Opvoeding van vriendinnen

11-07-2026 14:22 180 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar tips. Ik heb twee goede vriendinnen die er qua opvoeding van de pubers een andere stijl op na houden dan ik. Met de meeste andere vriendinnen met kinderen in dezelfde leeftijd zit ik meer op één lijn. Ik merk dat ik regelmatig op mijn tong zit te bijten en me ook wel een beetje zorgen maak en daarom overweeg ik om het toch bespreekbaar te maken maar hoe. Het zijn allebei hele goede vriendinnen en ik zou hun vriendschap absoluut niet willen kwijtraken. Ze zijn allebei echt mega beschermend en behandelen hun tieners in sommige opzichten echt nog als kinderen. Bijvoorbeeld de tanden van de 14-jarige op zijn eigen verzoek voor hem poetsen voor een bezoek aan de tandarts. Hem nog bij haar in bed laten slapen. De telefoon van een 16-jarige regelmatig controleren op bijv appjes en sms-jes. Een google alert instellen voor als het kind bepaalde termen googlet. Sowieso hebben ze beide live 360 of hoe dat ook heet om hun kinderen altijd te kunnen volgen. Ik krijg het plaatsvervangend benauwd. Mijn eigen kinderen J16 en M18 hebben al heel lang geen vaste bedtijden of schermtijd meer en gaan nu ook zonder ouders op vakantie naar het buitenland. Voorwaarde is wel communicatie over waar je bent en met wie. Gaat meestal prima en zo niet dan leren ze daar hopelijk van. Het zijn zelfstandige mondige kinderen met veel vrienden en een goede band met ons als ouders. Van één van de kinderen van deze vriendinnen weet ik dat ze best lijdt onder het strenge regime en ze doet ook regelmatig dingen stiekem waar mijn vriendin natuurlijk altijd achterkomt. Met name om die situatie maak ik me zorgen. Ik ben een enorme conflictvermijder maar soms zou ik willen dat ik dit wel durfde te bespreken.
dawncutler schreef:
12-07-2026 10:24
Het zijn haar zaken niet. Als ze denkt dat de kinderen mishandeld worden, kan ze een melding bij Veilig Thuis doen. Maar de voorbeelden die ze noemt zijn nou niet bepaald wereldschokkend ( en dan doe ik even de aanname dat ze de meest schokkende eruit heeft gekozen om haar vraag kracht bij te zetten.)
Eens

En verder gaat het om TO's mening, niet om feitelijkheden
Sabine schreef:
12-07-2026 10:32
Het is voor ons heel lastig om in te schatten of kind er echt onder lijdt. Daar ben ik het mee eens. Waar ik vooral op aan sla hier is dat de meeste vinden dat je je er vooral niet mee moet bemoeien en je mening niet mag geven. Terwijl ik vind dat in een goede vriendschap het juist normaal moet zijn om het hier met elkaar over te hebben.
Ja, vind ik meestal ook. Maar wel vanuit gelijkwaardigheid. En alleen als de ander er ook behoefte aan heeft.
Twee hele grote voorbehouden, waar m.i. in dit geval niet aan voldaan is.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Sabine schreef:
12-07-2026 10:03
De meeste hier zijn duidelijk: Helemaal niet mee bemoeien. En daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk met respect. Dat zeg ik ook. Dat TO het niet met resepect zal doen is een aanname. Ze vraagt hier juist om advies hoe dit aan te pakken.
Vanwaar die onbedwingbare drang om anderen te vertellen dat jouw methodes beter zijn? De op staat vol met ik doe het zo en dat levert geweldige kinderen op.

Als je je echt serieuze zorgen maakt over het welzijn van een kind, dan vraag je naar het welzijn. Goh, hoe gaat het eigenlijk met Pietje.

En dan dan heb je misschien een gesprek zonder het welzijn van Pietjd te koppelen aan zelfverzonnen oorzaken als de opvoedskills van je vriendin. Misschien blijkt wel dat het in tegenstelling tot wat je denkt prima gaat met Pietje. Of dat vriendin wel wat hulp kan gebruiken met Pietje. Of dat er totaal iets anders speelt waar je geen idee van had.

Dat is respect.
LaFleurNoire schreef:
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Een goede vriendin weet ook dat, hoe goed en juist je iets wil doen, je wellicht een betere vriendin bent als je steunt en verlichting in de situatie kunt bieden. Mededelen dat haar kind lijdt onder haar opvoeding en ze het anders moet doen, hoe subtiel je dat ook denkt te doen, levert je hoe dan ook geen vriendinnenpunten op.
Die OP staat vol van oordelen plus genoegzaamheid dat háár kinderen het zoveel beter doen omdat zij het anders aanpakt.
Als je je daadwerkelijk zo ongerust maakt en echt advies wil vlieg je dat niet op deze manier aan op een forum. TO loopt hier al wat langer rond.
Nogmaals, tekst kan heel anders overkomen dan dat ze het bedoelt. Ze vraagt hier toch om advies over hoe ze dit bespreekbaar kan maken.
Sabine schreef:
12-07-2026 10:35
Nogmaals, tekst kan heel anders overkomen dan dat ze het bedoelt. Ze vraagt hier toch om advies over hoe ze dit bespreekbaar moet maken.
En op basis van die tekst worden de adviezen gegeven.
En ja, dat is interpretatie. Wat jij ook doet, alleen kom jij op een andere conclusie uit.
Dat mag, maar waarom dan de andere reacties negatief wegzetten?
Sabine schreef:
Nogmaals, tekst kan heel anders overkomen dan dat ze het bedoelt. Ze vraagt hier toch om advies over hoe ze dit bespreekbaar kan maken.

Ja, en het advies is, doe het niet.
Tenzij je input gevraagd wordt.
Sabine schreef:
Nogmaals, tekst kan heel anders overkomen dan dat ze het bedoelt. Ze vraagt hier toch om advies over hoe ze dit bespreekbaar moet maken.
Die tekst in de OP en de voorbeelden die ze geeft van volgens haar slecht ouderschap vallen toch echt heel moeilijk anders te interpreteren hoor.
Sabine schreef:
Het is voor ons heel lastig om in te schatten of kind er echt onder lijdt. Daar ben ik het mee eens. Waar ik vooral op aan sla hier is dat de meeste vinden dat je je er vooral niet mee moet bemoeien en je mening niet mag geven. Terwijl ik vind dat in een goede vriendschap het juist normaal moet zijn om het hier met elkaar over te hebben.
Dat ben ik ook wel met je eens. Maar dan praat je dus niet alleen over hóe iemand het aanpakt maar waarom diegene dat doet. Wat ik ook al eerder schreef. Dan vraag je aan je vriendinnen waarom ze zo bezorgd en beschermend zijn (in jouw ogen), welke angsten of zorgen ze hebben.
Solomio schreef:
12-07-2026 10:38
En op basis van die tekst worden de adviezen gegeven.
En ja, dat is interpretatie. Wat jij ook doet, alleen kom jij op een andere conclusie uit.
Dat mag, maar waarom dan de andere reacties negatief wegzetten?
Ik spreek mijn verbazing uit over sommige reacties. Zoals andere dat weer over mijn reacties doen.
Sabine schreef:
12-07-2026 10:40
Ik spreek mijn verbazing uit over sommige reacties. Zoals andere dat weer over mijn reacties doen.
Ah ja, oprechte verbazing....
Zonder oordeel enzo.
:roll:
cognac schreef:
Dat ben ik ook wel met je eens. Maar dan praat je dus niet alleen over hóe iemand het aanpakt maar waarom diegene dat doet. Wat ik ook al eerder schreef. Dan vraag je aan je vriendinnen waarom ze zo bezorgd en beschermend zijn (in jouw ogen), welke angsten of zorgen ze hebben.
Klopt.
cognac schreef:
TO heeft al geschreven dat ze weet waar die bezorgdheid en beschermingsdrang vandaan komt.
LaFleurNoire schreef:
12-07-2026 10:43
TO heeft al geschreven dat ze weet waar die bezorgdheid en beschermingsdrang vandaan komt.
Sympathieker zou zijn als TO zou inzien waarom zij blijkbaar zoveel waarde hecht aan vroege zelfstandigheid. Dat zal vast ook ergens vandaan komen.
En dat is ook heus niet voor elk kind geweldig.
LaFleurNoire schreef:
12-07-2026 10:43
En veel meer is er dan toch ook niet nodig? Als je weet waar het vandaan komt én die vriendin heeft er verder geen behoefte aan het anders aan te pakken dan kan TO haar gedachten over "het regime" verder voor zich houden. Het gaat, neem ik even aan, echt niet om hele bedreigende situaties. De vriendinnen hebben een andere achtergrond en eigen opvoeding, hebben kinderen die anders in elkaar steken, het is niet te vergelijken.

En mogelijk zitten die kinderen later bij een therapeut ja, dat kan. Dan komt die beschermende opvoeding dan wel ter sprake, die hen wellicht in allerlei zaken belemmert wat jij (TO) nu al ziet aankomen. Maar zelf laat je ook sporen na in je opvoeding bij jouw kinderen, ook als de buitenwereld daar nu nog geen "lijden" in ziet of het helemaal niks ernstigs is verder. We nemen allemaal dingen mee.
Solomio schreef:
12-07-2026 10:50
Sympathieker zou zijn als TO zou inzien waarom zij blijkbaar zoveel waarde hecht aan vroege zelfstandigheid. Dat zal vast ook ergens vandaan komen.
Dat ook ja.
Sowieso vind ik "vriendinnen die eerlijk durven zijn" een beetje impliceren dat TO het "dus" automatisch bij het rechte eind heeft en precies weet hoe je op moet voeden. En alsof de enige reden om haar vriendinnen niet van die manier te overtuigen is dat ze dat niet zou durven. Alsof het niet ook gewoon een optie is om het verschil in inzicht te respecteren en anderen de ruimte te laten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
12-07-2026 11:12
Sowieso vind ik "vriendinnen die eerlijk durven zijn" een beetje impliceren dat TO het "dus" automatisch bij het rechte eind heeft en precies weet hoe je op moet voeden. En alsof de enige reden om haar vriendinnen niet van die manier te overtuigen is dat ze dat niet zou durven. Alsof het niet ook gewoon een optie is om het verschil in inzicht te respecteren en anderen de ruimte te laten.
Ik zie onder eerlijk zijn niet je mening geven over de ander maar praten over de opvoeding. Dan komen beide meningen aan bod en heb je het er over. Kan je elkaar nog respecteren. Dan is een gesprek dat over en weer gaat en geen mening spuien naar de ander.
cognac schreef:
12-07-2026 10:51
En veel meer is er dan toch ook niet nodig? Als je weet waar het vandaan komt én die vriendin heeft er verder geen behoefte aan het anders aan te pakken dan kan TO haar gedachten over "het regime" verder voor zich houden. Het gaat, neem ik even aan, echt niet om hele bedreigende situaties. De vriendinnen hebben een andere achtergrond en eigen opvoeding, hebben kinderen die anders in elkaar steken, het is niet te vergelijken.

En mogelijk zitten die kinderen later bij een therapeut ja, dat kan. Dan komt die beschermende opvoeding dan wel ter sprake, die hen wellicht in allerlei zaken belemmert wat jij (TO) nu al ziet aankomen. Maar zelf laat je ook sporen na in je opvoeding bij jouw kinderen, ook als de buitenwereld daar nu nog geen "lijden" in ziet of het helemaal niks ernstigs is verder. We nemen allemaal dingen mee.
Dit is wel zo'n beetje hoe het leven werkt ja. Je wordt geboren bij ouders die in de meeste gevallen van je houden en hun stinkende best voor je doen. En hoe ze dat invullen is aan hun. Acheraf hadden in 100% van de gevallen dingen beter of anders gekund.

Maar van een locatieapp, tanden laten poetsen en nog bij moeder in bed kruipen op je 14e krijgt de overgrote meerderheid van de mensheid geen onherstelbaar trauma. En als er wel een trauma optreedt dan zal niemand kunnen vaststellen dat dat veroorzaakt is omdat je aan je moeder vroeg je tanden te poetsen.
cognac schreef:
12-07-2026 10:51

Dit ja. Mijn dochter is ook lang niet “zelfstandig genoeg voor haar leeftijd” genoemd en is dat in bepaalde opzichten ook nu nog niet. “Verwend” kwam ook regelmatig voorbij. Die personen waren niet op de hoogte van het hoe en waarom, stonden niet zo heel dichtbij me en dus makkelijk het ene oor in en het andere oor weer uit.
Van goede vriendinnen die wél op de hoogte zijn en dus ook zien waar mee geworsteld wordt verwacht ik, als ze dat willen bieden, steun, een luisterend oor, maar geen “opvoedingsoplossingen”.
Want die zijn niet één op één toepasbaar op elk kind en laten we wel wezen, iedere ouder maakt fouten in de opvoeding en die zijn in het overgrote deel niet fnuikend. En zo wel, dan moet daar iets anders mee gebeuren dan opvoedadvies van bezorgde vriendinnen.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 12-07-2026 11:23
6.46% gewijzigd
Solomio schreef:
12-07-2026 10:50
Inderdaad. Hier is één kind heel zelfstandig en proberen we daar ook zoveel mogelijk ruimte aan te bieden. En ander kind brengt zichzelf vaak in de penarie waardoor we steeds aan het trouble shooten zijn. Bij dit kind doen we dan misschien wat meer aan “curling”. Zou er niet op zitten te wachten dat een vriendin met mij wil bespreken dat we het meer los moeten laten.
Sabine schreef:
En het advies is dat ze het niet bespreekbaar moet maken. Omdat 1.er geen gevaarlijke dingen gebeuren. 2. er niet om haar mening is gevraagd 3. Omdat er zoveel verschillende opvoedstijlen zijn en dé perfecte opvoeding niet bestaat. Wie zegt nou dat TO de wijsheid in pacht heeft? Misschien hebben haar kinderen ook last van haar opvoedstijl.
Ongevraagd advies geven zou ik alleen doen bij gevaar, geweld etc.
En natuurlijk kun je over de opvoeding van kinderen praten maar meer in sfeer van ervaringen uitwisselen en niet vanuit het idee dat TO haar vriendinnen terecht moet wijzen. En dan ook bereid zijn om commentaar te incasseren over jouw opvoedstijl.

Edit: wat je later ook zelf schrijft
Sabine schreef:
12-07-2026 11:17
Ik zie onder eerlijk zijn niet je mening geven over de ander maar praten over de opvoeding. Dan komen beide meningen aan bod en heb je het er over. Kan je elkaar nog respecteren. Dan is een gesprek dat over en weer gaat en geen mening spuien naar de ander.
Maar tot op heden is dat blijkbaar nooit aan de orde geweest. En TO wil het niet als neutraal 'praten over de opvoeding', maar over wat de vriendin anders zou moeten doen.
Sabine schreef:
12-07-2026 11:17
Zo zei je in je eerdere posts niet. Daar schreef je dat je best een mening mag hebben en dat bespreekbaar moet kunnen maken. Het zit hem voor mij in de semantiek. Bespreekbaar maken is voor mij dat je iemand ergens op gaat aanspreken. En dat was voor mijn gevoel ook de insteek van TO, want anders zou ze hier de vraag niet stellen. Dan zou ze tijdens de gesprekken met haar vriendinnen open vragen stellen zonder oordeel. In haar OP was het oordeel duidelijk terug te lezen. “Vriendinnen zijn te beschermend en maken hun kinderen ongelukkig. Ik ben heel vrij en heb gelukkige kinderen. Hoe overtuig ik hun dat ze het meer zoals mij moeten doen.” Dat las ik.
dawncutler schreef:
12-07-2026 11:33
Zo zei je in je eerdere posts niet. Daar schreef je dat je best een mening mag hebben en dat bespreekbaar moet kunnen maken. Het zit hem voor mij in de semantiek. Bespreekbaar maken is voor mij dat je iemand ergens op gaat aanspreken. En dat was voor mijn gevoel ook de insteek van TO, want anders zou ze hier de vraag niet stellen. Dan zou ze tijdens de gesprekken met haar vriendinnen open vragen stellen zonder oordeel. In haar OP was het oordeel duidelijk terug te lezen. “Vriendinnen zijn te beschermend en maken hun kinderen ongelukkig. Ik ben heel vrij en heb gelukkige kinderen. Hoe overtuig ik hun dat ze het meer zoals mij moeten doen.” Dat las ik.
Bespreekbaar maken kan idd op verschillende manieren. Ik interperteer dat als dat daar samen over kletsen. In gesprek gaan dus en niet als iemand aanspreken.
To zegt zich zorgen te maken over 1 van de kinderen. Of dat realistisch is kan ik niet inschatten maar ik vind wel dat je daar iets mee moet doen. Als to niet had benoemt dat ze zich zorgen maakt dan had ik er anders ingestaan.
Dan kan ze ook gewoon vragen hoe het met dat kind gaat. En dan gewoon luisteren naar wat haar vriendin te vertellen heeft, in plaats van zelf ongevraagd advies geven. Of het respecteren als haar vriendin er liever niet over praat, want dat kan ook. En dus niet als insteek hebben dat het met het kind niet goed gaat vanwege de opvoeding en dat het vast veel beter zou gaan als ze het maar net zo zou doen als TO.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven