Werk & Studie alle pijlers

Ziek uit dienst?

17-05-2026 23:35 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

In mijn vorige bericht heb ik verteld over m’n situatie (gedeeltelijk) en het kampen met psychische klachten. Achteraf blijkt toch dat ik er mentaal erger doorheen zit dan ik misschien dacht. Tijdens werk moet ik geregeld huilen op het toilet. Als ik thuiskom kan ik alleen maar huilen. Als het weekend is, maak ik me alweer druk om de maandag.
Ik ga niet met plezier maar m’n werk, wat ik bij mijn vorige werkgever wel had. Collega’s onderling zijn niet leuk. Er wordt veel gekonkeld.
En natuurlijk reis ik elke dag 1,5 uur heen en terug. Hierdoor zie ik mijn dochter alleen ‘s avonds nog even een uurtje.
Inmiddels zit ik in een traject van traumabehandeling. Ik heb pas twee gesprekken gehad. Maar ik denk toch dat het misschien beter is om even te stoppen met werk en te zorgen dat ik er mentaal weer bovenop kom. Ook voor m’n dochter.

Weet iemand hoe dit precies in z’n werk gaat? Ik heb veel opgezocht, maar het is me nog onduidelijk. Ga ik namelijk al ‘ziek uit dienst’ of meld ik me eerst gewoon ziek en bepaalt de arbo arts hoe verder?

Alle tips zijn welkom!
Bedoel je met “ziek uit dienst” dat je zelf ontslag neemt zonder recht op uitkering?

Hoe is jouw financiële situatie, kan je jouw inkomen missen?

Wat ontzettend rot dat je zo slecht in je vel zit…
Je moet je eerst op je werk ziekmelden en op het moment dat je tijdelijke arbeidsovereenkomst eindigt, pas dan ga je ziek uit dienst en neemt uwv de betaling over.
Als je in vaste dienst bent gaat dit proces anders, maar ik heb het idee dat dit bij jou niet het geval is? Dan heb je namelijk twee jaar recht op loondoorbetaling.
Maar als je nu ontslag neemt, heb je dan genoeg financiële middelen zoals spaargeld om te leven?
Hakika schreef:
18-05-2026 00:30
Je moet je eerst op je werk ziekmelden en op het moment dat je tijdelijke arbeidsovereenkomst eindigt, pas dan ga je ziek uit dienst en neemt uwv de betaling over.
Als je in vaste dienst bent gaat dit proces anders, maar ik heb het idee dat dit bij jou niet het geval is? Dan heb je namelijk twee jaar recht op loondoorbetaling.
Okee goed om te weten! Dacht inderdaad ook zoiets. Want wil wel gewoon m’n loon nog (70%) doorbetaald krijgen.
Niet gaan voorsorteren op ziek uit dienst hoor. Voor nu meld je je ziek en of je ziek uit dienst gaat, regel je pas als je contract afloopt.

Je kunt met de bedrijfsarts delen wat er aan de hand is zodat die een correct advies kan geven, maar ik zou in jouw geval voorzichtig zijn met de informatie naar je werkgever en zeker nog niet zelf beginnen over ziek uit dienst gaan. En voor de zekerheid: een vaststellingsovereenkomst om eerder weg te gaan niet doen, is niet in jouw belang (ook niet als de werkgever zegt van wel en het mooi voorspiegelt, het is enkel in het belang van de werkgever om “sneller van jou af te zijn”).

Jammer dat het niet gelukt is, dat leer je van bij een volgende sollicitatie om kritischer te zijn op de reistijd en organisatie. Voor nu succes met je herstel.
Ziekmelden en naar de bedrijfsarts. Zeker niet zelf ontslag nemen.

Ik heb je vorige bericht/topic niet gelezen, maar als je doorbetaald wilt worden zoals je schrijft dan is de route via de bedrijfsarts de enige juiste route.

Sterke met je situatie!
laiskuri schreef:
18-05-2026 06:40
Niet gaan voorsorteren op ziek uit dienst hoor. Voor nu meld je je ziek en of je ziek uit dienst gaat, regel je pas als je contract afloopt.

Je kunt met de bedrijfsarts delen wat er aan de hand is zodat die een correct advies kan geven, maar ik zou in jouw geval voorzichtig zijn met de informatie naar je werkgever en zeker nog niet zelf beginnen over ziek uit dienst gaan. En voor de zekerheid: een vaststellingsovereenkomst om eerder weg te gaan niet doen, is niet in jouw belang (ook niet als de werkgever zegt van wel en het mooi voorspiegelt, het is enkel in het belang van de werkgever om “sneller van jou af te zijn”).

Jammer dat het niet gelukt is, dat leer je van bij een volgende sollicitatie om kritischer te zijn op de reistijd en organisatie. Voor nu succes met je herstel.
Heel erg bedankt voor je bericht. Ik ben heel blij met deze informatie. Straks ga ik namelijk naar werk bellen, maar ik zal het kort en bondig houden. Enkel ziekmelden.
Butterfly_fly schreef:
18-05-2026 06:44
Ziekmelden en naar de bedrijfsarts. Zeker niet zelf ontslag nemen.

Ik heb je vorige bericht/topic niet gelezen, maar als je doorbetaald wilt worden zoals je schrijft dan is de route via de bedrijfsarts de enige juiste route.

Sterke met je situatie!
Dankjewel!! Ik begrijp inderdaad dat dat de route is die ik nu moet volgen. Goed om te weten.
.
db2911 wijzigde dit bericht op 18-05-2026 07:29
Reden: Dubbel
99.53% gewijzigd
Eenbeetjevanditendat schreef:
18-05-2026 00:02
Bedoel je met “ziek uit dienst” dat je zelf ontslag neemt zonder recht op uitkering?

Hoe is jouw financiële situatie, kan je jouw inkomen missen?

Wat ontzettend rot dat je zo slecht in je vel zit…
Nee ik ga me ziekmelden en aan het einde van mn contract ga ik dan ‘ziek uit dienst’. Wat zou betekenen dat ik nog steeds 70% van m’n loon krijg d.m.v. een uitkering vanuit de ziektewet.
.
db2911 wijzigde dit bericht op 18-05-2026 07:28
99.59% gewijzigd
.
db2911 wijzigde dit bericht op 18-05-2026 07:28
99.59% gewijzigd
Heb je al met je leidinggevende besproken dat je het niet naar je zin hebt op je werk?

En is het een mogelijkheid om misschien eerst een tijdje vrije dagen op te nemen om zo wat bij te komen?

Er zijn nog allerlei andere mogelijkheden dan je gelijk (voor lange tijd) ziekmelden.
Db2911 schreef:
18-05-2026 07:27
Nee ik ga me ziekmelden en aan het einde van mn contract ga ik dan ‘ziek uit dienst’. Wat zou betekenen dat ik nog steeds 70% van m’n loon krijg d.m.v. een uitkering vanuit de ziektewet.
Ik weet niet hoe lang je contract nog loopt, maar je hebt wel nog re-integratie verplichtingen.
Je kunt niet zomaar zeggen, ik ben de komende maanden ziek en ga ziek uit dienst.
Db2911 schreef:
18-05-2026 07:27

Nou, er zit nog wel iets tussen hoor. Je kunt niet zelf bepalen dat je maar niet meer komt werken en even de tijd gaat nemen om er mentaal weer bovenop te komen, met behoud van loon en uitkering. Voor die laatste twee heb je namelijk verplichtingen.

Je kunt wél zelf bepalen dat je je ziekmeldt en aangeven dat je denkt dat het langdurig is. Dan gaat de BA meekijken in hoeverre je tijdelijk arbeidsongeschikt bent en in hoeverre je nog kunt werken. En wat er bij je reintegratie komt kijken. Soms zegt de BA: helder, dit heeft lang nodig, de komende 2 maanden is advies niets met werk, daarna kijken we verder. En andere keren moet je wekelijks gaan koffiedrinken en/of x aantal uren blijven maken en opbouwen.
Ik ken je voorgeschiedenis niet, maar ik lees geen plezier op mijn werk, teveel reistijd én traumabehandelingen.

die eerste 2 kun je normaal zelf oplossen door nieuw werk te zoeken. maar als je traumabehandelingen krijgt dan klinkt het alsof je niet in je beste doen bent dus dat kan dan alles lastig maken.

kun je met een andere werkomgeving met meer plezier én meer tijd (want minder reistijd) je privéproblemen ook meer aandacht geven?
S-Groot schreef:
18-05-2026 08:56
Nou, er zit nog wel iets tussen hoor. Je kunt niet zelf bepalen dat je maar niet meer komt werken en even de tijd gaat nemen om er mentaal weer bovenop te komen, met behoud van loon en uitkering. Voor die laatste twee heb je namelijk verplichtingen.

Je kunt wél zelf bepalen dat je je ziekmeldt en aangeven dat je denkt dat het langdurig is. Dan gaat de BA meekijken in hoeverre je tijdelijk arbeidsongeschikt bent en in hoeverre je nog kunt werken. En wat er bij je reintegratie komt kijken. Soms zegt de BA: helder, dit heeft lang nodig, de komende 2 maanden is advies niets met werk, daarna kijken we verder. En andere keren moet je wekelijks gaan koffiedrinken en/of x aantal uren blijven maken en opbouwen.

Dat begrijp ik. En ook dat is uiteindelijk beter dan de situatie zoals die nu is. En ik ben ook voornemens om snel ander werk te zoeken. Dus ik denk niet dat er maanden overheen zullen gaan.
Eberesche schreef:
18-05-2026 08:58
Ik ken je voorgeschiedenis niet, maar ik lees geen plezier op mijn werk, teveel reistijd én traumabehandelingen.

die eerste 2 kun je normaal zelf oplossen door nieuw werk te zoeken. maar als je traumabehandelingen krijgt dan klinkt het alsof je niet in je beste doen bent dus dat kan dan alles lastig maken.

kun je met een andere werkomgeving met meer plezier én meer tijd (want minder reistijd) je privéproblemen ook meer aandacht geven?
‘Even’ nieuw werk zoeken binnen mijn sector is nog niet zo makkelijk. Ik heb heel veel moeite gedaan om die diploma’s en certificaten binnen te halen en toch was dit bedrijf het enige bedrijf dat me wel aannam. Bij alle andere sollicitaties had ik steeds dat een andere kandidaat toch beter aansloot. En aangezien ik bij mijn vorige werkgever weg moest (omdat ik een relatie kreeg met iemand van werk) moest ik heel snel iets anders zoeken (4 weken). Het voelt alsof ik uiteindelijk juist dankbaar moet zijn dat dit op mn pad is gekomen, maar dat is dus heel tegenstrijdig met wat ik voel.

En ik wil inderdaad m’n privé ook meer tijd geven. Uiteindelijk is het soms allemaal puzzelen, omdat ik natuurlijk ook een alleenstaande moeder ben met een kind van 1,5. Dus m’n inkomen heb ik wel echt nodig. Daarnaast gaat zij naar een gastouder in Dordrecht, dus dat zorgt natuurlijk ook voor meer reistijd.
Db2911 schreef:
18-05-2026 10:13
‘Even’ nieuw werk zoeken binnen mijn sector is nog niet zo makkelijk. Ik heb heel veel moeite gedaan om die diploma’s en certificaten binnen te halen en toch was dit bedrijf het enige bedrijf dat me wel aannam. Bij alle andere sollicitaties had ik steeds dat een andere kandidaat toch beter aansloot. En aangezien ik bij mijn vorige werkgever weg moest (omdat ik een relatie kreeg met iemand van werk) moest ik heel snel iets anders zoeken (4 weken). Het voelt alsof ik uiteindelijk juist dankbaar moet zijn dat dit op mn pad is gekomen, maar dat is dus heel tegenstrijdig met wat ik voel.

En ik wil inderdaad m’n privé ook meer tijd geven. Uiteindelijk is het soms allemaal puzzelen, omdat ik natuurlijk ook een alleenstaande moeder ben met een kind van 1,5. Dus m’n inkomen heb ik wel echt nodig. Daarnaast gaat zij naar een gastouder in Dordrecht, dus dat zorgt natuurlijk ook voor meer reistijd.
ik snap je volledig, maar wat mijn leven mij geleerd heeft is dat je basis het belangrijkste is. en dat is je rekeningen kunnen betalen en kunnen zorgen voor jezelf en je gezin. een baan binnen je werkveld of een leuke baan zijn superbelangrijk, maar ik denk dat je erover na moet denken wat nu de prioriteit heeft en als ik jouw verhaal lees dan denk ik jouw mentale gezondheid en je kind en dus zul je tijd en rust kunnen creëren door "een willekeurige" baan in de buurt aan te nemen waarmee je je rekeningen kunt betalen en aan jezelf kunt werken.
Naast je ziekmelding een tip: zorg voor andere kinderopvang zo dicht mogelijk bij je woonadres, zodat je ook daar weinig reistijd hebt.
(En haal de exacte plaats even weg ivm mogelijke herkenning, en het is voor ons niet relevant)
Het is wat het is.
Het is niet aan jou om te bepalen of je momenteel volledig arbeidsongeschikt bent, of niet. Dat bepaalt een bedrijfsarts. Ik denk dat je wel realistische verwachtingen moet hebben. Het is niet dat je zelf even kunt bepalen dat je ziek uit dienst gaat.

En eens met Eberesche, ik denk ook dat je prioriteiten moet stellen voor wat betreft je baan. Dan maar geen werk in lijn met je opleiding. Legio mensen die dat ook niet hebben.

Sterkte in ieder geval! :hug:
Boudica schreef:
18-05-2026 11:05
Naast je ziekmelding een tip: zorg voor andere kinderopvang zo dicht mogelijk bij je woonadres, zodat je ook daar weinig reistijd hebt.
(En haal de exacte plaats even weg ivm mogelijke herkenning, en het is voor ons niet relevant)
Ze gaat al naar deze gastouder sinds ze 6 maanden is en voelt ondertussen als familie dus ik ga haar niet ergens anders brengen.
Boudica schreef:
18-05-2026 11:05
Ze gaat al naar deze gastouder sinds ze 6 maanden is en voelt ondertussen als familie dus ik ga haar niet ergens anders brengen.
Db2911 schreef:
18-05-2026 10:13

Het is mosterd na de maaltijd, maar ik vind raar dat je snel weg moest.

Volgens mij is de normale procedure dat je een relatie aan jouw werkgever meldt, zodat er geen belangenconflicten ontstaan.

en dat moet de werkgever maar zorgen dat Pietje niet de beoordelingen van zijn nieuwe vlam maakt, en dat Gerda de declaraties van haar minnaar normaal controleert enz.
Als iemand weg moet, dan toch zeker alleen met een ontslagvergoeding?

(of was het een tijdelijk contract dat niet verlengd werd? Ja, daar valt weinig tegen te doen).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven