Scheiden?

03-03-2026 08:49 136 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi, it’s me.

Mijn man en ik zijn al heel lang samen. Aan het begin van onze relatie bleek dat hij een bipolaire stoornis heeft. Dat ging met ups en downs maar over het algemeen goed. Getrouwd, huis, kind. Daarna ging het minder goed met flinke pieken en dalen. Dat trok ik dat niet meer en hebben we aan de bel getrokken. Medicatie is aangepast en het ging veel beter. Hij heeft geen depressies meer maar in de mindere periodes is hij heel erg boos, respectloos en onaardig naar mij, scheldt me uit waar ons kind bij is en is totaal niet betrokken. In de normale en piekperiodes gaat het goed en zie ik de man waarvan ik hou. Hij vindt het erg belangrijk dat mensen hem aardig vinden, als je hem zou zien merk je niks aan hem. Hij is een vriendelijke, sociale en knappe man. Maar ik wil het niet meer, wie is hij om mij iedere keer uit te schelden, dat heb ik niet verdiend. Relatietherapie en alles hebben we al gehad, hij geeft zijn aandeel direct toe maar uiteindelijk verandert er niks. Ons kind heeft gisteren gezegd het niet meer fijn te vinden thuis en heeft tegen mijn man gezegd dat hij het niet leuk vindt dat hij zo doet tegen z’n moeder. Hij wuift alles weg nu. Ik voel me nu heel sterk om te scheiden, maar zometeen breekt er weer een fijne fase aan waarin we het zo 3 maanden gezellig hebben samen, waarin hij zich heel rot voelt in zijn gedrag om vervolgens weer hierin terecht te komen. Ik wil niet meer dat ons levensgeluk samenhangt met zijn buien. Ik heb echt heel hard mijn best gedaan voor ons gezin en hij roept nu maar hoe egoïstisch ik ben. Ik snap dat hij minder in zijn vel kan zitten en ik heb daar begrip voor maar niet op deze manier. Ik ben bang, ik weet het niet meer. Ik wil vooral het beste voor ons kind, die verdient het allerbeste.
Johanna schreef:
22-05-2026 09:03
Dankjewel voor je reactie Nounou. De situatie van je vriendin is heel herkenbaar. Soms voel ik me hierin zo alleen. Het is zo dubbel allemaal. Het is een goede tip van het vakantiehuis. Voor ons gaat dit niet werken, hij zou bij zijn ouders intrekken als het niet ging. Maar inderdaad, hij erkent op dat moment het probleem niet en de situatie blijft zoals die is. Juist die stress wil ik niet meer. Ik wil meer duidelijkheid, ik denk dat dit voor hem en ons kind ook fijner is.
Vriendin heeft daarom toch een signaleringsplan. Daar staan de afspraken in en zij volgt die strak. Weigert hij dan wordt de psychiater gebeld. Iedereen dient zich aan de afspraken in het plan te houden. Vaak gaat hij dan toch met een flinke weerstand akkoord maar niet omdat het aan hem ligt, maar omdat zij het wil. Achteraf overziet hij altijd dat het wel bij hem zat. Maar op het moment dat het nodig is consequent zijn en het signaleringsplan inclusief psychiater inschakelen zijn voldoende om hem het plan te laten volgen ook al is het met flinke opstandige "jij bent gek" en andere kut opmerkingen. Hij gaat dan uiteindelijk wel. Dat heeft haar enorm veel moeite gekost om op dat punt te komen, het is zeker zwaar, iedere keer een strijd. Maar de routine gaat haar nu goed af. Ze zegt dat het went. Ik heb enorm veel respect voor haar.
Dankjewel Fantasy, ik zal me daar eens in verdiepen.

Ik vind het wel heel verdrietig voor ons als gezin. Het is uiteindelijk nou niet echt een upgrade van ons huwelijk natuurlijk. Het gaat nu (te) goed met hem en nu hebben we het heel fijn en gezellig. Gisterenavond ook een hele leuke avond gehad. Nu staat hij er heel positief in maar dan zal over een paar weken weer helemaal anders zijn. Ik vind het praktisch gezien ook best ingewikkeld allemaal.

Signaleringsplan hadden we ook maar het houden daaraan kost me zoveel energie en stress en dat is dus gewoon wat ik niet meer wil. Hij begrijpt dat, hij wil ook het allerbeste voor ons en ik hoop dat met deze stap we voor ons alle 3 meer rust creëren.
Nounou schreef:
23-05-2026 08:32
Vriendin heeft daarom toch een signaleringsplan. Daar staan de afspraken in en zij volgt die strak. Weigert hij dan wordt de psychiater gebeld. Iedereen dient zich aan de afspraken in het plan te houden. Vaak gaat hij dan toch met een flinke weerstand akkoord maar niet omdat het aan hem ligt, maar omdat zij het wil. Achteraf overziet hij altijd dat het wel bij hem zat. Maar op het moment dat het nodig is consequent zijn en het signaleringsplan inclusief psychiater inschakelen zijn voldoende om hem het plan te laten volgen ook al is het met flinke opstandige "jij bent gek" en andere kut opmerkingen. Hij gaat dan uiteindelijk wel. Dat heeft haar enorm veel moeite gekost om op dat punt te komen, het is zeker zwaar, iedere keer een strijd. Maar de routine gaat haar nu goed af. Ze zegt dat het went. Ik heb enorm veel respect voor haar.

Ik kan me héél erg goed voorstellen dat je dan liever kiest voor LATten dan voor bovenstaand scenario. Uiteraard afhankelijk van hoe vaak het voorkomt. Is dat twee keer per jaar en maximaal een paar weken per keer dan kan ik me voorstellen dat ik het wel op deze manier zou willen en kunnen. Maar zodra het meer is dan kan ik me héél goed voorstellen dat ik dit er niet voor over zou hebben.

Ik vind de afhankelijkheid van de psychiater ook absoluut niet fijn klinken, het weekend kun je dan dus al niks. En doordeweeks zul je ook niet direct die psychiater (of een veranger als die er is) te pakken krijgen. Nee, lijkt mij echt helemaal niks. Voor mij zou man zich dan gewoon aan het plan moeten houden zónder dat inmenging nodig is van iemand die niet binnen 24u bereikbaar is.
Johanna schreef:
23-05-2026 08:55
Dankjewel Fantasy, ik zal me daar eens in verdiepen.

Ik vind het wel heel verdrietig voor ons als gezin. Het is uiteindelijk nou niet echt een upgrade van ons huwelijk natuurlijk. Het gaat nu (te) goed met hem en nu hebben we het heel fijn en gezellig. Gisterenavond ook een hele leuke avond gehad. Nu staat hij er heel positief in maar dan zal over een paar weken weer helemaal anders zijn. Ik vind het praktisch gezien ook best ingewikkeld allemaal.

Signaleringsplan hadden we ook maar het houden daaraan kost me zoveel energie en stress en dat is dus gewoon wat ik niet meer wil. Hij begrijpt dat, hij wil ook het allerbeste voor ons en ik hoop dat met deze stap we voor ons alle 3 meer rust creëren.

Weet ik niet. Het is natuurlijk niet hoe je het voor je had gezien, maar vanuit de situatie die er helaas nou eenmaal is kan ik me voorstellen dat het wel degelijk een upgrade/verbetering zal zijn. Ik hoop dat jullie een vorm kunnen vinden waarin jij goed je grenzen aan kunt geven en je man ze ook echt respecteert (door naar zijn huis te gaan als jij dat vraagt). Ik denk dat áls dat lukt jullie toch weer een stuk fijner in de relatie kunnen zitten.

Het kan grofweg drie kanten op
- Het bevalt jullie en jullie blijven het zo doen (en het voelt misschien echt heel fijn)
- Het vertrouwen dat hij naar jou luistert groeit, hij leert zelf ook beter naar jou te luisteren in zijn slechte momenten en jij durft het aan om weer vooral samen te wonen waarbij hij daadwerkelijk vertrekt als jij daarom vraagt
- Het werkt toch nog steeds niet omdat hij toch te vaak niet naar zijn eigen huis gaat als jij erom vraagt en jullie gaan toch uit elkaar
S-Groot schreef:
23-05-2026 11:40
Ik kan me héél erg goed voorstellen dat je dan liever kiest voor LATten dan voor bovenstaand scenario. Uiteraard afhankelijk van hoe vaak het voorkomt. Is dat twee keer per jaar en maximaal een paar weken per keer dan kan ik me voorstellen dat ik het wel op deze manier zou willen en kunnen. Maar zodra het meer is dan kan ik me héél goed voorstellen dat ik dit er niet voor over zou hebben.

Ik vind de afhankelijkheid van de psychiater ook absoluut niet fijn klinken, het weekend kun je dan dus al niks. En doordeweeks zul je ook niet direct die psychiater (of een veranger als die er is) te pakken krijgen. Nee, lijkt mij echt helemaal niks. Voor mij zou man zich dan gewoon aan het plan moeten houden zónder dat inmenging nodig is van iemand die niet binnen 24u bereikbaar is.
Ik weet van mezelf dat ik het er niet voor over zou hebben. We gaan latten of de relatie is er niet. Ik heb veel respect voor hoe mijn vriendin er mee omgaat, sterk, maar ze geeft wel een beetje haar eigen leven op deze manier op en ik vind dat erg heftig.

Het plan wordt natuurlijk als grote onzin gezien als het er eenmaal bijgepakt wordt. Zo werkt het helaas.
Nee, ik zou ook geen enkele behoefte voelen steeds deze strijd aan te gaan.
Nounou schreef:
23-05-2026 12:02
Ik weet van mezelf dat ik het er niet voor over zou hebben. We gaan latten of de relatie is er niet. Ik heb veel respect voor hoe mijn vriendin er mee omgaat, sterk, maar ze geeft wel een beetje haar eigen leven op deze manier op en ik vind dat erg heftig.

Het plan wordt natuurlijk als grote onzin gezien als het er eenmaal bijgepakt wordt. Zo werkt het helaas.
Nee, ik zou ook geen enkele behoefte voelen steeds deze strijd aan te gaan.

Het klinkt zeker heftig. En verdrietig. Hoe vaak komt het ongeveer voor? En wordt het iets minder doordat de episodes minder vaak getriggerd worden door aanpassingen? Het gaat natuurlijk niet over jou, maar denk je dat het voor haar ook een soort uitstel is, dat als de kinderen ouder zijn ze het wel anders gaat willen?
S-Groot schreef:
23-05-2026 12:36
Het klinkt zeker heftig. En verdrietig. Hoe vaak komt het ongeveer voor? En wordt het iets minder doordat de episodes minder vaak getriggerd worden door aanpassingen? Het gaat natuurlijk niet over jou, maar denk je dat het voor haar ook een soort uitstel is, dat als de kinderen ouder zijn ze het wel anders gaat willen?
Wisselend, soms twee keer per jaar, soms om de maand. De winter lijkt een uitlokker.

Als deze man in zijn goede doen is? Heerlijke vent, ze zijn dol op elkaar en hij weet het altijd ruimschoots goed te maken met haar. Ze noemt het zelfs het stukje voordeel van de situatie, diepe dalen, maar die pieken zijn fantastisch. Of ze het zichzelf wijsmaakt dat de pieken alles goedmaken? Dat zou heel goed kunnen. Ik heb geen idee of ze later een andere keuze gaat maken. Daar lijkt het niet op.
Heel herkenbaar hoor Nounou. Soms zijn de pieken ook een voordeel. Ons huwelijk is nooit saai, we zitten nooit in een sleur. Mijn man is dan ook de gangmaker op een feestje, heel sociaal, betrokken en ook nog eens een knappe man om te zien. Hij vindt mij dan ook fantastisch. (Uiteraard ;) )Maar anderen zien niet de echte dalen.

De winter is hier ook lastiger. Maar ook omdat je er dan minder op uitrekt en meer binnen leeft.
Johanna schreef:
23-05-2026 13:32
Heel herkenbaar hoor Nounou. Soms zijn de pieken ook een voordeel. Ons huwelijk is nooit saai, we zitten nooit in een sleur. Mijn man is dan ook de gangmaker op een feestje, heel sociaal, betrokken en ook nog eens een knappe man om te zien. Hij vindt mij dan ook fantastisch. (Uiteraard ;) )Maar anderen zien niet de echte dalen.

De winter is hier ook lastiger. Maar ook omdat je er dan minder op uitrekt en meer binnen leeft.
Het is of ik mijn vriendin hoor vertellen. De goede momenten zijn gelijk heerlijk en fantastisch. De andere kant loodzwaar en eenzaam.

Klopt, anderen zien niet de dalen. Tot je ze een inkijkje geeft. Mijn vriendin heeft me in vertrouwen genomen en de andere kant laten zien, die is heftig. Het heeft onze vriendschap enorm verdiept en heeft mij het gevoel gegeven dat ik ook mijn "geheimen" met haar kon delen.

Heb je iemand om je heen waar je dit stukje mee kan delen? Soms is van je afpraten gewoon heel fijn.
Jawel, wij zijn best open tegen vrienden en familie. Vooral familie zien hem van dichtbij en maken hem ook op zijn slechtst mee. Ik kan ook goed met zijn moeder praten, die begrijpt mij ook.

Maar wat lastig voor je vriendin zeg!
Dat scheelt al veel, dat je open kan zijn. Het zal altijd moeilijk zijn en blijven vrees ik? Hoe kan je de weg het beste bewandelen. Het is erg dubbel.

Heftig hoor, veel sterkte!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven