Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
quote:

Nee, dat is fatsoenlijk, als iemand specifiel op mij reageert, om daar dan maar gewoon overheen te stappen.

Dat heeft niets met fatsoen te maken, dat is gewoon de wijste zijn.
Gek hè, dat ik als flesvoedende moeder al die verhalen aan moet horen over flesvoeding. Hoe slecht het allemaal wel niet is. Maar als men erachter komt waarom ik het zo moet doen, dan lullen we niet meer over alle risico´s. Dan is het allemaal anders. Dus ineens ben ik niet meer die slappe, ruggegraatloze egoïstische, niet aan haar kind denkende maar haar eigen belangen voorop zettende moeder die haar kind het sap van de duivel ingiet, maar ineens hoef ik me niet schuldig te voelen en kon ik er ook niets aan doen en was er gelukkig een alternatief voor bv. Hou toch eens op. ik heb me ook behoorlijk ingelzen inmiddels. En zo vreselijk slecht als kv hier word afgeschilderd is het allemaal niet. Ja, je loopt op sommige gebieden meer risico´s, maar dat doe je als je buiten ademhaalt ook zeg. En alles wat jij opnoemt komt ook voor bij mensen die wel bv hebben gehad. Zonder die kunstvoeding waren mijn kinderen dood. Dus als ik moet kiezen tussen de iets verhoogde risico´s (want nee, je kind krijgt niet automatisch een van de bekende risico´s, het heeft alleen een iets hogere kans erop) en dood laten hongeren is die keuze snel gemaakt. Ik word zo godsonmogelijk spuugzat van al dat belerende ik weet het beter gezeik. Ja joh, wij vergiftigen ons kind willens en wetens en alle vreselijke tijden doorgemaakt hebbende bv mamma´s moeten in de adelstand verheven! Doen we.
quote:

quote: Pammie reageerde

Jammer dat je ten koste van anderen een punt wilt maken.

En hoeveel is een verhoogde kans? 67% of 0,6? Zoals jij het nu neerzet kan ik er niets mee. Bovendien, er zijn wel meer factoren die van invloed zijn op iemands' gezondheid en dat alles bijelkaar bepaalt of iemand iets krijgt of niet. Echt niet alleen die paar maanden de fles. Pammie, met dat soort factoren wordt echt wel rekening gehouden hoor, bij dit soort onderzoeken.

Ik heb nu geen zin en geen tijd om de feiten voor je bij elkaar te plakken. Ik weet sowieso niet of ik daar zin in ga hebben, ik heb het al zo vaak gedaan en kennelijk beklijft het gewoon niet. Ook prima.

Van mij hoeft het niet. Mij hoef je ook niet over te halen. Ik vind alleen dat je op deze manier alleen maar mensen tegen je in het harnas jaagt. En daar bereik je helemaal niets mee, in tegendeel.
.
quote: Ja joh, wij vergiftigen ons kind willens en wetens en alle vreselijke tijden doorgemaakt hebbende bv mamma´s moeten in de adelstand verheven! Doen we. Barones dan graag! :P
Ik vergelijk t altijd een beetje met die reclame van t voedingscentrum van nu. Bruine boterham: gezond, margarine erop? Gezonder. Zo is t met fv/bv volgens mij ook, de fv is de bruine boterham waarmee t kind gewoon de basisbehoeften binnenkrijgt, alleen de bv bevat naast die behoeften ook nog eens wat extra's. Maar je gaat niet dood van brood zonder boter, t is alleen net wat gezonder.
Ik voed mijn zoon ook volledig op verzoek. Als dat betekent dat ik de fles half weg moet donderen, nou en? Wat dan nog. Het tegenwoordige beleid voor flesvoeding is wel degelijk voeden op verzoek en vraag afstemmen op je kind. En over alle links, onderzoeken en hlave feiten die hier al meerdere malen zijn neergezet, is een ding heel duidelijk. Het is lullen in het bvstraatje. Genoeg onderzoeken etc. om te laten zien dat de dingen veranderen, voeding steeds beter wordt en de risico´s minder, dat niet alle vroegere aan flesvoeding op gehangen risico´s ook bij die flesvoeding hoorde. De wereld veranderd, de voeding veranderd, de onderzoeken veranderen, alleen hier blijven de zogenaamde feiten altijd geldig. Zelfs die 2% vrouwen waarbij het echt echt echt niet kan veranderd in de loop der tijd, maar hier natuurlijk niet. Net als het meer dan walgelijke pus-in-melk verhaal, dat dus niet waar is en toch steeds weer langskomt. Pffff. Ik ga ook maar naar bed. Dit laat mijn bloeddruk stijgen en dat is voor deze zwangere mamma ook niet echt goed.
.
Ja,  en die risico´s zijn bij bewust flesvoedende moeders van gigantische proporties, maar bij noodgedongen flesvoedende moeders schijnbaar van te verwaarlozen procentjes. Vreemd, heel

vreemd....
quote:En nu ga ik mijn zoontje voeden. Met kunstvoeding, welteverstaan.

Kijk, das een duidelijke toevoegende waarde in de hele discussie, fijn dat jij je kindje kv gaat geven.

En wat nou als ik nu zeg :

Ik ga naar bed mijn zoon ( AL 10 MAANDEN LANG ) lekker aan de borst hangen...

dan wordt er gemekkert, want dan ben ik ineens van de bv maffia.

Ik denk dat er veels te weinig info en steun is voor moeders die bv geven. BIj mn dochter heb ik kv gegeven omdat ik na 2 weken mieren, zonder hulp van de kraamverpleegster bv helemaal zat was.

Nu met zoon gaat het wel goed, omdat ik A zelf meer erover gelezen heb, B in het ziekenhuis (spoedkeizersnee) gelijk toen ik van de ok kwam E aan heb laten leggen, en gevraagd om begeleiding, en ik heb het bij zowel het kraamburo als het cb aangegeven dat ik wil borstvoeden en het liefste lang.

Gelukkig heb ik het cb achter me gehad, anders had ik mss ook wel allang gestopt.

Ik wil en kan niet oordelen over andere mensen, maar nu, achteraf denk ik, als ik toen met dochter wist wat ik nu allemaal weet van bv, dan had ik doorgezet, op mn tanden gebeten en gegaan voor die bv.

Wil ik er wel bij vermelden dat ik het geval van bijvoorbeeld Qwertu heel duidelijk vind, gaat het echt ten koste van je gezondheid, niet doen. Voel je dan niet schuldig over kv.

Maar in andere gevallen : zoek hulp en info, echt het kan !
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
sorry voor de spelfouten enzo... moe :P
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Ik heb je verhaal gelezen, Regine, en ik denk

persoonlijk dat het voor een baby van 2 1/2 a 3 maanden heel normaal is

om elke 2.5 uur te willen eten. Het is voor veel volwassenen ook heel

normaal om om de 2 1/2 uur te willen eten. Als je per se 4 uur tussen

de voedingen wil hebben, zal je met iets stevigers aan moeten komen dan

moedermelk.

Bovendien zit er tussen de periode 'kraamhulp' en

2 1/2 a 3 maanden nogal wat tijd, waarin het makkelijk kan gebeuren dat

het aanhappen sloridger gaat, voedingshoudeingen veranderen, regeldagen

worden ingelast maar misschien niet zo herkend door de moeder.

Ik

vind het te ver gaan om de kraamhulp te betichten van verkeerde info:

in je kraamweek is alles anders dan daarna. Ik ben in geen enkel

wetenschappelijk onderzoek over bv - en ik heb er nogal wat gelezen -

ook maar iets tegengekomen over te weinig voedingsstoffen in de melk.

Het kan ook niet: melk wordt van bloed gemaakt, en als je bloed goed

is, is je melk ook goed. De opslagcapaciteit van je borsten kan laag

zijn waardoor je baby vaker wil drinken, je aanlegtechniek kan verkeerd

zijn waardoor de baby wel lang aan de borst hangt maar weinig

binnenkrijgt, etc. Het kan van alles zijn, maar te weinig

voedingsstoffen, ik heb het nog nooit in wetenschappelijke stukken

gelezen.

En nee, ik probeer anderen geen schuldgevoel aan te praten. Ik zou niet weten waarom.

Ik praat hier over een periode van enkele maanden. Ze is UITEINDELIJK

op de Nutrilon Forte overgegaan, en ze was zeker vijf maanden toen ze

nog steeds om de 3 uur, of nog eerder, kwam, bij de gewone Nutrilon.

Het lijkt wel alsof je me in een hokje probeert te zetten van moeders

met een "wat, slaapt ze na een week nog niet door?"-houding.

De kraamhulp betichten van verkeerde info? De borstvoeding liep ook

goed! Geen enkel probleem, ook niet met aanleggen. Die bevestiging is

juist fijn om te horen, maar het was ook voor mij duidelijk dat het

toen goed ging, want ze was toen tevreden en ze kwam goed aan. We

hebben het hier trouwens over baby 1. Na een week of vier begon dit te

veranderen.

Baby 2 was de aanvallende negenponder bij een bevalling met

bloedverlies van vijf liter. Dat deed goed zeer aan alle kanten. Maar

ik zou niet opgeven. Vooral niet omdat de oudste eczeem had (mijn

schuld natuurlijk!). Ik ken alle voordelen maar al te goed, tot

bescherming op borstkanker aan toe!

Ook bij haar verliep het patroon hetzelfde. Ik heb nog vaker en nog langer aangelegd.

Jij schermt met wetenschappelijk onderzoek tegenover mijn ervaring met

drie baby's. Hoezo verkeerd aanleggen? Hoezo "lage opslagcapaciteit"?

Nou, dat was het zeker niet. Ik zou niet door hebben dat ik al die tijd

een kind aan de borst heb, dat niets binnen zou krijgen. En dat zou ik

niet doorhebben?

Ik ben niet zomaar gestopt, maar uiteindelijk, na van alles te hebben uitgeprobeerd in overleg met verschillende deskundigen.

Natuurlijk probeer je me niet bewust een schuldgevoel aan te praten. Je

kent me niet eens. En ik ben ook zeker niet van plan me schuldig te

voelen. Maar zeer doet het wel, zelfs na acht jaar nog, om min of meer

te moeten lezen dat ik eigenlijk gewoon niet voldoende info zou hebben

gehad, dat ik te hoge verwachtingen (baby moet toch allang om de 4 uur

komen?) zou hebben. Allerlei redenen, als het maar niet datgene is, wat

ik niet zomaar zelf bedacht heb, als zogenaamd excuus om te stoppen.
Waarom je gekwetst voelen door een argument dat aangedragen wordt? Of het nu waar is of niet. Als iemand in een discussie stelt dat TV kijken slecht is voor kinderen voel ik me niet meteen gekwetst of een slechte moeder omdat mijn dochter wel eens naar de Teletubbies kijkt. Ik snap wel dat het rondom de voeding gevoeliger is, maar dan nog, waarom zo gekwetst? We zijn het allemaal vast over allemaal andere aspecten van de opvoeding op allerlei vlakken oneens, dat is toch logisch en verder geen probleem? Ik zie zo vaak het forum dat vooral fv moeders zich dan gekwetst voelen en er worden vaak woorden in de mond van mensen die aangeven dat bv beter is gelegd als 'slechte moeders, vergif enz' terwijl die woorden helemaal niet zijn gebezigd.

Dat van de pus is trouwens wel waar, Blindje, heb je een bron waarin staat dat het niet zo is? ik lees het namelijk op diverse sites en andere media. Rob Muntz van de Millieuridders begon erover, overigens helemaal niet fv gerelateerd, en diverse organisaties vielen hem bij. Ik snap dat veganisten niet het meest objectief zijn als het op koemelk aankomt ;), maar het is laat en ik ben moe dus toch even deze link: [url=http:// www.zuiveloffline. nl/brochure. php]http:// www.zuiveloffline. nl/brochure. php[/url] (spaties verwijderen, weet dat je hyperlink kunt plaatsen maar computer doet heel moeilijk en dit is sneller/veiliger).

Ik vind het echt goed dat steeds meer fles-moeders op verzoek voeden, ik vind dat zelf een belangrijker verschil tussen bv en fv dan sec de soort voeding. Ik moet wel zeggen dat ik het nog weinig tegenkom in m'n omgeving, ken eigenlijk alleen Kess ;)

Iedereen gewoon voeden hoe ze wil dus wat mij betreft, maar zou toch fijn zijn als we erover kunnen discussieren zonder dat je bang moet zijn iemand te kwetsen als je een argument geeft of onderzoek aanhaalt.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Oh ja, en op je sarcastische opmerking dat ik nou juist de allereerste persoon ben bij wie dat zo moet zijn gegaan kan ik je zeggen dat het

bij mijn zus precies hetzelfde verliep (en ook zeker geen "lage opslagcapaciteit"). Dat maakt al twee personen in deze wereld (let op: deze opmerking is ook niet helemaal ontdaan van sarcasme).

Dank trouwens, Pammie.
Omdat die argumenten suggereren dat ik niet voldoende info zou hebben, uit zou gaan van te hoge verwachtingen enz. enz.

Omdat er domweg uit wordt gegaan van gemakzucht, terwijl die hele periode me nog glashelder voor de geest staat.

Het willen laten slagen van de borstvoeding had zeker niets met genieten te maken.

Zeker, ik heb het daarna allemaal los proberen te laten. Is me ook wel redelijk gelukt. Toch komt die pijn (het gevoel van falen, wat blijkbaar heel diep zat) zelfs nu nog naar boven.
quote:

Omdat die argumenten suggereren dat ik niet voldoende info zou hebben, uit zou gaan van te hoge verwachtingen enz. enz.

Omdat er domweg uit wordt gegaan van gemakzucht, terwijl die hele periode me nog glashelder voor de geest staat.

Het willen laten slagen van de borstvoeding had zeker niets met genieten te maken.

Zeker, ik heb het daarna allemaal los proberen te laten. Is me ook wel redelijk gelukt. Toch komt die pijn (het gevoel van falen, wat blijkbaar heel diep zat) zelfs nu nog naar boven.

Regine, ik heb het niet over een post van Tilalia, die m.i. trouwens ook nergens stelt dat fv gevende moeders slechte of gemakzuchtige moeders zijn, maar over een discussie over dit onderwerp in z'n algemeenheid. Het lijkt welhaast onmogelijk, omdat vooral de fv gevende moeders zich gekwetst voelen als er maar simpelweg wodt gesteld dat bv wel eens beter zou kunnen zijn. Ik denk dat dat dus meer komt omdat sommige moeders eigen gevoel van falen hebben of er verdrietig over zijn dan dat er daadwerkelijk kwetsende dingen over gezegd worden. Als ik er heel erg mee zit dat ik mijn kind wel eens even tv laat kijken zie ik misschien ook algemene opmerkingen hierover als een (persoonlijke) aanval.

Vervelend trouwens dat je er zelfs nu nog pijn om ervaart. *;
.
Ik begon dit topic te lezen omdat ik ervan overtuigd was dat een vraag over bv vast weer een hoop haat en nijd op zou leveren (erg leuk om van de zijlijn mee te krijgen op een saaie werkdag). En wat schetste mijn verbazing? Op de eerste pagina alleen maar gezellig ervaringen uitwisselen incl. smilies!!! Maar gelukkig... op de laatste pagina is het toch weer ontaard in een venijnige discussie over fv/bv. Bedankt dames, dat jullie weer aan mijn verwachtingen voldoen... Heerlijk om even te lezen tijdens mijn pauze. Ga ff een kop thee halen en dan stort ik me helemaal vol overgave op jullie gevit!
quote:Inad, je stelt wel dat er niet gezegd wordt dat kunstvoeding zo'n beetje vergif is, maar ik heb hier meermaals voorbij zien komen dat het ongezond is en dat het slecht is. Dit is wat Tila er verder letterlijk over zei: "ben ervan overtuigd dat als de fabrikanten het nu, alls nieuw product op de markt zouden brengen, het alleen op voorschrift en onder begeleiding zou mogen worden toegelaten. Een product dat de risico's op zoveel kwalen verhoogt, in een zo'n kwetsbare fase van het leven, zou niet zomaar verkocht mogen worden."

Dat is een mening, een bericht van Tilalia, maar meteen daarop wordt gezged dat er in het algemeen gevit wordt, gekwetst wordt enz. Dan doe je dus hetzelfde, als een Rebels zijnde bijv., als waar Tila van wordt beticht. Ik zie ook heel bv gevende mama's die heel rustig en objectief reageren, zoals bijv. een Pammie, maar dat wordt dan voor het gemak maar genegeerd. Vind je het gek dat er dan zogenaamde bv-fv discussies ontstaan en de sfeer verdwijnt? Het is ook een bevestigd willen worden in wat je denkt dat gaatgebeuren. De posting van Rebels, die klaarblijkelijk niet veel beters te doen heeft op haar werk, is daar een heel mooi voorbeeld van.

Er wordt gefocust op de negatieve effecten van kunstvoeding alsof het gaat om onaanvaardbaar grote risico's, alsof het gaat om risico's die verhoogd worden in plaats van wat er werkelijk aan de hand is: dat de kans op bepaalde gezondheidsrisico's verhoogd wordt. Met percentages die er wel zijn, maar die echt niet zo hoog zijn dat het verboden zou moeten worden. Dan zou ik zeggen, geef dat aan (doe je ook), kom met cijfers rapporten, discussier gewoon op een faire manier. Geldt voor beide 'kanten' natuurlijk. Heb op school wel eens debatlessen gehad. Dan moet je een standpunt waar je helemaal niet achterstaat verdedigen. Heel leerzaam en zo zie je ook wat discussie in principe is.

even posten vast want computer doet raar..
.
quote:

Inad, ik heb volgens mij vrij direct gereageerd op de mensen die juist ongenuanceerd reageerden. Dat er mensen zijn die wel genuanceerd reageren is alleen maar ontzettend fijn, maar die laten de discussie niet zo uit de bocht vliegen. Dus als ik reageer op een discussie die uit de bocht vlieg, dan reageer ik daar inderdaad níet op.

De reactie van Rebels vind ik trouwens onnodig en flauw. Maar Rebels, ga jij maar lekker je catfight kijken hoor. En vergeet vooral dat het om echte mensen met echte gevoelens gaat.Net als Rebels vind ik het flauw en onnodig dat elk topic met een vraag over bv eindigt in een discussie over fv versus bv.
quote:Ik vind het onnodig kwetsend om op deze manier moeders die -om wat voor reden dan ook en al dan niet gedwongen- voor kunstvoeding kiezen bang te maken en schuldgevoelens aan te praten. Volgens mij zegt ook Tila dat het niet de bedoeling is schulgevoelens aan te praten. Dat LAAT je doen  en daar ben je dus volgens mij helemaal zelf bij. Daar kan degene die met argumenten, zelfs als je die argumenten onzinnig vindt of grof, weinig aan doen. Je kunt altijd wel gekwetst worden dan. Ik laat mijn kind bij me in bed slapen. Als iemand daarop komt met wiegedood artikel en allerlei argumenten tegen kan ik me dat gaan aantrekken en gekwetst zijn, maar ik kan het ook gewoon zien als een andere mening en ik verschil vaak met wetenschappers en journalisten van mening. Dat kan. Alsof je je kind vergif gaat voeren / voert / gevoerd hebt. Dat ís kwetsend, of je je dat nou aantrekt of niet. Dat ís grof. Dat is onnodig grof en kwetsend, want het is niet wáár. Elke nuance ontbreekt, elk gevoel voor realiteitszin ontbreekt. Ik ben het wel met je eens dat het erg uitvergroot wordt. Dat lijkt me ook niet nodig nee. En als je zulk soort boute uitspraken gedaan hebt, dan valt dat niet meer te sussen met "maar bij jou snap ik het hoor". Want nogmaals: de samenstelling van het product verandert niet door de motivatie van de keuze. De eigenschappen blijven hetzelfde. En over die eigenschappen is intussen meermalen gezegd: ongezond, slecht en gezondheidsrisico's. Helemaal waar.

En dan laat ik voor het gemak de vele getuigenissen van de vrouwen "bij wie het een hel was, maar die toch doorgezet hebben, want je doet nu eenmaal alles voor je kind" (geen quote, maar geparafraseerd uiteraard), waarmee alle vrouwen die het óók geprobeerd hebben maar bij wie het níet gelukt is gedegradeerd worden tot slapjanussen, buiten beschouwing.  DAT zit  volgens mij weer echt in eigen gedachten/hoofd en interpretatie. Dan zou je dus nooit, als vrouw waarbij het moeizaam ging maar die toch heeft doorgezet, over je ervaringen mogen vertellen? Of vertellen over ervaringen van anderen? (Heb trouwens, ook in eerdere topics, genoeg directe quotes gelezen).
Dank, Inad, lief.

Het zal wel een diepgeworteld gevoel zijn. Je wilt zo graag een goede moeder zijn en je weet rationeel ook dat je dat wel zult zijn. Maar gevoelsmatig, vooral als je geen goed voorbeeld hebt gehad, lukt dat steeds niet. Het begint met een huilende baby, die je niet stil krijgt. Het begint met je afvragen of de borstvoeding wel voldoende is.

En een moeder wil toch het beste voor haar kind? Die gaat toch geen vergif aan haar kind geven? Het is een soort duiveltje op je schouder dat steeds sist "zie je wel, zie je wel". Toen in ieder geval.

Vandaar dat ik zo heb getobd, met van alles en nog wat, te beginnen met de borstvoeding (niet dat het niet lukte, maar ik was alleen nog maar daarmee bezig en wilde niet stoppen).

En dan krijg je nu te horen dat je misschien wel niet goed aangelegd hebt. Of "te lage opslagcapaciteit" moet hebben gehad. Toch niet goed gedaan dus. Domme moeder, hoor. Die zit maandenlang met een kind aan de borst en heeft niet door dat er eigenlijk niks uit komt.
.
Echte mensen met echte gevoelens met weinig gevoel voor humor. Wat moet het leven zwaar zijn als je alles zo serieus neemt en zoveel tijd steekt in het overtuigen van anderen (die je eigenlijk niet eens kent) van jouw gelijk. Er is tenslotte maar één waarheid en dat is de jouwe...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven