Feestje bij de buren

16-05-2026 10:42 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij krijgen net een briefje door de bus dat het buurmeisje vanavond een feest geeft in de tuin voor haar verjaardag, dat er wat vrienden langskomen en dat er muziek gedraaid zal worden. Geen tijden, geen telefoonnummer oid. Opzich natuurlijk netjes dat ze een briefje door de bus doet (alleen rijkelijk laat, want wat moet ik nu nog met die info?) maar dat maakte me nieuwsgierig naar jullie mening.

In het verleden is dit namelijk ook weleens gebeurd en dan stond er rustig tot 2 uur/half 3 keiharde muziek aan, werd er echt heel luid gepraat/geschreeuwd etc. Ik wil ook niet te moeilijk doen (een feestje op z'n tijd moet kunnen) maar ergens geeft zo'n briefje natuurlijk ook geen vrijbrief voor de hele nacht. Dus dat maakte me nieuwsgierig: met zo'n briefje, waar ligt voor jullie de grens? Is het dan alsnog zo dat het na een bepaalde tijd bijv. gewoon echt wel rustig(er) moet zijn? Hoe zien jullie dit?
Klopt, vooral op het Vivaforum, zo blijkt, waar context bijna steevast wordt 'vergeten' en, zo lijkt het in ieder geval regelmatig, op basis van de meningen in de reacties, wordt toegevoegd.
Rabarbara schreef:
16-05-2026 11:35
Intolerant is het wanneer je overlast veroorzaakt, niet wanneer je last hebt van de overlast die andere mensen veroorzaken.
Dit.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
LolplusLolisHiHi schreef:
16-05-2026 20:10
Klopt, vooral op het Vivaforum, zo blijkt, waar context bijna steevast wordt 'vergeten' en, zo lijkt het in ieder geval regelmatig, op basis van de meningen in de reacties, wordt toegevoegd.
Ja dat. 'Oh, dat was ik vergeten te zeggen, maar mijn man heeft me al honderd keer bedrogen'.
Graftak!
LolplusLolisHiHi schreef:
16-05-2026 20:10
Welke context miste je dan in de OP?
Solomio schreef:
16-05-2026 20:26
Welke context miste je dan in de OP?
Dat het het meisje in kwestie was dat al die luidruchtige feestjes gegeven had, en dat het meisje in kwestie geen 16 is maar 24 of zo. Dat had TO dus beter meteen kunnen schrijven, want dan had ik vast meer begrip gehad voor haar reserves. Maar ik denk stiekem ook wel eens dat mensen dergelijke details er later bij verzinnen omdat de reacties ze niet meelevend genoeg zijn, want ik zie dit mechanisme hier wel vaker.
Graftak!
Sowieso een groot verschil met of het een incidenteel feestje is, of met enige regelmaat. In het eerste geval is te kans erg klein dat ik ga klagen, maar met regelmatig geluidsoverlast heb heb je een slechte aan me.
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2026 20:29
Dat het het meisje in kwestie was dat al die luidruchtige feestjes gegeven had, en dat het meisje in kwestie geen 16 is maar 24 of zo. Dat had TO dus beter meteen kunnen schrijven, want dan had ik vast meer begrip gehad voor haar reserves. Maar ik denk stiekem ook wel eens dat mensen dergelijke details er later bij verzinnen omdat de reacties ze niet meelevend genoeg zijn, want ik zie dit mechanisme hier wel vaker.
Haha, dat mag je zeker denken. Mocht je benieuwd zijn: de reden dat ik het in eerste instantie niet had toegevoegd was omdat ik niet per se op zoek was naar meningen was over dit specifieke geval met mijn buurmeisje incl. alle details, maar dit briefje mijn nieuwsgierigheid triggerde naar wat de waarde van zo’n briefje is en hoe dat wel/niet invloed heeft op de grenzen en tolerantie van mensen.

Maar goed, nogmaals: ik lig er (figuurlijk dan, letterlijk misschien wel) niet wakker van vannacht - ik was gewoon benieuwd en voel me dus ook niet aangevallen door mensen die zeggen dat het allemaal prima moet kunnen. Ik heb namelijk nooit gezegd dat ik dat niet vind :)
Zo'n briefje in de bus is een eenzijdige mededeling en gaat daarmee helemaal voorbij aan de planning die de buren misschien hebben. Tenzij je echt daarover in gesprek gaat is het vrij zinloos.

De dochter van mijn vroegere buren was op dezelfde dag jarig als ik. Haar feestje was meestal op de dezelfde avond dat ik ook gasten had. Mijn verjaardagsfeestje bestond uit een drankje en een hapje met een man of 6 en gekeuvel op gedempte toon tot een uur of 11. In de tuin omdat het in juli nogal eens warm wil zijn. Het hare uit 30 pubers met luide muziek tot 1 uur in de nacht.

Als zij een feestje gaf, konden wij elkaar buiten niet meer verstaan. Dan waren we verplicht om binnen te gaan zitten. Maar in een huurhuis met enkel glas maakt dat weinig verschil.

Ik vind leven en laten leven dus een leuk concept, maar alleen als het van twee kanten komt. Een feestje is leuk, maar doe geen briefje in de bus. Overleg met je buren, want die hebben ook een leven, dus misschien zelf plannen.
merano wijzigde dit bericht op 16-05-2026 21:54
0.10% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

pompelmoentje schreef:
16-05-2026 18:44
Ha, ja. Hier ook een half jaar geleden. Hij had bij de hele straat een briefje erin gegooid. We hebben dan ook allemaal een verjaardagskaart in zijn brievenbus gedaan :D
En vervolgens niks gehoord.

Ik snap TO wel hoor, het is ook maar net van wie je zo’n briefje krijgt.
Oh, absoluut! Ik heb ook wel eens halsoverkop een hotel geboekt omdat ik een buurjongen aan de deur had die kwam vertellen dat ie een feestje had die avond, als we er last van hadden mochten we dat komen zeggen. Ik gunde die jongen echt wel een feestje, hij had het niet makkelijk met z'n (stief)ouders en verder hadden we van hem nooit last (de rest van het gezin daarentegen... ) maar veel vertrouwen had ik er ook niet in.
romany schreef:
16-05-2026 16:28
Nou dit, mn oudste is inmiddels 23 jaar, maar 23 uur / uiterlijk 23.30 uur echt naar binnen
Zet jij daar een partytent voor op ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
AnnaNiem schreef:
16-05-2026 17:04
Of verouderd glas.
Nee joh, het zijn gewoon vervelia’s.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2026 20:29
Dus er staat dat dit in het verleden vaker is gebeurd, maar daar had ze dan expliciet bij moeten zetten dat dat om de verjaardag van ditzelfde meisje ging?
En dat dat kind 16 zou worden heeft ook maar gewoon iemand hier verzonnen.

Ik noem de thuiswonende kinderen van mijn buren ook buurmeisje en buurjongen. En die zijn ook al ruim boven de 16.
flying_thinker schreef:
16-05-2026 11:08
Terwijl ik er nu dus moeilijk nog rekening mee kan houden (als in ergens anders slapen oid).
flying_thinker schreef:
16-05-2026 20:45
Maar goed, nogmaals: ik lig er (figuurlijk dan, letterlijk misschien wel) niet wakker van vannacht - ik was gewoon benieuwd en voel me dus ook niet aangevallen door mensen die zeggen dat het allemaal prima moet kunnen. Ik heb namelijk nooit gezegd dat ik dat niet vind :)
Dus eerst vind je het vervelend dat er nu niet genoeg tijd is om nog te organiseren dat je ergens anders kan slapen, maar nu ben je opeens helemaal relaxed en zal je er niet wakker van liggen? Dat is wel een frappante omslag. Maar dat heeft natuurlijk niéts te maken met de meningen die hier geschreven zijn en waar je nu opeens wel heel soepeltjes bij aansluit....
En heb je nog kunnen slapen vannacht?
Misschien handig om even het nummer van haar ouders te bemachtigen voor als er ooit iets is? Persoonlijk vind ik 3:00 ook veel te laat en dan zou ik zeker gaan appen. Zo'n feestje in een woonwijk mag maximaal tot 1:00 duren vind ik.
Groetjes!
aanschouwer schreef:
16-05-2026 23:50
Dus eerst vind je het vervelend dat er nu niet genoeg tijd is om nog te organiseren dat je ergens anders kan slapen, maar nu ben je opeens helemaal relaxed en zal je er niet wakker van liggen? Dat is wel een frappante omslag. Maar dat heeft natuurlijk niéts te maken met de meningen die hier geschreven zijn en waar je nu opeens wel heel soepeltjes bij aansluit....
🙄 Ik ga het niet nog een keer uitleggen, volgens mij heb ik al duidelijk gezegd wat de insteek van dit topic voor mij was en daar passen beide opmerkingen nog steeds bij. Maar geloof vooral wat je wil geloven, ook daar zal ik niet wakker van liggen.

Ik ga overigens verder niet meer reageren op dit soorten vragen/opmerkingen, heb niet zoveel zin in een discussie over of ik wel of niet eerlijk ben (geweest).
flying_thinker wijzigde dit bericht op 17-05-2026 09:23
10.30% gewijzigd
Yildizlar2 schreef:
17-05-2026 08:06
En heb je nog kunnen slapen vannacht?
Laten we het erop houden dat het in ieder geval duidelijk is geworden hoe mijn buren tegenover de situatie in de OP staan, haha: een briefje in de bus is voor hen wèl een vrijbrief 😅
Waarom zo geheimzinnig? Duurde het tot laat, kon je nog wat slapen?
Niet netjes naar iedereen die hier heeft gereageerd dit.
boudica wijzigde dit bericht op 17-05-2026 09:23
44.26% gewijzigd
Het is wat het is.
Foutje
Boudica schreef:
17-05-2026 09:22
Ok, wat je wil: de muziek stond op standje discotheek, ze waren erg hard aan het meelallen en schreeuwen tot in ieder gecal 1 uur, ben toen op een matras in een andere kamer gaan liggen en in slaap gevallen dus geen idee tot hoe laat ze er waren, maar het klonk niet alsof het feestje bijna voorbij was.
flying_thinker schreef:
17-05-2026 09:26
Ok, wat je wil: de muziek stond op standje discotheek, ze waren erg hard aan het meelallen en schreeuwen tot in ieder gecal 1 uur, ben toen op een matras in een andere kamer gaan liggen en in slaap gevallen dus geen idee tot hoe laat ze er waren, maar het klonk niet alsof het feestje bijna voorbij was.
Wat lief dat je speciaal voor mij een update geeft TO :heart:
Het is wat het is.
flying_thinker schreef:
17-05-2026 09:18
Maar geloof vooral wat je wil geloven, ook daar zal ik niet wakker van liggen.
Zolang je het zelf maar gelooft.
Boudica schreef:
17-05-2026 09:22
Wat een rare, nare reactie.
Het is toch hartstikke duidelijk wat ze schrijft? Het feestje ging tot laat door.
flying_thinker schreef:
17-05-2026 09:26
Bij het volgende briefje kun je dus beter maar meteen je matras naar de andere kamer slepen, dan is dat briefje tenminste nog ergens goed voor. Wel een beetje jammer dat het zo moet natuurlijk, maar je moet maar denken dat je er voorlopig weer vanaf bent.
Graftak!
Solomio schreef:
17-05-2026 10:49
Wat een rare, nare reactie.
Het is toch hartstikke duidelijk wat ze schrijft? Het feestje ging tot laat door.
Je hoeft het niet met me eens te zijn maar hou het even aardig zeg. Raar en naar? Ik reageerde op de post van TO die een vaag ontwijkend antwoord gaf op de normale belangstellende vraag of ze goed geslapen had.
Het is wat het is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven