Opvoeding van vriendinnen
zaterdag 11 juli 2026 om 14:22
Ik ben op zoek naar tips. Ik heb twee goede vriendinnen die er qua opvoeding van de pubers een andere stijl op na houden dan ik. Met de meeste andere vriendinnen met kinderen in dezelfde leeftijd zit ik meer op één lijn. Ik merk dat ik regelmatig op mijn tong zit te bijten en me ook wel een beetje zorgen maak en daarom overweeg ik om het toch bespreekbaar te maken maar hoe. Het zijn allebei hele goede vriendinnen en ik zou hun vriendschap absoluut niet willen kwijtraken. Ze zijn allebei echt mega beschermend en behandelen hun tieners in sommige opzichten echt nog als kinderen. Bijvoorbeeld de tanden van de 14-jarige op zijn eigen verzoek voor hem poetsen voor een bezoek aan de tandarts. Hem nog bij haar in bed laten slapen. De telefoon van een 16-jarige regelmatig controleren op bijv appjes en sms-jes. Een google alert instellen voor als het kind bepaalde termen googlet. Sowieso hebben ze beide live 360 of hoe dat ook heet om hun kinderen altijd te kunnen volgen. Ik krijg het plaatsvervangend benauwd. Mijn eigen kinderen J16 en M18 hebben al heel lang geen vaste bedtijden of schermtijd meer en gaan nu ook zonder ouders op vakantie naar het buitenland. Voorwaarde is wel communicatie over waar je bent en met wie. Gaat meestal prima en zo niet dan leren ze daar hopelijk van. Het zijn zelfstandige mondige kinderen met veel vrienden en een goede band met ons als ouders. Van één van de kinderen van deze vriendinnen weet ik dat ze best lijdt onder het strenge regime en ze doet ook regelmatig dingen stiekem waar mijn vriendin natuurlijk altijd achterkomt. Met name om die situatie maak ik me zorgen. Ik ben een enorme conflictvermijder maar soms zou ik willen dat ik dit wel durfde te bespreken.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:26
zaterdag 11 juli 2026 om 14:29
Ik vind dat je praat alsof (alleen) jouw manier goed is en jij de wijsheid in pacht hebt, maar ik zou daar heel erg mee oppassen. Ten eerste zal niemand dit 100 procent goed doen en naast dat ik helemaal geen gekke dingen lees, schat ik de kans heel groot in dat je vriendschap direct bekoeld is als jij je ‘zorgen’ uit gaat spreken.
Je kunt wat vinden van de locatie en apps checken enzo maar ik doe dat met onze pubers ook en dat heeft zijn redenen. Wij dachten namelijk ook dat wij met 1 van onze pubers de band hadden zoals jij hem omschrijft: een goede open band, veel vrijheid en geen stiekeme dingen maar geloof me: dat laatste zul je nooit zeker weten. En dat hoeft ook niet hè, maar ik zou m’n neus niet in andermans opvoeding steken als je nooit zeker kunt weten of jouw manier wel de perfecte is.
Je kunt wat vinden van de locatie en apps checken enzo maar ik doe dat met onze pubers ook en dat heeft zijn redenen. Wij dachten namelijk ook dat wij met 1 van onze pubers de band hadden zoals jij hem omschrijft: een goede open band, veel vrijheid en geen stiekeme dingen maar geloof me: dat laatste zul je nooit zeker weten. En dat hoeft ook niet hè, maar ik zou m’n neus niet in andermans opvoeding steken als je nooit zeker kunt weten of jouw manier wel de perfecte is.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:32
Och, mss openen zij binnenkort een topic over jou, hoe onverantwoord jij je kind loslaat en alles zelf laat uitzoeken.
Oftewel: het ene is niet beter dan het andere.
Bescheidenheid siert de mens.
Oftewel: het ene is niet beter dan het andere.
Bescheidenheid siert de mens.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 11 juli 2026 om 14:32
Ik zit in een normaal gesprek met vrienden zelden op mijn tong te bijten als er een onderwerp ter sprake komt waar ik wat van vind. Een vraag als: denk je niet dat het goed zou zijn als hij zijn eigen tanden gaat poetsen? lijkt me ook niet direct een conflict om heel bang voor te zijn. Maar ik zou niet uit het niets een interventie houden over de opvoeding van een vriendin.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:35
Als ze zijn tanden poetsen voor tandartsbezoek op advies van kind, is daar toch niks mis mee? Als ze nu dagelijks zijn tanden poetsen.
In de vriendengroep van vriend waren 2 kampen. Een aantal waarvan de ouders erg beschermend waren en een aantal waarvan de ouders alles goed leken te vinden. Wij zaten er tussenin. Maar vaak komt de aanpak wel ergens vandaan. Niet ieder kind is hetzelfde en werkt een aanpak ook niet voor elk kind.
Ik zou het lekker loslaten. En alleen advies geven als daarom wordt gevraagd.
In de vriendengroep van vriend waren 2 kampen. Een aantal waarvan de ouders erg beschermend waren en een aantal waarvan de ouders alles goed leken te vinden. Wij zaten er tussenin. Maar vaak komt de aanpak wel ergens vandaan. Niet ieder kind is hetzelfde en werkt een aanpak ook niet voor elk kind.
Ik zou het lekker loslaten. En alleen advies geven als daarom wordt gevraagd.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:36
zaterdag 11 juli 2026 om 14:37
Hij poetst ook zijn eigen tanden. Maar dit was alleen voor een tandartsbezoek. Boeiend.Nachtmusik schreef: ↑11-07-2026 14:32Ik zit in een normaal gesprek met vrienden zelden op mijn tong te bijten als er een onderwerp ter sprake komt waar ik wat van vind. Een vraag als: denk je niet dat het goed zou zijn als hij zijn eigen tanden gaat poetsen? lijkt me ook niet direct een conflict om heel bang voor te zijn. Maar ik zou niet uit het niets een interventie houden over de opvoeding van een vriendin.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:37
zaterdag 11 juli 2026 om 14:38
Ik vind dit wel als het gaat om goede vrienden en om één ding (dus bijvoorbeeld dat tanden poetsen). Maar TO keurt de volledige opvoedstijl af. Dat voelen je vrienden echt wel. En als dit hun stijl is, zullen zij andersom misschien vinden dat TO véél te vrij is.Nachtmusik schreef: ↑11-07-2026 14:32Ik zit in een normaal gesprek met vrienden zelden op mijn tong te bijten als er een onderwerp ter sprake komt waar ik wat van vind. Een vraag als: denk je niet dat het goed zou zijn als hij zijn eigen tanden gaat poetsen? lijkt me ook niet direct een conflict om heel bang voor te zijn. Maar ik zou niet uit het niets een interventie houden over de opvoeding van een vriendin.
Leven en laten leven.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:39
Ik bespreek veel met beide, ook mijn eigen sores hoor. Bij beide vriendinnen zijn er ook wel zorgen om de kinderen die ze met mij delen. Ik vind dat een normaal onderdeel van een goede vriendschap. Het komt nu misschien over alsof ik vind dat ik de wijsheid in pacht heb maar dat is zeker niet waar (hoop ik) Wilde meer aangeven waar het verschil in zit.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:41
Hmm ik ben zelfs bij mijn zus terughoudend met commentaar. Zij heeft kinderen van 22 en 14 en noemt de oudste ‘de puber’. De jongste is altijd het nakomertje binnen de familie geweest, dus we moeten er allemaal nog aan wennen dat hij nu de (enige) puber is. Daar durf ik dan wel een grapje over te maken. Haar oudste is echt een brave borst, maar zus vindt hem een losgeslagen puber (hij drinkt en rookt). Die heeft geluk dat ze mijn jongste niet op haar slechtst heeft meegemaakt (of misschien is neefje ook wel veel liever als ik in de buurt ben).
We doen allemaal ons best en als me niet om advies wordt gevraagd, ga ik het niet opdringen.
We doen allemaal ons best en als me niet om advies wordt gevraagd, ga ik het niet opdringen.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:41
zaterdag 11 juli 2026 om 14:45
Wij praten hier gewoon met vrienden over. Zij weten bijvoorbeeld dat wij geen live 360 hebben rn waarom en wij weten waarom zij dat wel hebben. Over dat soort dingen kan je het toch gewoon met elkaar hebben? En dan is het verder aan hun hoe ze opvoeding doen.
Als een kind echt onder de opvoeding lijdt dan vind ik dat je daar ook best op een niet verwijtende toon over kunt hebben.
Als een kind echt onder de opvoeding lijdt dan vind ik dat je daar ook best op een niet verwijtende toon over kunt hebben.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:48
Ik wacht al jaren op een dergelijk topic waarin iemand vindt dat haar vriendinnen het zoveel beter doen en hoe zij dat ook kan bereiken.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:50
zaterdag 11 juli 2026 om 14:51
Ik ben echt verbaasd over de niet mee bemoeien reacties als je ziet dat een kind onder de opvoeding lijdt. Laat je zo'n kind dan stikken? Dat moet je met vrienden toch kunnen bespreken? De toon is inderdaad wel belangrijk.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:52
En op gebied van opvoeding niet?Koffieleut123 schreef: ↑11-07-2026 14:50Hahaha op het gebied van bijv relaties en financiën zou ik dat best kunnen doen hoor
Interessant.
Waarom zou je het überhaupt willen bespreken?
Sterker: waarom vind je er überhaupt iets van?
zaterdag 11 juli 2026 om 14:53
Ik heb nogal moeite met de bewering van TO dat een kind onder zo’n opvoeding zou lijden. Als je denkt dat een kind daadwerkelijk onder iets lijdt dan bel je Jeugdzorg, en anders krijgt het kind niks van een beetje (strengere) opvoeding en vind ik het allemaal nogal aanmatigend om lijden te stellen, zeker als daar gewoon warmte liefde en elke dag eten en schone kleding is.Sabine schreef: ↑11-07-2026 14:45Wij praten hier gewoon met vrienden over. Zij weten bijvoorbeeld dat wij geen live 360 hebben rn waarom en wij weten waarom zij dat wel hebben. Over dat soort dingen kan je het toch gewoon met elkaar hebben? En dan is het verder aan hun hoe ze opvoeding doen.
Doet me een beetje denken aan mijn puber die echt intens zielig kan klagen bij vriendinnen (en af en toe incl ouders) als ze iets niet mag of zogenaamd achtergesteld is. Dan vertel ik haar ook dat ze ook gewoon zelf een huis mag huren en alle boodschappen mag betalen, als het bij ons zo vreselijk slecht is. Maar dan is het toch blijkbaar allemaal best prima om bij ons te wonen
juneberry wijzigde dit bericht op 11-07-2026 14:54
9.87% gewijzigd
zaterdag 11 juli 2026 om 14:54
Totdat een vriendin jou aanspreekt, omdat zij vindt dat jouw kind lijdt onder jouw opvoeding.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:55
Lekker op je tong blijven bijten dan. Als wat je in de op noemt de ergste dingen zijn die je kunt bedenken, dan valt het allemaal reuze mee.
Misschien ook eerst zelf reflecteren. Jij zal net als iedereen ook je eigenaardigheden hebben die doorwerken in jouw opvoeding. Bijvoorbeeld dat je jouw kinderen voorleeft dat ze zich mogen bemoeien met dingen in het leven van anderen die ze niet aangaan. Of denken dat jouw manier de enige juiste is.
En zet je ook maar schrap voor het geval je ooit oma wordt, als je je hier al zo druk om maakt.
Misschien ook eerst zelf reflecteren. Jij zal net als iedereen ook je eigenaardigheden hebben die doorwerken in jouw opvoeding. Bijvoorbeeld dat je jouw kinderen voorleeft dat ze zich mogen bemoeien met dingen in het leven van anderen die ze niet aangaan. Of denken dat jouw manier de enige juiste is.
En zet je ook maar schrap voor het geval je ooit oma wordt, als je je hier al zo druk om maakt.
zaterdag 11 juli 2026 om 14:58
Dat is al wel eens gebeurd en dat vond ik heel fijn. Ik had zelf niet door wat er gebeurde en zag het toen wel. En stel, ik was het toen niet met haar eens geweest dan hadden we er niks mee gedaan. Ook goed.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in