Ervaring met zonwering buitenkant?

26-05-2026 23:12 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kat heeft een eigen kamer, hier vertoeft hij graag. Zijn kamer heeft een raam van ruim 3.5 meter waar het grootste deel van de dag de zon op staat. Heerlijk in de winter maar in de zomer word het stikheet. Echt ruim boven de 30 graden. Vandaag hadden we ook ruzie, hij moest van mij naar beneden (koel) maar hij heeft uit boosheid de plakplint van de vloer voor de deur getrokken. Ik heb hem maar naar boven laten gaan maar ik ben bang dat hij eens een hitteberoerte krijgt zo. Hij is inmiddels ook behoorlijk op leeftijd.

Nu raadde een kennis zonwering aan de buitenkant aan, van sun eclipse. Ik vind het een dure gebeuren voor iets met zuignappen. Een collega raadde het ophangen van een schaduwdoek aan aan de buitenkant.

Ik vraag me af hof het werkelijk veel verschil gaat maken. Voor 2 graden verschil ga ik het geld niet uitgeven, 33 of 31 is beide enorm warm.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Tot slot, een mobiele airco is geen optie, hij kan niet met snoeren, het is net een steenmarter.
Katten, ook oude katten, weten zelf echt wel wat goed voor hen is.
Mijn kat van 19 lag vandaag gewoon buiten onder de parasol, maar daaronder was het ook dik 29 graden.
Ze zoeken heus zelf een koelere plek als het ze te warm wordt.
Desnoods koop je zo'n koelmatje, maar zou zeker geen dure zonwering aanschaffen.
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.
Ik heb een huurhuis dus wilde geen dure zonwering. Ik heb voor en achter een schaduwdoek. Voor heb ik die met haken voor het raam. Het scheelt echt wel een paar graden aan opwarming en ook qua benauwd gevoel. En een schaduwdoek is niet duur.
Boven heb ik een raam beplakt met zonwerende raamfolie. Best prijzig maar het werkt ook wel. Schaduwdoek werkt beter maar dat lukt boven niet.
ditishet25 wijzigde dit bericht op 26-05-2026 23:29
3.63% gewijzigd
Terug van weggeweest
Zonwering buiten helpt zeker.
Ook schaduwdoek aan de buitenkant is een goede optie.
Ik heb op t zuiden overal zonwering en zou niet zonder willen.
Maar of t effect ook zo groot is als maar een ruimte zonwering heeft?

Hier wordt t na een paar dagen op zolder wel warm, maar beneden blijft t goed koel
Een vaste airco? Fijn voor jezelf en het houdt ( hier) het hele huis koel. Zit je kat altijd in de koelte. :cat:
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Calamitycat schreef:
26-05-2026 23:17
Katten, ook oude katten, weten zelf echt wel wat goed voor hen is.
Mijn kat van 19 lag vandaag gewoon buiten onder de parasol, maar daaronder was het ook dik 29 graden.
Ze zoeken heus zelf een koelere plek als het ze te warm wordt.
Desnoods koop je zo'n koelmatje, maar zou zeker geen dure zonwering aanschaffen.
Helaas, mijn kat is nu al meerdere keren oververhit geraakt (hijgen, te hoge lichaamstemperatuur), omdat dat debiele beest niet naar de koelste plekken gaat en te actief blijft. Dus ik zou hier zeker niet vanuit gaan, vooral niet als het hier om de vaste kamer van de kat gaat, dan zou ik echt kijken naar die kamer koelen.

OT: ik heb goede ervaringen met een schaduwdoek aan de buitenkant van het huis, maar weet niet of dat een optie is bij dat raam?
@CC, wauw dan is jouw kat ook al flink op leeftijd :O hier eentje van ruim 15. Ze ligt nu veel op mijn weekendtas (zo’n plastic ding) op de slaapkamer, blijkbaar een koele plek, met plafondventilator aan :lol:
Voor iedereen een groene tuin
Karrota schreef:
27-05-2026 00:18
Helaas, mijn kat is nu al meerdere keren oververhit geraakt (hijgen, te hoge lichaamstemperatuur), omdat dat debiele beest niet naar de koelste plekken gaat en te actief blijft. Dus ik zou hier zeker niet vanuit gaan, vooral niet als het hier om de vaste kamer van de kat gaat, dan zou ik echt kijken naar die kamer koelen.

OT: ik heb goede ervaringen met een schaduwdoek aan de buitenkant van het huis, maar weet niet of dat een optie is bij dat raam?
Het is boven dus het zal wel even wat voeten in de aarde hebben denk ik.. Ik dacht aan elke kant van het raam een ladder met een persoon, haken in het kozijn en dan doek eraan. Dat is de enige maneir die ik me zo kan bedenken. Het is gewoon eng, hij gaat ook vrolijk tussen zijn dekbed liggen of, zoals nu, in het overgordijn gerold (is iets te lang en rust aan 1 kant op een kastje). Hij is een beetje eigenaardig vrees ik :mrgreen:
Voor een kat? Really? :roll:
Everything will be fine. Just not for you.
Week 21 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik heb aan mijn groot raam aan de zuid kant net voor de 3de zomer op rij Sun Eclipse zonwering gehangen en momenteel komt de max temperatuur tot 25,5 in de woonkamer.
Ik zou het zeker ook doen voor mijn huisdier, zo heel duur is het nu ook weer niet.
Ik heb dit zelf gemaakt, en dat is een stuk voordeliger dan Sun Eclips. Er bestaan winkels waar je alle benodigdheden zelf kan bestellen. Je knipt het op maat, slaat er zeilringen in, en plaatst de zuignappen goed strak.

Ik ben er blij mee. Hoeveel graden het scheelt weet ik niet, maar zomers hangt het er altijd voor en het scheelt zeker qua temperatuur.

Het is beter om buiten iets te hangen dan binnen, want als je binnen iets plaatst, is de warmte al binnen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Waarom mag de kat daar niet liggen? Onze katten liggen zomers ook graag achter het raam in het zonnetje. Wordt het te warm, dan lopen ze wel weg.

Een van onze vorige katten, ging altijd mee de sauna in, en werd boos wanneer we haar eruit haalden. Toen we de sauna lieten plaatsen heb ik, als grap, nog gevraagd om een kattenluik in de sauna. Achteraf was dit wel ze handig geweest :biggrin:
Mijn bejaarde kat ligt in de volle zon en als hij er klaar mee is, dan zoekt hij de schaduw op.
Ik heb een wit kleuterbedhoeslaken aan de buitenkant van mijn dakkapel kiepraam gespannen. Scheelt bijna 10 graden... normaal 38 graden boven, nu 'slechts' 29. Supergoedkope oplossing.
Friezin71 schreef:
27-05-2026 09:10
Ik heb een wit kleuterbedhoeslaken aan de buitenkant van mijn dakkapel kiepraam gespannen. Scheelt bijna 10 graden... normaal 38 graden boven, nu 'slechts' 29. Supergoedkope oplossing.
Ik zou dit doen, maar dan met een zonnedoek, omdat die nog even wat dikker is
Friezin71 schreef:
27-05-2026 09:10
Voordat we screens hadden deed ik dit ook. Een wit (bleef het binnen toch licht) laken met ducttape op het glas bevestigen. Scheelde echt heel veel. Staat het mooi? Neuh, maar de koelte die het gaf was het me meer dan waard. Het raam warmde daardoor veel minder op. Want zo'n opgewarmd raam geeft heel veel hitte af.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Ik heb een cyperse en een bijna helemaal zwarte kater en juist de zwarte ligt altijd in elke zonnestraal die binnenkomt te zonnebaden, de cyperse loopt de hele dag buiten op warme dagen, die is een buitenkat.
Ik laat beiden dat naar eigen inzicht doen. Hun voorouders leefden op de savanne en ik vertrouw erop dat ze als het hun teveel wordt in de zon ergens anders heen gaan.
Ik lees hier ook meer reacties in die trant, dat stelt me gerust.😉
Misschien als ze 15plus zouden zijn dat het me meer zorgen zou baren maar dan deed ik wat meer gordijnen dicht en of liet hem meer binnenblijven.
Maar TO kent de eigen kat het best, als maatregelen al nodig zijn zou ik iig voor niet heel duur en of lastig te plaatsen gaan.
whataboutx wijzigde dit bericht op 27-05-2026 11:15
5.45% gewijzigd
Ik denk dat zonwering, schaduwdoek, een rolgordijn, zo'n zuignappentoestand aan de binnenkant al kan schelen. Aan de buitenkant is natuurlijk beter, maar als dat niet kan, is binnen ook nog een optie.
Is het een groot raam? Ik zou eens beginnen met een stuk karton omwikkelen met alu folie (glimmende kant aan de buitenzijde) en dat in het raam zetten, zodat het licht direct naar buiten terug reflecteert. Goedkope, makkelijke optie.
Karrota schreef:
27-05-2026 00:18

TO kan daar prima vanuit gaan, want jouw bijzondere kat als norm nemen lijkt me nou juist niet de bedoeling.
Ik heb nu 4 katten en heb mijn hele leven katten gehad maar werkelijk geen één is er ooit bevangen door de hitte. En mijn huis (en tuin op het zuiden) zijn verre van koel. Zoals ik al aangaf, katten kunnen daar prima tegen.
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.
Dat folie aan de binnenkant zou ik dus zeker niet doen. Kans op thermische breuk van je glas. Door iets aan de buitenkant te plaatsen houd je de warmte buiten.
Sierlijk schreef:
27-05-2026 08:05
Ik heb dit zelf gemaakt, en dat is een stuk voordeliger dan Sun Eclips. Er bestaan winkels waar je alle benodigdheden zelf kan bestellen. Je knipt het op maat, slaat er zeilringen in, en plaatst de zuignappen goed strak.

Ik ben er blij mee. Hoeveel graden het scheelt weet ik niet, maar zomers hangt het er altijd voor en het scheelt zeker qua temperatuur.

Het is beter om buiten iets te hangen dan binnen, want als je binnen iets plaatst, is de warmte al binnen.
Handig, wil je me pb-en welke materialen je daarvoor gehaald hebt? Thnx!

OT: volgens mij voelen katten dit prima zelf aan, ze hebben het gewoon graag warm. Op een enkele uitzondering na..
Zonwering voor mensen snap ik, maar voor een kat? Hier is het inmiddels overdag in de schaduw 32 en het beest ligt gewoon nog te zonnen. Later in de middag ligt ze pas in de schaduw. Drinkt prima en ik laat haar maar gewoon poes zijn. Oftewel lekker zelf bepalen. Die beesten zijn niet gek.
Sierlijk schreef:
27-05-2026 08:05

Zou je hier willen delen waar je dat hebt besteld? Ik was al op zoek naar iets om het zelf te maken maar tot nu toe zonder succes
Juneberry schreef:
27-05-2026 14:56
Zou je hier willen delen waar je dat hebt besteld? Ik was al op zoek naar iets om het zelf te maken maar tot nu toe zonder succes
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven