Fooi voor de bezorger
dinsdag 14 juli 2026 om 09:56
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
dinsdag 14 juli 2026 om 14:15
groot verschil met vroeger is, dat je tegenwoordig bij het laten bezorgen van pakjes al flink extra betaalt. Tegenwoordig zit dat al bij de prijs in.Protocol schreef: ↑14-07-2026 13:51Oh deze reacties verbazen mij.
Ik ben opgegroeid in een echte Nederlandse volksbuurt, en ik weet niet beter dan dat je bij grotere klussen (zoals zware pakketten, veel trappen opsjouwen) een fooi geeft.
Ik zat hier ook te denken aan iets tussen de 10 en 20 pp. als het 1 medewerker was geweest had ik denk 25 tot 50 gedaan, afgaan op hoeveel dozen en hoeveel trappen.
Het is zeker geen Hollandse zuinigheid ofzo om dat niet te doen. Ik kom zoals ik al schreef uit een echte ouderwetse volkswijk en iedereen zou dit doen, ook mijn hele familie.
Nu ik zelf in wat hoger opgeleide kringen vertoef, merk ik dat het daar idd veel minder gebruikelijk is.
Ik denk dat het toch iets te maken heeft met of je zelf ook zwaardere arbeid verrricht en daar dan zelf ook blij zou zijn met een fooi ofzo.
Coolblue rekent het gewoon door, staat ook netjes op de factuur hoor. En moet de wasmachine een trap op? Nog een bedrag extra
Vroeger kwam de witgoedman, die vroeg er niks voor. En die gaf je dan het extra bedrag contant.
dinsdag 14 juli 2026 om 14:30
dinsdag 14 juli 2026 om 14:37
Geen fooi.
Ik betaal de bezorging al aan hun werkgever.
Het is gewoon hun job.
Tenzij ze écht iets extra zouden doen dat eigenlijk buiten hun werk valt.
Bijvoorbeeld dat ik vraag om het spul ook nog even naar de eerste verdieping van mijn huis te tillen, terwijl ik dat van tevoren niet heb aangegeven.
Drank bied ik voor 5 minuten iets binnen tillen ook niet aan.
Als ik bij de lokale Coolblue rondloop vraag ik ook geen koffie.
Het is gewoon hun job.
Bijvoorbeeld dat ik vraag om het spul ook nog even naar de eerste verdieping van mijn huis te tillen, terwijl ik dat van tevoren niet heb aangegeven.
Drank bied ik voor 5 minuten iets binnen tillen ook niet aan.
Als ik bij de lokale Coolblue rondloop vraag ik ook geen koffie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 14 juli 2026 om 14:44
Carola_456 schreef: ↑14-07-2026 13:37De vraag is een zwakte bod. De magazijnmedewerker zie ik niet, de Chinees of de Hongaar die de spullen maken ook niet. Opmerkingen 'ik krijg ook nooit fooi' vind ik ook een zwaktebod, een excuus om vooral niet een paar euro te geven als waardering.
Een paar euro??!! Op de vorige pagina heb je het nog over € 50, echt totaal ongeloofwaardig, tenzij je die euro's zelf drukt.
dinsdag 14 juli 2026 om 14:45
Mijn zoon is vrachtwagenchauffeur en bezorgt samen met een bijrijder meubels, keukens etc. van een grote Zweedse keten.
Af en toe krijgt hij fooi, als hij over de grens in Duitsland moet zijn lijkt dat gebruikelijker te zijn, maar hij is veel blijer als hij al die zware pakketten gewoon zonder obstakelrun in het desbetreffende huis krijgt en vriendelijk bejegend wordt want daar mankeert het ook nog wel eens aan.
Iets te drinken is ook fijn, vooral met hittegolven want aan een hitteprotocol wordt bij het bedrijf waar hij werkt niet gedaan.
Liever dat, dan een fooi.
Af en toe krijgt hij fooi, als hij over de grens in Duitsland moet zijn lijkt dat gebruikelijker te zijn, maar hij is veel blijer als hij al die zware pakketten gewoon zonder obstakelrun in het desbetreffende huis krijgt en vriendelijk bejegend wordt want daar mankeert het ook nog wel eens aan.
Iets te drinken is ook fijn, vooral met hittegolven want aan een hitteprotocol wordt bij het bedrijf waar hij werkt niet gedaan.
Liever dat, dan een fooi.
dinsdag 14 juli 2026 om 14:51
Wissewis schreef: ↑14-07-2026 14:37Geen fooi.
Het is gewoon hun job.
Ja dit.
Als ze iets extra's zouden doen dan waar ik voor betaald had dan zou ik zeker wel wat willen geven. Maar tegenwoordig geef je dat soort extra's altijd wel door bij de bestelling.
Toen ik mijn nieuwe wasmachine bezorgd kreeg heb ik bij de bestelling gekozen om een extra bedrag te betalen voor het aansluiten. En dat vond ik best een behoorlijk hoog bedrag, maar ik had het er zeker wel voor over. Ook al was het een relatief kleine, makkelijke klus.
En dan ga ik dus niet nog eens een extra fooi geven.
Koffie/thee/fris/koek bied ik altijd aan.
En natuurlijk altijd een oprechte "dankjewel, ik ben er erg blij mee".
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
dinsdag 14 juli 2026 om 15:31
Omdat ze gewoon betaald worden voor de tijd die ze kwijt zijn. Als ze de boel niet boven zetten of aansluiten, dan zijn ze gewoon minder lang bezig. Dus die extra kosten die je betaalt zijn om die tijd te dekken. Het is geen fooi of zo.
Trouwens 50 euro fooi is best veel als je kijkt naar hoeveel tijd iemand kwijt is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dinsdag 14 juli 2026 om 15:38
Indirect natuurlijk wel in hun loon. Als ze het in de gang zetten, zijn ze minder lang bezig dan wanneer ze het naar boven moeten tillen. Dus moet moet de werkgever meer loon betalen als ze het naar zolder brengen. Daarom betaal je het aan de werkgever.
dinsdag 14 juli 2026 om 15:44
Maar ze werden en worden wel gewoon betaald door hun baas om de boel naar boven te dragen.
En ik ga ervan uit dat er ook gewoon extra tijd ingecalculeerd wordt in hun ritten-schema als iets naar de 3de verdieping moet ipv gewoon op het gelijkvloers afgeleverd moet worden.
Ik betaal dus gewoon hun baas om het naar plaats X in mijn huis te brengen.
Dat kan bij de diepvries het gelijkvloers zijn, dat kan bij de wasmachine de eerste verdieping zijn.
En hij regelt hun werkschema.
Als ik van tevoren bedenk dat ik mijn wasmachine beneden wil en pas last minute beslis dat hij naar boven moet wil ik fooi geven als ze dat ding effectief boven afleveren. (De helft vertikt het en laat hem gewoon beneden staan "want dat is wat u geboekt heeft, mevrouw".)
Als ik gewoon netjes op tijd aangeef dat ie naar boven moet regelt het bedrijf maar tijd daarvoor.
Als ik ineens bedenk dat ze 3 oude toestellen mee moeten nemen ipv 1 - en ze doen dat ook effectief - krijgen ze ook fooi.
Als ze gewoon de oude wasmachine meenemen zoals afgesproken in het contract is er geen fooi, want da's gewoon hun job.
Voor 10 minuten werk haal ik geen specifieke drank of snoep in huis.
Langer zijn ze meestal niet bezig bij zo'n levering.
Ze hebben meestal minstens 20 adressen op een dag te doen.
Als iedereen daar staat te zwaaien met drank en koek zijn ze na een maand tonrond
Ik heb een vrij normaal rijhuis.
wissewis wijzigde dit bericht op 14-07-2026 15:46
1.04% gewijzigd
Is dit nu later?
dinsdag 14 juli 2026 om 15:45
Dat ligt toch helemaal wát, waar en hoeveel er bezorgd moet worden? Een keuken met apparatuur kost je al snel een uur, zeker als het ook nog lastig te bereiken is.
Mijn zoon heeft wel eens een keuken moeten bezorgen bij een huis waar geen verharde weg naar toe liep en hij er met de vrachtwagen niet kon komen. Dan moet je dus een flink eind lopen met dat spul.
Of een keuken op een eerste verdieping in een oud pand met smalle trappen en onmogelijke draaien.
Dat soort dingen zijn geen uitzondering en wordt vaak ook niet van te voren gemeld door de koper ook al wordt dat wél gevraagd.
Maar ze worden wel geacht dat allemaal maar gewoon op de gewenste plek neer te zetten “want ik betaal er toch zeker voor”.
Mijn zoon heeft wel eens een keuken moeten bezorgen bij een huis waar geen verharde weg naar toe liep en hij er met de vrachtwagen niet kon komen. Dan moet je dus een flink eind lopen met dat spul.
Of een keuken op een eerste verdieping in een oud pand met smalle trappen en onmogelijke draaien.
Dat soort dingen zijn geen uitzondering en wordt vaak ook niet van te voren gemeld door de koper ook al wordt dat wél gevraagd.
Maar ze worden wel geacht dat allemaal maar gewoon op de gewenste plek neer te zetten “want ik betaal er toch zeker voor”.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 14-07-2026 15:51
13.39% gewijzigd
dinsdag 14 juli 2026 om 15:49
dinsdag 14 juli 2026 om 15:53
Ik betaalde bij Ikea € 75 extra om een pakket naar mijn etage te brengen. Lees: Na het aanbellen aan de voordeur met de doos op een steekwagen, deze de lift in rijden, op knopje 15 drukken, aanbellen en weer naar beneden. Echt niet dat ik hiervoor ook nog eens fooi ga geven.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
dinsdag 14 juli 2026 om 16:02
En dan staat dat grote zware pakket nét over de drempel...
Ik krijg zoiets nietnooitnever op de juiste plaats in huis, uit de doos, in elkaar gezet/gemaakt en alle verpakkingstroep weer weg.
Echt lastig als je in je beperkte eentje bent!
Dan is een tientje goud waard, is mijn ervaring.
Maar noem mij maar gek, hoor
Ik krijg zoiets nietnooitnever op de juiste plaats in huis, uit de doos, in elkaar gezet/gemaakt en alle verpakkingstroep weer weg.
Maar noem mij maar gek, hoor
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
dinsdag 14 juli 2026 om 16:05
maar dan betaal je dus voor extra service. Je betaalt dat tientje toch niet als ze het in je gang zetten?Hela schreef: ↑14-07-2026 16:02En dan staat dat grote zware pakket nét over de drempel...
Maar noem mij maar gek, hoor![]()
en ik vind een tientje voor op de juiste plaats zetten, monteren en afvoeren van verpakkingsmateriaal weer een schrijntje.
Maar als je al 75 euro hebt betaald voor het op de juiste verdieping plaatsen, betaal je dan ook dat tientje extra?
dinsdag 14 juli 2026 om 16:05
Als ze het zware ding uit de doos e.d. en op z'n plek zetten en ook nog eens het verpakkingsmateriaal weer meenemen, is dat een extra service waarvoor ik ook een extraatje zou geven. Maar de bezorgers die precies en net aan doen waarvoor ik betaald heb, krijgen geen fooi.Hela schreef: ↑14-07-2026 16:02En dan staat dat grote zware pakket nét over de drempel...
Maar noem mij maar gek, hoor![]()
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
dinsdag 14 juli 2026 om 16:06
Jij bent niet hun werkgever, je bent een klant. En nee, ik krijg nooit fooi van mijn werkgever, ik krijg gewoon salaris. Onder alle weersomstandigheden.Carola_456 schreef: ↑14-07-2026 11:18Jullie vinden het niet leuk om wat extra's als waardering van de werkgever te krijgen? Nou, ik wel hoor.
Ik snap het echt niet, je koopt een keuken voor duizenden euro's, mannen lopen te sjouwen en te zweten in deze hitte en dan is een paar tientjes fooi teveel gevraagd?
dinsdag 14 juli 2026 om 16:08
Nee natuurlijk niet. Maar in dit voorbeeld is een hele keuken naar boven gesjouwd via de trap.OlleGrieze schreef: ↑14-07-2026 15:53Ik betaalde bij Ikea € 75 extra om een pakket naar mijn etage te brengen. Lees: Na het aanbellen aan de voordeur met de doos op een steekwagen, deze de lift in rijden, op knopje 15 drukken, aanbellen en weer naar beneden. Echt niet dat ik hiervoor ook nog eens fooi ga geven.
Als je daar, pak em beet, 250,- extra voor betaald geef ik waarschijnlijk ook geen fooi. Maar als dit gewoon zonder extra kosten bij je keukeninstalatie hoort, dan zou ik wel wat extra geven.
Mijn ervaring is dat dan ook heel schappelijk vaak het verpakkingsmateriaal wordt meegenomen en dat soort extraatjes. Heel fijn!
Maar ik bestel de meeste meubels en witgoed bij lokale winkels, dus heb eigenlijk nooit met extra kosten voor dat soort dingen te maken.
dinsdag 14 juli 2026 om 16:11
Ligt ook helemaal aan de branche.LolplusLolisHiHi schreef: ↑14-07-2026 16:06Jij bent niet hun werkgever, je bent een klant. En nee, ik krijg nooit fooi van mijn werkgever, ik krijg gewoon salaris. Onder alle weersomstandigheden.
kantoorbanen hebben dit vrij weinig.
Maar bv de kraamhulp krijgt ook heel vaak een extraatje voor de goede zorgen.
dinsdag 14 juli 2026 om 16:14
Toch geen geld? Mensen in de zorg mogen dat doorgaans helemaal niet aannemen. Ik heb ook wel eens de verpleging getrakteerd toen ik (lang) in het ziekenhuis had gelegen, maar dat was dan op taart, bij mijn vertrek. Voelt voor mij ongeveer hetzelfde als bezorgers koud drinken, een ijsje, koffie of een koek aanbieden, afhankelijk van wat voor weer het is.
dinsdag 14 juli 2026 om 16:15
dat zit dan gewoon verstopt in de kosten van je keukeninstallatie.Protocol schreef: ↑14-07-2026 16:08Nee natuurlijk niet. Maar in dit voorbeeld is een hele keuken naar boven gesjouwd via de trap.
Als je daar, pak em beet, 250,- extra voor betaald geef ik waarschijnlijk ook geen fooi. Maar als dit gewoon zonder extra kosten bij je keukeninstalatie hoort, dan zou ik wel wat extra geven.
Mijn ervaring is dat dan ook heel schappelijk vaak het verpakkingsmateriaal wordt meegenomen en dat soort extraatjes. Heel fijn!
Maar ik bestel de meeste meubels en witgoed bij lokale winkels, dus heb eigenlijk nooit met extra kosten voor dat soort dingen te maken.
bij IKEA is het bijvoorbeeld heel transparant, omdat de montage optioneel is.
De bezorgkosten van een IKEA keuken worden berekend op basis van het totale gewicht van de bestelling en de gekozen aflevermethode.
Voor een vrachtwagenlevering (standaard voor keukens) gelden in Nederland de volgende tarieven voor levering tot de voordeur:
IKEA
≤ 125 kg: € 39,99
Tot 200 kg: € 59,99
Tot 500 kg: € 79,99
Tot 5000 kg: € 119,99
Wil je de keuken op de juiste verdieping of in een specifieke kamer laten plaatsen, dan betaal je een toeslag bovenop de standaard vrachtwagenprijs.
Denk je echt dat een andere keukenboer gratis bezorgt?
dinsdag 14 juli 2026 om 16:20
Pelle schreef: ↑14-07-2026 16:05maar dan betaal je dus voor extra service. Je betaalt dat tientje toch niet als ze het in je gang zetten?
en ik vind een tientje voor op de juiste plaats zetten, monteren en afvoeren van verpakkingsmateriaal weer een schrijntje.
Maar als je al 75 euro hebt betaald voor het op de juiste verdieping plaatsen, betaal je dan ook dat tientje extra?
Een tientje kan een schrijntje zijn/lijken inderdaad, als je niet elke cent een paar keer hoeft om te draaien.
Een tientje is tot nog toe steeds voldoende gebleken. Dat is natuurlijk ook dankzij mijn vriendelijke en dankbare uitstraling
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
dinsdag 14 juli 2026 om 16:22
meestal geen geld, maar om de keukenbezorger een ritualspakket te geven is ook raarLolplusLolisHiHi schreef: ↑14-07-2026 16:14Toch geen geld? Mensen in de zorg mogen dat doorgaans helemaal niet aannemen. Ik heb ook wel eens de verpleging getrakteerd toen ik (lang) in het ziekenhuis had gelegen, maar dat was dan op taart, bij mijn vertrek. Voelt voor mij ongeveer hetzelfde als bezorgers koud drinken, een ijsje, koffie of een koek aanbieden, afhankelijk van wat voor weer het is.
meestal is het een kleinigheidje, maar ik ken wel verhalen van grote pakketten met briefjes van 50,- erin hoor.
Of het aangenomen mag worden is een tweede.
Maar het ging me er meer om dat het per baan/branche gewoon verschilt of je af en toe wat extra's toegestopt krijgt of niet, dus het vergelijk met een kantoorbaan vond ik niet echt opgaan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in