Off-line overzicht bewaren
woensdag 20 mei 2026 om 20:58
Ik heb momenteel een iets te drukke baan. Het lukt me niet om in blokken van een paar uur ongestoord aan zaken te werken en er komen regelmatig ad-hoc urgente klusjes tussendoor. Met een aantal deadlines die eraan zitten te komen, wordt het momenteel een chaos. Ik heb to do lijstjes in mijn (elektronische) agenda, een Word-document met minder urgente klussen en diverse schrijfblokken en losse blaadjes die ik met me meesleep met nog uit te werken verslagen en zaken om te onthouden.
Diverse collega’s gebruiken een A5 schrijfboekje waarin ze alles opschrijven wat ze gedurende de dag tegenkomen en doen, to do lijsten en aandachtspunten. Dat klinkt aanlokkelijk maar ik vrees dat ik zo’n boekje niet netjes weet te houden en er vanzelf een chaos in creëer.
Voorheen, voor de drukte, lukte het aardig om alles te managen, maar het wordt nu even teveel. Ik heb wel een assistent maar die is de laatste tijd ziek of onderweg, dus ook niet echt een grote hulp.
Hoe houden jullie dit bij en zorg je dat je niet van alles vergeet of over het hoofd ziet?
Diverse collega’s gebruiken een A5 schrijfboekje waarin ze alles opschrijven wat ze gedurende de dag tegenkomen en doen, to do lijsten en aandachtspunten. Dat klinkt aanlokkelijk maar ik vrees dat ik zo’n boekje niet netjes weet te houden en er vanzelf een chaos in creëer.
Voorheen, voor de drukte, lukte het aardig om alles te managen, maar het wordt nu even teveel. Ik heb wel een assistent maar die is de laatste tijd ziek of onderweg, dus ook niet echt een grote hulp.
Hoe houden jullie dit bij en zorg je dat je niet van alles vergeet of over het hoofd ziet?
woensdag 20 mei 2026 om 21:09
Moet het offline zijn? Ik hou zelf al mijn deadlines en taken gewoon bij in mijn Outlook agenda. Elke taak zet ik bovenaan de dag dat het af moet. Als het af is verwijder ik het item weer.
Voor mijn overige to do zaken hou ik verschillende digitale sticky notes bij. Zo ook voor ideeën. Werkt eigenlijk prima!
Voor mijn overige to do zaken hou ik verschillende digitale sticky notes bij. Zo ook voor ideeën. Werkt eigenlijk prima!
woensdag 20 mei 2026 om 21:20
De takenlijst heb ik geprobeerd maar dat werkt niet. Het voordeel daarvan vond ik dat ik kon delegeren, mijn collega krijgt graag concrete opdrachten, maar dan bleef het in mijn lijst staan. Het nadeel dat ik niet altijd mijn laptop mee wil nemen en in mijn telefoon kwam die takenlijst niet. Ik ben dus echt een voorstander van gewoon schrijven. Ik heb nu schrijfblokken, maar die vergeet ik ook wel eens, dus ik heb er inmiddels vijf.
Digitale sticky notes gebruik ik ook, maar dan voor informatie waar ik snel bij wil kunnen.
Digitale sticky notes gebruik ik ook, maar dan voor informatie waar ik snel bij wil kunnen.
woensdag 20 mei 2026 om 21:25
Ik gebruik de app todoist. Zowel op mijn foon als op mijn laptop, synchroniseren continu. Hierin kun je taken aanmaken binnen een groep met een kleurtje (ik heb heel simpel 'persoonlijk' en 'werk'), je kunt ze dagelijks, wekelijks, om de dag of halfjaarlijks automatisch laten terugkomen en simpel afvinken. Met slepen kun je zo ook naar een andere dag verplaatsen. Ik heb dit altijd bij me, dus als ik ergens ben ik bedenk iets, zet ik het meteen even in mijn telefoon. En als ik aan de laptop werk, heb ik het overzicht ook.
Fijne van online/digitaal vind ik dat je simpel kunt verplaatsen of verwijderen zonder allerlei gekras en dat het altijd synchroniseert.
Fijne van online/digitaal vind ik dat je simpel kunt verplaatsen of verwijderen zonder allerlei gekras en dat het altijd synchroniseert.
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
woensdag 20 mei 2026 om 21:41
Op mijn telefoon heb ik ook Outlook en die agenda synchroniseert gewoon met de desktop versie. Heb jij dat niet?
Verder heb ik geen taken die ik moet delegeren, dus daarvoor helaas geen tips. Als je op papier wil werken zal je toch dat boekje overal mee naar toe moeten slepen. Overzicht houden op die manier lijkt me echter lastig. Wellicht een gewone agenda met extra ruimte voor notities?
Verder heb ik geen taken die ik moet delegeren, dus daarvoor helaas geen tips. Als je op papier wil werken zal je toch dat boekje overal mee naar toe moeten slepen. Overzicht houden op die manier lijkt me echter lastig. Wellicht een gewone agenda met extra ruimte voor notities?
woensdag 20 mei 2026 om 22:00
Ik gebruik een A5 notebook waarin ik alles chronologisch op schrijf. Altijd de datum boven ieder stukje en indien relevant de tijd.
Om actiepunten teken ik een rechthoek en als ik ze hebt gedaan gaat er een streep door.
Verder zet ik alle belangrijke activiteiten in mijn outlook agenda als meerdaagse activiteiten (dus als iets vandaag begint en 1 juni klaar moet zijn maak een entry van nu tot 1 juni. Als die dingen staan dan boven in de agenda en dan heb je gelijk een overzicht van alles wat tegelijkertijd loopt.
Voor vrije dagen en vakanties doen we in het team hetzelfde Mensen die het moeten weten stuur je een invite voor de dagen dat je er niet bent zodat iedereen dat ook in 1 oogopslag kan zien.
Om actiepunten teken ik een rechthoek en als ik ze hebt gedaan gaat er een streep door.
Verder zet ik alle belangrijke activiteiten in mijn outlook agenda als meerdaagse activiteiten (dus als iets vandaag begint en 1 juni klaar moet zijn maak een entry van nu tot 1 juni. Als die dingen staan dan boven in de agenda en dan heb je gelijk een overzicht van alles wat tegelijkertijd loopt.
Voor vrije dagen en vakanties doen we in het team hetzelfde Mensen die het moeten weten stuur je een invite voor de dagen dat je er niet bent zodat iedereen dat ook in 1 oogopslag kan zien.
woensdag 20 mei 2026 om 22:29
Mij helpt het juist om zaken niet meer offline te doen, maar alles alleen maar online. Als je het irritant vind om altijd een laptop voor je te hebben zou ik juist investeren in een digitaal notebook.
Alle notities gaan in Microsoft one note. Alle taken in Microsoft todo. Al mijn taken hebben altijd een deadline, aan het begin van de dag kan ik dan alle taken van die dag zien. Taken tot aan 20 minuten staan alleen in todo. Taken die langer duren plan ik in mijn agenda. Vergaderingen laat ik tegenwoordig altijd transcriben door Copilot. Die notities gaan ook weer in OneNote. Actiepunten uit de vergadering gaan gelijk in todo.
En vervolgens kan ik met Copilot overal bij.
Alle notities gaan in Microsoft one note. Alle taken in Microsoft todo. Al mijn taken hebben altijd een deadline, aan het begin van de dag kan ik dan alle taken van die dag zien. Taken tot aan 20 minuten staan alleen in todo. Taken die langer duren plan ik in mijn agenda. Vergaderingen laat ik tegenwoordig altijd transcriben door Copilot. Die notities gaan ook weer in OneNote. Actiepunten uit de vergadering gaan gelijk in todo.
En vervolgens kan ik met Copilot overal bij.
woensdag 20 mei 2026 om 22:57
Ik zet het in mijn agenda. Taken die later kunnen, zet ik in de volgende week of later. Heeft ook als voordeel dat veel mensen denken dat ik dan een (belangrijk) overleg heb en er geen overleg bovenop plannen. En als iets echt spoed spoed heeft, dan hoor ik het vanzelf wel of vragen mensen mij of ik op dat tijdstip toch wel beschikbaar ben.
woensdag 20 mei 2026 om 23:26
Ik blok momenten in mijn agenda en werk met kleuren.
Daarnaast is een digitaal notebook ideaal. Je kunt gewoon schrijven, het zet het om.in geschreven tekst, je kunt het uploaden naar je computer en per onderwerp archiveren.
Verder idd outlook. En deadlines sowieso in de agenda.
En ik hou per onderwerp een to do list bij en een tijdslijn.
Daarnaast is een digitaal notebook ideaal. Je kunt gewoon schrijven, het zet het om.in geschreven tekst, je kunt het uploaden naar je computer en per onderwerp archiveren.
Verder idd outlook. En deadlines sowieso in de agenda.
En ik hou per onderwerp een to do list bij en een tijdslijn.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
donderdag 21 mei 2026 om 00:10
Ik heb ook een lijstje in OneNote voor de dingen die geen specifieke deadline hebben. Dit deed ik vroeger op papier.
Alles waar ik reminders van wil gebruik ik To Do in Outlook en m’n Outlook agenda voor.
Ook pin ik mails zodat ze bovenaan blijven staan. Maar dat moet beperkt blijven tot max 4 anders is het alsnog niet overzichtelijk meer. Ik heb ook een mail met TE DOEN die daar gepint staat maar is overlappend met de OneNote.
Dus misschien ook wat chaotisch.
Alles waar ik reminders van wil gebruik ik To Do in Outlook en m’n Outlook agenda voor.
Ook pin ik mails zodat ze bovenaan blijven staan. Maar dat moet beperkt blijven tot max 4 anders is het alsnog niet overzichtelijk meer. Ik heb ook een mail met TE DOEN die daar gepint staat maar is overlappend met de OneNote.
Dus misschien ook wat chaotisch.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in