Geld & Recht alle pijlers

Fooi voor de bezorger

14-07-2026 09:56 136 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
En de lift werkt nog? o_o Ik zou zeker € 50,- per persoon geven.
€20 pp en uiteraard tijdens of net na het werk drinken aanbieden.
Tijdens de klus zou ik onbeperkt koffie/thee/fris aanbieden. En als het werk klaar is zou ik vriendelijk bedanken maar een fooi geven zou niet in mij opkomen. Ik mag toch aannemen dat deze mensen gewoon een salaris krijgen voor de geleverde diensten en dat ik met de aankoop van mijn product ook betaald heb voor deze levering.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Oe, dat is eerlijk gezegd nooit bij me opgekomen. Wel koffie/thee/fris/ijsje aanbieden. Zeker met dit warme weer bied ik vaker koud drinken/ijsje aan aan de boodschappen bezorger of bijvoorbeeld de vuilnismannen.
Nee, geen fooi, wel inderdaad onbeperkt koffie of fris.
Ik bied wel drinken en snacks aan, maar fooi geven doe ik ook niet. Alleen een keer toen ze een loeizware kast op zijn plek hadden gezet, terwijl duidelijk was dat de bezorging alleen achter de voordeur zou zijn. Dus dat was echt een extraatje.
nee hoor, ik bied altijd wel drinken aan. OOk om mee te nemen
Ik snap fooi in zo’n geval niet zo goed. Ze krijgen gewoon betaald toch?
Nee, vind dat ook teveel een Amerikaanse fooiencultuur ding.
Bij zulke dingen niet. Daar betaal je al extra voor.
Drinken wel, een goede recensie op internet.
Maar ik vind het wel heel lief dat jij het wel doet.
onkruit wijzigde dit bericht op 14-07-2026 11:18
21.46% gewijzigd
Jullie vinden het niet leuk om wat extra's als waardering van de werkgever te krijgen? Nou, ik wel hoor.
Ik snap het echt niet, je koopt een keuken voor duizenden euro's, mannen lopen te sjouwen en te zweten in deze hitte en dan is een paar tientjes fooi teveel gevraagd?
Nee zeker niet, gewoon vriendelijk ontvangen, koffie, water en ander drinken aanbieden en verder is het hun werk. Ik krijg op mijn werk ook niet de hele dag fooien toegeschoven haha, heb er eerlijk gezegd nooit aan gedacht.

Over zweten en hard werken, dat hoort toch bij deze baan? Dan zou je iedereen fooien moeten geven? De ene werkt hard in het hoofd, de ander hard met het lichaam (=zichtbaarder), het ene is niet beter dan het andere, of verdient een fooi terwijl het andere dit niet krijgt.
Ik houd het maar op ouderwetse Hollandse zuinigheid...
Onkruit schreef:
14-07-2026 11:16
Bij zulke dingen niet. Daar betaal je al extra voor.
Drinken wel, een goede recensie op internet.
Maar ik vind het wel heel lief dat jij het wel doet.

Waar lees je dat?
Carola_456 schreef:
14-07-2026 11:23
Ik houd het maar op ouderwetse Hollandse zuinigheid...
Het is niet gebruikelijk om iedereen maar te fooien in Nederland, dat heeft ermee te maken dat iedereen een schappelijk loon verdient en alles goed gergeld is in dit land (bijvoorbeeld werktijden mogen niet te lang zijn). Daarnaast is het niet de norm, dus mensen doen het niet, omdat het niet eens in ze opkomt (bij mij vaak niet, niet uit zuinigheid, maar omdat het niet gebruikelijk is om overal een fooi te geven).

Waar ligt de grens dan? Het meisje bij de kasse? Die jongen in de supermarkt die de winkel doorloopt om je een product aan te wijzen? De leraar die je kind zo goed helpte dat schooljaar? De stratenmaker die bezig is in je straat? De buschauffeur? De notaris die je testament opmaakt? Stop je die dan allemaal briefjes van 10, 20 of 50 euro toe?
Badeendje92 schreef:
14-07-2026 11:09
Ik snap fooi in zo’n geval niet zo goed. Ze krijgen gewoon betaald toch?
Ja, die bezorgers krijgen vast een topsalaris van hun werkgever, pfff. Ik geef een Postnl of DHL bezorger ook wel eens 10 of 20 euro als het een wat groter/zwaarder pakket is dat ze afleveren. Zij blij, ik blij.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 11:32
Ja, die bezorgers krijgen vast een topsalaris van hun werkgever, pfff. Ik geef een Postnl of DHL bezorger ook wel eens 10 of 20 euro als het een wat groter/zwaarder pakket is dat ze afleveren. Zij blij, ik blij.
Ik ook niet. En betaal ook al extra voor het op de eerste verdieping zetten.
Ik heb wel water, koffie, ijs.
Everything is possible for the one who believes.
Bij zoiets groots wel. En ook wel eens de kpn monteur, die eigenlijk niets zou aansluiten, maar onze huilbaby zag en mijn rolstoel & toen is gebleven tot alles werkte. Die heeft uiteraard wat extra gehad.
Mijn man werkt in de bouw en het is heel verschillend. Van 'zeurende' mensen die alles te duur vinden, 7u beginnen te vroeg vinden en nog geen kopje koffie aanbieden tot mensen die al veel betalen voor een grote verbouwing en dan ook nog eens een restaurant cadeaubon geven.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 11:32
en de magazijnmedewerkers dan? Die de pakketten in de vrachtwagen hebben lopen sjouwen?
Pelle schreef:
14-07-2026 12:01
en de magazijnmedewerkers dan? Die de pakketten in de vrachtwagen hebben lopen sjouwen?
Op dergelijke onzin vragen reageer ik nooit serieus. Doei.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 12:05
Waarom is dit onzin? Waarom de ene wel en de ander niet? Is totaal niet logisch als je er even over nadenkt.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 12:05
Het was een serieuze vraag hoor.
Maar oké, doei.

20 euro voor het afleveren van een pakket? Je betaalt toch al bezorgkosten?
Er zijn zoveel mensen die minimumloon verdienen, dan zou je echt veel mensen fooi moeten geven de hele dag door :confused:
LiviaMae schreef:
14-07-2026 12:08
Waarom is dit onzin? Waarom de ene wel en de ander niet? Is totaal niet logisch als je er even over nadenkt.
ik snap ook niet waarom het onzin is. Mijn zoon doet regelmatig magazijnwerk als bijbaan. Nu verdient dat best leuk als 19-jarige, omdat hij hetzelfde loon krijgt als 21+ en nog wat toeslagen. Maar dat krijgen de bezorgers ook. Als de bezorgers dan 10-20 euro fooi krijgen. Stel dat gebeurt 1 keer per uur, bij een groter pakket. Dan krijgen zij dus het dubbele betaald.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven