Ervaring met zonwering buitenkant?

26-05-2026 23:12 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kat heeft een eigen kamer, hier vertoeft hij graag. Zijn kamer heeft een raam van ruim 3.5 meter waar het grootste deel van de dag de zon op staat. Heerlijk in de winter maar in de zomer word het stikheet. Echt ruim boven de 30 graden. Vandaag hadden we ook ruzie, hij moest van mij naar beneden (koel) maar hij heeft uit boosheid de plakplint van de vloer voor de deur getrokken. Ik heb hem maar naar boven laten gaan maar ik ben bang dat hij eens een hitteberoerte krijgt zo. Hij is inmiddels ook behoorlijk op leeftijd.

Nu raadde een kennis zonwering aan de buitenkant aan, van sun eclipse. Ik vind het een dure gebeuren voor iets met zuignappen. Een collega raadde het ophangen van een schaduwdoek aan aan de buitenkant.

Ik vraag me af hof het werkelijk veel verschil gaat maken. Voor 2 graden verschil ga ik het geld niet uitgeven, 33 of 31 is beide enorm warm.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Tot slot, een mobiele airco is geen optie, hij kan niet met snoeren, het is net een steenmarter.
Schaduw doek kost niet zoveel. Ik heb haken voor de bovenkant en musketon haken om de onderkant vast te klikken. Maar je zou het kunnen laten zitten en in de herfst weer weghalen.
Terug van weggeweest
Ninae schreef:
27-05-2026 11:23
Is het een groot raam? Ik zou eens beginnen met een stuk karton omwikkelen met alu folie (glimmende kant aan de buitenzijde) en dat in het raam zetten, zodat het licht direct naar buiten terug reflecteert. Goedkope, makkelijke optie.
3,5m staat er
Terug van weggeweest
Wij hebben van die suneclips doeken aan de buitenkant op de velux dakramen en dat scheelt wel wat. Groot voordeel is dat er nog wel wat licht door komt, dus kamer is niet helemaal donker.
Als de zon lang genoeg op het dak staat wordt uiteindelijk alles warm, maar die tijd daarvoor scheelt het zeker wel.
Ik vind het wel heel lief van je zoals je erover nadenkt en ook je manier van schrijven... moest ik toch even om lachen...

Tja, onze oude hond ging maandag gewoon op de terrastegels liggen in de volle zon waar ik niet eens op blote voeten op kon lopen... maf beest. Maar wel iedere keer weer naar de koelte binnen om even af te koelen en dan weer vrolijk terug. Ik denk dat ze zelf vaak wel weten wat ze het fijnste willen als ze kunnen kiezen. Het wordt anders wanneer de kat de kamer niet uit kan, dan moet je zorgen voor koelte.

Een schaduwdoek met haken kan zeker helpen, mss een plafondventilator ophangen erbij? Als het goed is kan hij dan niet aan de snoeren... of hij moet aan de ventilator zelf gaan hangen natuurlijk, uit narrigheid of vermaak. Wie zal het zeggen...
Ik heb ook zonwering maar dan van Sunwise. Zelfde idee als sun eclips (en alle andere aanbieders). Ik ben er heel tevreden over. Het scheelt echt wel in de warmte op de slaapkamers boven aan de zuidkant (met ook nog eens plat dak). Anders is het echt niet te harden boven. Ik vond overigens de prijs echt wel meevallen voor 3 best grote ramen.
Als je binnen zonwering gaat plaatsen, kies dan voor zo licht mogelijke kleur. Schaduwdoek of screen aan buitenkant zo donker mogelijk.
Vergeet niet dat de vacht van een kat isoleert. Dus bij de huid is het minder warm dan je zou denken.
Het is wat het is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven