Werk & Studie alle pijlers

Ziek uit dienst?

17-05-2026 23:35 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

In mijn vorige bericht heb ik verteld over m’n situatie (gedeeltelijk) en het kampen met psychische klachten. Achteraf blijkt toch dat ik er mentaal erger doorheen zit dan ik misschien dacht. Tijdens werk moet ik geregeld huilen op het toilet. Als ik thuiskom kan ik alleen maar huilen. Als het weekend is, maak ik me alweer druk om de maandag.
Ik ga niet met plezier maar m’n werk, wat ik bij mijn vorige werkgever wel had. Collega’s onderling zijn niet leuk. Er wordt veel gekonkeld.
En natuurlijk reis ik elke dag 1,5 uur heen en terug. Hierdoor zie ik mijn dochter alleen ‘s avonds nog even een uurtje.
Inmiddels zit ik in een traject van traumabehandeling. Ik heb pas twee gesprekken gehad. Maar ik denk toch dat het misschien beter is om even te stoppen met werk en te zorgen dat ik er mentaal weer bovenop kom. Ook voor m’n dochter.

Weet iemand hoe dit precies in z’n werk gaat? Ik heb veel opgezocht, maar het is me nog onduidelijk. Ga ik namelijk al ‘ziek uit dienst’ of meld ik me eerst gewoon ziek en bepaalt de arbo arts hoe verder?

Alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoelang loopt je (tijdelijke) contract nog? Dat is wel relevant in dit verhaal.

Ik ben zelf onlangs ziek uit dienst gegaan. Nadat mijn jaarcontract niet is verlengd. Eerder ga je namelijk niet ziek uit dienst.

Ik werd na 3,5 maand worstelen bij mijn toen nieuwe werkgever ziek.
In diezelfde periode gebeurde er op persoonlijk vlak heel erg veel.
Plus mijn nieuwe werkomgeving was verschrikkelijk. Enorme werkdruk, overspannen collega's er was geen tijd om mij in alle processen mee te nemen.
Naast mijn verhuizing, en het overlijden van de vader van mijn kinderen ben ik keihard onderuit gegaan.
Er bleek natuurlijk veel meer aan de hand, dan alleen bovenstaande. Jarenlang doorgegaan eist zijn tol op een gegeven moment.
Ziek uit dienst dus, mijn leidinggevende was heel nonchalant al die maanden voorafgaand. Af en toe bellen, en om de 6 weken een gesprek bij de BA, en dat was nog niet eens een arts, maar een assistente.

Mede door de houding van mijn lg en mijn collega's ( al die maanden heb ik van hen niks gehoord, geen kaartje geen appje geen teken van leven, wat voor mij aangaf dat ik echt in een toxic werkomgeving zat)

Inmiddels val ik nu in een regeling vanuit mijn vorige werkgever ( geen UWV, mijn werkgever is eigen risico drager)

70% van mijn salaris ontvang ik nu.

Ik heb nog traumatherapie en ben langzaamaan aan het opkrabbelen.

Voor mij houdt het voorlopig in, dat ik werk aan herstel ( therapie) en dat ik begeleid word naar ander passend werk, of als alles echt voorspoedig gaat mijn eigen werk.

Lukt dit niet binnen het komende jaar dan zal ik onder het UWV komen te vallen.

Voor jou kan het ook zo gaan, echter hangt dit natuurlijk wel heel erg af van hoe je therapie zal verlopen, en hoe je werkgever is.
Is hij/zij betrokken? of zoals de mijne totaal niet, daar zit ook een cruciaal verschil.

Ik was daar zo ongelukkig dat ik vrij snel van voren niet meer wist of ik van achter nog leefde dat ik ook al bedacht had, los van de heftige periode ( nu bijna 1 jaar geleden) dat ik daar ook geen voet meer over de drempel wilde zetten.

En dat heb ik op een paar gesprekken na ook niet meer gedaan.

Ik weet ook niet eens of ik nog het werk wil of aankan wat ik de afgelopen 12 jaar gedaan heb.
Na in meerdere voor mij onveilige werkomgevingen te hebben gewerkt.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven