Vriend die altijd weg wil

15-05-2026 11:05 132 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een beetje een huismus, maak het mij graag thuis naar de zin.
Daarnaast ga ik ook zeker graag 1 keer per dag de deur uit wat ondernemen op een vrije dag.
Ook ga ik dagelijks wandelen in onze woonplaats.

Mijn vriend is van een andere bloedgroep. Hij kan niet thuis zijn en moet in zijn vrije tijd zsm de hort op.
Ik laat hem daarin vrij in de zin dat hij zijn hobbies en dingen doet in het weekend en ik vaker alleen thuis ben met ons kind.

Nu hadden we laatst een gezamenlijke dag vrij waarop ons kind naar het kdv ging.
Ons kind zit in een behoorlijk intensieve fase dus ik keek er naar uit om even samen te ontspannen, ik ben immers nooit thuis zonder ons kind.
Ik bedacht dat het wel leuk was om ook samen wat te doen, dus stelde voor om te gaan lunchen in het dorp.

Hij zegt dan ja maar vervolgens loopt hij in de ochtend al te ijsberen en dat het zonde is dat we op een vrije dag alleen maar thuis zitten.
Het lunchen blijkt voor hem dan ineens niet iets leuks maar een blokkade om de hele dag weg te kunnen samen.
Wat dat dan precies moet zijn is niet duidelijk, maar hij wil dan weg en het liefst ver weg, terwijl ik graag wat in de buurt blijf voor mocht er wat zijn bij de opvang met ons kind.

Wat hij wil is verder niet fout maar ik merk dat ik het jammer vind dat hij altijd maar weg wil en dat op dat dagje samen dan ook weer een bepaalde druk ligt.
Is het niet ons kind wat me opjaagt, loopt hij me weer op te jagen.
Ook geeft het mij het gevoel dat mijn gezelschap alleen niet voldoende is en niet leuk is.
Dit heb ik ook uitgesproken maar vervolgens leidt dat niet tot een verbindend gesprek maar een discussie vanuit hem waarom thuis zitten niks is en zonde is.

Ik merk dat deze dag echt iets met mij deed en dat ik me verdrietig en eenzaam voel in mijn leven.
En weet niet zo goed hoe hiermee om te gaan naar de toekomst toe.
Dit klinkt als een typisch introvert/extravert probleem.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Ik wil niet zeggen dat je een loedermoeder bent, maar denk dat je er niet over kan oordelen als je een kind hebt waarbij nooit iets is gebeurd wat heel veel zorgen en onzekerheid kan geven. Zeker als dit vaker is gebeurd.
En dan zullen er ook ouders zijn die dit wel los kunnen laten, maar genoeg ouders die daar meer tijd voor nodig hebben om dat vertrouwen weer te krijgen.
Kopjekoffie28 schreef:
15-05-2026 11:05
Wat dat dan precies moet zijn is niet duidelijk, maar hij wil dan weg en het liefst ver weg, terwijl ik graag wat in de buurt blijf voor mocht er wat zijn bij de opvang met ons kind.
Ik snap dit stukje niet zo goed. Hoe kan het dat het jullie niet lukt om iets te verzinnen waarbij je toch iets buiten de deur doet, maar wel dichtbij genoeg bent voor als er iets is met je kind?

Dat mensen het hier op jou proberen te pinnen vind ik apart. Je bent met z'n tweeën en moet het samen oplossen, maar ik lees nergens in jouw verhaal wat hij heeft voorgesteld.
Als hij wel een voorstel had gedaan, maar jij vond het te ver weg, zou het een heel ander verhaal zijn. Dan heb je een meningsverschil over de zorg voor je dochter. Het kan best zijn dat hij je overbezorgd vindt, maar dan moeten jullie daar over praten. Het wordt nu blijkbaar niet door 1 van jullie beiden opgevoerd.

Ik lees gewoon niet terug dat hij iets doet om een middenweg te zoeken. Ik lees alleen maar dat hij het volledig jouw probleem maakt en jouw pogingen tot een middenweg afwijst, zonder zelf met iets te komen. Hij zegt eerst ja, dan nee. Of zitten jullie misschien in een situatie waarin hij geen nee durft te zeggen?

Wij lezen alleen naar jouw kant van het verhaal, en dit is maar 1 situatie, maar jij zegt dat jullie er geen normale discussie over kunnen voeren.
Er bestaat ook een een versie van dit verhaal waar jullie er verschillend over denken, maar er wel een normaal gesprek over gevoerd kan worden.
Misschien lukt het jullie samen om op dat punt te komen, maar als dit de status quo blijft, denk ik dat je beter met z'n tweeën eens met iemand anders erbij kunt gaan praten.
Fiorah schreef:
16-05-2026 21:25
Ik denk dat het twee losse dingen zijn:
- hij is vaak en veel weg
- de invulling van jullie vrije dag.

Het eerste heeft nu invloed op het tweede. Zijn opmerking over 'net zo goed kunnen gaan werken' is onhandig, maar begrijp ik wel. Heb je een keer een hele dag samen zonder kind en dan blijf je nog thuis. Dat doe je juist met een jong kind al zo veel. Dit is juist een zeldzame kans om een keer weer samen op 'date' te gaan, dat hoeft geen twee uur verderop, maar mag wel eens echt iets anders dan anders zijn, toch? Ik snap wel dat hij er dan van baalt dat lunchen het maximale is.
Nou dit inderdaad. Ik zou op zo'n dag ook zeker samen de deur uit willen ipv thuis te hangen. Mijn man is wel graag thuis, maar ook graag op pad en zelfs hij zegt wel eens dat hij net zo goed kan gaan werken als de kinderen nergens toe te bewegen zijn en mopperig en hangerig zijn. Dat ben ik dan trouwens niet met hem eens, want dan zit ik in mijn eentje met die zeurende kinderen en aangezien hij veel werkt, zit ik dat al wel vaak genoeg. 😉
Persoonlijk had ik dit probleem opgelost door te gaan lunchen/shoppen in de dichtstbijzijnde grote stad in de buurt op max 3 kwartier rijden van huis.
Groetjes!
Zit het probleem ook niet in een stukje verwachtingen? Mijn man en ik nemen alleen maar een dag samen vrij van werk als we ook echt concreet plannen hebben. Of iets wat we zonder de kinderen willen doen en waar we geen oppas voor willen/kunnen regelen in het weekend. Enkel een lunch buiten de deur is niet iets waarvoor wij een vrije dag opnemen. Dat vind ik zonde van mijn verlofuren. Maar goed, mijn man en ik hebben dus van te voren een concreet plan gemaakt. Misschien werkt dat ook wel voor jullie?

Ik herken het overigens wel hoor. Mijn man is ook veel uithuiziger dan dat ik ben. Maar wij hebben hier goede afspraken over gemaakt. Mijn man neemt onze kinderen bijvoorbeeld ook regelmatig even mee in het weekend zodat ik een aantal uurtjes alleen thuis ben. Zou zoiets ook niet voor jullie kunnen werken? Kan hij lekker buiten de deur met jullie kind op pad en kan jij thuis even lekker aanrommelen in je eentje.
Ik vind de term 'huismus' niet passend, want voor mij lees ik iemand die uit een soort angst thuis wil blijven. Als relatie zou ik dat beklemmend vinden.

Als een lunch moet betekenen 'stel dat ik nodig ben bij KDV' zou ik dat ook niet gezellig vinden.

Dan zou ik eerder een dag sauna hebben verwacht, niet al te dichtbij. Omdat je dan met z'n tweeën echt weg bent, tijd voor elkaar hebt en afgesloten van de buitenwereld.

Alle andere 'ik moet dichtbij zijn' activiteiten stralen angst uit.
Zou man niet ver weg voorgesteld hebben om te voorkomen dat jij je jas al met 1 mouw aanhebt om naar het kdv te kunnen rennen als dat nodig is?

Daarnaast: wat denk jij bij een koortsstuip bij te kunnen dragen? Ik hoop in vredesnaam dat hun prioriteit op dat moment ligt bij het helpen van mijn kind en niet bij mij a la seconde bellen!
Natuurlijk moet er daarna gehandeld worden, maar dan kun je gewoon daarheen komen. Dat dat dan een half uur/ uur duurt is dan zo.
Soumis schreef:
16-05-2026 22:42
Volgens mij gaf TO aan dat kind verschillende keren een koortsstuip heeft gehad. Ik snap wel dat het dan moeilijker is. Het heeft dan tijd nodig om weer te vertrouwen te voelen dat dat niet meer gebeurd en dat je dat kan loslaten. Dus kan heel goed begrijpen dat ze niet te ver weg wil.
Ze schrijft alleen dat ze bang is dat kind een koortsstuip krijgt of ergens tegenaan valt, niet of dit al vaker gebeurd is. Man lijkt deze angst in ieder geval niet te delen.

@TO, ik zou in ieder geval met man bespreken dat hij jullie kind zo nu en dan een dagje meeneemt. Dat hij graag uithuizig is hoeft geen probleem te zijn, zolang jij maar wel ook ruimte hebt voor jouw eigen ontspanning.
Ik vind TO helemaal niet overdreven angstig klinken. Ik denk dat het vooral zit in overleg vooraf, verwachtingenmanagement van beide kanten en compromissen willen sluiten.

TO; ik zou het er eens met je man over hebben op een moment dat het niet speelt. Probeer elkaars standpunten te begrijpen
Het is zoals het is
OhMellie schreef:
16-05-2026 22:32
Hoezo ben je daar niet bereikbaar? Als je het nummer van de sauna doorgeeft aan de oppas kunnen ze je toch omroepen in geval van nood?
Zou je dat doen? Dat had ik zelf ook bedacht maar ik weet niet of de sauna dat waardeert. Maar het zou inderdaad kunnen.
[/quote]
DeuxCents schreef: ↑16-05-2026 20:27
Het klinkt wel alsof hij behoorlijk neurotisch en rigide is, het zou mij niets verbazen als hier iets van autisme of ad(h)d in het spel is.
Heeft hij hier in het dagelijks leven ook problemen mee of alleen in de relatie?
[/quote]
Ushuaia schreef:
16-05-2026 21:45
Huh? Waar komt dit ineens vandaan? TO is zelf anders ook best rigide hoor.
Er zitten altijd zelfverklaarde artsen op het forum :proud:
__appelbloesem__ schreef:
17-05-2026 09:26
Ze schrijft alleen dat ze bang is dat kind een koortsstuip krijgt of ergens tegenaan valt, niet of dit al vaker gebeurd is. Man lijkt deze angst in ieder geval niet te delen.

@TO, ik zou in ieder geval met man bespreken dat hij jullie kind zo nu en dan een dagje meeneemt. Dat hij graag uithuizig is hoeft geen probleem te zijn, zolang jij maar wel ook ruimte hebt voor jouw eigen ontspanning.
Ik heb dat zo geïnterpreteerd, omdat ze het over stuipen had. Als ik de tekst teruglees kan jouw interpretatie of mijn interpretatie kloppen.
Zijn er ook leuke hobbies die jullie samen in/rondom huis kunnen oppakken?
Samen tuinieren, LEGO bouwen, escape spellen, koken? Of misschien leuke DIY projecten voor in huis?

Er moet toch iets zijn om voor hem ‘thuis zijn’ niet als ‘verspilde tijd’ te laten voelen.
Ik herken het namelijk wel een beetje maar dan andersom. Ik ga ook graag op pad en een hele dag thuis vind ik moeilijk. Maar ik ga dan graag zitten hobbyen (met of zonder de kinderen) en zo voelt het niet als ‘niks doen’. Dus dan ga ik LEGO bouwen of uitgebreid koken.
Fiorah schreef:
17-05-2026 10:00
Zou je dat doen? Dat had ik zelf ook bedacht maar ik weet niet of de sauna dat waardeert. Maar het zou inderdaad kunnen.
Ja maar dan wel in een serieus noodgeval waarbij kind met gierende sirenes naar ziekenhuis afgevoerd wordt. Niet als er gewoon een bloedlip wordt gevallen of een knie geschaaft is.
Geen idee wat een koortsstuip voor actie behoeft, maar als daar geen ziekenhuis bij komt kijken lijkt me dat de oppas dat met instructies ook wel zelf kan begeleiden.
Zijn er opa’s en oma’s die in de buurt wonen en evt kind kunnen ophalen in het geval er iets speelt?
Meestal heb je wel door toch als een kind ‘s ochtends al niet lekker is dat je denkt dat er misschien gebeld gaat worden.
Ik weet niet hoe oud je kind is, maar hier doen ze geen hele gekke dingen hoor zonder goed toezicht.
Het ergste wat er tot nu toe is gebeurd is dat een kind gestruikeld is en er verder geen last van heeft maar wel een schrammetje ofzo waar de leidsters zich dan overdreven voor verontschuldigen.
OhMellie schreef:
17-05-2026 10:36
Ja maar dan wel in een serieus noodgeval waarbij kind met gierende sirenes naar ziekenhuis afgevoerd wordt. Niet als er gewoon een bloedlip wordt gevallen of een knie geschaaft is.
Geen idee wat een koortsstuip voor actie behoeft, maar als daar geen ziekenhuis bij komt kijken lijkt me dat de oppas dat met instructies ook wel zelf kan begeleiden.
In mijn ervaring komt er inderdaad een ambulance voor bij een koortsstuip, om vervolgens met sirenes naar het ziekenhuis te rijden.
She was brave and strong and broken, all at once.
Jullie spreken af om een dagje samen iets te doen.

Ik stel me daarbij ook meer voor dan lunchen in het dorp, maar:
- ik heb geen kind
- jouw man kan dat ook vooraf zeggen in plaats van te gaan ijsberen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Woez schreef:
17-05-2026 18:44
In mijn ervaring komt er inderdaad een ambulance voor bij een koortsstuip, om vervolgens met sirenes naar het ziekenhuis te rijden.
Dan hoef je daar niet voor thuis te blijven: die ambulance is sneller dan TO.
(en hopelijk belt de oppas /KDV die ook het eerst....)

(ik wil best geloven dat het gevoelsmatig anders is, dat je graag erbij bent als je kind z'n laatste adem uitblaast, maar dan kun je inderdaad nooit weggaan.)
dreuvel wijzigde dit bericht op 17-05-2026 19:17
Reden: aanvulling: ik wil best geloven dat...
19.32% gewijzigd
Ik denk dat het zou schelen als jouw man wat vaker oppast.

Dan kun jij de hort op.

Of vertrouw jij jouw man onvoldoende, hebben jullie verschillende opvattingen hoe dichtbij je moet blijven, of laat hij het liever aan jou over?
dreuvel schreef:
17-05-2026 19:15
Dan hoef je daar niet voor thuis te blijven: die ambulance is sneller dan TO.
(en hopelijk belt de oppas /KDV die ook het eerst....)

(ik wil best geloven dat het gevoelsmatig anders is, dat je graag erbij bent als je kind z'n laatste adem uitblaast, maar dan kun je inderdaad nooit weggaan.)

Tuurlijk is die ambulance sneller. Maar als ouder moet/wil je dan ook zsm in het ziekenhuis kunnen zijn.
Dus als je kind gevoelig is voor koortsstuipen snap ik heel goed dat je niet te ver weg wilt zijn. (Welcome to my life)
She was brave and strong and broken, all at once.
Youk79 schreef:
17-05-2026 09:43
Ik vind TO helemaal niet overdreven angstig klinken. Ik denk dat het vooral zit in overleg vooraf, verwachtingenmanagement van beide kanten en compromissen willen sluiten.

TO; ik zou het er eens met je man over hebben op een moment dat het niet speelt. Probeer elkaars standpunten te begrijpen
Dit.

Ik ben zelf meer zoals jouw man qua uithuizigheid en zou ook onrustig kunnen worden van alleen een lunch. Dat is dan niks persoonlijks richting mijn partner, maar meer het gevoel dat ik er meer uit zou willen halen omdat een dag vrij samen niet vaak voorkomt.

Ik zou uit deze situatie meenemen dat jullie de volgende keer wat verder van tevoren een plan maken voor jullie gezamenlijke dagje vrij, waarbij jullie allebei blij genoeg zijn met de invulling ervan.
Dankje voor de reacties!

De koortsstuipen zijn wel echt een aantal keer gebeurd met ambulance en ziekenhuis etc.

Ik ga de volgende keer inderdaad eerder overleggen over de verwachtingen maar ik blijf erbij dat ik geen dagje weg wil op verdere afstand. Als hij daar niet mee om kan gaan so be it.
Kopjekoffie28 schreef:
17-05-2026 20:47
Dankje voor de reacties!

De koortsstuipen zijn wel echt een aantal keer gebeurd met ambulance en ziekenhuis etc.

Ik ga de volgende keer inderdaad eerder overleggen over de verwachtingen maar ik blijf erbij dat ik geen dagje weg wil op verdere afstand. Als hij daar niet mee om kan gaan so be it.

En wat is dan te ver?

En wat vind je van de ideeën dat je vriend lekker met kind er opuit gaat zodat jij ook lekker alleentijd thuis hebt? Of durf je dat niet aan?
Als dat van te voren helder is heb je ook minder frustraties van beide kanten. Dus heel goed om af te stemmen

Ik snap je trouwens prima, en koortsstuipen lijkt mij echt heftig.

Gaat man er wel af en toe op uit met kind? Denk dat jou dat wat rust kan geven in de zin van lekker alleen thuis
Het is zoals het is

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven