Interessant huis, maar...
vrijdag 26 juni 2026 om 21:49
Er staat een huis te koop op een hele fijne plek. Qua budget zouden we het redden en qua inrichting is het wel naar smaak.
Maar ik twijfel. Het zit zo. 7 jaar geleden werd het huis gebouwd, maar nog voordat het dak erop zat, is de bouwer failliet gegaan. De bouw heeft daardoor maanden stilgelegen. Ondertussen is dat wat er al stond, blootgesteld aan alle weersomstandigheden. Toen het een periode heel veel had geregend, zag ik mos op veel plekken op het beton.
De bouw is verder gegaan toen er na een tijdje een nieuwe bouwer is gevonden. Het huis dat nu te koop staat, stond na afronding van de bouw te koop. Ik heb toen naar binnen gekeken en zag zwarte plafonds en heel veel nattigheid. Het huis is verkocht en staat nu 6 jaar later weer te koop. Het is mooi ingericht en aan de foto's zie je niets van al dat vocht. Het kan natuurlijk zo zijn dat de verkopers het destijds professioneel hebben ontvocjt. Maar valt dat goed te checken? Ik twijfel enorm...
Hoe denken jullie hierover? Wat zouden jullie doen in zo'n geval?
Ik heb een link van het huis vlak na de bouw, met dus die donkere plafonds. Ik kan het in een PB sturen als je wilt kijken.
Maar ik twijfel. Het zit zo. 7 jaar geleden werd het huis gebouwd, maar nog voordat het dak erop zat, is de bouwer failliet gegaan. De bouw heeft daardoor maanden stilgelegen. Ondertussen is dat wat er al stond, blootgesteld aan alle weersomstandigheden. Toen het een periode heel veel had geregend, zag ik mos op veel plekken op het beton.
De bouw is verder gegaan toen er na een tijdje een nieuwe bouwer is gevonden. Het huis dat nu te koop staat, stond na afronding van de bouw te koop. Ik heb toen naar binnen gekeken en zag zwarte plafonds en heel veel nattigheid. Het huis is verkocht en staat nu 6 jaar later weer te koop. Het is mooi ingericht en aan de foto's zie je niets van al dat vocht. Het kan natuurlijk zo zijn dat de verkopers het destijds professioneel hebben ontvocjt. Maar valt dat goed te checken? Ik twijfel enorm...
Hoe denken jullie hierover? Wat zouden jullie doen in zo'n geval?
Ik heb een link van het huis vlak na de bouw, met dus die donkere plafonds. Ik kan het in een PB sturen als je wilt kijken.
vrijdag 26 juni 2026 om 23:21
Dit kun je helemaal niet zo stellen. Bij weg- en waterwerken gebruikt men een heel ander soort beton. Er bestaan vele soorten beton.
Er kan bijvoorbeeld betonrot optreden afhankelijk van het beton. Dat is wel degelijk een vorm van waterschade.
zaterdag 27 juni 2026 om 00:08
Hier moeten natuurlijk ook bewijsstukken van zijn.
•
zaterdag 27 juni 2026 om 07:48
zaterdag 27 juni 2026 om 08:58
Bouwkundige keuring idd , er zijn apparaatjes te koop waarmee je t vocht in muren kan meten.
( Nu te koop voor 7.99 bij de lidl zie ik op google)
Dus bij een bezichtiging kan je dat eerst zelf tegen de probleem plekken houden.
Is t vochtgehalte te hoog, dan heb je je antwoord al.
Is t oke dan die bouwkundige keuring
Dus bij een bezichtiging kan je dat eerst zelf tegen de probleem plekken houden.
zaterdag 27 juni 2026 om 10:44
Precies dit. Haal hier een expert op dit gebied bij, en niet iemand die standaard bouwkundige keuringen doet.
zaterdag 27 juni 2026 om 10:49
Het huis is al 6 jaar bewoond, dat vocht zal er inmiddels wel uit zijn. Vraag is wel of daar al dat water schade is ontstaan en of die schimmel goed behandeld is.Gerbera schreef: ↑27-06-2026 08:58Bouwkundige keuring idd , er zijn apparaatjes te koop waarmee je t vocht in muren kan meten.
TO het zou voor mij zeker geen nee betekenen maar zou wel een bouwtechnische keuring laten uitvoeren zodat ik aan mijn onderzoeksplicht heb voldaan en daarnaast goede vragen stellen aan de verkoopmakelaar.
zaterdag 27 juni 2026 om 10:54
Ook al is het te meten vocht er nu uit, wil niet zeggen dat er geen (inwendige) schade is.Gerbera schreef: ↑27-06-2026 08:58Bouwkundige keuring idd , er zijn apparaatjes te koop waarmee je t vocht in muren kan meten.
zaterdag 27 juni 2026 om 11:55
Daar kunnen tientallen redenen voor zijn. Zoals bij elk huis dat te koop staat.ExodusRedux schreef: ↑27-06-2026 11:37Als het zo’n mooie plek is met zo’n mooi huis, waarom gaan die mensen dan weg?
Scheiding, groter wonen, kleiner wonen, verhuizen voor een baan, verhuizen naar familie.
zaterdag 27 juni 2026 om 11:59
Oh ik wil trouwens best een link naar het huis. Niet omdat ik dan iets zinnigs kan zeggen over het vocht, maar puur uit nieuwsgierigheid
.
Ga gewoon bezichtigen. Kun je iemand meenemen met een bouwkundige achtergrond? En als je nog steeds geïnteresseerd bent, een bouwtechnische keuring laten doen. En de verkoper heeft informatieplicht, vraag naar vochtproblemen.
Ga gewoon bezichtigen. Kun je iemand meenemen met een bouwkundige achtergrond? En als je nog steeds geïnteresseerd bent, een bouwtechnische keuring laten doen. En de verkoper heeft informatieplicht, vraag naar vochtproblemen.
zaterdag 27 juni 2026 om 13:20
Ja kijk eerst wat je gevoel is als je het huis effectief binnenstapt. Funda ads zeggen weinig.Pelle schreef: ↑27-06-2026 11:59Oh ik wil trouwens best een link naar het huis. Niet omdat ik dan iets zinnigs kan zeggen over het vocht, maar puur uit nieuwsgierigheid.
Veritas vos liberabit
zaterdag 27 juni 2026 om 13:20
Dit is wel iets dat je van tevoren moet bespreken met een eventuele keurder. Bij een standaard keuring worden dit soort dingen maar heel beperkt meegenomen, en als je op dat moment zelf ineens iets bijzonders wilt, heb je grote kans dat er niet genoeg tijd is, ze de noodzakelijke spullen niet bij zich hebben etc. Dus even contact opnemen en dit verhaal duidelijk uitleggen.
zaterdag 27 juni 2026 om 13:25
En hoewel er inderdaad een informatieplicht is, zou ik daar niet te veel op vertrouwen. Het kan dat de bouwer het destijds optisch heeft opgelost, en de huidige bewoners van niks weten. Of mensen zijn net niet helemaal eerlijk in wat ze melden. Dan heb je misschien juridisch wel een zaak, maar zit je alsnog met enorm gedoe met je huis.
zaterdag 27 juni 2026 om 14:59
Ik zeg ook niet dat ze er volledig op moet vertrouwen en raad daarom ook een bouwtechnische keuring aan en een bouwkundige mee te nemen naar de bezichtiging, als dat mogelijk is. Daarnaast kun je ook bij de verkopende makelaar of verkopers navragen naar eventuele problemen en maatregelen.nausicaa schreef: ↑27-06-2026 13:25En hoewel er inderdaad een informatieplicht is, zou ik daar niet te veel op vertrouwen. Het kan dat de bouwer het destijds optisch heeft opgelost, en de huidige bewoners van niks weten. Of mensen zijn net niet helemaal eerlijk in wat ze melden. Dan heb je misschien juridisch wel een zaak, maar zit je alsnog met enorm gedoe met je huis.
Zelf heb ik ooit een collega , manager onderhoud, meegenomen naar een bezichtiging. Hij kaartte toen toch wat zaken aan, waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben. Later ook een bouwtechnische keuring laten doen. Maar het is uiteindelijk afgeketst op iets anders. Ja, dan heb je onnodige kosten gemaakt. Maar liever dat, dan een huis met problemen kopen.
zaterdag 27 juni 2026 om 17:09
Dit!!nausicaa schreef: ↑27-06-2026 13:20Dit is wel iets dat je van tevoren moet bespreken met een eventuele keurder. Bij een standaard keuring worden dit soort dingen maar heel beperkt meegenomen, en als je op dat moment zelf ineens iets bijzonders wilt, heb je grote kans dat er niet genoeg tijd is, ze de noodzakelijke spullen niet bij zich hebben etc. Dus even contact opnemen en dit verhaal duidelijk uitleggen.
Bij ons hebben de keurder (van eigen huis) en de man van het bouwbedrijf samen enthousiast staan praten over t nieuwe en betere afzuigsysteem ( ze hebben er naast staan praten en de werking werd door de man van het bouwbedrijf helemaal uitgelegd)
Wij vonden t in de praktijk een flut apparaat .(Staat op zolder)
Na een half jaar kwam partner erachter dat het er wel stond maar niet aangesloten was
Heeft dus een half jaar niets gedaan terwijl er bij de keuring wel aandacht voor was.
Dus geef duidelijk aan wat je wilt
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in