Middenweg? Kinderwens
zondag 5 juli 2026 om 00:48
Geen idee of ik in de juiste categorie zit, maar wil het volgende delen/vragen.
Mijn vriend wil heel graag kinderen en ik nog niet. Ik wil het wel sowieso, maar nog niet nu. Hij wil graag weten waar hij Ana toe is en ik wil het liefst helemaal nergens aan vast zitten of een perspectief schetsen. Hij kwam daarom met iets waar we mogelijk beiden mee kunnen leven. Dat is een datum vastzetten wanneer we het gaan proberen wel met de mogelijkheid dat als ik het op dat moment écht niet wil, dat ik wel de mogelijkheid heb om het niet te doen. Maar in principe staat die datum dan wel echt vast en kapt de anticonceptie.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit een realistisch voorstel of kan hij dit niet van mij vragen? Of kan ik niet van hem vragen te wachten tot ik zeg wanneer ik het wil?
2 jaar geleden zijn deze gesprekken begonnen
Mijn vriend wil heel graag kinderen en ik nog niet. Ik wil het wel sowieso, maar nog niet nu. Hij wil graag weten waar hij Ana toe is en ik wil het liefst helemaal nergens aan vast zitten of een perspectief schetsen. Hij kwam daarom met iets waar we mogelijk beiden mee kunnen leven. Dat is een datum vastzetten wanneer we het gaan proberen wel met de mogelijkheid dat als ik het op dat moment écht niet wil, dat ik wel de mogelijkheid heb om het niet te doen. Maar in principe staat die datum dan wel echt vast en kapt de anticonceptie.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit een realistisch voorstel of kan hij dit niet van mij vragen? Of kan ik niet van hem vragen te wachten tot ik zeg wanneer ik het wil?
2 jaar geleden zijn deze gesprekken begonnen
zondag 5 juli 2026 om 22:58
Mee eens. Geen kinderen hier, maar ben me altijd erg bewust van het milieu en andere zaken. Het 'na mij de zondvloed' ken ik niet.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zondag 5 juli 2026 om 22:58
Tja. Tijdens mijn eerste langdurige relatie met een man wilde ik nooit kinderen, ik moest er niet aan denken. En toen liep ik tegen mijn huidige man op, en binnen twee weken klapperden mijn eierstokken de tent uit. Ik heb me nog een jaar in weten te houden, want ik ben niet helemaal gek natuurlijk, maar na dat jaar heb ik me ook vol vreugde laten bevruchten. En toch zou ik nu nooit tegen TO zeggen 'maak het maar uit met je vriend en zoek maar een nieuwe met wie je wel kinderen wil'. Want misschien wil TO wel echt geen kinderen, en dat is ook prima.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
maandag 6 juli 2026 om 06:03
Dan moet haar vriend het toch ook weten?Lady*Voldemort schreef: ↑05-07-2026 22:58Tja. Tijdens mijn eerste langdurige relatie met een man wilde ik nooit kinderen, ik moest er niet aan denken. En toen liep ik tegen mijn huidige man op, en binnen twee weken klapperden mijn eierstokken de tent uit. Ik heb me nog een jaar in weten te houden, want ik ben niet helemaal gek natuurlijk, maar na dat jaar heb ik me ook vol vreugde laten bevruchten. En toch zou ik nu nooit tegen TO zeggen 'maak het maar uit met je vriend en zoek maar een nieuwe met wie je wel kinderen wil'. Want misschien wil TO wel echt geen kinderen, en dat is ook prima.
maandag 6 juli 2026 om 06:38
Herkenbaar wel. Met ex wilde ik absoluut niet. Geen trouwen en geen kinderen. En met huidige vriend ook niet want ik wil niet maar ben toch beetje aan het 'twijfelen' gebracht omdat ik dacht met deze man zou ik het wel echt aandurven, qua zorgzaamheid, respect, geborgenheid en betrouwbaarheid. Wil nog steeds niet maar stel 'het moest' dan zonder twijfel met deze. Maar wil wel dat we gaan trouwen, raar besef.Lady*Voldemort schreef: ↑05-07-2026 22:58Tja. Tijdens mijn eerste langdurige relatie met een man wilde ik nooit kinderen, ik moest er niet aan denken. En toen liep ik tegen mijn huidige man op, en binnen twee weken klapperden mijn eierstokken de tent uit. Ik heb me nog een jaar in weten te houden, want ik ben niet helemaal gek natuurlijk, maar na dat jaar heb ik me ook vol vreugde laten bevruchten. En toch zou ik nu nooit tegen TO zeggen 'maak het maar uit met je vriend en zoek maar een nieuwe met wie je wel kinderen wil'. Want misschien wil TO wel echt geen kinderen, en dat is ook prima.
maandag 6 juli 2026 om 06:54
Ik wilde bij eerdere relaties ook niet echt (nog) kinderen.
Heb destijds een zwangerschapstest moeten doen en had zo van: nee ik wil niet (eens meer) oud worden bij deze man!
Bij huidige man wilde ik dat wel, maar of dat toen nog ging lukken had ik ook geen idee van omdat ik toen al hard naar de 40 liep.
Heb destijds een zwangerschapstest moeten doen en had zo van: nee ik wil niet (eens meer) oud worden bij deze man!
Bij huidige man wilde ik dat wel, maar of dat toen nog ging lukken had ik ook geen idee van omdat ik toen al hard naar de 40 liep.
Pieremachochel
maandag 6 juli 2026 om 07:11
De meeste mensen hebben geen kind nodig om de wereld en de mensen om zich heen belangrijk te vinden. Het is ook een rare tegenstelling: een van onze grootste bedreigingen op deze aarde is overbevolking en jij gaat dat pas belangrijk vinden nadat je een kind op deze aarde hebt gezet.ladadieladieda schreef: ↑05-07-2026 20:23Toen ik nog geen kinderen had leefde ik voor mezelf met de wetenschap ‘na mij de zonvloed’. Klinkt een beetje cru, maar ik voelde met het eindpunt, de laatste punt van een boek. Nu ik kinderenheb gaat het na mij door: dat maakt me heel kwetsbaar. Wat voor aarde en wereld krijgen onze kindskinderen om in te leven?
Dat vind ik de grootste verandering in mezelf en dat grijpt me bij tijd en wijle aan.
Daarbij zie ik het krijgen of het opvoeden van kinderen met jouw genen niet als altruïstische activiteit. In tegendeel.
maandag 6 juli 2026 om 07:53
Doe het niet. Het gaat je zwaar tegen vallen en kinderen verdienen een 100% wil het moeder.Peachaub schreef: ↑05-07-2026 15:57Bedankt voor al jullie reacties! De vraag over het willen willen of echt willen heb ik mezelf natuurlijk ook vaak gesteld, daar kwam ik ook niet uit. Ik zit er zo in als Claire. Ik ben niet iemand die er ooit 100 procent van overtuigd is en er helemaal vol voor wil gaan.
Ik twijfel overigens totaal niet aan mijn vriend dat hij niet beseft wat het betekent. Hij is nu al liever thuis met mij dan met vrienden op stap. Hij is helemaal toe aan het gezinsleventje, dus daar en ik niet zo bang voor. Je moet het altijd maar afwachten natuurlijk. Hoor ook veel stellen waarbij het blijkt dat ze niet hadden verwacht zo verschillend in het ouderschap te staan enzovoorts.
maandag 6 juli 2026 om 09:01
Ja natuurlijk. Hoe eerder hoe beter zou ik denken.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
maandag 6 juli 2026 om 12:55
Hier wordt het allemaal wel erg zwart wit gemaakt. Er zijn natuurlijk wel nuances. Kort opgesomt: Als ik het met iemand wil, is hij het. Ik wilde het alleen altijd pas laat, laat moeder worden dus tweede helft van de 30. Dus vooral nu nog niet. Omdat hij het nu al wel wil, moet ik dus nadenken of ik het wel eerder wil en of zijn voorstel daarin oké is.
Wel fijn om iedereens perspectief te lezen overigens
maandag 6 juli 2026 om 13:18
maandag 6 juli 2026 om 13:24
Ik vind het goed van je dat je eerlijk wil kijken naar jouw wensen en motieven. En ik verwacht daar helemaal niemand jou ooit hét argument voor of tegen gaat geven. Of dat argument nou gaat om voor of tegen je toekomstbeeld, je partnerkeuze of (het moment van) stoppen met anticonceptie.
Persoonlijk vind ik het Zware en Zorgelijke van kinderen en de voorwaarden waaraan je van ‘men’ allemaal moet voldoen voor je er überhaupt aan mag beginnen te denken altijd zwaar overdreven.
N=1, maar ik vind het allemaal niet zo moeilijk, voldeed aan geen enkele voorwaarde (geen opleiding, geen geld, geen huis) en heb drie prachtige volwassen kinderen. Mijn leven is helemaal niet gestopt toen ik moeder werd. En zo moeilijk is het allemaal niet hoor, miljarden mensen doen het al eeuwenlang. Maar het hoeft niet, gelukkig niet. Beslissen om geen kinderen te krijgen of pas laat kinderen proberen te krijgen enz zijn net zo min dramatische keuzes als om wel kinderen proberen te krijgen.
Persoonlijk vind ik het Zware en Zorgelijke van kinderen en de voorwaarden waaraan je van ‘men’ allemaal moet voldoen voor je er überhaupt aan mag beginnen te denken altijd zwaar overdreven.
N=1, maar ik vind het allemaal niet zo moeilijk, voldeed aan geen enkele voorwaarde (geen opleiding, geen geld, geen huis) en heb drie prachtige volwassen kinderen. Mijn leven is helemaal niet gestopt toen ik moeder werd. En zo moeilijk is het allemaal niet hoor, miljarden mensen doen het al eeuwenlang. Maar het hoeft niet, gelukkig niet. Beslissen om geen kinderen te krijgen of pas laat kinderen proberen te krijgen enz zijn net zo min dramatische keuzes als om wel kinderen proberen te krijgen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 6 juli 2026 om 13:43
Niet om je bang te maken, maar tweede helft 30 kan voor vrouwen soms al lastiger worden. Helemaal als het dan ook nog niet lukt en je zou de medische molen in moeten.Peachaub schreef: ↑06-07-2026 12:55Hier wordt het allemaal wel erg zwart wit gemaakt. Er zijn natuurlijk wel nuances. Kort opgesomt: Als ik het met iemand wil, is hij het. Ik wilde het alleen altijd pas laat, laat moeder worden dus tweede helft van de 30. Dus vooral nu nog niet. Omdat hij het nu al wel wil, moet ik dus nadenken of ik het wel eerder wil en of zijn voorstel daarin oké is.
Wat maken voor jou die 2 a 3 jaar dan nu nog uit?
En als je uberhaupt twijfelt is dat natuurlijk ook oke, maar spreek het dan wel uit naar je vriend.
Proberen kinderen te krijgen is mijns inziens typisch een geval van 'bij twijfel niet doen'.
maandag 6 juli 2026 om 13:56
Klopt, maar ik snap wel dat TO even geen zin heeft om te doemdenken, zeker omdat de Grote Wens er (nog) niet is. Kinderen krijgen kan voor sommige vrouwen heel abstract zijn, omdat dat 'gevoel' er niet is. Tegen mij werd toen ik halverwege de twintig was door een arts gezegd, nadat ik een baarmoederontsteking had gehad, dat ik waarschijnlijk nooit kinderen zou kunnen krijgen. Dat deed me vrij weinig, toen. Ik dacht: oh, nou, dan niet. Hij bleek gelukkig ongelijk te hebben, maar op dát moment haalde ik er min of meer mijn schouders over op.groenebroek schreef: ↑06-07-2026 13:43Niet om je bang te maken, maar tweede helft 30 kan voor vrouwen soms al lastiger worden. Helemaal als het dan ook nog niet lukt en je zou de medische molen in moeten.
Wat maken voor jou die 2 a 3 jaar dan nu nog uit?
En als je uberhaupt twijfelt is dat natuurlijk ook oke, maar spreek het dan wel uit naar je vriend.
Proberen kinderen te krijgen is mijns inziens typisch een geval van 'bij twijfel niet doen'.
Dat neemt niet weg dat het inderdaad slimmer is om er eerder mee te beginnen.
maandag 6 juli 2026 om 14:13
itt wat vaak gezegd wordt, is juist voor mannen de leeftijd belangrijker dan voor vrouwen. De eitjes die wij produceren blijven prima. Bij mannen neemt vanaf hun 34e de kwaliteit van het sperma af. (begint met minder beweeglijkheid, daarna ook minder volume). En daarbij neemt ook de kans op afwijkingen toe.
Eigenlijk zouden vooral mannen vroeg moeten beseffen of ze een kinderwens hebben.
Heel raar, dat daar nooit de nadruk op ligt
Eigenlijk zouden vooral mannen vroeg moeten beseffen of ze een kinderwens hebben.
maandag 6 juli 2026 om 14:14
Maar waarom wil je het zo laat? Welke overwegingen horen daarbij?Peachaub schreef: ↑06-07-2026 12:55Hier wordt het allemaal wel erg zwart wit gemaakt. Er zijn natuurlijk wel nuances. Kort opgesomt: Als ik het met iemand wil, is hij het. Ik wilde het alleen altijd pas laat, laat moeder worden dus tweede helft van de 30. Dus vooral nu nog niet. Omdat hij het nu al wel wil, moet ik dus nadenken of ik het wel eerder wil en of zijn voorstel daarin oké is.
Als je iets graag wil, dan wacht je meestal niet tot het allerlaatste moment.
Laat beginnen kan, maar dan is de kans groter dat de beslissing al voor jou is genomen. Of dat een broertje zusje niet meer blijkt te komen. Meer afwijkingen, zwaarder voor je lichaam.
Statistisch gezien dan, hoeft niet. Kan ook probleemloos gaan.
maandag 6 juli 2026 om 14:35
Het is heel logisch dat je overvallen bent door zijn voorstel, maar als ik heel eerlijk ben, vind ik het eigenlijk zo gek nog niet van je vriend. Hij is duidelijk over zijn wens en probeert binnen die grenzen een constructieve weg te vinden, zonder jou nu direct te dwingen.
Hier zijn een paar dingen om over na te denken, hopelijk heb je er wat aan:
De biologische realiteit
We hebben als vrouwen helaas niet oneindig de tijd. Je bent begin 30, dus de biologische klok tikt nou eenmaal mee, hoe stom dat ook is. Daarnaast is zwanger worden geen kwestie van vandaag beslissen, morgen raak. Heel veel stellen zijn zo een half jaar tot een jaar bezig en soms duurt het zelfs jaren. Als je pas over een paar jaar begint, ben je zo weer een heel stuk verder in je dertiger jaren.
Waarom die datum zo gek nog niet is
Ik zou die datum dus wél prikken. Het geeft jullie allebei rust voor nu. Het kan heel goed zijn dat wanneer die datum nadert, je merkt dat je er ineens wél klaar voor bent. En mocht dat niet zo zijn? Dan heb je zoals je vriend zelf ook al aangeeft nog steeds de volledige vrijheid om te zeggen dat je het écht nog niet wil. Ja, dat heeft mogelijk consequenties voor je relatie, maar het dwingt je wel om nu al eerlijk naar jezelf te kijken in plaats van het voor je uit te schuiven.
Maak een voor- en tegenlijstje (en graaf even dieper)
Je schrijft dat je wel een kinderwens hebt (je ziet twee kinderen voor je), maar dat de drang er nu nog niet is. Probeer voor jezelf eens heel concreet op te schrijven: waarom wil je het op dit moment nog niet? Wat houdt je tegen? Is het angst voor het onbekende? Wil je nog bepaalde reizen maken? Zit je werk in de weg? Als je de exacte redenen opschrijft, wordt het voor jezelf ook een stuk duidelijker.
Word je er ongelukkig van?
Stel jezelf eens de cruciale vraag: stel dat je nu wél zou stoppen met de anticonceptie en je zou over een paar maanden zwanger blijken... zou dat je oprecht ongelukkig maken? Of zou je het vooral heel spannend vinden, maar wel welkom? Er is namelijk een groot verschil tussen "ik heb de drang nu nog niet, maar het is oké als het gebeurt" en "ik word er nu doodongelukkig van als ik zwanger raak". Als dat laatste het geval is, moet je het nu absoluut niet doen. Maar als het eerste het geval is, is de stap misschien minder groot dan je denkt. De perfecte drang of het perfecte moment komt er namelijk bijna nooit.
Heel veel succes met het uitzoeken en praat erover met je vriend!
Hier zijn een paar dingen om over na te denken, hopelijk heb je er wat aan:
De biologische realiteit
We hebben als vrouwen helaas niet oneindig de tijd. Je bent begin 30, dus de biologische klok tikt nou eenmaal mee, hoe stom dat ook is. Daarnaast is zwanger worden geen kwestie van vandaag beslissen, morgen raak. Heel veel stellen zijn zo een half jaar tot een jaar bezig en soms duurt het zelfs jaren. Als je pas over een paar jaar begint, ben je zo weer een heel stuk verder in je dertiger jaren.
Waarom die datum zo gek nog niet is
Ik zou die datum dus wél prikken. Het geeft jullie allebei rust voor nu. Het kan heel goed zijn dat wanneer die datum nadert, je merkt dat je er ineens wél klaar voor bent. En mocht dat niet zo zijn? Dan heb je zoals je vriend zelf ook al aangeeft nog steeds de volledige vrijheid om te zeggen dat je het écht nog niet wil. Ja, dat heeft mogelijk consequenties voor je relatie, maar het dwingt je wel om nu al eerlijk naar jezelf te kijken in plaats van het voor je uit te schuiven.
Maak een voor- en tegenlijstje (en graaf even dieper)
Je schrijft dat je wel een kinderwens hebt (je ziet twee kinderen voor je), maar dat de drang er nu nog niet is. Probeer voor jezelf eens heel concreet op te schrijven: waarom wil je het op dit moment nog niet? Wat houdt je tegen? Is het angst voor het onbekende? Wil je nog bepaalde reizen maken? Zit je werk in de weg? Als je de exacte redenen opschrijft, wordt het voor jezelf ook een stuk duidelijker.
Word je er ongelukkig van?
Stel jezelf eens de cruciale vraag: stel dat je nu wél zou stoppen met de anticonceptie en je zou over een paar maanden zwanger blijken... zou dat je oprecht ongelukkig maken? Of zou je het vooral heel spannend vinden, maar wel welkom? Er is namelijk een groot verschil tussen "ik heb de drang nu nog niet, maar het is oké als het gebeurt" en "ik word er nu doodongelukkig van als ik zwanger raak". Als dat laatste het geval is, moet je het nu absoluut niet doen. Maar als het eerste het geval is, is de stap misschien minder groot dan je denkt. De perfecte drang of het perfecte moment komt er namelijk bijna nooit.
Heel veel succes met het uitzoeken en praat erover met je vriend!
maandag 6 juli 2026 om 14:53
Goh, komt deze flauwekul ook weer uit de hoge hoed.daffy schreef: ↑06-07-2026 07:11De meeste mensen hebben geen kind nodig om de wereld en de mensen om zich heen belangrijk te vinden. Het is ook een rare tegenstelling: een van onze grootste bedreigingen op deze aarde is overbevolking en jij gaat dat pas belangrijk vinden nadat je een kind op deze aarde hebt gezet.
Daarbij zie ik het krijgen of het opvoeden van kinderen met jouw genen niet als altruïstische activiteit. In tegendeel.
De grootste bedreiging is hoe wij met de wereld omgaan, niet het aantal mensen. Dat blijkt uit vervuiling, die niet perse gebeurt op plekken waar veel mensen wonen, maar vooral waar rijke mensen wonen.
En over dat altruïsme: ga jij jezelf verzorgen later?
Ik heb zelf geen kinderen overigens.
maandag 6 juli 2026 om 15:11
Toevallig wonen we in een rijk land, waar ieder mens dus vrij veel vervuilt. Ik denk niet dat TO en haar potentiële kinderen gaan leven als een Soedanees. Dus is dat zeker een factor van belang.Paradise schreef: ↑06-07-2026 14:53Goh, komt deze flauwekul ook weer uit de hoge hoed.
De grootste bedreiging is hoe wij met de wereld omgaan, niet het aantal mensen. Dat blijkt uit vervuiling, die niet perse gebeurt op plekken waar veel mensen wonen, maar vooral waar rijke mensen wonen.
En over dat altruïsme: ga jij jezelf verzorgen later?
Ik heb zelf geen kinderen overigens.
Maar @TO een kinderwens voor je uitschuiven naar eind '30 is wel een beetje naïef. Je wilt dus wachten tot je de leeftijd hebt dat je vruchtbaarheid keldert en het dan eens gaan proberen. Het kan goed gaan. Maar je kunt ook definitief te laat zijn. Als het niet meteen lukt dan moet je ook een tijd wachten tot je in een medisch traject kunt, en dan duurt dat traject ook weer een tijd en ben je zo de 40 gepasseerd en je kansen nog verder geslonken.
Als ik zo lang had gewacht dan was ik waarschijnlijk kinderloos geëindigd. (Gestart met 30 en uiteindelijk gelukt om moeder te worden op mijn 34e). Kan natuurlijk dat je dat helemaal ok vindt maar wees daarin eerlijk naar jezelf. Het is ingrijpend, een kind.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
maandag 6 juli 2026 om 15:16
De groei in Nederland komt dan weer niet uit het Nederland zelf.
Ik vind het helemaal geen factor van belang en vooral een onzinnige discussie. Die afleidt van echte oplossingen.
Als je daadwerkelijk overbevolking tegen wilt gaan, moet je de omstandigheden van mensen elders op de planeet verbeteren.
maandag 6 juli 2026 om 15:19
Dat is volgens mij echt helemaal niet waar. Heb je hier bronnen van? Ik geloof direct dat er voor mannen ook een kritische grens is, en dat de leeftijd van mannen zeker ook belangrijk is.Lila-Linda schreef: ↑06-07-2026 14:13itt wat vaak gezegd wordt, is juist voor mannen de leeftijd belangrijker dan voor vrouwen. De eitjes die wij produceren blijven prima. Bij mannen neemt vanaf hun 34e de kwaliteit van het sperma af. (begint met minder beweeglijkheid, daarna ook minder volume). En daarbij neemt ook de kans op afwijkingen toe.
Maar om nu te suggereren dat het voor vrouwen juist veel minder uitmaakt, druist lijnrecht in tegen alles wat bekend is over vruchtbaarheid. Nogal een uitspraak, die je niet zonder ondersteunend bewijs hier neer kan zetten, vind ik.
maandag 6 juli 2026 om 15:28
Precies dit. Als het je tegenvalt is het heel rot voor jezelf, maar nog erger voor je kinderen.
Die verdienen inderdaad een moeder, die het voor 100 % wil en die geen kinderen heeft gekregen omdat hun vader dat wil.
maandag 6 juli 2026 om 15:43
Grasgevoerd schreef: ↑05-07-2026 14:00Zo'n verhaal ken ik ook. Voor haar nu of nooit. Volgens hem nooit. Zij koos voor hem. Hij kreeg een kind met een ander. En zij was te oud.
Bij dit voorbeeld wat jij noemt, zou mijn eerste reactie toen ik jonger was zijn 'wat een enorme klootzak'. Maar inmiddels ben ik ouder en weet ik dat het leven te kort is om bij iemand te blijven terwijl je ongelukkig bent. Die man is niet verplicht om bij die vrouw te blijven, alleen maar omdat zij voor hem gekozen.
Voor haar is het vreselijk natuurlijk. Maar alleen al om dit risico, dat een man je dus toch kan verlaten en een kind krijgt met een ander, zou ik altijd voor mezelf kiezen als ik een enorme kinderwens had en mijn partner niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in