NPO doc Hoeksteen van de samenleving

07-06-2026 23:02 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu op npo 2. Wat mij betreft een aanrader.

https://www.npodoc.nl/artikelen/hoekste ... amenleving
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Apatura2 schreef:
07-06-2026 23:02
Nu op npo 2. Wat mij betreft een aanrader.

https://www.npodoc.nl/artikelen/hoekste ... amenleving
Komen er nieuwe inzichten? Of alleen wat diehard feministen allang weten?
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Info over hoe t zo gelopen is.
Inzichten over hoe die rol verdeling stand houdt.

Vind je post behoorlijk aanvallend.
Apatura2 schreef:
07-06-2026 23:13
Info over hoe t zo gelopen is.
Inzichten over hoe die rol verdeling stand houdt.

Vind je post behoorlijk aanvallend.
Ik las de beschrijving en werd er idd vrij geïrriteerd over.
Want het is allang bekend, maar er verandert nauwelijks iets.
Dus ik denk dan idd: de zoveelste keer dat dit aangekaart wordt, maar gaan we er nog wat aan doen?
Gezien de stromingen onder jongeren vind ik t nog steeds heel erg actueel.

Ik ben van de generatie 'een slimme meid...' en voed nu een dochter op. En dat vind ik spannend.

Ik ou al nooit cda stemmen maar nu helemaal niet meer. Wat n tenenkrommende vent.
Apatura2 schreef:
07-06-2026 23:23
Gezien de stromingen onder jongeren vind ik t nog steeds heel erg actueel.

Ik ben van de generatie 'een slimme meid...' en voed nu een dochter op. En dat vind ik spannend.

Ik ou al nooit cda stemmen maar nu helemaal niet meer. Wat n tenenkrommende vent.
Me too.

Vond het wel mooi in beeld gebracht hoe (cda) zoon gedrilled was zijn mond te houden. Teken aan de wand. De documentaire maakster liet daarmee fijntjes zien hoe de mannelijke ontwikkeling ook ingeperkt wordt.
Don't let anyone discourage you from setting aside 12 months to write a novel. Those 2 years could be the most incredible 5 years of your life.
Solomio schreef:
07-06-2026 23:18
Ik las de beschrijving en werd er idd vrij geïrriteerd over.
Want het is allang bekend, maar er verandert nauwelijks iets.
Dus ik denk dan idd: de zoveelste keer dat dit aangekaart wordt, maar gaan we er nog wat aan doen?
Nou, doe eens een voorstel. I'm game.
Don't let anyone discourage you from setting aside 12 months to write a novel. Those 2 years could be the most incredible 5 years of your life.
EnglishmaninNY schreef:
08-06-2026 00:26
Blijven 'vechten' tegen dit soort dingen.
Blijven ageren tegen de vanzelfsprekendheid waarmee verschillen tussen jongens en meisjes worden aangenomen.
Ik doe dat in mijn eigen bubbel, waar dat uiteraard niet nodig is.
En overal waar ik de kans krijg.

Maar zolang mensen zich niet bewust zijn van al die patriarchale 'waarheden' die ze van kinds af aan meekrijgen, wordt het lastig.
EnglishmaninNY schreef:
08-06-2026 00:25
Me too.

Vond het wel mooi in beeld gebracht hoe (cda) zoon gedrilled was zijn mond te houden. Teken aan de wand. De documentaire maakster liet daarmee fijntjes zien hoe de mannelijke ontwikkeling ook ingeperkt wordt.
Dat was inderdaad bijna stuitend. Vader oreert, zoon luistert. Zelfs toen hij iets wilde zeggen en dat eindelijk lukte, keek hij na een zin meteen voor goedkeuring naar rechts en werd daarna onderbroken. De documentairemaakster had dit door maar greep bewust niet in om het te laten zien. Ik had ergens gehoopt dat de moeder ook los werd geinterviewd, maar wellicht kon of wilde ze dat niet (of leeft ze niet meer), of was dat om welke reden dan ook te kwetsbaar. Stiekem heb ik de hoop dat de zonen toch inzien dat het anders moet en kan, door hun moeder in dit geval dan.
Het blijft ook lastig om alles geheel zo in te richten dat alle vrijheden gewaarborgd worden en blijven. Want je mag er natuurlijk voor kiezen om als stel bepaalde origineel 'vrouwelijke' taken bij de vrouw te houden als dit voor jullie goed uitkomt. Maar als het gros dit blijft doen, dan worden de zo hard bevochte regelingen en wetten mogelijk zo weer afgebroken.

Sowieso blijven we altijd in een bepaalde mal zitten, dat gaat er nooit helemaal uit.
Ik zie weinig mannen kiezen voor rokken, panty's of bloemen in hun haar.
Zouden ze echt niet willen? Ik word er immers zelf echt blij van als ik rokken en jurken aantrek. Deels rolpatroon aangeleerd natuurlijk, maar als kind vond ik jurken echt al heel mooi.
It-is-joysjuhhh schreef:
08-06-2026 10:42
Het blijft ook lastig om alles geheel zo in te richten dat alle vrijheden gewaarborgd worden en blijven. Want je mag er natuurlijk voor kiezen om als stel bepaalde origineel 'vrouwelijke' taken bij de vrouw te houden als dit voor jullie goed uitkomt. Maar als het gros dit blijft doen, dan worden de zo hard bevochte regelingen en wetten mogelijk zo weer afgebroken.
Dit hoeft niet. Juridisch gezien is het veel makkelijker om voor alle mensen dezelfde regelingen te hanteren, dan voor de ene helft wel en voor de andere helft niet. Dit zal denk ik niet snel meer teruggedraaid worden.
It-is-joysjuhhh schreef:

Sowieso blijven we altijd in een bepaalde mal zitten, dat gaat er nooit helemaal uit.
Zouden ze echt niet willen? Ik word er immers zelf echt blij van als ik rokken en jurken aantrek. Deels rolpatroon aangeleerd natuurlijk, maar als kind vond ik jurken echt al heel mooi.
Ik zie wel meer jongens/mannen met 'vrouwelijke' uiterlijkheden dan 20 jaar geleden.
Eyeliner, nagellak, en nailart. Ook rokken, langere oorhangers, strakke truitjes met een tuttig kraagje. Het went gewoon als je het vaker ziet.
Maar dat zijn wel mannen die al niet zo vast zitten in genderdenken.
Leuk dat je dat al meer ziet. Ik heb het bij een enkel persoon gezien denk ik, maar misschien zie ik te weinig jongeren.

Leuke docu, keer wat nieuwere inzichten. Ik hoop dat verlof wordt gelijkgetrokken en werkgevers worden aangemoedigd (ik weet niet hoe) om ook de mannen parttime te laten werken.

Dat een burgemeester niet tijdelijk vervanging zou kunnen regelen is natuurlijk oud denken van de CDA meneer. In de GGZ wordt de functie van geneesheer directeur (haha, check die naam alleen al, die is nog hetzelfde) nu ook vaker gedeeld, afgewisseld en waargenomen. En nu door een vrouw vaker gedaan. Dus, het kan wél.
It-is-joysjuhhh schreef:

Ik hoop eigenlijk dat de aankomende clash in de wereld (althans, ik denk dat die er gaat komen) daar een doorbraak in gaat forceren. Deze cyclus van onderdrukking, uitroeing, fascisme... wat heeft het nou voor nut? Zo komen we evolutionair nooit verder.

In de documentaire kwam als meespelende factor ook naar voren, dat de ontwikkeling van mannen achterbleef. Of misschien beter gezegd; de mannelijke rol ontwikkelde niet/onvoldoende mee met de veranderende rol van de vrouw. In een recent gepubliceerd onderzoek wordt ontwikkeling ook als mede-bepalend onderdeel genoemd als het op conservatieve waarden aankomt: "Intellectually gifted men tend to be less conservative than men of average intellectual ability" Bron: https://www.uni-saarland.de/en/news/gif ... 45508.html & Publicatie: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Dat we als vrouwen (nog steeds) moeten blijven vechten is helaas een gegeven denk ik. Maar ik denk ook, dat het van belang is uit te gaan zoeken hoe we het mannelijk deel beter kunnen bereiken terwijl we (ik ben geen man overigens, mijn gebruikersnaam is een liedje van Sting) dat gevecht aangaan. Dus eigenlijk misschien het voortouw in handen nemen en de regels van het gevecht wijzigen?
EnglishmaninNY schreef:
08-06-2026 00:26
Zelf het goede voorbeeld (blijven) geven. Ik merk aan mijn kinderen (inmiddels volwassen) dat ze veel minder in de traditionele rolpatronen zitten, en misschien komt dat wel doordat mijn man en ik ons nooit iets van de oude genderrollen hebben aangetrokken.
Het zijn kleine stappen, dat geef ik toe. En je ervaart onderweg veel weerstand, van zowel mannen als vrouwen.
Het beleid is gewoon meestal te eenzijdig gericht geweest*. Vrouwen moesten voorbereid zijn op een werkend leven, beleid gericht op mannen is maar halfslachtig (inclusief tot zeer recent nauwelijks verlof bij de geboorte van hun kind).

*Misschien met uitzondering van de “vreemde man die op zondag het vlees snijdt”. Terugkijkend was die zijn tijd vooruit, maar ik geloof niet dat die veel mensen aan het denken heeft gezet.

Ik kom uit een gezin met een heel traditionele man-vrouw rolverdeling, maar heb wel altijd gehoord dat mannen en vrouwen hetzelfde kunnen. Toch zie ik bij mijn brussen met kinderen allemaal opnieuw een traditionele verdeling. Doet denken aan de uitdrukking: “ Doe zoals ik zeg, niet zoals ik doe.” Beetje misgegaan bij ons.
Ik vond het een interessante documentaire.

Ik ben hoger opgeleid dan mijn man, maar werk minder. Dit is zo gebeurd. In mijn functie heb/krijg ik ruimte om ook thuis te kunnen zijn voor de kinderen. Hij krijgt daar in zijn functie minder ruimte voor. Dit is toch dat ‘oude’ denken, dat dat ‘hoort’ bij bepaalde functies.
Vaak zie je dat wanneer er alleen mannen werken in een bedrijf dat er wordt gedaan alsof niks minder dan fulltime mogelijk is. Vervolgens komen er een paar vrouwen werken en voor hen is het doorslaggevend om parttime te werken, omdat ze andere onbetaalde taken hebben die ze niet makkelijk kunnen doorschuiven.

Ineens kan er dan een doorbraak komen dat sommige vaders hun recht opeisen, want hun vrouwelijke collega's kunnen het ook.

Het probeem ligt nog steeds bij de sectoren waar 99% man is. Op de een of andere manier lukt het maar niet om mannelijke werknemers en werkgevers die 40 uur uit hun hoofd te praten als heilige graal.
Mijn man werkt vier dagen en ik drie. Hij neemt ouderschapsverlof daarvoor op. Hij moet in 4 dagen doen wat collega’s in 5 dagen doen. Maar hij komt daardoor gewoon niet aan alles toe en dat begrijpen ze. Maar toch is het scheef. Drie dagen werken zou hij niet mogen in zijn functie.
Al denk ik dat zijn functie prima in drie dagen zou kunnen…
Veel vrouwen willen juist de kans krijgen om zelf of deels voor hun kind te zorgen. Door deze ontwikkeling wordt die keuzevrijheid steeds meer beperkt deels door de overheid. Daar vind ik juist iets van.

Ik vind het door slaan. Maar goed ik hou wel van man man, vind al die mannen met rokken, oorbellen en nagellak niks.

Tegenwoordig, kun je in een goed huwelijk wel je mening uiten en overleggen. Dat is zeker een goeie ontwikkeling. 😊
Probleem van verlof kan heel simpel opgelost worden. Gewoon een aantal weken die je gezamenlijk kunt verdelen. Maar dan moet ouderschapsverlof wel een eerlijk recht worden in alle CAO’s en dat is het nu niet.

Vrouwen van nu zijn veelal uitgeblust, burn-outs … dat is niet voor niks. Dat is echt niet omdat de man niet voldoende doet. Het leven is tegenwoordig gewoon erg veel naast werken, ouderschap, mantelzorg, je moet sportief, sociaal leven etcetera
Blossom_86 schreef:
08-06-2026 18:51
Probleem van verlof kan heel simpel opgelost worden. Gewoon een aantal weken die je gezamenlijk kunt verdelen. Maar dan moet ouderschapsverlof wel een eerlijk recht worden in alle CAO’s en dat is het nu niet.

Vrouwen van nu zijn veelal uitgeblust, burn-outs … dat is niet voor niks. Dat is echt niet omdat de man niet voldoende doet. Het leven is tegenwoordig gewoon erg veel naast werken, ouderschap, mantelzorg, je moet sportief, sociaal leven etcetera
Nee, juist niet samen verdelen. Maar verplicht de man 10 weken en de vrouw 10 weken. Echt, de vader moet ook veel tijd met de baby doorbrengen om te weten hoe hij voor het kind moet zorgen.

Voor je tweede alinea. Dat is zeker wel omdat de man te weinig doet. Mannen hebben nog altijd meer vrije tijd. En die vrije tijd is meer aaneengesloten, terwijl die bij vrouwen versnipperd is.

Het begint met de juiste informatie naar buiten brengen, dus wat dat betreft vind ik een documentaire goed. Maar net als Solomio heb ik een beetje het gevoel "veranderd er ooit nog iets?"
SunShine35 schreef:
08-06-2026 16:12
Mijn man werkt vier dagen en ik drie. Hij neemt ouderschapsverlof daarvoor op. Hij moet in 4 dagen doen wat collega’s in 5 dagen doen. Maar hij komt daardoor gewoon niet aan alles toe en dat begrijpen ze. Maar toch is het scheef. Drie dagen werken zou hij niet mogen in zijn functie.
Al denk ik dat zijn functie prima in drie dagen zou kunnen…
Hoe rijmt dit? Hij werkt 4 dagen, komt niet aan alles toe, maar je denkt toch dat zijn functie in 3 dagen moet kunnen... En hij doet dus niet in 4 dagen wat anderen in 5 dagen doen want hij komt niet aan alles toe.... Dit laatste is precies waarom mijn man 5 dagen werkt. Hij moet toch voor 40 uur werk leveren en doet daar ook 40 uur over. Hij zou het in 32 willen proppen, maar dat past niet dus dan kun je je ook maar beter laten uitbetalen voor die 40....
Ceester schreef:
09-06-2026 11:38
Hoe rijmt dit? Hij werkt 4 dagen, komt niet aan alles toe, maar je denkt toch dat zijn functie in 3 dagen moet kunnen... En hij doet dus niet in 4 dagen wat anderen in 5 dagen doen want hij komt niet aan alles toe.... Dit laatste is precies waarom mijn man 5 dagen werkt. Hij moet toch voor 40 uur werk leveren en doet daar ook 40 uur over. Hij zou het in 32 willen proppen, maar dat past niet dus dan kun je je ook maar beter laten uitbetalen voor die 40....
En de grap is: ik zie hier juist ook heel veel vrouwen te grote hoeveelheden werk proppen in 3 of 4 dagen, want ze wil wél een dag thuis zijn voor de kinderen. En vervolgens raken ze uitgeblust. Mannen zeggen bij 4 dagen werk veel sneller (ook tegen elkaar) 'dat past toch helemaal niet in die 4 dagen?' en hakken gewoon de knoop door om weer naar 5 te gaan. Vrouwen voelen zich sneller schuldig of vinden dat het wel moet passen. Ik zie het bij ons thuis ook, hoewel we altijd netjes 4 om 4 hebben gewerkt. Ik verdeelde mijn vrije dag dan over 2 middagen, want dan kon ik 2 keer aan het schoolplein staan (en dag minder opvang). Man probeerde dat ook 3 maanden, maar vond het totaal inefficient en veel te belastend voor zichzelf, die halve dagen werken en dan alles uit je handen moeten laten vallen. Ik eigenlijk ook, maar ja, op de een of andere manier hakt hij binnen 3 maanden de knoop door om zijn vrije dag weer gewoon op 1 volledige dag te doen en heb ik me de hele basisschooltijd in bochten gewrongen. Dat zit deels in mij (en ik denk in meer vrouwen), maar ik denk ook in hoe de maatschappij reageert op zulke constructies (denk: wat fijn dat je er zo 2 dagen voor de kinderen kan zijn vs. je bent gek, ga gewoon 4 volle dagen werken).
Blossom_86 schreef:
08-06-2026 18:51

Zeker wel. Bovendien is dat "vele moeten" ook vooral voorbehouden aan vrouwen. Die draaien immers naast hun werk ook nog vaak de 2e en de 3e shift.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven