Eerste verkering

23-06-2026 15:49 249 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon (net 16) heeft voor het eerst verkering met een meisje die een jaartje jonger is. Hij is nog zo groen als gras (zij ook) maar als ik het zo langs de zijlijn bekijk komt daar snel verandering in. Ze zijn helemaal verliefd en spreken na school af. Als ze bij ons zijn zitten ze lekker buiten. Ze kletsen wat, maken samen huiswerk en tussendoor kom ik wat eten brengen, hang de was buiten en noem maar op. Echt alleen zijn ze nog niet geweest. Ook bij haar niet. Ik laat ze wat langer alleen. Bij haar zit haar vader of moeder gewoon mee aan dezelfde tafel. De hele tijd.

Wanneer laat je ze ze wat losser? Dat ze bijvoorbeeld op zijn kamer kunnen gaan zitten? Ik vind het lastig omdat ik moeder ben van de jongen. Ik weet hoe hij is en heb al gesprekken met hem gehad over seks maar ook dat hij altijd moet luisteren als een meisje haar grenzen aangeeft. Ik heb wel vertrouwen dat hij daar goed mee omgaat. Maar ik weet niet in hoeverre de ouders van haar er in staan. En aangezien ze overal bij zijn als ze bij haar zijn vind ik dat lastig. Ik wil niet te los zijn maar ook niet te streng. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ik heb die ouders van haar trouwens nog nooit gezien. Dus overleggen gaat ook niet. Ze hebben immers nog maar net 2 maanden verkering en zijn nog zo jong.
Baggal schreef:
23-06-2026 19:20
Als ze samen op vakantie willen zal dat meisje echt zelf in conclaaf moeten gaan met haar ouders. En jij hebt daar verder niet echt iets van te vinden.
Tegen die tijd zou je natuurlijk wellicht een keer kennis kunnen maken met de ouders, gewoon omdat je dat leuk vindt, maar niet met als oogmerk om afspraken te maken over wat ze wel en niet mogen doen met elkaar in bed… Dat laatste is echt raar in mijn optiek (en zeer gênant voor de pubers over wie het gaat).
"Jongens, we spreken af dat er alleen wordt getongd en gevingerd.
Vooruit, beffen mag ook. Maar verder niet hoor! "
Baggal schreef:
23-06-2026 19:20
Als ze samen op vakantie willen zal dat meisje echt zelf in conclaaf moeten gaan met haar ouders. En jij hebt daar verder niet echt iets van te vinden.
Tegen die tijd zou je natuurlijk wellicht een keer kennis kunnen maken met de ouders, gewoon omdat je dat leuk vindt, maar niet met als oogmerk om afspraken te maken over wat ze wel en niet mogen doen met elkaar in bed… Dat laatste is echt raar in mijn optiek (en zeer gênant voor de pubers over wie het gaat).
Het bespreken van wat ze doen in bed is so wie so niet aan de orde, het gaat dan over of die ouders er net zo instaan als wij zouden doen ( hier hebben jullie condooms, veel plezier!) of dat ze helemaal niet willen dat hun kind met zoon op vakantie gaat, of dat ze zeggen: allebei in een eigen tentje 😂☺️ Hetzelfde met als ze constant bij ons zouden zitten: wat vinden jullie ervan dat ik ze weleens alleen laat? Ik zou echt wel willen weten wat voor een vlees ik in de kuip heb met iemand die vaak bij ons is. Mijn zoon neemt ook weleens vriendjes mee naar ons vakantiehuis, wij vinden alles best... Maar dan leg ik ook daarvoor contact met de ouders... Ik wil niet de verantwoordelijkheid over andermans kind dragen, en aangezien mijn zoon zelf ook nog een kind is als hij zestien is, dragen wij dan de verantwoordelijkheid over zijn vriendinnetje.... Iedereen is hier altijd welkom, maar kinderen alleen als hun ouders dat ook goedvinden....
Ceester schreef:
23-06-2026 19:26

Hij wordt ook nog heel giechelig als je het op hem betrekt, dus hier voorlopig nog geen echte voorlichting...
@(

Ik weet niet eens waar ik beginnen moet. Wat een domme bekrompenheid.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Jeetje op die leeftijd als chaperonne erbij gaan zitten, wat ontzettend genant!

Goede manier ook om ze uit je huis te jagen.

Ik zou ze ook de pot condooms geven en me afgezien van fatsoenlijke voorlichting nergens mee bemoeien. Bijzondere ouders van haar kant ook trouwens. Daar zou ik stiekem wel nieuwsgierig naar zijn. Misschien heel religieus of ouderwets? :popcorn:
Ceester schreef:
Ik vind dit niet perse goed opvoeden, maar gewoon normaal opvoeden...

Net nav dit topic met zoon van twaalf gepraat: wat moet je altijd doen voordat je sex hebt met iemand anders?
Vragen of diegene het ook goed vindt. ..
Nou ja, diegene moet het niet alleen goed vinden, maar echt graag willen ;)

Hij had op de basisschool een nogal vooruitstrevende juf in groep zeven al, dus hij weet al veel van consent, ac, verschillende soorten sex, verschillende relaties etc...
Hij wordt ook nog heel giechelig als je het op hem betrekt, dus hier voorlopig nog geen echte voorlichting...

Met 12 nog geen echte voorlichting??
Wanneer was je dat van plan dan?
Ik heb alleen dochters, dus in die zin geen ervaring. Maar bij mij mogen ze wel met vriendjes naar de slaapkamer. Jongste is 16 en mag dat dus ook.
In jouw geval, met vriendinnetje van net 15 toch?, kan ik me best voorstellen dat je eens contact opneemt met de ouders. Mijn dochters zouden me trouwens wat aan doen hoor als ik zoiets zou doen.
Als mijn dochter puber zou zijn, een vriendje had en ik zou het om de een of andere reden niet oké vinden dat zij alleen zou zijn met hem, dan zou ik haar niet alleen met hem naar huis laten gaan. Ik zou hoe dan ook niet verwachten dat ze daar beneden aan de keukentafel zouden zitten en dat er continu iemand toezicht hield.

Overleg lijkt me dus niet nodig (en een beetje tuttig bovendien 🤭), want het feit dat ze bij jullie zit lijkt mij een teken dat die ouders oké zijn dat dit gebeurt. Verwacht jij van haar ouders dat ze continu de boel in het oog houden als jouw zoon bij hen is? Want eigenlijk is die situatie niet zo anders toch? 15 of 16 jaar, ja oké.
Ceester schreef:
23-06-2026 19:34
Het bespreken van wat ze doen in bed is so wie so niet aan de orde, het gaat dan over of die ouders er net zo instaan als wij zouden doen ( hier hebben jullie condooms, veel plezier!) of dat ze helemaal niet willen dat hun kind met zoon op vakantie gaat, of dat ze zeggen: allebei in een eigen tentje 😂☺️ Hetzelfde met als ze constant bij ons zouden zitten: wat vinden jullie ervan dat ik ze weleens alleen laat? Ik zou echt wel willen weten wat voor een vlees ik in de kuip heb met iemand die vaak bij ons is. Mijn zoon neemt ook weleens vriendjes mee naar ons vakantiehuis, wij vinden alles best... Maar dan leg ik ook daarvoor contact met de ouders... Ik wil niet de verantwoordelijkheid over andermans kind dragen, en aangezien mijn zoon zelf ook nog een kind is als hij zestien is, dragen wij dan de verantwoordelijkheid over zijn vriendinnetje.... Iedereen is hier altijd welkom, maar kinderen alleen als hun ouders dat ook goedvinden....
En dan blijken de ouders er totaal anders in te staan
En dan??
Gelden dan hun regels?

En dan krijgt je zoon een nieuwe vriendin, met nieuwe ouders en nieuwe regels. En dan gelden weer hun regels?
Ceester schreef:
23-06-2026 19:14
Ik heb toch nog een vraagje aan iedereen die het een raar idee vindt om die ouders te bellen om te weten hoe zij erin staan: wat als ze over twee weken samen op vakantie willen? Mijn kind zou dat waarschijnlijk wel mogen als hij zestien is. Zeg je dan ook: Ja joh, veel plezier of ga je dan wel bij de ouders van het meisje na of zij dat ook een leuk idee vinden?

Waarom wordt het zo raar gevonden om contact te leggen met ouders? Zeker als je doorhebt dat de ouders er anders instaan dan jijzelf?
Dat meisje gaat toch zelf bij haar ouders na of ze dat een goed idee vinden?
Ceester schreef:
Ik vind dit niet perse goed opvoeden, maar gewoon normaal opvoeden...

Net nav dit topic met zoon van twaalf gepraat: wat moet je altijd doen voordat je sex hebt met iemand anders?
Vragen of diegene het ook goed vindt. ..
Nou ja, diegene moet het niet alleen goed vinden, maar echt graag willen ;)

Hij had op de basisschool een nogal vooruitstrevende juf in groep zeven al, dus hij weet al veel van consent, ac, verschillende soorten sex, verschillende relaties etc...
Holy shit....

Hier in huis is seksualiteit godzijdank een doodgewoon onderwerp. Als je op 12 jarige leeftijd nog geen echte voorlichting hebt gehad, dan ben je in mijn optiek rijkelijk laat.
Ceester schreef:
Mijn hemel, wat een bemoeienis....
Flipflop schreef:
23-06-2026 20:19
Holy shit....

Hier in huis is seksualiteit godzijdank een doodgewoon onderwerp. Als je op 12 jarige leeftijd nog geen echte voorlichting hebt gehad, dan ben je in mijn optiek rijkelijk laat.
En de voorlichting kwam van de juf, niet van de ouders. Niet zo raar dat hij nu giechelig wordt. Als pa en ma het al die tijd geheim hielden
Lila-Linda schreef:
23-06-2026 20:26
En de voorlichting kwam van de juf, niet van de ouders. Niet zo raar dat hij nu giechelig wordt. Als pa en ma het al die tijd geheim hielden

En dan de mond vol hebben over opvoeding :proud:
To ik vind je redelijk naïef klinken over je 16 jarige zoon. Als hij gewoon opgevoed is dan weet hij echt wel wat te doen of laten. Verder weten kinderen van 16 vaak veel meer dan de ouders denken of vermoeden. Zet een grote doos condooms op de badkamer en vooral pas een nieuwe als die bijna leeg is, zonder oordeel of die dingen gaan tellen, zoals mijn zus met haar domme kop deed. Gevolg. Haar zoon haalde ze bij mijn zoon, zijn neef.
Redhead70* schreef:
23-06-2026 20:38
To ik vind je redelijk naïef klinken over je 16 jarige zoon. Als hij gewoon opgevoed is dan weet hij echt wel wat te doen of laten. Verder weten kinderen van 16 vaak veel meer dan de ouders denken of vermoeden. Zet een grote doos condooms op de badkamer en vooral pas een nieuwe als die bijna leeg is, zonder oordeel of die dingen gaan tellen, zoals mijn zus met haar domme kop deed. Gevolg. Haar zoon haalde ze bij mijn zoon, zijn neef.
Gewoon op zijn slaapkamer, zijn privé toch.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
23-06-2026 20:46
Gewoon op zijn slaapkamer, zijn privé toch.
Ik heb 2 zoons en betaalde dat. Dus gewoon op de badkamer. Is ook nooit raar over gedaan. Hun kamer hun privé verder inderdaad behalve ff iedere vrijdag zelf ff schoonmaken en controle.
Redhead70* schreef:
23-06-2026 20:53
Ik heb 2 zoons en betaalde dat. Dus gewoon op de badkamer. Is ook nooit raar over gedaan. Hun kamer hun privé verder inderdaad behalve ff iedere vrijdag zelf ff schoonmaken en controle.
Wat is de reden dat het niet gewoon in de slaapkamer mag?
Controle van wat?
Ceester schreef:
Maar daar ga je toch niet als ouders onderling over praten…? Als die ouders dat pertinent niet willen moeten ze dat tegen de dochter zeggen, maar in de praktijk helpt dat waarschijnlijk niet, want een tiener kan dat meestal zelf bepalen/of gaat daarin haar eigen weg. Als ze zo’n vakantie niet zien zitten, dan is dat iets tussen dochter en ouders. Snap jouw rol daarin niet zo goed.

Ik geloof in wat meer vrijheid, geen zin in stiekem gedoe onder mij dak. Als ze iets willen, kun je daar weinig mee.
baggal wijzigde dit bericht op 23-06-2026 21:19
3.99% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Lilith schreef:
23-06-2026 19:49
Met 12 nog geen echte voorlichting??
Wanneer was je dat van plan dan?
Tegen de tijd dat hij überhaupt iemand als ' aantrekkelijk' gaat beschouwen. Of verliefd wordt etc. Lichamelijke ontwikkeling is ook nog niet die van een man, zeg maar. Zijn beste vriend wordt trouwens vijftien na de zomer, hij is ook nog echt een kind....

En hij weet vanalles over sex enzo, maar dat is allemaal vrij feitelijk. Echte voorlichting, over gevoelens van jezelf en je partner, hoe ga je met elkaar om als je een liefdesrelatie hebt, wat betekent het om verliefd te zijn of van iemand te houden ( op een relatie manier), is nog niet aan de orde.

Het gaat niet om leeftijd, maar om waar iemand staat in het leven....
Ceester schreef:
23-06-2026 21:18
Tegen de tijd dat hij überhaupt iemand als ' aantrekkelijk' gaat beschouwen. Of verliefd wordt etc. Lichamelijke ontwikkeling is ook nog niet die van een man, zeg maar. Zijn beste vriend wordt trouwens vijftien na de zomer, hij is ook nog echt een kind....

En hij weet vanalles over sex enzo, maar dat is allemaal vrij feitelijk. Echte voorlichting, over gevoelens van jezelf en je partner, hoe ga je met elkaar om als je een liefdesrelatie hebt, wat betekent het om verliefd te zijn of van iemand te houden ( op een relatie manier), is nog niet aan de orde.

Het gaat niet om leeftijd, maar om waar iemand staat in het leven....

Wat een flauwekul.
Als je je kind wil leren over relaties, consent etc dan integreer je dat in de opvoeding, van heel jongs af aan.
Ik weet serieus niet wat ik lees.
Als jouw zoon een fatsoenlijke jongeman is, is er toch niets aan de hand? Relaties komen en gaan en soms lopen de dingen verdrietig af. Dat hoort bij het leven. Je kunt niets helemaal dichttimmeren, je kunt er alleen voor zorgen dat je kind zijn zorgen en vragen met jou durft te bespreken of weet dat jij er bent als het nodig is.
Si abra la puerta hay lobos.
Lilith schreef:
23-06-2026 21:21
Wat een flauwekul.
Als je je kind wil leren over relaties, consent etc dan integreer je dat in de opvoeding, van heel jongs af aan.
Mee eens. Ik snap ook niet zo goed wat er met 12 nog te vertellen valt.
Alles wat genoemd wordt leef je toch al je kinds hele leven voor?
Beroepsmatig veel met jongeren te maken en ik hoor nog wel eens wat en ik zou niet zo snel zeggen dat ik mijn kind goed genoeg ken om alles te weten.
Si abra la puerta hay lobos.
Lilith schreef:
23-06-2026 21:21
Wat een flauwekul.
Inderdaad. Mijn kind (8) weet al heel lang dat je eggs en worms nodig hebt om een baby te maken. Ze is een IVF kind, dus scheelt, maar ze is toen ze nog jonger was ook weleens meegelopen als ik in een winkelcentrum naar de WC moest en ongesteld was. Kan gewoon over gepraat worden zonder heel plastisch te worden. Onderwerpen als seks en zo kun je gewoon integreren in de opvoeding zonder daar een heel bloemetjes en bijtjes verhaal van te maken of raar over te doen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Rabarbara schreef:
23-06-2026 21:23
Als jouw zoon een fatsoenlijke jongeman is, is er toch niets aan de hand? Relaties komen en gaan en soms lopen de dingen verdrietig af. Dat hoort bij het leven. Je kunt niets helemaal dichttimmeren, je kunt er alleen voor zorgen dat je kind zijn zorgen en vragen met jou durft te bespreken of weet dat jij er bent als het nodig is.
+1

:worship:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven