Vrouwen krijgen steeds minder kinderen
maandag 1 juni 2026 om 12:43
Vandaag in de krant: "Vrouwen krijgen nóg minder baby's". In 10 jaar tijd van 1,71 naar 1,43 gemiddeld per vrouw. In Goedemorgen Nederland zei Jet Bussemaker (Voorzitter Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, PvdA): "Vrouwen willen geen kinderen, omdat de omstandigheden daarvoor niet aantrekkelijk genoeg zijn". Wat denken jullie, is dat de oorzaak en is het überhaupt heel erg?
maandag 1 juni 2026 om 13:16
Dat vind ik dus ook super interessant. Je ziet het niet alleen in de Westerse wereld maar ook in de landen met de hoogste geboortecijfers zoals in Afrika. Dat neemt dus ook snel af. In de Westerse wereld zit het allang onder de 2,1 maar in Afrika neemt het ook af met ongeveer 1 per 10 jaar.
In Zuid-Korea zit het rond de 0,7 wat betekent dat elke generatie nog maar 33% zo groot is als de vorige!
maandag 1 juni 2026 om 13:21
Ik wilde dolgraag kinderen. In 2012 was ik klaar met de uni en pas na 10 jaar (2022) kreeg ik voor het eerst een vast contract. In 2024 toen ik echt wilde beginnen (geen tijdelijk huurruimte meer, maar een koopghuis) volgde een reorganisatie en daarna weer een jaarcontracht... Nu ben ben 37 en net weer een vast contract, maja, mijn vruchtbaarheidskansen zijn nu nog minimaal.
Daarom lieve jongeren, als je een kind wil: ga ervoor. Het geschikte moment is nooit, een kind komt nooit uit dus begin maar gewoon.
Daarom lieve jongeren, als je een kind wil: ga ervoor. Het geschikte moment is nooit, een kind komt nooit uit dus begin maar gewoon.
maandag 1 juni 2026 om 13:21
daar zijn heel veel redenen voor die meer of minder invloed hebben.
- eerst zelf leven/studeren/carrière etc waarna vrouwen denken: laat maar, het is zo ook leuk (zo was ik) of ze zijn te oud of het lukt niet meer zo makkelijk
- Huizenmarkt. op je kamer bij je ouders is het toch lastiger een kind opvoeden. vroeger was dat bijna normaal, maar tegenwoordig is het ondenkbaar
- onzekere wereldsituatie vrede/klimaat
en zo zijn er vast nog tig te noemen.
aanvulling: vivark hierboven mij is een prachtig concreet voorbeeld van wat ik aangeef. Mijn tante had precies hetzelfde. "oh f*ck, is het al zo laat"
eberesche wijzigde dit bericht op 01-06-2026 13:25
10.40% gewijzigd
maandag 1 juni 2026 om 13:22
Vivark schreef: ↑01-06-2026 13:21Ik wilde dolgraag kinderen. In 2012 was ik klaar met de uni en pas na 10 jaar (2022) kreeg ik voor het eerst een vast contract. In 2024 toen ik echt wilde beginnen (geen tijdelijk huurruimte meer, maar een koopghuis) volgde een reorganisatie en daarna weer een jaarcontracht... Nu ben ben 37 en net weer een vast contract, maja, mijn vruchtbaarheidskansen zijn nu nog minimaal.
Daarom lieve jongeren, als je een kind wil: ga ervoor. Het geschikte moment is nooit, een kind komt nooit uit dus begin maar gewoon.
Hoe is dit relevant voor dit topic?
maandag 1 juni 2026 om 13:24
Ik vind heel relevant. Het zijn ook wel de redenen die heel veel vrouwen hebben om niet aan kinderen te beginnen. Het aantal kinderen per moeder is namelijk ongeveer wel gelijk gebleven.
maandag 1 juni 2026 om 13:27
Dat dus. Ik zag het bericht vanochtend langskomen en dacht “ja hoor, dit wordt weer tot een vrouwenissue gemaakt”. Terwijl elk kind een moeder èn een vader heeft - simpel lesje biologie en kindjes klonen is nog niet mogelijk.
Het is zo vals.
maandag 1 juni 2026 om 13:27
Klopt maar de daling van het geboortecijfer is al zo'n 100 jaar geleden ingezet dus als het geboortecijfer een olietanker is dan zal het in die verre toekomst niet veel veranderen denk ik.Sfinx schreef: ↑01-06-2026 13:09Pioen heeft wel gelijk hoor. De verhouding stabiliseert pas als het geboortecijfer naar iets boven de 2 gaat. Tot die tijd zullen er relatief veel ouderen zijn ten opzichte van de jongeren.
Maar dan heb je het sowieso over de verre toekomst, dat wordt wel erg koffiedik kijken allemaal.
maandag 1 juni 2026 om 13:32
de reden ligt met name in Afrika, waar het geboortecijfer heel hard aan het dalen is
We zitten nu wereldwijd op iets van 2,3 kind per vrouw, dat zakt in 2100 naar onder de 1,6
In Afrika gaat het de komende decennia van 4,5 naar 1,8
maandag 1 juni 2026 om 13:33
Het is toch ook bijna niet meer te betalen tegenwoordig. Niet alleen qua kosten voor voeding/kleding/onderdak/sport/schoolbenodigdheden/hobby/opvang maar ook lange termijn (minder uren werken, studeren).
Man en ik zijn al een paar jaar geleden begonnen met een extra spaarpotje voor zoon puur om hem over een paar jaar te kunnen helpen om op de woningmarkt te kunnen komen. Dat hadden we niet gekund als we voor twee of meer kinderen studiepotjes hadden moeten aanleggen.
Hoge kosten is wat ik vooral hoor om mij heen om niet aan kinderen te beginnen of om het maar bij 1, 2 te houden bij middeninkomens. Bij jonge singles en stellen die niet in aanmerking komen voor sociale huur/huurtoeslag is zo’n beetje alle ‘extra’ op aan het huren van een dak boven je hoofd.
Man en ik zijn al een paar jaar geleden begonnen met een extra spaarpotje voor zoon puur om hem over een paar jaar te kunnen helpen om op de woningmarkt te kunnen komen. Dat hadden we niet gekund als we voor twee of meer kinderen studiepotjes hadden moeten aanleggen.
Hoge kosten is wat ik vooral hoor om mij heen om niet aan kinderen te beginnen of om het maar bij 1, 2 te houden bij middeninkomens. Bij jonge singles en stellen die niet in aanmerking komen voor sociale huur/huurtoeslag is zo’n beetje alle ‘extra’ op aan het huren van een dak boven je hoofd.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
maandag 1 juni 2026 om 13:37
ik ben het volledig met je eens hoor, maar dat is denk ik alleen een reden bij de mensen die hier bewust mee bezig zijn.LemoosGaatDoor schreef: ↑01-06-2026 13:33Het is toch ook bijna niet meer te betalen tegenwoordig. Niet alleen qua kosten voor voeding/kleding/onderdak/sport/schoolbenodigdheden/hobby/opvang maar ook lange termijn (minder uren werken, studeren).
Man en ik zijn al een paar jaar geleden begonnen met een extra spaarpotje voor zoon puur om hem over een paar jaar te kunnen helpen om op de woningmarkt te kunnen komen. Dat hadden we niet gekund als we voor twee of meer kinderen studiepotjes hadden moeten aanleggen.
Hoge kosten is wat ik vooral hoor om mij heen om niet aan kinderen te beginnen of om het maar bij 1, 2 te houden bij middeninkomens. Bij jonge singles en stellen die niet in aanmerking komen voor sociale huur/huurtoeslag is zo’n beetje alle ‘extra’ op aan het huren van een dak boven je hoofd.
als ik in mijn dorp kijk dan zitten de grotere gezinnen bij de écht welgestelden en juist bij de niet werkenden, arbeidsongeschikte, bijstand, sociaal zwakkere mensen.
bij die laatste groep zit geen geld en die kinderen worden ook groot.
maandag 1 juni 2026 om 13:37
In landen waar babybonussen en op andere wijze het krijgen van kinderen wordt gestimuleerd uitgedeeld stijgt niet ineens het geboortecijfer significant. De problemen zijn vaak hetzelfde, geen woning, onzekerheid qua werk, hoge kosten voor levensonderhoud enz. enz. Maar kennelijk speelt er dus meer, de keuzevrijheid van de vrouw zal daar ook een rol in spelen.
maandag 1 juni 2026 om 13:39
De oudere generatie in 2060 (mensen van 70+) is al voor 1980 geboren. In de jaren 60-70 van de vorige eeuw kregen stellen gemiddeld jonger en meer kinderen en die generatie kinderen gaat rond die tijd sterven. Daarom is het een uitgesteld effect.
Zelf geen kinderen en hoewel ik om heel andere redenen die keuze maakte, wordt voor mij steeds weer bevestigd dat het een juiste beslissing was.
maandag 1 juni 2026 om 13:42
Dit dus. Het aantal kinderen per moeder blijft wel gelijk, er komen alleen steeds meer vrouwen zonder kinderen.Phlox24 schreef: ↑01-06-2026 13:37In landen waar babybonussen en op andere wijze het krijgen van kinderen wordt gestimuleerd uitgedeeld stijgt niet ineens het geboortecijfer significant. De problemen zijn vaak hetzelfde, geen woning, onzekerheid qua werk, hoge kosten voor levensonderhoud enz. enz. Maar kennelijk speelt er dus meer, de keuzevrijheid van de vrouw zal daar ook een rol in spelen.
maandag 1 juni 2026 om 13:50
Het is zeker een uitgesteld effect maar zéker de huidige generatie twintigers krijgt nóg minder kinderen dus dat effect blijft de komende 100 jaar jaar zichtbaar. Het huidige geboortecijfer ligt dus op 1,4 maar is dalende dus ik ga ervan uit dat over 10 jaar dit naar 1,3 zakt, zoals de trend van de hele Westerse wereld. Dat betekent niet dat we er met het weggaan van de generatie van vóór 1980 van het probleem af zijn: Wij zijn zélf het volgende probleem aan ouderen waarvoor niet genoeg jongeren zijn.
maandag 1 juni 2026 om 13:54
Nee, ik vind het niet erg dat mensen minder kinderen krijgen.
Hebben de mensen die vinden dat dat wel zou moeten, ooit nagedacht over dat groei niet oneindig kan doorgaan? Ooit leerde ik dat er op dat moment 12 miljoen mensen waren, nu is het al 18 miljoen. En dan heb ik het alleen over Nederland. Wat als het er 25 of 30 miljoen zijn? Het is toch duidelijk dat de mensheid niet eeuwig door kan groeien?
Hebben de mensen die vinden dat dat wel zou moeten, ooit nagedacht over dat groei niet oneindig kan doorgaan? Ooit leerde ik dat er op dat moment 12 miljoen mensen waren, nu is het al 18 miljoen. En dan heb ik het alleen over Nederland. Wat als het er 25 of 30 miljoen zijn? Het is toch duidelijk dat de mensheid niet eeuwig door kan groeien?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
maandag 1 juni 2026 om 13:58
Feit is: bij een bevolking die daalt zijn er relatief veel ouderen ten opzichte van de jongeren.Pioen00 schreef: ↑01-06-2026 13:50Het is zeker een uitgesteld effect maar zéker de huidige generatie twintigers krijgt nóg minder kinderen dus dat effect blijft de komende 100 jaar jaar zichtbaar. Het huidige geboortecijfer ligt dus op 1,4 maar is dalende dus ik ga ervan uit dat over 10 jaar dit naar 1,3 zakt, zoals de trend van de hele Westerse wereld. Dat betekent niet dat we er met het weggaan van de generatie van vóór 1980 van het probleem af zijn: Wij zijn zélf het volgende probleem aan ouderen waarvoor niet genoeg jongeren zijn.
Maar dat is niet per definitie een probleem. Er is geen vast aantal jongeren dat per se 'nodig' is voor een bepaald aantal ouderen. Dat ligt er maar net aan hoe je de maatschappij inricht. Het is een vraagstuk, of eigenlijk een heel aantal: hoe richt je de ouderenzorg in, en hoe zorg je dat mensen die dat willen ook lang inzetbaar blijven? Tegelijkertijd levert een krimpende bevolking dus ook kansen op: meer beschikbare huizen bijvoorbeeld.
Waarom is eeuwenlange bevolkingsgroei ok en is een dalende bevolking dan ineens reden voor alarm? Na een periode van exponentiële groei mag er toch ook eindelijk wel eens een daling volgen?
Al zijn de echte grote spelers op dit vlak Azië en Afrika.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
maandag 1 juni 2026 om 14:00
Dacht hier laatst overna. Heb zelf verschillende relaties gehad. Ik heb geen man nodig om een fijn leven te hebben: heb een huis, goed inkomen en kan prima voor mijzelf zorgen. Als ik 100 jaar geleden was geboren waren al die keuzes er niet geweest en had ik 100% zeker de man getrouwd met wie ik op mijn 21e een relatie had en had ik 5 kinderen gehad.
Hij was een prima man, alleen een beetje saai.
Tijden en mogelijkheden zijn veranderd.
Hij was een prima man, alleen een beetje saai.
Tijden en mogelijkheden zijn veranderd.
maandag 1 juni 2026 om 14:10
Op lange termijn lijkt het me goed als de bevolking krimpt, maar ik (gen X) maak me wel zorgen over mijn kinderen (gen Z).
Volgens het regeerakkoord zouden ze tot hun 72e moeten werken. Maar de snellere verhoging van de pensioenleeftijd is nu van de baan dankzij de vakbonden. Dat betekent dat mijn generatie 3 maandjes eerder met pensioen kan, maar zij tzt waarschijnlijk 3 jaar later. "Na mij de zondvloed" denken sommige generatiegenoten en de generatie voor mij blijkbaar.
Verder vind ik het mantelzorgen voor mijn 89-jarige dementerende schoonmoeder een behoorlijke last. Maar goed, ik ga er nog niet van uit dat ik haar straks moet voeren en haar luier moet verschonen, tegen die tijd zal ze toch echt wel met een rechterlijke machtiging in een tehuis terecht zijn gekomen (ze wil niet vrijwillig). Voor mijn kinderen daarentegen vrees ik tzt het ergste. Ik ga ze dat niet aandoen. Dan zijn ze 65, werken fulltime en moeten ook nog hun ouders verzorgen. Of ze zijn eindelijk met pensioen en kunnen nog steeds niet lekker op vakantie wanneer ze zelf willen, want ze kunnen vader of moeder niet alleen laten.
Ik zoek tegen die tijd een manier om er op een humane wijze een eind aan te maken als ik nog zelfstandig en bij mijn volle verstand ben. Ik zie er totaal het nut niet van in om 90 of ouder te worden.
Volgens het regeerakkoord zouden ze tot hun 72e moeten werken. Maar de snellere verhoging van de pensioenleeftijd is nu van de baan dankzij de vakbonden. Dat betekent dat mijn generatie 3 maandjes eerder met pensioen kan, maar zij tzt waarschijnlijk 3 jaar later. "Na mij de zondvloed" denken sommige generatiegenoten en de generatie voor mij blijkbaar.
Verder vind ik het mantelzorgen voor mijn 89-jarige dementerende schoonmoeder een behoorlijke last. Maar goed, ik ga er nog niet van uit dat ik haar straks moet voeren en haar luier moet verschonen, tegen die tijd zal ze toch echt wel met een rechterlijke machtiging in een tehuis terecht zijn gekomen (ze wil niet vrijwillig). Voor mijn kinderen daarentegen vrees ik tzt het ergste. Ik ga ze dat niet aandoen. Dan zijn ze 65, werken fulltime en moeten ook nog hun ouders verzorgen. Of ze zijn eindelijk met pensioen en kunnen nog steeds niet lekker op vakantie wanneer ze zelf willen, want ze kunnen vader of moeder niet alleen laten.
Ik zoek tegen die tijd een manier om er op een humane wijze een eind aan te maken als ik nog zelfstandig en bij mijn volle verstand ben. Ik zie er totaal het nut niet van in om 90 of ouder te worden.
maandag 1 juni 2026 om 14:14
Mijn man en ik praten hier ook vaak over. Door de hoge leeftijd van onze ouders is dat nu relevant geworden. Wij hebben geen kinderen en hoeven ook geen 90+ te worden. Ik hoop dat de ethische discussie over oud zijn en zelf gekozen levenseinde nu eens echt op gang komt.lattemachiato schreef: ↑01-06-2026 14:10Ik zoek tegen die tijd een manier om er op een humane wijze een eind aan te maken als ik nog zelfstandig en bij mijn volle verstand ben. Ik zie er totaal het nut niet van in om 90 of ouder te worden.
maandag 1 juni 2026 om 14:17
Je hebt helemaal gelijk! Het is alleen wel wennen denk ik.
.
Zo eens. Een zelf gekozen voltooid leven zou veel laagdrempeliger moeten worden.Phlox24 schreef: ↑01-06-2026 14:14Mijn man en ik praten hier ook vaak over. Door de hoge leeftijd van onze ouders is dat nu relevant geworden. Wij hebben geen kinderen en hoeven ook geen 90+ te worden. Ik hoop dat de ethische discussie over oud zijn en zelf gekozen levenseinde nu eens echt op gang komt.
maandag 1 juni 2026 om 14:23
Ik woon Bibblebelt, het geboortecijfer ligt hier boven de 2. Deze mensen zijn vaak wel honkvast, dus ik moet hier maar blijven wonen.
De ontkerkelijking heeft ook zeker invloed op het geboortecijfer. Naast natuurlijk dat vrouwen geen niet meer financieel afhankelijk hoeven te zijn van een man en gebruik kunnen maken van anticonceptie. Enerzijds is het het dure leven en onzekere toekomst, anderzijds dus de keuzevrijheid van de vrouw die een rol spelen. Misschien was die toekomst vroeger wel net zo onzeker, maar daar dacht men niet over na. Er kwamen gewoon kinderen.
De ontkerkelijking heeft ook zeker invloed op het geboortecijfer. Naast natuurlijk dat vrouwen geen niet meer financieel afhankelijk hoeven te zijn van een man en gebruik kunnen maken van anticonceptie. Enerzijds is het het dure leven en onzekere toekomst, anderzijds dus de keuzevrijheid van de vrouw die een rol spelen. Misschien was die toekomst vroeger wel net zo onzeker, maar daar dacht men niet over na. Er kwamen gewoon kinderen.
maandag 1 juni 2026 om 14:28
Sfinx schreef: ↑01-06-2026 13:58Feit is: bij een bevolking die daalt zijn er relatief veel ouderen ten opzichte van de jongeren.
Maar dat is niet per definitie een probleem. Er is geen vast aantal jongeren dat per se 'nodig' is voor een bepaald aantal ouderen. Dat ligt er maar net aan hoe je de maatschappij inricht. Het is een vraagstuk, of eigenlijk een heel aantal: hoe richt je de ouderenzorg in, en hoe zorg je dat mensen die dat willen ook lang inzetbaar blijven? Tegelijkertijd levert een krimpende bevolking dus ook kansen op: meer beschikbare huizen bijvoorbeeld.
Imo ook een mooi moment om “voltooid leven” weer eens van stal te halen. Wanneer mag een mens eindelijk eens zelf gaan bepalen wanneer het mooi geweest is?
maandag 1 juni 2026 om 14:29
Eens. Aantal jongeren vs aantal jongeren is niet relevant. Wat wel een hele relevante factor is: productiviteit. Als het aantal jongeren halveert maar de productiviteit van ze verdubbelt dan is er niets aan de hand. En die productiviteit zal naar verwachting blijven stijgen. Enige is, tot nu toe hebben we de groei van productiviteit vooral gebruikt voor meer welvaart. Misschien moeten we de welvaart fixeren. Zou ook geen kwaad kunnen. Denk dat we nu soms al van gekkigheid niet weten wat we met de welvaart moeten doen.Sfinx schreef: ↑01-06-2026 13:58Feit is: bij een bevolking die daalt zijn er relatief veel ouderen ten opzichte van de jongeren.
Maar dat is niet per definitie een probleem. Er is geen vast aantal jongeren dat per se 'nodig' is voor een bepaald aantal ouderen. Dat ligt er maar net aan hoe je de maatschappij inricht. Het is een vraagstuk, of eigenlijk een heel aantal: hoe richt je de ouderenzorg in, en hoe zorg je dat mensen die dat willen ook lang inzetbaar blijven? Tegelijkertijd levert een krimpende bevolking dus ook kansen op: meer beschikbare huizen bijvoorbeeld.
Waarom is eeuwenlange bevolkingsgroei ok en is een dalende bevolking dan ineens reden voor alarm? Na een periode van exponentiële groei mag er toch ook eindelijk wel eens een daling volgen?
Al zijn de echte grote spelers op dit vlak Azië en Afrika.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in