Vakantie zoektocht
vrijdag 5 juni 2026 om 18:09
In de zomer wil ik graag een weekje weg met partner en kinderen (8 en 10 jaar oud).
Partner houdt niet van op vakantie gaan. Het liefst blijft hij thuis. Ik ben er ook helemaal oké mee om alleen met de kinderen op vakantie te gaan, maar dat wil hij dan ook weer niet.
Gesprekken over de zomervakantie tussen partner en mij monden óf uit in een goed gemutste ''laten we eens wat rond gaan kijken en wat leuks boeken" óf in gemopper over hoe jammer hij het vindt dat ik op vakantie wil en vice versa.
Kortom; we hebben nog niks vastgelegd voor de zomervakantie. In de hoop hem enthousiast te krijgen wil ik graag met een paar leuke voorstellen komen maar ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet. Kunnen jullie me een zetje in de goede richting geven?
Ik denk dat het voor iedereen een fijne vakantie wordt als aan deze voorwaarden kan worden voldaan:
- Nederlandse animatie aanwezig en/of Nederlands sprekende kinderen in de buurt
- Luxe huisje óf hotel
- Ergens in West- of Oost-Europa
Waar moet ik op Googlen om goede hits te krijgen? Wie heeft uit persoonlijke ervaring een goede tip?
Alvast bedankt.
PS: lastig om een goede topictitel te bedenken. Moet er nu eigenlijk een streepje tussen de woorden of niet? Zo ja, dan zie ik deze titel wel terug in overig/verkeerd-begrepen-topictitels/li ... start=3250
Partner houdt niet van op vakantie gaan. Het liefst blijft hij thuis. Ik ben er ook helemaal oké mee om alleen met de kinderen op vakantie te gaan, maar dat wil hij dan ook weer niet.
Gesprekken over de zomervakantie tussen partner en mij monden óf uit in een goed gemutste ''laten we eens wat rond gaan kijken en wat leuks boeken" óf in gemopper over hoe jammer hij het vindt dat ik op vakantie wil en vice versa.
Kortom; we hebben nog niks vastgelegd voor de zomervakantie. In de hoop hem enthousiast te krijgen wil ik graag met een paar leuke voorstellen komen maar ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet. Kunnen jullie me een zetje in de goede richting geven?
Ik denk dat het voor iedereen een fijne vakantie wordt als aan deze voorwaarden kan worden voldaan:
- Nederlandse animatie aanwezig en/of Nederlands sprekende kinderen in de buurt
- Luxe huisje óf hotel
- Ergens in West- of Oost-Europa
Waar moet ik op Googlen om goede hits te krijgen? Wie heeft uit persoonlijke ervaring een goede tip?
Alvast bedankt.
PS: lastig om een goede topictitel te bedenken. Moet er nu eigenlijk een streepje tussen de woorden of niet? Zo ja, dan zie ik deze titel wel terug in overig/verkeerd-begrepen-topictitels/li ... start=3250
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
zaterdag 6 juni 2026 om 09:34
Wat zijn je man zijn grootste bezwaren? Dan kunnen we daar een beetje gericht advies op geven. Heimwee, gebrek aam comfort, gebrek aan routine? Is er een plek waar je man ooit nog heen zou willen zelf of echt helemaal niks.
Hier 3 kids van 11,9 en 7 waarvan een met ADHD is het vaak ook zoeken naar een fijne vakantie. Wat wij tot nu toe leuk vinden;
Disneyland Parijs, niet voor het uitrusten maar iedereen heeft het leuk.
Hof van Saksen, mooi park dichtbij met veel voorzieningen en in Nederland
Landal Brandnertal in Oostenrijk, veel te doen in de natuur en veel Nederlandse kinderen en NL sprekend team.
Het allerleukste vonden wij Disneyworld, Lekker weer, lekker eten, vriendelijke mensen en grote goedkope hotelkamers maar dat is natuurlijk niet op jullie van toepassing. Kinderen spelen wel met andere kinderen en engels pikken ze toch wel snel op.
Hier 3 kids van 11,9 en 7 waarvan een met ADHD is het vaak ook zoeken naar een fijne vakantie. Wat wij tot nu toe leuk vinden;
Disneyland Parijs, niet voor het uitrusten maar iedereen heeft het leuk.
Hof van Saksen, mooi park dichtbij met veel voorzieningen en in Nederland
Landal Brandnertal in Oostenrijk, veel te doen in de natuur en veel Nederlandse kinderen en NL sprekend team.
Het allerleukste vonden wij Disneyworld, Lekker weer, lekker eten, vriendelijke mensen en grote goedkope hotelkamers maar dat is natuurlijk niet op jullie van toepassing. Kinderen spelen wel met andere kinderen en engels pikken ze toch wel snel op.
zaterdag 6 juni 2026 om 09:39
Centerparcs allgau vonden wij ook heel leuk maar krijgt de laatste jaren mindere reviews. Ze hebben ook huisjes met jacuzzi en het tropisch zwemparadijs is echt bizar gaaf.
Onze kids spelen ook graag thuis hoor, uren op de skelter, misschien ook een tip als je die niet hebt. Of neem een abbo op iets leuks in de buurt en dan ga je een weekend/midweek weg als compromis en verder leuke dingen doen. In de zomervakantie zelf krijg ik altijd een soort black out dus ik ga nu een lijstje maken met dingen die we kunnen doen en dan de avond van te voren wat uitzoeken.
Onze kids spelen ook graag thuis hoor, uren op de skelter, misschien ook een tip als je die niet hebt. Of neem een abbo op iets leuks in de buurt en dan ga je een weekend/midweek weg als compromis en verder leuke dingen doen. In de zomervakantie zelf krijg ik altijd een soort black out dus ik ga nu een lijstje maken met dingen die we kunnen doen en dan de avond van te voren wat uitzoeken.
zaterdag 6 juni 2026 om 09:41
Kun jij niet beter zelf een midweek ergens naartoe zonder partner en kinderen en in de vakantie overdag dingen ondernemen? Met het hele gezin, met de kinderen alleen of één ouder een op een met een kind.
En angst dat de omgeving ergens wat van vindt? Tja, de kans is groot dat helemaal niemand ergens wat van vindt. En als ze wel ergens wat van vinden kan dat ook zijn dat hij zich op vakantie als een ongezellige hork gedraagt. Daar zou ik me echt helemaal niets van aantrekken.
En angst dat de omgeving ergens wat van vindt? Tja, de kans is groot dat helemaal niemand ergens wat van vindt. En als ze wel ergens wat van vinden kan dat ook zijn dat hij zich op vakantie als een ongezellige hork gedraagt. Daar zou ik me echt helemaal niets van aantrekken.
zaterdag 6 juni 2026 om 09:55
En kost vaak ook nog eens bakken met geld en als het dan ook nog eens niet gezellig is? Doe wat leukers met je geld of ga alleen met het kind dat wel wil.Lady*Voldemort schreef: ↑06-06-2026 09:00Maar waarom moet je dan zo nodig op vakantie? Je man vindt er niks aan, zelf zit je er ook niet op te wachten, en één van je kinderen had er na een halve dag kamp ook al tabak van. Zoek een leuk kamp voor je andere kind en blijf verder gezellig thuis. Vakantie is niet verplicht hoor.
zaterdag 6 juni 2026 om 10:07
zaterdag 6 juni 2026 om 10:14
Hebben je kinderen het wel naar hun zin?
Wilde je man ook voordat er kinderen waren nooit op vakantie?
Ik zou samen met je kinderen gaan zitten wat zij leuk vinden en dan met hen (zonder je man) een plan maken.
Wat maakt het nou weer uit wat de buitenwereld ervan vindt. Dan praten ze toch lekker, en dan?
Wilde je man ook voordat er kinderen waren nooit op vakantie?
Ik zou samen met je kinderen gaan zitten wat zij leuk vinden en dan met hen (zonder je man) een plan maken.
Wat maakt het nou weer uit wat de buitenwereld ervan vindt. Dan praten ze toch lekker, en dan?
zaterdag 6 juni 2026 om 10:23
Gebrek aan comfort valt te voorkomen door naar een hotel te gaan natuurlijk. In een park heb je nog geen vakantie als je zelf bedden moet opdekken en er stapels handdoeken doorheen gaan en ook nog eens zelf voor ontbijt moet zorgen. Bij een hotel schuif je lekker aan aan het ontbijtbuffet en hoef je niks op te ruimen.TiumPerfectum schreef: ↑06-06-2026 09:34Wat zijn je man zijn grootste bezwaren? Dan kunnen we daar een beetje gericht advies op geven. Heimwee, gebrek aam comfort, gebrek aan routine? Is er een plek waar je man ooit nog heen zou willen zelf of echt helemaal
zaterdag 6 juni 2026 om 10:25
Maar gaan die kinderen spelen bij gebrek aan leukere initiatieven van hun ouders of zijn de kinderen niet te porren voor leuke uitstapjes in het vakantieland?Frizz schreef: ↑06-06-2026 10:07Ik mis een beetje aan welke voorwaarden de vakantie moet doen, behalve dat de kinderen er zelf gaan spelen en vervoer is met de auto.
Ontspannen jullie van all inclusive? Of juist een camping? Is de omgeving belangrijk om iets te ondernemen? Zijn er hobby’s die uitgevoerd worden in de vakantie?
Gewoon random spelen met leeftijdsgenoten kunnen ze immers thuis ook, daar zou ik niet voor op vakantie gaan.
zaterdag 6 juni 2026 om 10:36
Vreemd beeld van vakantie heb jij.OhMellie schreef: ↑06-06-2026 10:25Maar gaan die kinderen spelen bij gebrek aan leukere initiatieven van hun ouders of zijn de kinderen niet te porren voor leuke uitstapjes in het vakantieland?
Gewoon random spelen met leeftijdsgenoten kunnen ze immers thuis ook, daar zou ik niet voor op vakantie gaan.
zaterdag 6 juni 2026 om 10:37
Of je voorstellingsvermogen is echt zo beperkt, of je stookt.OhMellie schreef: ↑06-06-2026 00:23Waarom moet er animatie zijn? Vakantie is toch gezinstijd om samen dingen te ondernemen? Leuke uitstapjes en activiteiten. Zag Oostenrijk al genoemd worden en daar is op elke berg wel kindervermaak te vinden. In meren kan gezwommen worden en op sommige meren kun je elektrobootjes huren of waterfietsen. Er zijn zoutmijnen, ijsgrotten en kastelen. En je kunt er zomerrodelen.
zaterdag 6 juni 2026 om 11:10
Wat betreft de tips:
Capfun heeft geen huisjes meer beschikbaar in de landen waar ik heen zou willen, in de week waarin we op vakantie willen.
Buitenlandse tips die op de lijst gaan
- De hotels in Duitsland die Lucy aanraden lijken heel tof
- de laatste tip van Onderdepalmboon
- Lalandia Denemarken
- Landal Brandnertal
En inderdaad; een camping in NL kan natuurlijk ook nog. Als ik alleen met de kids ga, blijf ik liever in NL. Maar dat is dus nog even de discussie.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
Capfun heeft geen huisjes meer beschikbaar in de landen waar ik heen zou willen, in de week waarin we op vakantie willen.
Buitenlandse tips die op de lijst gaan
- De hotels in Duitsland die Lucy aanraden lijken heel tof
- de laatste tip van Onderdepalmboon
- Lalandia Denemarken
- Landal Brandnertal
En inderdaad; een camping in NL kan natuurlijk ook nog. Als ik alleen met de kids ga, blijf ik liever in NL. Maar dat is dus nog even de discussie.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
zaterdag 6 juni 2026 om 12:59
Poging als gezamenlijk antwoord op andere vragen. Dank voor al het meedenken.
De kinderen willen wel graag op vakantie.
Ik wil graag op vakantie omdat na een week thuis met de kinderen het huis al te klein is hier (laat staan na 6 weken). Veel verveling en daardoor gedoe en geruzie. Ondanks trampoline, mega tuin, veel speeltuintjes in de buurt, vriendjes in de buurt, kast vol spullen etc. Natuurlijk gaan we wel eens een dagje weg, maar daar vul je ook geen 6 weken mee.
Ik hoop op vakantie dat de kids aansluiting vinden ergens (door animatie en/of vriendjes) en ik even de handen vrij heb. Met daarnaast het gevoel dat het huishouden niet zo nauw komt als thuis.
Mijn mans grootste bezwaren zijn:
- hij is het liefst thuis, het hele jaar.
- hij wil thuis klusjes doen en niet vakantiedagen opgeven om in een te klein en te zacht bed te slapen met het gevoel dat thuis alle klussen zich opstapelen
- hij heeft uberhaupt niet graag vrij; hij vindt het soms zelfs lastig om weekend te vieren. Werkt het liefst veel.
Zijn hobby’s: muziek maken en wielrennen.
Voor we kinderen hadden gingen we graag op vakantie. Fly-and-drive; een land ontdekken, samen lange stukken wandelen etc. Maar de realiteit met (onze) kinderen is nu eenmaal dat je vakanties anders zijn. Dat vindt hij lastig.
Als antwoord op Frizz. Er zijn inderdaad niet zoveel voorwaarden aan de vakantie wat mij betreft. Ik zou een Nlse camping prima vinden, maar dat vindt partner te primitief.
De vraag is dus vooral; ga ik met of zonder partner weg?
Ik wil graag op vakantie omdat na een week thuis met de kinderen het huis al te klein is hier (laat staan na 6 weken). Veel verveling en daardoor gedoe en geruzie. Ondanks trampoline, mega tuin, veel speeltuintjes in de buurt, vriendjes in de buurt, kast vol spullen etc. Natuurlijk gaan we wel eens een dagje weg, maar daar vul je ook geen 6 weken mee.
Ik hoop op vakantie dat de kids aansluiting vinden ergens (door animatie en/of vriendjes) en ik even de handen vrij heb. Met daarnaast het gevoel dat het huishouden niet zo nauw komt als thuis.
- hij wil thuis klusjes doen en niet vakantiedagen opgeven om in een te klein en te zacht bed te slapen met het gevoel dat thuis alle klussen zich opstapelen
- hij heeft uberhaupt niet graag vrij; hij vindt het soms zelfs lastig om weekend te vieren. Werkt het liefst veel.
Voor we kinderen hadden gingen we graag op vakantie. Fly-and-drive; een land ontdekken, samen lange stukken wandelen etc. Maar de realiteit met (onze) kinderen is nu eenmaal dat je vakanties anders zijn. Dat vindt hij lastig.
Als antwoord op Frizz. Er zijn inderdaad niet zoveel voorwaarden aan de vakantie wat mij betreft. Ik zou een Nlse camping prima vinden, maar dat vindt partner te primitief.
zaterdag 6 juni 2026 om 13:03
zaterdag 6 juni 2026 om 13:19
Als je toch als gezin wil gaan:
Ik zou dan selecteren op een omgeving in de Benelux met een luxe huisje of hotel, selecteren op de omschrijving van de bedden. Fiets mee zodat hij kan fietsen en een zwembad voor de kinderen. Omgeving waar je kunt wandelen, dorpje of stadje bezoeken, ijsje eten, uit lunchen gaan.
Jullie hebben de pech dat je tuin en bed veel te fijn zijn.
Ik zou dan selecteren op een omgeving in de Benelux met een luxe huisje of hotel, selecteren op de omschrijving van de bedden. Fiets mee zodat hij kan fietsen en een zwembad voor de kinderen. Omgeving waar je kunt wandelen, dorpje of stadje bezoeken, ijsje eten, uit lunchen gaan.
Jullie hebben de pech dat je tuin en bed veel te fijn zijn.
zaterdag 6 juni 2026 om 13:31
zaterdag 6 juni 2026 om 13:33
Maar dat kun je met kinderen toch ook? Hele volksstammen nemen hun kinderen mee op verre rondreizen. Er zijn reisorganisaties die bijv. Zuid Afrika of Thailand aanbieden voor gezinnen met kinderen. Of zelf rijden door Noord Amerika met de camper.ingelke_kepringelke schreef: ↑06-06-2026 12:59Poging als gezamenlijk antwoord op andere vragen. Dank voor al het meedenken.
Het type vakantie wat jij nu voor je kinderen wil houden is dus duidelijk niet je man zijn ding. Laat hem dan ook gewoon lekker zijn klusjes doen, dat is win win.
En probeer 1 week per jaar met zijn tweeen weg te gaan met zo'n fly/drive.
ohmellie wijzigde dit bericht op 06-06-2026 13:36
6.05% gewijzigd
zaterdag 6 juni 2026 om 13:35
zaterdag 6 juni 2026 om 15:17
Maar waarom dan nu geen fly-drive met z´n vieren? Dat kan ook prima met kinderen, en zeker als ze al 8 en 10 jaar zijn.ingelke_kepringelke schreef: ↑06-06-2026 12:59Voor we kinderen hadden gingen we graag op vakantie. Fly-and-drive; een land ontdekken, samen lange stukken wandelen etc. Maar de realiteit met (onze) kinderen is nu eenmaal dat je vakanties anders zijn. Dat vindt hij lastig.
Wij zijn nooit gaan kamperen en zijn nooit langer dan een weekend op een vakantiepark gebleven. Dat je nu kinderen hebt, wil niet zeggen dat je nu ineens heel anders vakantie moet vieren.
zaterdag 6 juni 2026 om 15:40
Ik zou juist voor een camping gaan. Als kinderen ‘s avonds nog willen spelen kan dat : in een hotel ben je vaak veel beperkter en aangewezen op je kamer.cognac schreef: ↑06-06-2026 13:19Als je toch als gezin wil gaan:
Jullie hebben de pech dat je tuin en bed veel te fijn zijn.![]()
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in