Geld & Recht alle pijlers

Proef samenwonen: Adresfraude?

02-07-2026 09:18 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend. Maar ik ben er gister achter gekomen dat als ik tijdelijk in zijn koophuis trek zonder me in te schrijven en mijn huurwoning betaal, ik adresfraude pleeg. Nu vraag ik me af hoe ik kan proef samenwonen met mijn vriend zonder dat ik fraude pleeg? Ik wil mijn huurhuis het komende twee jaar nog aanhouden, voor als het niet goed gaat.
Bij mijn verhuurder staat bij huisbewaring ivm samenwonen dit, en mag het maximaal een jaar.

bij op proef samenwonen
- U gaat wonen in de woning van uw partner
- Het huur- of koopcontract staat op naam van uw partner
- U schrijft zich in op het adres van uw partner bij de Basisregistratie Personen van de gemeente
- U heeft zelf geen ander huur- of koopcontract op uw naam
- U bent nog niet getrouwd en ook geen geregistreerd partner

In uw gemeente kunnen extra regels gelden, vraag dit na uw gemeente.

Hoe staat het bij jouw verhuurder beschreven?

En je moet uiteraard toestemming hebben van je verhuurder, er wordt een contract opgesteld en je bent aansprakelijk voor overlast etc in je huurhuis.
Ook mag je geen winst maken op de ‘onderhuur’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom is het adresfraude? Ontvang je een uitkering of huurtoeslag?

Gezien de huidige woningnood zou je gek zijn om direct je eigen huurwoning op te geven. Maar twee jaar is wel lang voor proefsamenwonen. Een jaar huisbewaring zou een optie kunnen zijn als je verhuurder akkoord gaat.

Zelf zou ik de komende periode gewoon meer bij vriend zijn, maar wel regelmatig even teruggaan naar je eigen woning. En je meubels en zo laten staan en enkel wat kleren en essentiële dingen meenemen naar het huis van je vriend.
laiskuri schreef:
03-07-2026 06:52

Gezien de huidige woningnood zou je gek zijn om direct je eigen huurwoning op te geven. Maar twee jaar is wel lang voor proefsamenwonen. Een jaar huisbewaring zou een optie kunnen zijn als je verhuurder akkoord gaat.

Zelf zou ik de komende periode gewoon meer bij vriend zijn, maar wel regelmatig even teruggaan naar je eigen woning. En je meubels en zo laten staan en enkel wat kleren en essentiële dingen meenemen naar het huis van je vriend.
En tegelijkertijd kan de woningbouwvereniging/ verhuurder natuurlijk geen huizen twee jaar leeg laten staan om diezelfde reden.

Zoals jij voorstelt gecombineerd met wat hier boven staat lijkt me de manier?
laiskuri schreef:

Bij een sociale huurwoning staat meestal een zelfbewonigsplicht in het huurcontract. Dat lijkt me ook helemaal terecht.
laiskuri schreef:

Je moet je inschrijven bij je hoofdverblijf. Dat heeft o.a. met de gemeentelijke belastingen te maken.
OgenvanTijgers schreef:
03-07-2026 08:32
Bij een sociale huurwoning staat meestal een zelfbewonigsplicht in het huurcontract. Dat lijkt me ook helemaal terecht.

Ook bij sociale woningbouwverhuurders bestaat er vaak een optie tot huisbewaring. Zie mijn stukje hierboven.
Het is waarschijnlijk dan wel de bedoeling dat je je huis voor max een jaar aan iemand anders doorverhuurd: je moet beiden het contract tekenen.
Als jij gewoon ingeschreven blijft in je eigen huis en daar jouw spullen staan en je de tuin netjes onderhoud dan maakt het toch niet uit dat je altijd bij je vriend logeert?
Het is toch niet zo dat jouw huis nu leeg staat?
Gewoon _melon met login problemen
_melon2 schreef:
03-07-2026 08:58
Als jij gewoon ingeschreven blijft in je eigen huis en daar jouw spullen staan en je de tuin netjes onderhoud dan maakt het toch niet uit dat je altijd bij je vriend logeert?

Niet leeg qua spullen, maar natuurlijk wel qua bewoner.
himalaya schreef:
03-07-2026 09:06
Niet leeg qua spullen, maar natuurlijk wel qua bewoner.
Ja, maar goed. Je moet ergens beginnen. Zolang je er op papier gewoon woont en netjes alles betaald en zorgt dat je huis/tuin onderhouden is, pleeg je toch niet meteen adresfraude?

Tenminste, het lijkt me niet dat ze het doen om dubbele uitkering te trekken o.i.d.
Gewoon _melon met login problemen
_melon2 schreef:
03-07-2026 08:58
Dit!

Je logeert enkel bij je vriend. En je kunt ook af en toe een weekendje me time nemen in je eigen huis.
_melon2 schreef:
03-07-2026 09:11
Ja, maar goed. Je moet ergens beginnen. Zolang je er op papier gewoon woont en netjes alles betaald en zorgt dat je huis/tuin onderhouden is, pleeg je toch niet meteen adresfraude?

Tenminste, het lijkt me niet dat ze het doen om dubbele uitkering te trekken o.i.d.

Ja, dan pleeg je adresfraude en je voldoet niet aan de plichten van je contract. Best simpel en eenduidig.

Dus TO moet het gewoon doen zoals ze afgesproken heeft met de WBV (zie contract). En twee jaar is te lang, het is max 1 jaar.
_melon2 schreef:

Het gaat niet om een dubbele uitkering. Je moet je gewoon inschrijven waar je daadwerkelijk leeft en verblijft. Tuinonderhoud doet niet ter zake.
OhMellie schreef:
03-07-2026 09:23
Dit!

Je logeert enkel bij je vriend. En je kunt ook af en toe een weekendje me time nemen in je eigen huis.
dan is het alsnog haar hoofdverblijf. Zo moeilijk is het toch niet?
De fase van logeren is al voorbij, ze willen samenwonen.
Een huurwoning aanhouden terwijl je gaat samenwonen is in de meeste gevallen niet toegestaan. Volgens de huurvoorwaarden van verhuurders in ben je verplicht om je hoofdverblijf in de gehuurde woning te hebben.

Doe je dit niet, dan pleeg je woonfraude en loop je het risico je woning te verliezen. Voor situaties waarin je wilt uitzoeken of samenwonen werkt, hanteren veel verhuurders specifieke regels en mogelijkheden: Proef samenwonen (Huisbewaring): Ga je tijdelijk samenwonen met een partner? Dan kun je bij je eigen verhuurder vaak een beroep doen op huisbewaring. Dit is een tijdelijke regeling, meestal voor een periode van 3 maanden tot maximaal 1 jaar.

Voorwaarden huisbewaring: Je moet minimaal 2 jaar in de woning wonen, je mag de afgelopen 5 jaar geen huisbewaring hebben gehad en je mag niet getrouwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben. De achterblijvende partner bouwt geen rechten op als huurder.

Inschrijving en Toeslagen: Je moet je inschrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Het aanhouden van twee huizen om er één (illegaal) leeg te laten staan of onder te verhuren is niet toegestaan. Bovendien vervalt je recht op huurtoeslag voor de woning waar je niet je hoofdverblijf hebt.
Het is dus van groot belang om jouw specifieke situatie vooraf te bespreken met je eigen woningcorporatie of verhuurder om problemen te voorkomen.
Er zijn volgens mij best veel mensen die dat doen voor het geval dat het toch misgaat. Dus het lijkt me geen probleem. Maar als het allemaal goed gaat je huis nog 2 jaar aanhouden vind ik in deze tijden van woningnood wel erg lang.
Wat een moeilijk gedoe. Je kan toch ook aan het backpacken zijn in het buitenland. Ik zou gewoon ingeschreven blijven op je eigen adres terwijl je proefsamenwoont, zo doet bijna iedereen het.

Maar als je alles precies volgens de regeltjes wil doen, zie eerdere reacties.
Dit doet dus iedereen, dat achterdeurtje openhouden en zodoende is de woningvoorraad nog kleiner dan hij eigenlijk is. Met je individuele oplossing hou je dus het collectieve probleem in stand.
Ik zeg dus niet dat jij de oorzaak bent van het probleem en dat ik je iets kwalijk neem, want wie ben ik, maar ik snap dat bv’s en omwonenden hier principiële bezwaren tegen hebben.
essychan schreef:
03-07-2026 09:50
Wat een moeilijk gedoe. Je kan toch ook aan het backpacken zijn in het buitenland. Ik zou gewoon ingeschreven blijven op je eigen adres terwijl je proefsamenwoont, zo doet bijna iedereen het.

Maar als je alles precies volgens de regeltjes wil doen, zie eerdere reacties.

Ook voor backpacken kun je een verzoek tot huisbewaring doen van max 1 jaar. En als voordeel: je kunt het gewoon legaal ‘onder eehureb’ zodat je geen dubbele kosten hebt.
ladadieladieda schreef:
03-07-2026 10:31
Dit doet dus iedereen, dat achterdeurtje openhouden en zodoende is de woningvoorraad nog kleiner dan hij eigenlijk is. Met je individuele oplossing hou je dus het collectieve probleem in stand.
Ik zeg dus niet dat jij de oorzaak bent van het probleem en dat ik je iets kwalijk neem, want wie ben ik, maar ik snap dat bv’s en omwonenden hier principiële bezwaren tegen hebben.
Je kunt ook gewoon blijven latten officieel terwijl je procentueel meer bij de ander bent. Er is niemand die je verplicht om officieel samen te gaan wonen. In deze tijd waarin een zeer groot percentage van relaties binnen een paar jaar sneuvelt is je eigen plekje goud waard.
ladadieladieda schreef:
Waarom zou een omwonende daar een bezwaar tegen hebben? Als de buuf meer tijd bij haar vriend zit betekent dat minder kans op burengeluid.
laiskuri schreef:

Nee. Omdat ik woon op een plek waar ik niet sta ingeschreven zou het adresfraude zijn.

OgenvanTijgers schreef:
03-07-2026 08:32
Ik heb geen sociale huurwoning. In mijn contract staat dat ik verplicht ben om ingeschreven te staan op het adres van mijn woning.

_melon2 schreef:

Ik ontvang geen enkele toeslag.

S-Groot schreef:
03-07-2026 09:27
Ja, dan pleeg je adresfraude en je voldoet niet aan de plichten van je contract. Best simpel en eenduidig.

Dus TO moet het gewoon doen zoals ze afgesproken heeft met de WBV (zie contract). En twee jaar is te lang, het is max 1 jaar.
Ik vind na 1 jaar al mijn woning op zeggen erg snel. Dan heb ik niks meer. Ik ben dakloos als het niet goed gaat.

Graze schreef:
03-07-2026 09:40
Er zijn volgens mij best veel mensen die dat doen voor het geval dat het toch misgaat. Dus het lijkt me geen probleem. Maar als het allemaal goed gaat je huis nog 2 jaar aanhouden vind ik in deze tijden van woningnood wel erg lang.
Ik vind het juist kort. Als het niet goed gaat sta ik op straat. Als het aan mij ligt hou ik het nog veel langer aan.

ladadieladieda schreef:
Er lijkt geen legale optie voor mij te zijn om te kunnen samen wonen helaas.
Maar hieruit begrijp ik dat er geen legale manier is om dit te doen. Jammer, maar blijkbaar pleegt half proefsamenwonend Nederland woonfraude en is het een soort van gedoogd...
Het kan ook over 5 jaar fout gaan, ben je ook dakloos. Daar is geen tijd aan te verbinden.
Hoe lang zijn jullie samen?

Je kan ook samen voor iets nieuws gaan, als het dan misgaat hebben jullie beiden een risico genomen. Nu zit hij inderdaad lekker veilig als je bij hem intrekt. Kan het ook andersom, hij trekt bij jou in?
Annonoem schreef:
03-07-2026 10:57
Maar hieruit begrijp ik dat er geen legale manier is om dit te doen. Jammer, maar blijkbaar pleegt half proefsamenwonend Nederland woonfraude en is het een soort van gedoogd...
Maar hoe zie jij het dan voor je? Dat je verhuurder het wel prima vindt dat je het jaren leeg laat staan?

Als je geen bemoeienis wilt moet je kopen. Maar huizen zijn nogal duur, omdat er veel vraag is en weinig aanbod. Dat zou problematisch kunnen zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven