Medisch afvallen, wel of niet doen?
dinsdag 2 juni 2026 om 22:22
Ik ben samen met mijn vrouw die zwanger is veel kilos aangekomen. Nu de kleine al 1 jaar is heb ik als man nog steeds overgewicht 20kg. Ik heb alles geprobeerd maar door te weinig slapen en stress op werk lukt het me niet om af te vallen. Ik zie om mij heen veel reclame over medisch afvallen. Iets met prikjes. Heeft iemand hier ervaring mee?
woensdag 3 juni 2026 om 17:09
Ja dat is een prikpen, dus een beetje een raar antwoord.
En met 1 of 2 pennen van 0.25 of 0.5 val je al minstens 5 kilo af. Ik tenminste al binnen 1 maand. Er zullen weinig huisartsen zijn die een pen voorschrijven voor maar 5 kilo afvallen. Ben benieuwd hoe je er dan aan bent gekomen? Via een online kliniek?
Als je maar 5 of 10 kilo kwijt hoeft, dan zou ik zeker niet aan Ozempic beginnen. Ik heb zelf een bmi van 40+ en minstens 40 kilo overgewicht, dan wil de huisarts wel Ozempic voorschrijven, maar ik moet ook een GLI traject erbij volgen.
En met 1 of 2 pennen van 0.25 of 0.5 val je al minstens 5 kilo af. Ik tenminste al binnen 1 maand. Er zullen weinig huisartsen zijn die een pen voorschrijven voor maar 5 kilo afvallen. Ben benieuwd hoe je er dan aan bent gekomen? Via een online kliniek?
Als je maar 5 of 10 kilo kwijt hoeft, dan zou ik zeker niet aan Ozempic beginnen. Ik heb zelf een bmi van 40+ en minstens 40 kilo overgewicht, dan wil de huisarts wel Ozempic voorschrijven, maar ik moet ook een GLI traject erbij volgen.
woensdag 3 juni 2026 om 17:17
Ik zou in de situatie van deze man geen medicatie adviseren. Eerst maar eens een goed voedingspatroon aanleren. Daar lijkt weinig ruimte cq motivatie voor te zijn op dit moment. Als man al in aanmerking komt voor deze afvalmedicatie is het maar de vraag hoe effectief dit is. Als het voedingspatroon niet veranderd wordt, de stress niet wordt aangepakt zal na stoppen met gebruik het gewicht er zo weer aanzitten.
woensdag 3 juni 2026 om 18:11
Phlox24 schreef: ↑03-06-2026 17:17Ik zou in de situatie van deze man geen medicatie adviseren. Eerst maar eens een goed voedingspatroon aanleren. Daar lijkt weinig ruimte cq motivatie voor te zijn op dit moment. Als man al in aanmerking komt voor deze afvalmedicatie is het maar de vraag hoe effectief dit is. Als het voedingspatroon niet veranderd wordt, de stress niet wordt aangepakt zal na stoppen met gebruik het gewicht er zo weer aanzitten.
Wat een hoop aannames op basis van nauwelijks info van de beste man zelf.
Trust me... Nobody cares.
woensdag 3 juni 2026 om 18:21
Ligt eraan wat hij met ‘stress’ bedoelt. De alledaagse stress (werk-gezin-drukte) is geen sterk excuus, nee. Maar grote stress en grote problemen kunnen wel degelijk zorgen voor gebrek aan ruimte voor zoiets futiels (in vergelijking met de grote problemen) als willen afvallen.Harderwijk2021 schreef: ↑03-06-2026 15:09Helemaal eens met deze post. Slaapproblemen, stress, overgang, er worden altijd allerlei dingen aangevoerd waarom afvallen niet zou lukken.
Maar inderdaad, het meer gaan bewegen en gezonder gaan eten (èn vooral weten wát je eet) zou een heleboel verbetering kunnen gaan geven.
Ben in de overgang (blijvend) 15 kilo afgevallen en heb mezelf een volledig andere levensstijl aangeleerd. Het is een kwestie van dingen structureel veranderen en gaan doen, ook als je geen zin hebt. Dan worden dingen vanzelf een gewoonte.
Ik ben meestal gedisciplineerd en sport veel, let op mijn calorieën, zet braaf mijn stappen en kook elke dag. Nu ik grote stress heb, valt dat allemaal weg. Niet meer belangrijk, want gezond en bewust leven kost tijd en energie en die heb ik nu nodig voor andere dingen. Ik zie nu pas in dat gezond en bewust leven een luxe is, iets wat je je kunt veroorloven omdat je verdere leven wel min of meer op rolletjes loopt.
woensdag 3 juni 2026 om 18:32
Dat kan, dat jij dat zo ervaart. En wie weet geldt dat voor meer mensen zo. Uiteraard is het hele leven lastiger in tijden van grote stress, heftige gebeurtenissen en grote problemen. Logisch. Goed voor jezelf zorgen voelt dan nauwelijks als een prioriteit. Dat snap ik helemaal.Claire45 schreef: ↑03-06-2026 18:21Ligt eraan wat hij met ‘stress’ bedoelt. De alledaagse stress (werk-gezin-drukte) is geen sterk excuus, nee. Maar grote stress en grote problemen kunnen wel degelijk zorgen voor gebrek aan ruimte voor zoiets futiels (in vergelijking met de grote problemen) als willen afvallen.
Ik ben meestal gedisciplineerd en sport veel, let op mijn calorieën, zet braaf mijn stappen en kook elke dag. Nu ik grote stress heb, valt dat allemaal weg. Niet meer belangrijk, want gezond en bewust leven kost tijd en energie en die heb ik nu nodig voor andere dingen. Ik zie nu pas in dat gezond en bewust leven een luxe is, iets wat je je kunt veroorloven omdat je verdere leven wel min of meer op rolletjes loopt.
Toch vind ik je laatste conclusie wel erg ver gaan. Dat je dus eigenlijk alleen maar gezond kunt leven als je leven op rolletjes loopt. Mwah, dat vind ik dan weer niet. Maar goed, dat is wellicht een meningsverschil over nuance.
woensdag 3 juni 2026 om 21:00
Je hebt gelijk. Ik bedoelde injecties inderdaad. Er is geen pil.Harderwijk2021 schreef: ↑03-06-2026 16:34Ozempic slikken? Er is toch geen pil variant? Dacht dat het alleen via injectie kon?
woensdag 3 juni 2026 om 21:11
zomerkoninkje schreef: ↑03-06-2026 21:00Je hebt gelijk. Ik bedoelde injecties inderdaad. Er is geen pil.
Naja, die is er wel. Rybelsus
Trust me... Nobody cares.
woensdag 3 juni 2026 om 23:13
Claire45 schreef: ↑03-06-2026 18:21Ligt eraan wat hij met ‘stress’ bedoelt. De alledaagse stress (werk-gezin-drukte) is geen sterk excuus, nee. Maar grote stress en grote problemen kunnen wel degelijk zorgen voor gebrek aan ruimte voor zoiets futiels (in vergelijking met de grote problemen) als willen afvallen.
Ik ben meestal gedisciplineerd en sport veel, let op mijn calorieën, zet braaf mijn stappen en kook elke dag. Nu ik grote stress heb, valt dat allemaal weg. Niet meer belangrijk, want gezond en bewust leven kost tijd en energie en die heb ik nu nodig voor andere dingen. Ik zie nu pas in dat gezond en bewust leven een luxe is, iets wat je je kunt veroorloven omdat je verdere leven wel min of meer op rolletjes loopt.
Zo ervaar ik het niet. Mn nieuw aangeleerde gezonde levensstijl, inclusief de dagelijkse stappen, geven me juist rust.
Ook in tijden van grote stress ben ik ermee doorgegaan. Het dan niet doen, gaf me juist een extra klote gevoel.
donderdag 4 juni 2026 om 00:15
Ja, of het zegt iets over mijn zelfdisciplineItsnojoke schreef: ↑03-06-2026 18:32Dat kan, dat jij dat zo ervaart. En wie weet geldt dat voor meer mensen zo. Uiteraard is het hele leven lastiger in tijden van grote stress, heftige gebeurtenissen en grote problemen. Logisch. Goed voor jezelf zorgen voelt dan nauwelijks als een prioriteit. Dat snap ik helemaal.
Toch vind ik je laatste conclusie wel erg ver gaan. Dat je dus eigenlijk alleen maar gezond kunt leven als je leven op rolletjes loopt. Mwah, dat vind ik dan weer niet. Maar goed, dat is wellicht een meningsverschil over nuance.
donderdag 4 juni 2026 om 07:00
Ja sorry, ik begrijp dat dus juist niet. Maar iedereen is anders uiteraard.
Als ik veel stress in mn leven heb , waar ik geen invloed op heb, hou ik juist vast aan de structuur waar ik wèl invloed op heb. Als ik dat óók nog loslaat dan, geeft me dat nog veel meer onrust. Ga ook nooit extra snaaien als ik stress heb. Tegenovergestelde misschien eerder.
Als ik veel stress in mn leven heb , waar ik geen invloed op heb, hou ik juist vast aan de structuur waar ik wèl invloed op heb. Als ik dat óók nog loslaat dan, geeft me dat nog veel meer onrust. Ga ook nooit extra snaaien als ik stress heb. Tegenovergestelde misschien eerder.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in