Feestje bij de buren

16-05-2026 10:42 126 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij krijgen net een briefje door de bus dat het buurmeisje vanavond een feest geeft in de tuin voor haar verjaardag, dat er wat vrienden langskomen en dat er muziek gedraaid zal worden. Geen tijden, geen telefoonnummer oid. Opzich natuurlijk netjes dat ze een briefje door de bus doet (alleen rijkelijk laat, want wat moet ik nu nog met die info?) maar dat maakte me nieuwsgierig naar jullie mening.

In het verleden is dit namelijk ook weleens gebeurd en dan stond er rustig tot 2 uur/half 3 keiharde muziek aan, werd er echt heel luid gepraat/geschreeuwd etc. Ik wil ook niet te moeilijk doen (een feestje op z'n tijd moet kunnen) maar ergens geeft zo'n briefje natuurlijk ook geen vrijbrief voor de hele nacht. Dus dat maakte me nieuwsgierig: met zo'n briefje, waar ligt voor jullie de grens? Is het dan alsnog zo dat het na een bepaalde tijd bijv. gewoon echt wel rustig(er) moet zijn? Hoe zien jullie dit?
Zeemeermin84 schreef:
16-05-2026 12:24
Ja, maar dit gaat over een sweet sixteen feestje.
Daar zou ik waarschijnlijk ook niet zo van wakker liggen, ik ga er dan ook van uit dat die feestjes op een schappelijke tijd eindigen/binnen voortgezet worden.
Where is my mind?
Zeemeermin84 schreef:
16-05-2026 12:24
Ja, maar dit gaat over een sweet sixteen feestje.
Ja. Ik verwacht met zo’n feestje ook geen grote problemen hoor en zou iemand dat ook gunnen en fijn dat ze het netjes komen melden. Nogmaals het ene feestje is het andere niet. Andere buren hadden vorig jaar een bar mitzvah gegeven en heel netjes briefjes in de bus gedaan. Was om 23:00 stil. Geen probleem.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik woon in een lekker rustige buurt, met één stel buren die 2 of 3 keer per jaar een feest in de tuin houden, met harde muziek. Altijd een paar dagen van tevoren een briefje in de bus (voor het hele blokje huizen). Vind ik het leuk? Nee! Maar het briefje helpt, want dan weet ik dat het gaat gebeuren. Gelukkig zijn zij de enige, anders was het wel een ander verhaal, dan had ik dit om de paar weken... Zo te horen ben ik vrij tolerant, want ze gaan meestal door tot een uur of één 's nachts en dat zit ik dan uit, bijvoorbeeld met een koptelefoon. Het scheelt dat ik een avondmens ben en sowieso meestal niet vroeg ga slapen. Maar ik kán dan ook niet op tijd naar bed nee, dat is wel vervelend.
frettie schreef:
16-05-2026 11:42
Dat geven en nemen lijkt wel weg te zijn bij sommige mensen hier. Er worden meteen rave party’s bijgehaald terwijl ieder weldenkend mens direct kan bedenken dat een rave party met toiletten en alles natuurlijk niet kan in een woonwijk. Dat is toch echt iets heel anders dan een huis, tuin en keukenfeestje dat eens in de zoveel tijd is? Veroorzaak je dan zelf echt nooit geluid en/ of ben je dan nooit jong geweest vraag ik me af. Ik heb meer last van een buurman die maandenlang aan het verbouwen is dan van een incidenteel feestje.
Gillende tieners om 3 uur ‘s nachts is geen huis tuin en keukenfeestje. En de ben je zelf nooit jong geweest kaart gewoon dom.
Heel veel van dat soort feestjes worden niet in onze wijk gegeven (dan huren de meesten een locatie). Heel soms een bruiloft en dat geven mensen weken van tevoren aan met briefjes waar een 06-nummer op staat. Rond 0.00 gaat muziek dan uit en de meeste feesten zijn heel beschaafd. Toevallig vanmorgen al een heel optimistische puber die zeker weet dat hij gaat slagen die een briefje kwam brengen (examenfeestje). Ik heb er zelf niet zo’n moeite mee.

Driehonderd keer liever een boem-boem muziekfestijn dan een 50-jarige bruiloft met slagermuziek waarbij dronken Boomers gaan mee blèren zo vals als kraaien. De enige keer dat ik ben gaan aanbellen: een karaokeset in de tuin met JBL boxen op vol volume en de meest valse vocal fry stemmen van puberella’s tot 01.45. Vond die ouder mij maar een zeikerd, na mij zijn er nog vier buren op minder vriendelijke wijze even hun visie gaan delen.

Of zoals bij mijn zus, buren met een overkapping en daarin een televisie die elke F1 en voetbalwedstrijd luidkeels van commentaar gaan voorzien met tien man. Lekker zo’n galmkast en ieder weekend prijs. Daar was ik wel voor omgelopen.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Baggal schreef:
16-05-2026 12:26
Ik heb dat een keer gedaan :-$ . Die mensen ken ik goed en kwam polshoogte nemen in mijn PJ’s na 2 uur. Ik moest wel even een drankje doen van de heer des huizes. Ik

weet niet wat erin zat, maar kwam toch half dronken thuis (ik drink zelden). En dat was ook zo’n feestje waar het dak eraf ging. Verschil is echter dat ik deze mensen veel beter ken, ze excuses maakte en er anders in stonden dan die vervelende achterburen die overal schijt aan hebben.
Voor mij als introvert echt een nachtmerrie, in je pyjama op een vol feestje met dronken mensen je beklag moeten doen en dan mee 'moeten' gaan feesten.
Ik zeg nog liever niets en slaap de hele nacht niet, dan dat ik dat zou moeten doen.
Baggal schreef:
16-05-2026 12:21
Dat ligt er maar net aan. Als je zo’n buurman hebt die in z’n dronken bui over gaat tot vandalisme, zie post van LV, of als je als gevolg van een feestje zelf stuiterend in je bed ligt, dan word ik daar niet blij van. En nee: ik gun een ieder een feestje binnen redelijke grenzen.
Gelukkig blijven de meeste mensen ook binnen die redelijke grenzen, al is 'redelijk' natuurlijk altijd een beetje subjectief. De ene ervaart nou eenmaal sneller overlast dan de ander.
Graftak!
Tsja, aan een briefje dat er dezelfde dag 's avonds een feestje is heb je natuurlijk niks en vind ik ook geen vrijbrief om maar tot diep in de nacht herrie te maken. Ik hoef niet de volgende dag vroeg uit mijn bed om te gaan werken want al jaren chronisch ziek thuis maar als ik een halve nacht wakker lig door de herrie van de buren moet ik daar drie dagen van bijtrekken. Daar hoeven de buren natuurlijk geen rekening mee te houden maar het zou wel fijn zijn als ze dat wel een beetje deden. Tot een uur of 12 's nachts vind ik acceptabel, daarna moet de harde muziek uit wat mij betreft.

Dat het acceptabel zou zijn dat iedere buur 1 à 2 keer per jaar een tuinfeest mag geven wordt natuurlijk ieder weekend ergens feest met hier zo'n 10 achtertuinen waar ik op uitkijk.

Wat ik je verder nog kan aanraden wegens ervaring met rotherrie in de buurt: alle ramen en ook ventilatieroostertjes dicht en witte ruis op je slaapkamer (radio die ruist of een ventilator of zo), scheelt echt enorm in de herrie van buiten. O ja, en natuurlijk oordoppen in en met je hoofd onder je dekbed gaan liggen.
Baggal schreef:
16-05-2026 12:08

Een tiener feestje is van een andere orde en lijkt mij geen probleem. Tenzij ze daarna allemaal dronken door de buurt gillen…
Dat dronken door de buurt gillen vind ik erger dan de geluiden van een feestje met muziek. Dat eindeloze nog even me de fiets aan de hand nakletsen onder jouw raam. Dronken mensen kletsen zelden normaal, die gillen, ook al vinden ze zelf van niet. Afschuwelijk, dat gelal.
Gebeurt hier niet vaak, maar dat vind ik eindeloos veel storender dan muziek horen.
Solomio schreef:
16-05-2026 11:28
Vorig jaar zo'n akkefietje gehad. Ik ben om 23 uur gaan vragen of het toch wat zachter kon, ik wilde slapen.
Betreffende buuv zegt me nog steeds geen gedag. Want ze had het toch aangekondigd?
Sindsdien zeg ik: ow, ik moet vannacht om 3 uur ff wat gaatjes boren. Geen probleem zeker hè, want ik heb het aangekondigd. En het gebeurt niet elke nacht.

Wat een onzinargumenten toch. Fijn dat je het feestje aankondigt, maar ook dan heb je je wat mij betreft te houden aan de normale fatsoensnormen.
Om 23u al naar de buren gaan vind ik wel vroeg hoor!

Enneh...zeg je dit nou daadwerkelijk tegen haar of dénk je het alleen?
Itsnojoke schreef:
16-05-2026 12:37
Dat dronken door de buurt gillen vind ik erger dan de geluiden van een feestje met muziek. Dat eindeloze nog even me de fiets aan de hand nakletsen onder jouw raam. Dronken mensen kletsen zelden normaal, die gillen, ook al vinden ze zelf van niet. Afschuwelijk, dat gelal.
Gebeurt hier niet vaak, maar dat vind ik eindeloos veel storender dan muziek horen.
‘NEEEEEEEE! Hahahahahah HIIÍIIIIIIIIIIIIIIIIII ROBBERT! Gek! GEK! WHAHAHAHAHAAAAAAA! WAT? SSSSTTTT!? Doei hé! DOOOOOOOOEEEEIIIIIII! WAT? Neeee. JIJ! DOOOOOOOOOOOOEEEEEEEEEGGGGGGGGG!’

Dan moet ik mij soms inhouden om niet een raam open te gooien en te gillen: ‘Stap nu in die auto trut!’
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2026 12:33
Gelukkig blijven de meeste mensen ook binnen die redelijke grenzen, al is 'redelijk' natuurlijk altijd een beetje subjectief. De ene ervaart nou eenmaal sneller overlast dan de ander.
Eens. En er zijn ook gewoon mensen die boos worden om niets. Onze huurders heb ik leren kennen door het kinderfeestje dat ze gaven (met toestemming) in de gemeenschappelijke tuin. Kennelijk hadden mensen daar hun beklag over gedaan, want een feestje met springkussen en marquee in de gemeenschappelijke tuin zou kunnen leiden tot precedent werking en dat soort onzin :"-( . Dan denk ik echt dat iemand niets beters met z’n tijd te doen heeft dan te gaan zeuren over een goed georganiseerd kinderfeestje waarbij de gastheer en vrouw alles keurig verzorgd hadden, lieten opruimen en er geen alcohol geschonken werd. Niemand die daar verder last van had…
baggal wijzigde dit bericht op 16-05-2026 12:48
0.22% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Solomio schreef:
16-05-2026 11:28
Vorig jaar zo'n akkefietje gehad. Ik ben om 23 uur gaan vragen of het toch wat zachter kon, ik wilde slapen.
Betreffende buuv zegt me nog steeds geen gedag. Want ze had het toch aangekondigd?

Sindsdien zeg ik: ow, ik moet vannacht om 3 uur ff wat gaatjes boren. Geen probleem zeker hè, want ik heb het aangekondigd. En het gebeurt niet elke nacht.

Wat een onzinargumenten toch. Fijn dat je het feestje aankondigt, maar ook dan heb je je wat mij betreft te houden aan de normale fatsoensnormen.
Haha, hier iets dergelijks. Ook de buren 's nachts om half 5 geappt dat we nu toch echt wilde gaan slapen, zonder resultaat overigens, maar het is nooit meer goed tussen ons en deze buren.
LemoosGaatDoor schreef:
16-05-2026 12:41
‘NEEEEEEEE! Hahahahahah HIIÍIIIIIIIIIIIIIIIIII ROBBERT! Gek! GEK! WHAHAHAHAHAAAAAAA! WAT? SSSSTTTT!? Doei hé! DOOOOOOOOEEEEIIIIIII! WAT? Neeee. JIJ! DOOOOOOOOOOOOEEEEEEEEEGGGGGGGGG!’

Dan moet ik mij soms inhouden om niet een raam open te gooien en te gillen: ‘Stap nu in die auto trut!’
:HA:

Precies! Erger dan het hele feest!
LemoosGaatDoor schreef:

Dronken? In de auto? ;-)
LemoosGaatDoor schreef:

:HA:

Hou je niet in en roep dat ook :-D !
Baggal schreef:
16-05-2026 12:42
Eens. En er zijn ook gewoon mensen die boos worden om niets. Onze huurders heb ik leren kennen door het kinderfeestje dat ze gaven (met toestemming) in de gemeenschappelijke tuin. Kennelijk hadden mensen daar hun beklag over gedaan, want een feestje met springkussen en marquee in de gemeenschappelijke tuin zou kunnen leiden tot president werking en dat soort onzin :"-( . Dan denk ik echt dat iemand niets beters met z’n tijd te doen heeft dan te gaan zeuren over een goed georganiseerd kinderfeestje waarbij de gastheer en vrouw alles keurig verzorgd hadden, lieten opruimen en er geen alcohol geschonken werd. Niemand die daar verder last van had…
Maar die angst begrijp ik wel. Je moet er toch niet aan denken dat Trump mee komt springen :sick:
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2026 12:45
Maar die angst begrijp ik wel. Je moet er toch niet aan denken dat Trump mee komt springen :sick:
:proud:

Ha-ha precedent…
baggal wijzigde dit bericht op 16-05-2026 12:48
3.23% gewijzigd
PoesMinoes schreef:
16-05-2026 12:35
Dat het acceptabel zou zijn dat iedere buur 1 à 2 keer per jaar een tuinfeest mag geven wordt natuurlijk ieder weekend ergens feest met hier zo'n 10 achtertuinen waar ik op uitkijk.
Dit vind ik altijd zo'n onzin-argument. Alsof iedereen 2 keer per jaar een luidruchtig feest geeft. Mijn laatste tuinfeest is van een jaar of 5 geleden en daar ben ik echt geen uitzondering in. Dus zeg dat van die 10 tuinen er 5 zijn die één keer per jaar een feest geven, dan valt het met die overlast echt nog wel mee. Zelfs wanneer ze dat tweekeer per jaar zouden doen, is het nog te overzien.
Is het echt zó moeilijk om buren een gezellige avond te gunnen? Je buurmeisje wordt 16 jaar, logisch dat ze dat wil vieren met vrienden!
Liever buren die een incidenteel, luidruchtig feest geven dan buren die in hun normale leefpatroon altijd herrie maken. Die ene avond/nacht kom je wel door en zo niet, is er nog tijd genoeg om ergens anders te gaan slapen.
Baggal schreef:
16-05-2026 12:47
:proud:

Ha-ha precedent…
Ik heb ‘em maar ff aangepast :lol:
Onze achtertuinen liggen in een u vorm om een plantsoen . Er worden heel geregeld feesten gegeven in de tuinen met partytenten en muziek.
Zo lang ik m’n deur dicht houd hoor ik het niet. Ook niet op de slaapkamers.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is netjes dat er een briefje wordt gestuurd. Het is kut als er veel geluid is tot laat waardoor je bijvoorbeeld zelf niet kan slapen. Waarschijnlijk doen wij ook dingen waar de buren zich enorm aan kunnen storen. Maar in een woonwijk heb je dat soms, als het niet elke week gebeurd is het prima voor mij
LemoosGaatDoor schreef:

Ja dat is irritant, maar ach. Als dit het ergste is in je woonwijk dan vind ik het prima 😜 Iedereen is wel jong geweest (of nog steeds wild) en sommige mensen doen dat, ook niet expres
Tja, het is een beetje hoe je erin staat. Ik had vroeger een buurvrouw die zich al van te voren mateloos opwond als er weer ergens een verjaardagsfeestje of eindexamenfeestje was. En dan de volgende ochtend klagen dat ze wel tot 2 uur had wakker gelegen .... als je je bij voorbaat druk maakt en je ergert, is het niet vreemd dat je boos en geïrriteerd in je bed ligt te woelen. Ook was ze vaak erg geïrriteerd omdat andere buren een huilbaby hadden, die haar nachtrust verstoorde: 'kunnen ze die baby niet in een andere kamer leggen, of beneden, dan heb ik er niet zo'n last van'.

Ik had bij een feestje meer zoiets van: 'die mensen hebben het gezellig, leuk voor ze', draaide me om en ging slapen ....Als zoiets iedere week gebeurt is het wat anders natuurlijk, maar je gunt een ander, oök een 16-jarig buurmeisje, toch wel een feestje? En met de buren met de huilbaby had ik alleen maar zielsveel medelijden.
Ik lig sowieso wakker s nachts, dus een feestje bij de buren maakt de nacht niet onaangenamer. Vaak vind ik het zelfs wel prettig. Iets om naar te luisteren is prettiger dan mijn eigen gedachten die met me op de loop gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven