Overstappen camera of ?
dinsdag 2 juni 2026 om 15:46
Ik ben enthousiast fotograaf. Hobby matig.
Ik heb momenteel een Fuji XT-3 body (en wat lenzen ). Ik merk dat de body minder wordt en toe is aan verbetering
Qua autofocussysteem zijn er betere merken en nu ben ik dus aan twijfelen.
Sony? Canon ? Of toch de fuji XT-5
Ik had hiervoor een Sony Rx10 maar was er geen vrienden mee qua bediening
De Alpha 7v schijnt een compleet andere camera te zijn en bediening iets meer intuïtief.
De CanonR6M3 heb ik nog niet vast gehad.
Wie heeft deze overweging ook gemaakt
En wat is jullie ervaring.
Ik ga uiteraard nog naar een goede fotozaak.
Ik heb momenteel een Fuji XT-3 body (en wat lenzen ). Ik merk dat de body minder wordt en toe is aan verbetering
Qua autofocussysteem zijn er betere merken en nu ben ik dus aan twijfelen.
Sony? Canon ? Of toch de fuji XT-5
Ik had hiervoor een Sony Rx10 maar was er geen vrienden mee qua bediening
De Alpha 7v schijnt een compleet andere camera te zijn en bediening iets meer intuïtief.
De CanonR6M3 heb ik nog niet vast gehad.
Wie heeft deze overweging ook gemaakt
En wat is jullie ervaring.
Ik ga uiteraard nog naar een goede fotozaak.
dinsdag 2 juni 2026 om 17:55
Ik heb ook Fujifilm en heb ook meerdere keren getwijfeld om over te stappen. Niet gedaan.
Ik zie ook veel nadelen aan overstappen. Alle lenzen en accessoires verkopen en opnieuw beginnen. Bij Canon heb je op fullframe veel minder opties van andere merken, waardoor je aan de dure Canon lenzen vastzit. Bij Sony heb je dat nadeel niet.
Ik kan je niet uit eerste hand vertellen of Sony qua AF veel intuïtiever is dan Fuji. Ik lees wel dat Sony als je die A7 V goed instelt, dat je dan een heel groot percentage goed scherp gestelde foto's krijgt. Beter dan Fuji.
Hangt denk ik af wat je prioriteit heeft; actiefotogarie, een draagbare camera, budget etc.
Ik zie ook veel nadelen aan overstappen. Alle lenzen en accessoires verkopen en opnieuw beginnen. Bij Canon heb je op fullframe veel minder opties van andere merken, waardoor je aan de dure Canon lenzen vastzit. Bij Sony heb je dat nadeel niet.
Ik kan je niet uit eerste hand vertellen of Sony qua AF veel intuïtiever is dan Fuji. Ik lees wel dat Sony als je die A7 V goed instelt, dat je dan een heel groot percentage goed scherp gestelde foto's krijgt. Beter dan Fuji.
Hangt denk ik af wat je prioriteit heeft; actiefotogarie, een draagbare camera, budget etc.
dinsdag 2 juni 2026 om 18:01
Zelf ben ik 6 jaar geleden overgestapt van Canon naar een Sony A7III. Daarvoor had ik zelf heel wat online onderzoek gedaan, en omdat Sony de eerste en marktleider is met fullframe op systeemcamera's, was dat voor mij de doorslag.
In de professionele foto en videowereld heeft Sony dus ook Canon en Nikon breed ingehaald.
Maar los daarvan zullen heel wat merken camera's gewoon goed zijn. Ik heb een duidelijke voorkeur voor Sony, ook omdat daar een breed aanbod aan lenzen en third-party lenzen voor zijn.
Als je naar een fotozaak gaat zul je een verkoper treffen met ook zijn eigen voorkeur, wees daar voor behoed.
Dus misschien is het handig om voor jezelf op een rij te zetten wat belangrijk voor je is. Mijn ervaring is dat van elk merk de duurdere modellen een fijnere bediening heb, waarmee je diafragma, sluitertijd en ISO met een eigen knop kan aanpassen. Wanneer je hiervoor in het menu moet rommelen is dat niet fijn.
Verder is voor mij gewicht ook belangrijk. Dus bij elke lens dat ik koop is het een afweging van kwaliteit en lichtgewicht.
Ik geloof niet zo perse in hoe een camera ergonomisch vasthoudt, volgens mij zit dat altijd wel prima. En de meeste reviews hierover zijn vaak dan ook meer op mannen met grotere handen gericht.
In de professionele foto en videowereld heeft Sony dus ook Canon en Nikon breed ingehaald.
Maar los daarvan zullen heel wat merken camera's gewoon goed zijn. Ik heb een duidelijke voorkeur voor Sony, ook omdat daar een breed aanbod aan lenzen en third-party lenzen voor zijn.
Als je naar een fotozaak gaat zul je een verkoper treffen met ook zijn eigen voorkeur, wees daar voor behoed.
Dus misschien is het handig om voor jezelf op een rij te zetten wat belangrijk voor je is. Mijn ervaring is dat van elk merk de duurdere modellen een fijnere bediening heb, waarmee je diafragma, sluitertijd en ISO met een eigen knop kan aanpassen. Wanneer je hiervoor in het menu moet rommelen is dat niet fijn.
Verder is voor mij gewicht ook belangrijk. Dus bij elke lens dat ik koop is het een afweging van kwaliteit en lichtgewicht.
Ik geloof niet zo perse in hoe een camera ergonomisch vasthoudt, volgens mij zit dat altijd wel prima. En de meeste reviews hierover zijn vaak dan ook meer op mannen met grotere handen gericht.
dinsdag 2 juni 2026 om 18:05
Precies, dus zou ik dat alleen doen als ik daar ook het geld voor heb.
Of anders eerst flink doorsparen.
Everything is possible for the one who believes.
dinsdag 2 juni 2026 om 18:26
Als je tevreden bent met je Fuji camera zou ik daarbij blijven. De verschillen tussen camera's zijn in de praktijk helemaal niet zo groot, en worden vaak uitvergroot in reviews. Alleen als de techniek je belemmert zou je iets anders kunnen gaan zoeken (als zal bijvoorbeeld iets als autofocus op een nieuwere Fuji ook al beter zijn dan op je huidige camera.
Een andere overweging is of je goede JPEGs uit de camera wilt halen. Dan zijn Fuji (en Leica) de beste opties. Als je in raw fotografeert maakt het niet uit. Dan kan je in de nabewerking uit alle moderne camera's perfecte kleuren krijgen.
Een andere overweging is of je goede JPEGs uit de camera wilt halen. Dan zijn Fuji (en Leica) de beste opties. Als je in raw fotografeert maakt het niet uit. Dan kan je in de nabewerking uit alle moderne camera's perfecte kleuren krijgen.
dinsdag 2 juni 2026 om 18:41
essychan schreef: ↑02-06-2026 18:01Zelf ben ik 6 jaar geleden overgestapt van Canon naar een Sony A7III. Daarvoor had ik zelf heel wat online onderzoek gedaan, en omdat Sony de eerste en marktleider is met fullframe op systeemcamera's, was dat voor mij de doorslag.
Dat was inderdaad in het begin zo, toen de eerste professionele mirrorless camera's kwamen. Maar zeker Canon heeft dat weer aardig ingehaald.
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
dinsdag 2 juni 2026 om 18:42
Vlierbesje schreef: ↑02-06-2026 17:55Ik heb ook Fujifilm en heb ook meerdere keren getwijfeld om over te stappen. Niet gedaan.
Dat valt wel mee hoor, genoeg te vinden! Ik leef ervan en zweer bij mijn Canonlenzen, maar ik ken genoeg fotografen die met tamron of Sigma of weet ik wat werken met hun Canon fullframe.
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
dinsdag 2 juni 2026 om 19:29
dinsdag 2 juni 2026 om 19:35
Ik merk dat de autofocus op mijn huidige body er vaak naast zit. Hij is gewoon qua techniek verouderd. Mijn lenzen zijn goed en ik weet wat ik doe dus komt het er wel mooi uit uiteindelijk. Maar ik zie de Sony’s en Canons her gewoon beter doen. Simpel. Ren tijde van de aanschaf van mijn body viel het niet zo op. Maar nu wel. De XT-5 zou dan ook een vooruitgang moeten zijn.
Het is idd weer hele investering als ik van merk switch. Speelt zeker mee. En mijn slechte ervaring met de RX10 van Sony ook. Daar moest teveel via het menu. Dat lijkt
Met de alphas minder te zijn. Dwz meer met de knoppen op toestel. Ik hou van de feel van de Fuji. Beetje old school
Ik ga sowieso kijken en voelen.
Mijn focus ligt op oa dieren en volgend jaar doe ik ook een foto reis. Dus ruim voor die tijd moet er sowieso een upgrade komen.
Alvast bedankt voor meedenken en meningen.
Het is idd weer hele investering als ik van merk switch. Speelt zeker mee. En mijn slechte ervaring met de RX10 van Sony ook. Daar moest teveel via het menu. Dat lijkt
Met de alphas minder te zijn. Dwz meer met de knoppen op toestel. Ik hou van de feel van de Fuji. Beetje old school
Ik ga sowieso kijken en voelen.
Mijn focus ligt op oa dieren en volgend jaar doe ik ook een foto reis. Dus ruim voor die tijd moet er sowieso een upgrade komen.
dinsdag 2 juni 2026 om 19:38
Appletje schreef: ↑02-06-2026 18:26Als je tevreden bent met je Fuji camera zou ik daarbij blijven. De verschillen tussen camera's zijn in de praktijk helemaal niet zo groot, en worden vaak uitvergroot in reviews. Alleen als de techniek je belemmert zou je iets anders kunnen gaan zoeken (als zal bijvoorbeeld iets als autofocus op een nieuwere Fuji ook al beter zijn dan op je huidige camera.
Ja de Fuji kleuren zijn echt waanzinnig mooi.
Ik ben (nog ) geen goede bewerker. Als de foto bagger uit toestel komt is ie bagger. Had ik beter moeten kijken of
Opletten. Ik fotografeer wel in raw maar bewerk minimaal. Hier en daar wat Tweaks.
dinsdag 2 juni 2026 om 20:03
Ik ben van de XT3 naar de XT5 overgestapt.
De 5 is een heel stuk vlotter dan de 3. Hij heeft daarbij zaken als gezichtsherkenning, stabilisatie, en kan veel langer met z'n batterij. Daarmee is het een stuk betere camera. Wel is het flink studeren op de vele opties, maar dat zal voor de andere merken ook gelden. Er schijnt in het najaar een XT6 aan te komen, dus als je nog even geduld hebt dan zou je die ook nog kunnen overwegen
.
De 5 is een heel stuk vlotter dan de 3. Hij heeft daarbij zaken als gezichtsherkenning, stabilisatie, en kan veel langer met z'n batterij. Daarmee is het een stuk betere camera. Wel is het flink studeren op de vele opties, maar dat zal voor de andere merken ook gelden. Er schijnt in het najaar een XT6 aan te komen, dus als je nog even geduld hebt dan zou je die ook nog kunnen overwegen
dinsdag 2 juni 2026 om 20:16
Is de autofocussysteem beter (significant) dan die van de XT-3Vlierbesje schreef: ↑02-06-2026 20:03Ik ben van de XT3 naar de XT5 overgestapt.
De 5 is een heel stuk vlotter dan de 3. Hij heeft daarbij zaken als gezichtsherkenning, stabilisatie, en kan veel langer met z'n batterij. Daarmee is het een stuk betere camera. Wel is het flink studeren op de vele opties, maar dat zal voor de andere merken ook gelden. Er schijnt in het najaar een XT6 aan te komen, dus als je nog even geduld hebt dan zou je die ook nog kunnen overwegen.
Ik kijk altijd naar pall2tech voor tips
dinsdag 2 juni 2026 om 20:56
Ja het is een heel stuk sneller. Zeker als je de lenzen met een lineaire motor gebruikt.
Een wondermiddel is het echter niet. Naast Singel en Continues AF aan de buitenkant heb je ook een flink aantal instellingen in het AF/MF menu. Om heel eerlijk te zijn overzie ik niet alle combinaties en kan ik ze niet blind vinden. Laatst wilde ik foto's maken bij de marathon van Rotterdam en liep daar toch wel tegenaan.
Een wondermiddel is het echter niet. Naast Singel en Continues AF aan de buitenkant heb je ook een flink aantal instellingen in het AF/MF menu. Om heel eerlijk te zijn overzie ik niet alle combinaties en kan ik ze niet blind vinden. Laatst wilde ik foto's maken bij de marathon van Rotterdam en liep daar toch wel tegenaan.
dinsdag 2 juni 2026 om 21:13
Ik ben net van een Canon 750D overgestapt op de Canon R6MII. Heb lang getwijfeld over de R6MIII, of ik die niet moest nemen. Maar vond uiteindelijk het prijsverschil & wat je daarvoor krijgt te groot. De R6MIII is voornamelijk beter met het maken van video. En dat heeft niet mijn interesse.
Het verschil in prijs heb ik uitgegeven aan een lens
Een ander nadeel vond ik dat de R6MIII andere accu’s en sd- kaartjes gebruikt die natuurlijk ook duurder zijn. En dat geld geef ik liever uit aan iets anders.
Het verschil in prijs heb ik uitgegeven aan een lens
Een ander nadeel vond ik dat de R6MIII andere accu’s en sd- kaartjes gebruikt die natuurlijk ook duurder zijn. En dat geld geef ik liever uit aan iets anders.
dinsdag 2 juni 2026 om 21:18
Wil je uiteindelijk een full frame sensor of een apc sensor? Met een apc sensor kan je vanwege de cropfactor met dezelfde lens dichterbij de dieren komen dan een full frame sensor.poldervrouw schreef: ↑02-06-2026 19:35
Misschien ook meenemen in je overwegingen.
dinsdag 2 juni 2026 om 21:54
Daar ben ik nog niet over uit eerlijk gezegd.mientjemeut schreef: ↑02-06-2026 21:18Wil je uiteindelijk een full frame sensor of een apc sensor? Met een apc sensor kan je vanwege de cropfactor met dezelfde lens dichterbij de dieren komen dan een full frame sensor.
Misschien ook meenemen in je overwegingen.
dinsdag 2 juni 2026 om 21:56
mientjemeut schreef: ↑02-06-2026 21:13Ik ben net van een Canon 750D overgestapt op de Canon R6MII. Heb lang getwijfeld over de R6MIII, of ik die niet moest nemen. Maar vond uiteindelijk het prijsverschil & wat je daarvoor krijgt te groot. De R6MIII is voornamelijk beter met het maken van video. En dat heeft niet mijn interesse.
Het verschil in prijs heb ik uitgegeven aan een lens![]()
Die Canon staat ook op lijstje.
Ik kom van Nikon af ooit
woensdag 3 juni 2026 om 01:03
Grappig, ik was (ben) juist weer ontzettend blij met m'n RX10IV. Inmiddels wel geupgrade naar een fullframecamera omdat ik vaak in slecht licht fotografeer en FF nou eenmaal beter presteert bij slecht licht. Heb nu een Sony A7IV erbij, maar gebruik de RX nog regelmatig. Vooral als ik geen zin heb om te sjouwen of heel flexibel wil zijn.
Ik denk dat je voor jezelf eerst je 'eisenpakket' helder moet krijgen. Welke opties moeten er echt per se op je camera zitten? En wat voor lens/lenzen zou je willen? Zonder dat je dit duidelijk hebt, kan iedereen hier wel van alles roepen over zijn/haar bodies en lenzen, maar wellicht zoek jij wel iets heel anders....
Je schrijft 'dieren' en 'fotoreis'. Hoeveel mm heb je hiervoor nodig? Zo veel mogelijk? Of juist macro? En als het zo veel mogelijk is: hoeveel kun je nog uit de hand vasthouden? (ik heb een SIgma 60-600 en daar kan ik uit de hand wel wat foto's mee maken, maar ideaal is het niet, zeker als je op 'het moment' moet wachten....tegen die tijd begin ik al te shaken
) Dan zou je wellicht voor een vaste 300 met een teleconverter kunnen gaan....
Wil je pre-capture? Wil je veel frames per seconde of is dat minder belangrijk? Wil je animal eye focus/tracking? Wil je veel MB of is dat minder van belang? Snelle AF? Hoge ISO? Veel knoppen? Battery pack? Wil je ook filmen? Wil je een flip LCD screen? Dit soort vragen zou ik jezelf stellen....
Zijn er convertors te koop zodat je je huidge lenzen nog kunt gebruiken? En zo ja, op welke bodies/merken passen die?
Mijn ervaring: ik heb de A7IV met de Sigma 60-600. Super blij mee, maar.....achteraf gezien had ik liever de Sony 200-600 gekocht want: a. interne zoom (minder stofgevoelig) b. Sony hanteert een max van 15fps op third party lenzen (nu geen probleem, maar bij een upgrade van de body wel) c. er is geen teleconverter voor deze combi.
Al doende leert men dus....
Vandaar mijn advies: stel eerst je eisenpakket op en ga dan kijken wat daar bij past. Zelf vind ik DPReview altijd een fijne sit voor info en vergelijkingen.
Ik denk dat je voor jezelf eerst je 'eisenpakket' helder moet krijgen. Welke opties moeten er echt per se op je camera zitten? En wat voor lens/lenzen zou je willen? Zonder dat je dit duidelijk hebt, kan iedereen hier wel van alles roepen over zijn/haar bodies en lenzen, maar wellicht zoek jij wel iets heel anders....
Je schrijft 'dieren' en 'fotoreis'. Hoeveel mm heb je hiervoor nodig? Zo veel mogelijk? Of juist macro? En als het zo veel mogelijk is: hoeveel kun je nog uit de hand vasthouden? (ik heb een SIgma 60-600 en daar kan ik uit de hand wel wat foto's mee maken, maar ideaal is het niet, zeker als je op 'het moment' moet wachten....tegen die tijd begin ik al te shaken
Wil je pre-capture? Wil je veel frames per seconde of is dat minder belangrijk? Wil je animal eye focus/tracking? Wil je veel MB of is dat minder van belang? Snelle AF? Hoge ISO? Veel knoppen? Battery pack? Wil je ook filmen? Wil je een flip LCD screen? Dit soort vragen zou ik jezelf stellen....
Zijn er convertors te koop zodat je je huidge lenzen nog kunt gebruiken? En zo ja, op welke bodies/merken passen die?
Mijn ervaring: ik heb de A7IV met de Sigma 60-600. Super blij mee, maar.....achteraf gezien had ik liever de Sony 200-600 gekocht want: a. interne zoom (minder stofgevoelig) b. Sony hanteert een max van 15fps op third party lenzen (nu geen probleem, maar bij een upgrade van de body wel) c. er is geen teleconverter voor deze combi.
Al doende leert men dus....
Vandaar mijn advies: stel eerst je eisenpakket op en ga dan kijken wat daar bij past. Zelf vind ik DPReview altijd een fijne sit voor info en vergelijkingen.
woensdag 3 juni 2026 om 01:08
Oh, aanvulling: mijn overweging voor de Sony A7IV was dat ik deze naast de RX10 zou gaan gebruiken, dus menu's die enigszins op elkaar lijken, leek me erg handig. Hoef ik een stuk minder te zoeken. Vandaar mijn keuze voor een Sony. Maar Canon en NIkon maken ook echt vergelijkbaar goede camera's en lenzen.
Het aanbod in lenzen verschilt wel. Zo maakt Canon bijvoorbeeld de 200-800 en dat is een bereik dat ik graag zou willen hebben, maar voor Sony niet beschikbaar is... Dus ook dat is goed om alvast over na te denken.
Het aanbod in lenzen verschilt wel. Zo maakt Canon bijvoorbeeld de 200-800 en dat is een bereik dat ik graag zou willen hebben, maar voor Sony niet beschikbaar is... Dus ook dat is goed om alvast over na te denken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in