Beste, normaal geprijsd dekbed?

22-06-2026 13:40 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo, wij zijn op zoek naar nieuwe dekbedden. Volgens man is een duurder dekbed beter en wordt die niet zo snel geel. Volgens mij is dat onzin. Als je zweet is er een kans dat je dekbed uiteindelijk geel wordt. Ik schrik van de prijzen. Sommige dekbedden zijn +400 euro!
Ik wil gewoon bij Ikea nieuwe dekbedden halen. Volgens mij zijn die net zo warm en een stuk goedkoper. Kan je nog eens een nieuwe halen. Maar misschien hebben jullie briljante tips? Ook tegen het geel worden. Is dat gewoon kwestie van elke maand wassen? Ik wil absoluut niet zo een dekbed met hoes ineen. Zo een grote wasmachine heb ik niet en lees teveel negatieve recensies.
Sakura schreef:
22-06-2026 19:09
@Moiren: welk donswasmiddel gebruik jij? Ik heb ook de gerecyclede donsdekbedden van HEMA.
HG, geen specifieke voorkeur, maar heb ik toevallig.
Everything is possible for the one who believes.
Sakura schreef:
22-06-2026 19:09
@Moiren: welk donswasmiddel gebruik jij? Ik heb ook de gerecyclede donsdekbedden van HEMA.
HG, geen specifieke voorkeur, maar heb ik toevallig.
Wij hebben allemaal donzen dekbedden, van Ikea, dure van Vandyck, Lidl voor reserve.
Ik was deze allemaal op 60gr (ook al zegt het wasvoorschrift dat het niet kan).
Daarna met een paar tennisballen in de droger en ze zijn weer als nieuw!
Doe dat echt al jaren, ze blijven perfect!
summer is a state of mind
De vierseizoenen wollen dekbedden van Lidl en Aldi. Lidl heeft ze waarschijnlijk wel online staan. Echt heerlijk, ik mis echt mijn dekbed als ik op vakantie ben.
@Moiren: dankjewel. Ik zag dat dit wasmiddel
nu nergens (lijkt het) verkrijgbaar is. Vandaar mijn vraag.
@c_est_moi: welk wasmiddel gebruik jij?
Frizz schreef:
23-06-2026 00:00
De vierseizoenen wollen dekbedden van Lidl en Aldi. Lidl heeft ze waarschijnlijk wel online staan. Echt heerlijk, ik mis echt mijn dekbed als ik op vakantie ben.
Ik zag het dekbed er nog niet tussen staan. Alleen een topper. Denk dat ze zo rond september/oktober weer wel te koop zijn.
Ik zeg het ook nog maar een keer: wollen dekbedden van Lidl. Zijn fantastisch. Hoeven echt niet vaak gewassen te worden, wol is antibacterieel. Google maar eens. Bovendien zweet ik er nooit onder, zelfs in de zomer niet, omdat het ademt en temperatuur reguleert. Op vakantie zweet ik altijd onder synthetische dekbedden. Mijn slaap kwaliteit is enorm verbeterd sinds ik op wollen dekbedden ben overgestapt. Daarvoor had ik het altijd te warm of te koud. (Te koud bij het in slaap vallen, dus dik dekbed of nog iets erover heen, en dan ‘s nachts wakker worden van het zweten).
Ik heb een dozen dekbed. Dat het zo mooi vol valt, vind ik ook erg mooi in de slaapkamer.
Was van ikea. Prima dekbed.

Was is gerecycled dons? Hoe moet ik dat zien?
Wij hebben het donsdekbed 4-seizoenen van de Hema. Heerlijk dekbed en regelmatig in de aanbieding, ik heb hem zelf met 20 of 30% korting gekocht dus de prijs vond ik wel meevallen. Hij is gewoon machinewasbaar op 60 graden, dus geen gedoe met stomerijen en lekker hygiënisch.

Deze https://www.hema.nl/wonen-slapen/slapen ... fMQAvD_BwE
Sakura schreef:
23-06-2026 00:13
@Moiren: dankjewel. Ik zag dat dit wasmiddel
nu nergens (lijkt het) verkrijgbaar is. Vandaar mijn vraag.
@c_est_moi: welk wasmiddel gebruik jij?
Mijn moeder kon ook nergens donswasmiddel vinden, maar wel op Amazon.
Mijn dekbed is van IKEA, heerlijk dun en niet geel. Zal ‘m inderdaad weer eens wassen, doe ik 1x per jaar ofzo, zeker niet elke maand.
Heb nog nooit een vergeeld dekbed gehad. (Wel hoofdkussen)

Hier ook fan van natuurlijke materialen. Voor mij weegt dierenwelzijn daarnaast ook zwaar. Dus geen dons, tenzij volledig gerecycled. Wol, minimaal museling vrij. Met dieren die vrij kunnen rondlopen.
Ik was ze altijd met een gewoon fijn wasmiddel (van de Lidl ofzo🤣).

Het is alleen belangrijk dat je geen wasverzachter gebruikt, dat is niet goed voor dons.

Het drogen neemt wel wat tijd in de beslag, met een paar tennisballen erbij wordt het dekbed weer heerlijk fluffy.
Ik heb wel allemaal eenpersoons dekbedden, twee persoons past niet in iedere wasmachine.
summer is a state of mind
@C_est_moi: dankjewel. Mijn dekbedden zijn ook 1-persoons. Dan ga ik het wanneer nodig ook met gewoon fijnwasmiddel proberen.
Ik zag bij Amazon een grote fles voor € 20, en ik heb al zoveel soorten zeep, reinigers enz. in huis. Gewoon fijnwasmiddel gebruik ik in ieder geval vaker dan 1x per jaar.
Sakura schreef:
23-06-2026 14:15
@C_est_moi: dankjewel. Mijn dekbedden zijn ook 1-persoons. Dan ga ik het wanneer nodig ook met gewoon fijnwasmiddel proberen.
Ik zag bij Amazon een grote fles voor € 20, en ik heb al zoveel soorten zeep, reinigers enz. in huis. Gewoon fijnwasmiddel gebruik ik in ieder geval vaker dan 1x per jaar.
Ik was ze gewoon met elk wasmiddel dat ik op dat moment in huis heb, dat kan prima hoor. Ik was m’n donzen dekbedden al jaren zo, nooit wat mee gehad.
Wasverzachter zou ik inderdaad niet aanraden bij donzen dekbedden, de tennisballen in de droger dan weer wel 😁
@loulou39: dankjewel, dan gebruik ik bontwasmiddel. Door de waterontharder gaat er toch al weinig wasmiddel bij de was. De tennisballen heb ik er alvast voor klaarliggen. Moet goed komen dan!
Sakura schreef:
23-06-2026 20:18
@loulou39: dankjewel, dan gebruik ik bontwasmiddel. Door de waterontharder gaat er toch al weinig wasmiddel bij de was. De tennisballen heb ik er alvast voor klaarliggen. Moet goed komen dan!
Succes 😁
Ik heb nog even gegoogled, er wordt vaak speciaal wasmiddel of wasmiddel voor de fijne was aangeraden omdat dat volgens deze sites beter is voor het isolerende en fluffy dekbed effect. Misschien zou ik dat wel overwegen als ik een heel duur donsdekbed zou hebben, maar mijn Ikea en Hema dekbedden gaan dus al jarenlang op 60 graden met elk wasmiddel en ze zijn nog steeds fluffy en isolerend.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven