mansplaining
zaterdag 16 mei 2026 om 11:53
Er was eens een man die mij ging uitleggen hoe menstruatiepijnen voelt bij vrouwen. Ik erger me daar niet aan, integendeel ik kan me er rot om lachen. Hoe komt zo een man alleen al op het idee.
inds die tijd wil mijn man graag in de beslotenheid van onze woonkamer mij allerlei dingen uitleggen. Kijk, dat noemen we nou een woonkamer. Of , weet je dat regen altijd de straten natmaakt.Of, als je 2 en 2 optelt, krijg je 4, maar als je 1 en 3 optelt, krijg je ook 4.
Jullie nog voorbeelden meegemaakt van mansplaining die je graag wilt delen hier?
inds die tijd wil mijn man graag in de beslotenheid van onze woonkamer mij allerlei dingen uitleggen. Kijk, dat noemen we nou een woonkamer. Of , weet je dat regen altijd de straten natmaakt.Of, als je 2 en 2 optelt, krijg je 4, maar als je 1 en 3 optelt, krijg je ook 4.
Jullie nog voorbeelden meegemaakt van mansplaining die je graag wilt delen hier?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
zaterdag 16 mei 2026 om 17:11
Heb er wekelijks mee te maken. Ik werk in een (medische) technische adviesrol en wanneer mannen mij voor het eerst ontmoeten, beginnen ze vaak direct uit te leggen wat bepaalde technische termen of vakjargon betekenen…
Ehhh, bedankt voor de uitleg Henk!
(Overigens gebeurt dit altijd maar één keer — daarna zijn ze meestal verbaasd dat ik het in één keer volledig begrijp
)
Ehhh, bedankt voor de uitleg Henk!
(Overigens gebeurt dit altijd maar één keer — daarna zijn ze meestal verbaasd dat ik het in één keer volledig begrijp
chardonnay wijzigde dit bericht op 16-05-2026 17:23
1.39% gewijzigd
zaterdag 16 mei 2026 om 17:13
Yup op werk.
Ik maakte echo's, ging een man mij uitleggen hoe het dopplereffect werkt...
Nou, wát ontzettend leerzaam zeg.
Daarna ging hij over op hoe röntgen precies werkt. Ik: ik werk niet met röntgenstraling, echo's hebben daar niks mee te maken.
Nou hij vond het be-la-che-lijk dat ik bijna niks over röntgen wist. Echt, dat ik überhaupt gekwalificeerd was om dit werk te doen.
Ik maakte echo's, ging een man mij uitleggen hoe het dopplereffect werkt...
Nou, wát ontzettend leerzaam zeg.
Daarna ging hij over op hoe röntgen precies werkt. Ik: ik werk niet met röntgenstraling, echo's hebben daar niks mee te maken.
Nou hij vond het be-la-che-lijk dat ik bijna niks over röntgen wist. Echt, dat ik überhaupt gekwalificeerd was om dit werk te doen.
zaterdag 16 mei 2026 om 17:17
Een bezoeker van mijn werk die vertelde me dat een bepaalde regel er echt zeker weten nooit was geweest en dat hij beter wist dan ik hoe het zat. En hij zat echt niet fout maar ik had er geen verstand van.
Prima meneer, ik kwam hier voor ik er kwam werken al 15 jaar en werk er nu al meer dan 10 maar u zult het wel beter weten. Zal ik mijn leidinggevende even halen?
Ja doe maar zei hij.
Leidinggevende is een vrouw die er veel korter werkt dan ik en tegen meneer zei “ u kunt ook gewoon aannemen dat wat ons personeel u zegt de waarheid is” en toen liep ze weg en droop hij met zijn staart tussen de benen af.
Prima meneer, ik kwam hier voor ik er kwam werken al 15 jaar en werk er nu al meer dan 10 maar u zult het wel beter weten. Zal ik mijn leidinggevende even halen?
Ja doe maar zei hij.
Leidinggevende is een vrouw die er veel korter werkt dan ik en tegen meneer zei “ u kunt ook gewoon aannemen dat wat ons personeel u zegt de waarheid is” en toen liep ze weg en droop hij met zijn staart tussen de benen af.
zaterdag 16 mei 2026 om 17:54
Doen mannen niet sowieso aan mansplaining, omdat ze zichzelf vaak overschatten in hun kennisniveau ongeacht het gender waar ze het aan uitleggen? En doen ze ditzelfde ook niet bij een andere man die zij zien als een concurrent? (krijgt dan uiteraard een ander woord als betekenis lijkt me)
(Geen kritiek, maar correct me if I'm wrong, ik ben benieuwd)
zaterdag 16 mei 2026 om 17:59
angelfish666 schreef: ↑16-05-2026 14:17Gister nog:
Een kist met geluidsapparatuur moet met de heftruck van het podium afgetild.
"Kan de meneer met de heftruck even komen?" (Ik ben de chauffeur van dat ding).
"Nee het moet anders op de lepels." (Ehm nee want dan valt het eraf. Ik doe dit al 15 jaar).
Ik : "Meneer wilt u aan de kant gaan? U staat onder de last en dan kan het op u vallen." Meneer: "Nee hoor ik sta hier veilig en dat weet ik zelf het best."
De meneer in kwestie had nog nooit zo'n grote heftruck van dichtbij gezien, er geen certificaat voor en het was ook de eerste keer dat zijn apparatuur met de heftruck getild ging worden. Maar tóch zoveel verstand ervan hebben. De totaal onervaren mannelijke collega (wel met certificaat, maar rijdt nooit), kreeg het met wat geklungel voor elkaar en die deed het "fantastisch". Schiet mij maar lek.
Dit gebeurt me meerdere malen per jaar en volgende keer dat me dit weer gebeurt, blijft de hele troep staan waar het staat, en krijgt niemand mijn heftucksleutel meer. Succes met je kist van 200 kilo.
Hier zou ik echt boos om worden. Kom op, zeg. Ik zou maar doen wat je in je laatste regel zegt. Het zal ze leren.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zaterdag 16 mei 2026 om 18:12
Mijn man doet dat absoluut nooit. Niet tegen mij, niet tegen de volwassen kinderen, niet tegen andere mannen. Integendeel, hij is vaak te bescheiden.NachtUil schreef: ↑16-05-2026 17:54Doen mannen niet sowieso aan mansplaining, omdat ze zichzelf vaak overschatten in hun kennisniveau ongeacht het gender waar ze het aan uitleggen? En doen ze ditzelfde ook niet bij een andere man die zij zien als een concurrent? (krijgt dan uiteraard een ander woord als betekenis lijkt me)
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
zaterdag 16 mei 2026 om 19:23
Jawel, maar dan noem je het bijvoorbeeld "Dunning–Kruger effect". Of mannen daar vaker aan lijden dan vrouwen, daar waag ik geen uitspraak aan, dat wordt me te politiekNachtUil schreef: ↑16-05-2026 17:54Doen mannen niet sowieso aan mansplaining, omdat ze zichzelf vaak overschatten in hun kennisniveau ongeacht het gender waar ze het aan uitleggen? En doen ze ditzelfde ook niet bij een andere man die zij zien als een concurrent? (krijgt dan uiteraard een ander woord als betekenis lijkt me)
zaterdag 16 mei 2026 om 19:28
Jezelf overschatten is 1 ding, de ander onderschatten is nog kwalijker, vind ik.NachtUil schreef: ↑16-05-2026 17:54Doen mannen niet sowieso aan mansplaining, omdat ze zichzelf vaak overschatten in hun kennisniveau ongeacht het gender waar ze het aan uitleggen? En doen ze ditzelfde ook niet bij een andere man die zij zien als een concurrent? (krijgt dan uiteraard een ander woord als betekenis lijkt me)
zaterdag 16 mei 2026 om 19:47
NachtUil schreef: ↑16-05-2026 17:54Doen mannen niet sowieso aan mansplaining, omdat ze zichzelf vaak overschatten in hun kennisniveau ongeacht het gender waar ze het aan uitleggen? En doen ze ditzelfde ook niet bij een andere man die zij zien als een concurrent? (krijgt dan uiteraard een ander woord als betekenis lijkt me)
Nee hoor. Ze zeggen er ook vaak 'mevrouwtje' bij, dus dan weet je wel uit welke hoek de wind waait.
Graftak!
zaterdag 16 mei 2026 om 20:22
Oh ja vreselijk als iemand zo neerbuigend doet idd.Lady*Voldemort schreef: ↑16-05-2026 19:47Nee hoor. Ze zeggen er ook vaak 'mevrouwtje' bij, dus dan weet je wel uit welke hoek de wind waait.
zaterdag 16 mei 2026 om 20:31
Of het exact onder mansplaining valt, kun je over twisten, maar het was een man die het me wel even uitlegde hoe het zat.
Ik vertelde in een betoog dat een ander groter was "dan ik".
"Nee grasgevoerd, als je iets duidelijk wilt uitleggen, is het wel handig dat je correct Nederlands taalgebruik hanteert. Het is "als ik".
"Nee grasgevoerd, als je iets duidelijk wilt uitleggen, is het wel handig dat je correct Nederlands taalgebruik hanteert. Het is "als ik".
zaterdag 16 mei 2026 om 20:33
Nee, dat is geen mansplaining. Dat is gewoon dom.Grasgevoerd schreef: ↑16-05-2026 20:31Of het exact onder mansplaining valt, kun je over twisten, maar het was een man die het me wel even uitlegde hoe het zat.
![]()
Graftak!
zaterdag 16 mei 2026 om 21:00
Mijn favoriet zijn mannen die mij mijn vak uitleggen. Dat een of andere Jeroen in 1991 een 7 op gehaald heeft op de havo en nu beter weet hoe de grammatica in elkaar zit. Of gekwaak over regels rond eindexamens.
Gelukkig zijn de meeste mannen met wie ik me graag omring (mijn man, mijn opa, mijn vrienden en mijn lievelingscollega's) geen mansplainers, want anders zou ik het niet volhouden.
Gelukkig zijn de meeste mannen met wie ik me graag omring (mijn man, mijn opa, mijn vrienden en mijn lievelingscollega's) geen mansplainers, want anders zou ik het niet volhouden.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 16 mei 2026 om 21:20
Omdat mijn man vaker zaagt en timmert dan ik, ziet hij zichzelf als een soort klus-autoriteit. Hoe vaak ik niet gehoord heb "Mag ik je 1 tip geven?"
Voorheen zat ik dan de hele uitleg uit, tegenwoordig zeg ik gewoon "Nee."
Hij weet het vaak helemaal niet beter dan ik, en ik heb ook al vaak aangegeven dat ik gewoon lekker wil rommelen om zelf uit te vinden hoe iets werkt en dat hij me op die manier de kans ontneemt.
Dan is hij een beetje gekwetst en zegt "Maar ik probeer alleen maar te helpen."
Maar ik wil helemaal geen hulp, dat geef ik steeds aan.
Of als ik met een projectje startte, bijvoorbeeld een salontafeltje maken, dan zei hij "Wat is je plan?" ( ik kon volgens hem niet zomaar ergens aan beginnen zonder duidelijk plan)
Maar ook dat was gewoon een opening om mijn idee af te keuren en met zijn -betere- plan te komen.
Nu maken we er grapjes over want hij doet het niet meer, maar het heeft heel veel jaren gekost, jammer.
Voorheen zat ik dan de hele uitleg uit, tegenwoordig zeg ik gewoon "Nee."
Hij weet het vaak helemaal niet beter dan ik, en ik heb ook al vaak aangegeven dat ik gewoon lekker wil rommelen om zelf uit te vinden hoe iets werkt en dat hij me op die manier de kans ontneemt.
Dan is hij een beetje gekwetst en zegt "Maar ik probeer alleen maar te helpen."
Maar ik wil helemaal geen hulp, dat geef ik steeds aan.
Of als ik met een projectje startte, bijvoorbeeld een salontafeltje maken, dan zei hij "Wat is je plan?" ( ik kon volgens hem niet zomaar ergens aan beginnen zonder duidelijk plan)
Maar ook dat was gewoon een opening om mijn idee af te keuren en met zijn -betere- plan te komen.
Nu maken we er grapjes over want hij doet het niet meer, maar het heeft heel veel jaren gekost, jammer.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in