Iemand ervaring met skiën voor beginners in Winterberg?

05-06-2026 17:22 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allen,

Onze zoons van 9 en 12 zouden graag eens skiën. Mijn man en ik hebben er geen interesse in. We overwegen nu om aankomende winter een midweek naar Winterberg te gaan. De jongens kunnen dan in een skiklasje en wij willen lekker wandelen in de omgeving.

De oudste is motorisch heel handig en pikt alle sporten snel op. De jongste sport redelijk graag, maar pikt het motorisch wat minder snel op allemaal. Het moet voor beiden leuk zijn.

Weet iemand of Winterberg een aanrader is voor onze situatie? En moeten we dan gewoon een appartement huren en apart skispullen huren en een skiklas regelen voor de jongens?

Ik lees ook over Willingen of La Bresse Hohneck. Weet iemand of dat leuk is? Leuker dan Winterberg of juist niet?

Alvast dankjewel voor de tips!
Mijn broer is laatst naar winterberg geweest en vonden het erg leuk! Zij zijn wel vaker op wintersport geweest, maar hun dochter van 9 nog niet en voor haar was dit prima. Zij zaten op centerparc wat daar in de buurt ligt. Nadeel is wel dat je geen sneeuwzekerheid hebt qua echte sneeuw. De pistes worden opgespoten als er geen sneeuw ligt, maar dan is het dorp zelf dus niet wit. Vind dat zelf wel altijd een beetje jammer dan. Maar voor beginners is het dus wel een prima plek. Niet al te moeilijk qua pistes ook.
Denk dat je inderdaad dan gewoon een skiklas kan regelen voor de jongens en zelf kan je in die tussentijd wat anders gaan doen. Hou er wel rekening mee dat zo’n klasje vaak maar een paar uur per dag is. Als ze dan daarna ook nog de piste af willen, zou dat dus niet kunnen omdat jullie niet skieën. Weet niet hoe leuk het dan is voor de kinderen als de wintersport alleen maar bestaat uit die lessen en verder niet skieën.
En moeten we dan gewoon een appartement huren en apart skispullen huren en een skiklas regelen voor de jongens?
Ja of een hotel, Airbnb, Landal, net wat jullie leuk lijkt.
Hier veel tips:

https://www.gezinopreis.nl/winterberg-met-kinderen/

Ik vind Willigen zelf leuker. Feldberg nog leuker - en sneeuwzekerder - maar wel verder.
Wij hebben dit een paar jaar terug in Willingen gedaan. Voor de ervaren skiër zal er weinig aan zijn daar, maar voor ons gezelschap was het prima. We hebben daar lessen genomen en ons prima vermaakt. 1 dag zijn we naar Winterberg gegaan, dat was erg druk, wel wat groter. Prima dagen gehad!
Eenbeetjevanditendat schreef:
05-06-2026 17:32
Wij hebben dit een paar jaar terug in Willingen gedaan. Voor de ervaren skiër zal er weinig aan zijn daar, maar voor ons gezelschap was het prima. We hebben daar lessen genomen en ons prima vermaakt. 1 dag zijn we naar Winterberg gegaan, dat was erg druk, wel wat groter. Prima dagen gehad!
Vond jij Willingen leuker dan Winterberg qua skiën, omdat het rustiger was? Zou jij het boven Wineterberg verkiezen?
@Eurus, tnx voor de website!
Hi! Wij zijn bij beide geweest. Beide zijn erg druk in de voorjaarsvakantie. Ik vond Willingen dan nog net iets beter te doen, daar hadden we ook een hotel aan de piste, heel relaxed, ieder ging z’n eigen gang. We hebben 1 keer veel geluk gehad in Willingen , heel veel sneeuw. Het jaar daarop was alles groen, mijn kinderen waren erg teleurgesteld, we moesten toen naar Winterbergen rijden om alsnog te kunnen skiën, daar waren een paar pistes open. Afgelopen jaar naar Winterberg gegaan, perfecte sneeuw, maar echt druk, parkeren, restaurants echt alles. Beide gebieden zijn erg geschikt voor beginners en je kunt er inderdaad ook mooi wandelen. Ski lessen echt op tijd regelen! Zit heel snel vol. Qua “ski-zekerheid” is Winterberg misschien een betere keuze maar ik vond Willingen leuker.
Winterberg is leuk voor beginners. Als ze het leuk vinden en er verder mee willen gaan, kan je hen ook op skikamp laten gaan. Dan kunnen ze de hele dag skiën.
Mogen kinderen zonder begeleiding skiën (stel dat ze het heel leuk vinden)?

Ik zag in Willingen een ukkie van 8 jaar ofzo skiën, maar hij kon het al goed.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Als het even kan: hou het weer in de gaten en boek een weekend nog voor de kerst periode. Daarna is het elk weekend druk en de voorjaarsvakantie ook.

Gewoon beiden op les zetten dan leren ze het snel genoeg. Eventueel kun je ze ook in Nederland al op les doen op zo'n rollende band om te kijken of ze het leuk vinden.
Wij zijn om precies dezelfde reden wel eens een weekend in Willingen geweest. Dat was heel erg leuk. De kinderen hebben 2 uur prive les gehad, dat hebben we daar ter plekke geregeld, alle benodigdheden gehuurd, en daarna zijn ze zowel die dag als de dag erna nog een paar uur zelf wezen skieeen. Hotel met zwembad erbij, lekker eten, en je hebt een heel leuk weekend. Wij hebben overigens pas geboekt toen we wisten dat ee sneeuw lag want dat is daar wel vrij onzeker.
Pamflet schreef:
05-06-2026 17:36
Vond jij Willingen leuker dan Winterberg qua skiën, omdat het rustiger was? Zou jij het boven Wineterberg verkiezen?
Leuker niet perse maar voor ons als beginners en met jonge kinderen erbij was het perfect. Net iets rustiger, iets overzichtelijker allemaal.
Winterberg was een leuke tweede stap zeg maar.
Hier een ervaren skiër. Winterberg is erg gezellig maar vooral echt heel erg druk, vooral in de schoolvakanties. Daarom dingen zoals goed hotel en lessen echt op tijd gaan regelen.

Ik zou om die reden dan ook niet met kinderen die voor het eerst op de latten gaan naar deze plek gaan. Er zijn zoveel mensen en er is zoveel gestuntel daar dat ik dat best gevaarlijk zou vinden.

Mocht het nog een optie zijn, met een paar uurtjes verder rijden zit je in oostenrijk. En daar is zoveel meer keuze en rust.

En ook: op verschillende plekken in nederland kun je op een borstelbaan, indoor skihal of andere manieren alvast oefenen met skiën en lessen nemen.
Is een snowcamp in Snowworld een idee?
Winterberg is één van de minst leuke skigebieden waar ik ooit geweest ben en om te leren skiën is het ronduit slecht. De hoeveelheid mensen die van de piste gebruik willen maken is gewoon veel en veel te groot. En er zijn nergens zoveel slechte skiërs die zichzelf niet onder controle hebben en daardoor een gevaar voor zichzelf en anderen zijn.
In de drukke wintersportweken waarin jij voor de kinderen moet gaan kun je het echt beter links laten liggen.
Als het je om de rijafstand gaat zou ik een gebied in Tirol dat aan de snelweg ligt aanpakken. Voorbeeld: Afgelopen winter was ik een paar dagen in Lermoos om te skiën. Daar in de omgeving liggen nog wat kleine dorpjes en in al die dorpen en op hun pistes zul je je veiliger voelen als skiër en het beter leren dan in Winterberg of Willingen.
Nergens zoveel kamikazeskiers gezien als in Winterberg.
Wat je kunt doen: op wintersport.nl is een heel mooie zoekmachine en kun je ingeven hoever je wil rijden, max afstand van de snelweg en geschikt voor beginners. Daar komen veel betere ideeen uitrollen dan Winterberg.
Want wintersport is echt heel erg leuk, fantastisch om de hel week lekker buiten te zijn, maar doe jezelf een groot plezier en laat Winterberg en co links liggen.
Nieuweling93 schreef:
06-06-2026 08:16
Hier een ervaren skiër. Winterberg is erg gezellig maar vooral echt heel erg druk, vooral in de schoolvakanties. Daarom dingen zoals goed hotel en lessen echt op tijd gaan regelen.

Ik zou om die reden dan ook niet met kinderen die voor het eerst op de latten gaan naar deze plek gaan. Er zijn zoveel mensen en er is zoveel gestuntel daar dat ik dat best gevaarlijk zou vinden.

Mocht het nog een optie zijn, met een paar uurtjes verder rijden zit je in oostenrijk. En daar is zoveel meer keuze en rust.

En ook: op verschillende plekken in nederland kun je op een borstelbaan, indoor skihal of andere manieren alvast oefenen met skiën en lessen nemen.
Een paar is 2…voor ons is Oostenrijk toch echt 6 uur verder dan Winterberg. Zou ik niet omschrijven als “een paar uurtjes verder”.
Irregular_Choice schreef:
06-06-2026 09:45
Een paar is 2…voor ons is Oostenrijk toch echt 6 uur verder dan Winterberg. Zou ik niet omschrijven als “een paar uurtjes verder”.
Klopt hoor, ik redeneer vanuit mezelf. Die extra reistijd zou voor mij, qua mooie eerste wintersportervaring, echt dubbel en dwars de moeite waard zijn. Of dat voor jullie ook haalbaar is weet ik natuurlijk niet.
Zie ookreactie van ladadie
Ik zou lekker die jongens eerst skilessen laten nemen in nederland en dan daarna toch echt voor iets anders kiezen als winterberg. wij hadden een keer winterberg in onze beginjaren gekozen. helaas geen sneeuw gezien die week.

als ze al wat kunnen en je er daarna gewoon lekker een paar dagen voor een wat verder skigebied gaan en ze al wat kunnen is een stuk leuker en dan even kijken wat voor skilessen ze daar kunnen nemen.

wij gaan de laatste jaren naar frankrijk. waar de kids skiles van 9 uur sochtends tot 5 uur kunnen hebben. nu hebben we de de laatste keer skiles van 9 tot 1 laten doen en daarna lekker met ons omdat ze al veel kunnen ;)
maar als je zelf niet op de skies staat is het misschien wel fijn als ze de hele dag op pad zijn met een leraar en alles goed leren ook alle regeltjes en dergelijke.
Winterberg is leuk als je de vrijheid hebt om op een doordeweekse dag spontaan heen te rijden als er 's nachts een flinke dump sneeuw is gevallen.
Maar erheen gaan met de gedachte dat je rustig kunt leren skiën in de voorjaarsweek is echt een illusie.
Ik heb tijdens zo'n drukke dag een keer een uur+ onderaan de lift staan wachten om vervolgens binnen 3 tellen weer beneden te staan. Toen ik vervolgens dacht dat het een goed idee was om even wat te gaan eten stond ik 3 kwartier in de rij voor een braadworst op een kartonnen bordje. Daar staat tegenover dat ik ook weleens op een dinsdagochtend in januari om 5 uur in de auto ben gestapt en er de hele dag in alle stilte heerlijk heb geskied.
Als je de wachturen op een Winterbergse (of andere Suaerlandse) skilift optelt bij de reistijd, kun je beter naar Oostenrijk doorrijden.
Ja het grote voordeel van winterbergen/willingen is dat het gewoon stukken dichterbij is, maar je kan inderdaad overal leren skieen, en waarschijnlijk ook nog relaxter. Wij zijn er drie keer geweest, maar de laatste keer winterbergen was zo mega druk. Met alle kennis voor nu zou ik gewoon een mooi gebied kiezen waar de kinderen kunnen leren skiën en voor jullie mooi te wandelen is.
Irregular_Choice schreef:
06-06-2026 09:45
Even taaltechnisch gezeur: maar een paar is alleen twee als het gaat om een duo. Zoals een paar schoenen.

In andere contexten wordt een paar gebruikt als onbepaald voornaamwoord. Een paar is dan ongedefinieerd en dus subjectief en afhankelijk van de context.

Een paar dagen weg gaan of met een paar vrienden uit eten gaan betekent dan niet altijd 2. Maar kan net zo goed 4 of 5 betekenen.

Ik had laatst deze discussie met iemand anders en die dacht ook dat een paar altijd twee betekent. En dat is incorrect.

Ik ben het overigens met je eens dat Oostenrijk niet een paar uurtjes verder is dan Winterberg. Het is een flink stuk verder.
Als niet-skiër vond ik de wandelopties in normale skigebieden erg matig. Alle focus ligt op de skiërs en de mooie paden van de zomer zijn ondergesneeuwd en worden niet geprepareerd

Als ik zou moeten adviseren waar beginnende skiërs en niet-skiërs allebei een super vakantie kunnen hebben: Lapland. Dat is echt heel gaaf. Wel duur.

Daadwerkelijk begaanbare wandelpaden naar een kota in het bos waar je kunt pauzeren bij een vuurtje. Je kunt ook een elektrische mountainbike huren en die paden fietsen.

De hoogste berg is 600 meter, dus ervaren skiërs vinden het maar saai, maar voor beginnende skiërs is dat nog wel leuk.
Website www.skiplezier.nl is van een Nederlandse skischool in Winterberg. Onze kinderen hebben ook hun 1e skiles in Winterberg gehad. Wel op een doordeweekse dag buiten de vakanties om. Toen viel de drukte uiteraard mee. Wij zaten in een huisje van Center Parcs in Medebach. Dat is wel ruim 20 minuten rijden, maar wel leuk om naast het skiën nog te zwemmen e.d. Echt goed leren skiën hebben ze pas op de middelbaar geleerd. Met school gingen ze op skireis, erg gaaf!
liane77 schreef:
06-06-2026 16:29
Website www.skiplezier.nl is van een Nederlandse skischool in Winterberg. Onze kinderen hebben ook hun 1e skiles in Winterberg gehad. Wel op een doordeweekse dag buiten de vakanties om. Toen viel de drukte uiteraard mee. Wij zaten in een huisje van Center Parcs in Medebach. Dat is wel ruim 20 minuten rijden, maar wel leuk om naast het skiën nog te zwemmen e.d. Echt goed leren skiën hebben ze pas op de middelbaar geleerd. Met school gingen ze op skireis, erg gaaf!
Dankjewel voot de website!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven