilig te hoeven voelen dan dat ik doe’

Ik ben 1.72 en 70 kg, ik win het niet van een vent van 1.90 en 90 kg.

Probeer hier overigens niet mee te zeggen dat mannen zich niet onveilig mogen voelen maar dit was vlak nadat het Lisa gebeuren in Abcoude had plaatsgevonden.
Zo'n mannen gaan het echt nooit begrijpen. Doodvermoeiend en gevaarlijk, zo'n houding.
Dat zijn ook de mannen die vinden dat dochters harder gemaakt moeten worden in de opvoeding. Nee eikel, zoons moeten opgevoed worden om zo'n gedrag te voorkomen.
Op vakantie was een man die mij helemaal wilde vertellen hoe je met een handboog moest schieten. Niet op een helpende manier maar uit de hoogte van 'kijk maar naar mij, ik weet het wel en zal het jou wel eens laten zien'. Ik heb hem laten blaten. Zag al dat hij nooit een handboog vast had gehad. Eenmaal aan het schieten, schoot ik hem er finaal uit. Was best leuk toen mijn man tegen hem zei "je kunt wel zien dat ze wedstrijden heeft geschoten he". Je had zijn gezicht moeten zien. Ik ga die discussie niet aan met zo iemand, die komt er uiteindelijk zelf wel achter. Dan is de uitdrukking op zo'n gezicht goud waard.
Ik heb ooit een scharrel gehad die me ging uitleggen waarom ik beter tampons kon gebruiken dan mijn menstruatiecup.

Op een later moment zei hij me ook niet te geloven dat ik op dat moment ongesteld was, want het was iets van de 20e van de maand en alle vrouwen menstrueren toch op de 1e dag van de maand?!

Deze man had notabene een dochter.
Molshoop schreef:
16-05-2026 15:03
Ik heb ooit een scharrel gehad die me ging uitleggen waarom ik beter tampons kon gebruiken dan mijn menstruatiecup.

Op een later moment zei hij me ook niet te geloven dat ik op dat moment ongesteld was, want het was iets van de 20e van de maand en alle vrouwen menstrueren toch op de 1e dag van de maand?!

Deze man had notabene een dochter.
Zo'n man zou je toch terug naar de kleuterschool willen sturen?
Molshoop schreef:
16-05-2026 15:03

O dat is nog een stapje verder dan mijn vader, die op de terugweg van vakantie zei dat ik het best even kon ophouden toen ik ongesteld werd onderweg.
Tjezus, wat vals

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven