NS: we kunnen het wel leuker maken, maar niet makkelijker.

07-06-2026 12:23 201 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las in het nieuws over de actie Nederland Dal Vrij. Vanaf 15 juni tot eind augustus voor 49 per maand onbeperkt treinen in de daluren. Dat leek me wel wat, lekker wat extra uitjes in de zomerperiode en de auto laten staan. Dus even opgezocht hoe of wat. Maar nu denk ik al: laat maar weer.
Ik ga normaal gesproken een keer in de paar maanden met de trein. Had voorheen een anonieme OV pas, maar inmiddels check ik in met een bankpas, omdat dat nu gewoon overal kan.
Wil ik gebruik maken van die kortingsactie, dan moet ik een persoonlijke OV chipkaart hebben. Die is wel gratis aan te vragen maar er moet een pasfoto op. Dat gaat niet want die heb ik niet digitaal. Ik geloof zelfs dat ik er helemaal geen heb op dit moment. En wat moet ik met een persoonlijke OV pas die ik daarna niet meer nodig heb?
Bovendien blijkt dat het gaat om een bestaand daluren abonnement, wat NS tijdelijk in prijs verlaagt. Daarna moet je zorgen dat je het op tijd weer opzegt, anders ga je ineens bijna 128 euro pmnd betalen.

Ik heb er alweer geen zin meer in. Waarom kan dit nou weer niet gewoon simpel? Dat je gewoon een kortingskaart kan bestellen die geldig is in die specifieke periode en daarna automatisch afloopt? De bedoeling van de actie is natuurlijk weer om meer mensen de trein in te krijgen. Maar mensen die (bijna) nooit met de trein gaan hebben nu meestal ook geen persoonlijke OV chipkaart. Die hebben dus meteen al een drempel, vooral als het om gezinnen met kinderen gaat. En letten mensen even niet goed op, dan zijn ze in september ineens een schep geld kwijt.

Leuk bedacht allemaal, maar met deze voorwaarden slaan ze de plank weer eens mis toch?
huismuis
De informatie die ik noem heb ik hier vandaan, op de site van NS zelf kon ik er nog niks over vinden.

https://goedkoop-treinkaartje.nl/ns-kor ... -dal-vrij/
huismuis
Heb je geen smartphone? Dan kun je namelijk heel makkelijk een foto maken/uploaden voor op de pas.
Where is my mind?
Precies, een selfie voldoet prima als pasfoto hiervoor.
Info van NS
Https://nieuws.ns.nl/voordelig-met-de-t ... f-15-juni/
Where is my mind?
Een selfie maken is geen hogere wiskunde toch? Net als dat een reminder in je agenda zetten dat je op moet zeggen ook niet zo moeilijk is.

Maar het hoeft niet hè. Wat een gezeik.
Everything is possible for the one who believes.
De OV-chipkaart stopt eind 2027 waardoor je een kaart moet kopen die relatief kort geldig is. Het alternatief, de OV-paykaart, is op dit moment niet geschikt om alle producten te ondersteunen. Erg onhandig.
Elodea schreef:
07-06-2026 12:31
Precies, een selfie voldoet prima als pasfoto hiervoor.
Ja, ik wist niet dat er mensen waren die dat NIET deden :-)
Ik heb op mijn ov inderdaad geen officiële pasfoto maar gewoon geupload van een gewone vakantiefoto.

Wat ik mis is die dagkaarten die je oa bij Kruidvat kon kopen. Heel de dag treinen voor 10/15 € was dat toen.
Dat klinkt idd erg omslachtig.
Leek me al vooral iets waarmee pubers een beetje kunnen tienertoeren tijdens de vakantie. Volwassenen zijn beter af met de eigen auto.
Die pasfoto kun je ook zelf maken, hoeft niet zo'n officiele te zijn. Ik ben toen gewoon buiten voor een muur gaan staan voor goed licht en toen een paar foto's gemaakt met mijn mobiel. Werd gewoon goedgekeurd.

Ik vind het wel een goede actie en wil er ook gebruik van maken maar heb nog niks op de planning waarvoor ik het zou kunnen gebruiken en om maar zonder doel overal heen te gaan. Zou me niks verbazen dat als ik een keer naar een evenement wil deze zomer en daar dat kaartje voor wil gebruiken dat ze dan al op zijn.

En ja ik mis die dagkaarten van Kruidvat etc ook. Die kocht ik altijd tenzij ze niet goedkoper waren voor het doel dat ik had. Ik mis ook die actie dat je voor 15 euro een dagretour erbij kunt kopen als je naar een concert gaat met de trein.
OhMellie schreef:
07-06-2026 12:42
Dat klinkt idd erg omslachtig.
Leek me al vooral iets waarmee pubers een beetje kunnen tienertoeren tijdens de vakantie. Volwassenen zijn beter af met de eigen auto.
Niets zo makkelijk als een kaart aanvragen, gevenea invoeren, foto uploaden en klaar. Het is met deze korting stukken goedkoper dan een auto als je er een paar keer mee reist.
Where is my mind?
Man man....
Je kunt je ergeren aan van alles en nog wat, maar je bent het niet verplicht.

Dit soort klaagzang snap ik echt niet.
Voor je allerlei klachten hebt had je ook eerst beter kunnen uitzoeken hoe eea werkt. Dan wist je ook dat een selfie uploaden gewoon kan.
En iets opzeggen is toch geen grote moeite?
Dit vind ik echt gezeik zoals moiren zegt
Graze schreef:
07-06-2026 12:45
Die pasfoto kun je ook zelf maken, hoeft niet zo'n officiele te zijn. Ik ben toen gewoon buiten voor een muur gaan staan voor goed licht en toen een paar foto's gemaakt met mijn mobiel. Werd gewoon goedgekeurd.

Ik vind het wel een goede actie en wil er ook gebruik van maken maar heb nog niks op de planning waarvoor ik het zou kunnen gebruiken en om maar zonder doel overal heen te gaan. Zou me niks verbazen dat als ik een keer naar een evenement wil deze zomer en daar dat kaartje voor wil gebruiken dat ze dan al op zijn.

En ja ik mis die dagkaarten van Kruidvat etc ook. Die kocht ik altijd tenzij ze niet goedkoper waren voor het doel dat ik had. Ik mis ook die actie dat je voor 15 euro een dagretour erbij kunt kopen als je naar een concert gaat met de trein.
Het is een geen kaartje wat ‘op’ kan gaan, maar een al bestaand abonnement met tijdelijk extra korting.
Where is my mind?
Ja sorrie hoor, dat ik niet weet dat het ook met een selfie mag. Er staat pasfoto, dan denk ik dus ook dat het een pasfoto moet zijn. Hoef je me nog niet meteen dom te vinden.
Mijn punt is dat het gewoon veel makkelijker zou kunnen. Zoals Dolfje zegt, gewoon ergens een kortingskaart kopen zou toch veel laagdrempeliger zijn? Volgens mij krijg je daar veel meer mensen mee de trein in.
huismuis
Ik vind het wel meevallen. De foto maak je even met je mobiel en de pas is icm het abbo zelfs gratis. Zet in je agenda wanneer je het abbo stop moet zeggen en tada zeer goedkoop reizen.
Je kan het natuurlijk er ook moeilijker ervaren dat is wat anders.
Ik ben juist blij dat ik niet met een extra fysiek kaartje moet gaan lopen sukkelen.
Ik heb hem in ieder geval in mijn agenda gezet en sluit hem af zodra het open staat.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Die kaarten zijn in /rond Corona afgeschaft omdat het te druk werd. Jammer wel want we deden dat regelmatig.
Nu heb ik een flex abbo voor 6,50 per maand of zo en dan 40% korting en voor 3 medereizigers ook.
dolfje wijzigde dit bericht op 07-06-2026 12:54
1.48% gewijzigd
Milestone schreef:
07-06-2026 12:51
Ja sorrie hoor, dat ik niet weet dat het ook met een selfie mag. Er staat pasfoto, dan denk ik dus ook dat het een pasfoto moet zijn. Hoef je me nog niet meteen dom te vinden.
Mijn punt is dat het gewoon veel makkelijker zou kunnen. Zoals Dolfje zegt, gewoon ergens een kortingskaart kopen zou toch veel laagdrempeliger zijn? Volgens mij krijg je daar veel meer mensen mee de trein in.
Maar wat jij als makkelijker ervaart vind ik dan weer hoogdrempelig ik denk dat “ze” het nooit goed kunnen doen.
Overigens is de verwachting dat, ook op deze manier, ze al snel boven het maximale aantal mensen zit dus nog meer mensen is niet echt een optie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
SurferRosa schreef:
07-06-2026 12:50
Het is een geen kaartje wat ‘op’ kan gaan, maar een al bestaand abonnement met tijdelijk extra korting.
Nouja op de site waar TO naar verwijst lees ik dit: Verkrijgbaar vanaf 15 juni voor slechts €49 per maand! OP=OP
Wat op zich al raar is, want hoe kunnen dit soort tijdelijke acties nou 'op' gaan.
Nothing happens for a reason
SurferRosa schreef:
07-06-2026 12:48
Niets zo makkelijk als een kaart aanvragen, gevenea invoeren, foto uploaden en klaar. Het is met deze korting stukken goedkoper dan een auto als je er een paar keer mee reist.
Alleen als je alleen reist. Ga je samen met meerdere personen is de auto toch snel voordeliger. Bovendien moet je vaak toch eerst een stuk rijden voor bij een station te komen ook. En daar is parkeren ook niet gratis.
Lijkt me ook sterk dat het met de auto goedkoper is. Parkeerkosten zijn ook niet meer grappig en in veel steden kun je niet meer gratis parkeren in en rondom het centrum. Soms is er wel een pleintje dat binnen bepaalde uren op een bepaalde dag gratis parkeren is maar dat zijn er niet veel en die staan 9 van de 10x ook vol.
Milestone schreef:

Mwoa. Lijkt me vrij logisch dat het aan een persoonlijke kaart gehangen moet worden. Anders kun je ook nog delen met de hele buurt.
Trust me... Nobody cares.
OhMellie schreef:
07-06-2026 12:56
Alleen als je alleen reist. Ga je samen met meerdere personen is de auto toch snel voordeliger. Bovendien moet je vaak toch eerst een stuk rijden voor bij een station te komen ook. En daar is parkeren ook niet gratis.

Bij ons wel.

En het moet niet hè, zo'n abonnement. Het mag.
Trust me... Nobody cares.
Milestone schreef:
Nee, dat is juist omslachtiger. Dan moet je juist wél eerst pasfoto’s maken, meenemen en weer wachten op aanmaken gepersonaliseerde pas.
Where is my mind?
Moiren schreef:
07-06-2026 12:40
Een selfie maken is geen hogere wiskunde toch? Net als dat een reminder in je agenda zetten dat je op moet zeggen ook niet zo moeilijk is.

Maar het hoeft niet hè. Wat een gezeik.

Dit

Ik hoop dat het mij lukt om zo'n abbo onbeperkt reizen in de daluren voor slechts 49 euro te kopen.
Elke dag het hele land door, mocht ik dat willen.
Maar ik heb zeker een paar plaatsen in gedachten waar ik dan naartoe ga :cheer2:
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven