Geld & Recht alle pijlers

Fooi voor de bezorger

14-07-2026 09:56 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Geven jullie een fooi aan bezorgers van grote, zware artikelen, zoals bijv een wasmachine? Gisteren werd onze complete keuken bezorgd. Die mannen zijn drie uur bezig geweest om (met verhuislift) 50+ zware pakketten naar de eerste verdieping te sjouwen. Hoeveel fooi zou je dan geven per persoon? Of niets, omdat het hun werk is?
(TO gaat nog aftrappen, maar dat komt later).
kamillet wijzigde dit bericht op 14-07-2026 10:05
0.94% gewijzigd
Wat een elitaire praat over 50 euro per persoon en dat dat ‘een paar euro’ wordt genoemd.

Gatver. Voor een hoop mensen is dat best wel veel geld.
Ik ben niet zo fooierig, alleen de pizzabezorger krijgt altijd een paar euro. Maar twee weken terug, toen met die hittekoepel, heb ik hem afgescheept met een raketje. Waarop hij de gedenkwaardige woorden sprak: 'Wat fijn, daar heb ik nu meer aan dan aan een fooi'. Dus zo zie je maar weer.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Ik heb lang schoongemaakt bij ouderen en het was in die tijd streng verboden om geld aan te nemen. Vreemd dat het in de ene sector bijna onbeschoft wordt gevonden als je geen fooi krijgt, terwijl het in de andere sector verboden is. Hoe zouden die verschillen ontstaan?
LiviaMae schreef:
14-07-2026 16:32
Ik heb lang schoongemaakt bij ouderen en het was in die tijd streng verboden om geld aan te nemen. Vreemd dat het in de ene sector bijna onbeschoft wordt gevonden als je geen fooi krijgt, terwijl het in de andere sector verboden is. Hoe zouden die verschillen ontstaan?
Iets met ethische bezwaren waarschijnlijk? In de horeca is het niet zo erg als het personeel een stapje harder loopt voor iemand die een forse fooi geeft, maar in de zorg kan dat natuurlijk niet.
LaFleurNoire schreef:
14-07-2026 15:45
Dat ligt toch helemaal wát, waar en hoeveel er bezorgd moet worden? Een keuken met apparatuur kost je al snel een uur, zeker als het ook nog lastig te bereiken is.
Mijn zoon heeft wel eens een keuken moeten bezorgen bij een huis waar geen verharde weg naar toe liep en hij er met de vrachtwagen niet kon komen. Dan moet je dus een flink eind lopen met dat spul.
Of een keuken op een eerste verdieping in een oud pand met smalle trappen en onmogelijke draaien.
Dat soort dingen zijn geen uitzondering en wordt vaak ook niet van te voren gemeld door de koper ook al wordt dat wél gevraagd.
Maar ze worden wel geacht dat allemaal maar gewoon op de gewenste plek neer te zetten “want ik betaal er toch zeker voor”.
Dat doe ik toch ook?
Net als dat jouw zoon betaald wordt door zijn werkgever.
Everything is possible for the one who believes.
Hela schreef:
14-07-2026 16:02
En dan staat dat grote zware pakket nét over de drempel...

Ik krijg zoiets nietnooitnever op de juiste plaats in huis, uit de doos, in elkaar gezet/gemaakt en alle verpakkingstroep weer weg.
Echt lastig als je in je beperkte eentje bent!
Dan is een tientje goud waard, is mijn ervaring.
Maar noem mij maar gek, hoor :cheer2:
Dat moest ik vooraf boeken. Of net over de drempel, of gelijk door naar de badkamer. Voor dat laatste betaalde ik 25 euro extra.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
14-07-2026 17:03
Dat doe ik toch ook?
Net als dat jouw zoon betaald wordt door zijn werkgever.
Als jij op het bezorgformulier wat je in dient te vullen bij het bestellen niet aangeeft dat je huis niet bereikbaar is met een (elektrische)vrachtwagen omdat je aan een onverharde weg woont of niet aangeeft dat de spullen niet op de begane grond geleverd dienen te worden maar op één hoog waardoor de pakketten niet langs de trap omhoog kunnen ben je natuurlijk wel een lul hé. Want je betaalt dan misschien wel, maar niet bedrag wat je hóórt te betalen voor die extra, extra service.
Mosterd
LiviaMae schreef:
14-07-2026 12:12
Er zijn zoveel mensen die minimumloon verdienen, dan zou je echt veel mensen fooi moeten geven de hele dag door :confused:

Daarom snap ik fooi in de horeca ook niet. Geef dan niemand fooi, ook horeca niet.

(Sorry, topic niet verder gelezen).
Toen ik een loodzware kast kocht bij een bedrijf dat geen eigen bezorgdienst had en bij aflevering ook nog eens bleek dat, hoewel ik vooraf meermaals de afmetingen van het trapgat had doorgegeven waar de kast doorheen moest en meermaals had gevraagd of dat allemaal wel zou lukken, en de bezorgers van het bedrijf dat door de kastenverkoper was ingeschakeld echt meer dan hun uiterste best deden om de kast op hun plek te krijgen, heb ik een echt grote fooi gegeven. Tot mijn verbazing wilde 1 van beide heren afdingen. Naar beneden, wel te verstaan, want hij vond de fooi te groot. Maar ik was dol- en dolblij dat ik mijn felbegeerde kast had en wilde deze mannen dus gewoon echt graag iets geven. Uiteindelijk namen ze het aan en ze zeiden dat ze er die avond lekker van gingen stappen. Daar werd ik nog blijer van.

Als ik een IKEA-pakket bestel en het wordt gewoon volgens afspraak net voorbij de voordeur gezet, geef ik geen fooi, maar bezorgers die extra moeite doen, die krijgen wel een fooi.
Moiren schreef:
14-07-2026 17:05
Dat moest ik vooraf boeken. Of net over de drempel, of gelijk door naar de badkamer. Voor dat laatste betaalde ik 25 euro extra.
Dat is ook ( soms) zo. En toch doe ik het dan ook.

Maar bijvoorbeeld ook de man die de 10 kuub afvalcontainer komt ophalen die iets te hoog is volgestort :P
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
Mijniebelle schreef:
14-07-2026 18:21
Daarom snap ik fooi in de horeca ook niet. Geef dan niemand fooi, ook horeca niet.

Ik geef dan ook geen fooi in de horeca :-).
Ik rond hoogstens 99.70 euro af naar 100 euro.

Of ik moet ooit iemand treffen die een ontiegelijk geweldige extra prestatie bovenop het normale doet.
Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Protocol schreef:
14-07-2026 16:22
meestal geen geld, maar om de keukenbezorger een ritualspakket te geven is ook raar :-)

meestal is het een kleinigheidje, maar ik ken wel verhalen van grote pakketten met briefjes van 50,- erin hoor.
Of het aangenomen mag worden is een tweede.

Maar het ging me er meer om dat het per baan/branche gewoon verschilt of je af en toe wat extra's toegestopt krijgt of niet, dus het vergelijk met een kantoorbaan vond ik niet echt opgaan.
Jij bent de enige die een vergelijking met een kantoorbaan heeft getrokken, ik reageerde simpelweg op Carola die stelde 'dat iedereen het leuk vindt wat extra's van zijn werkgever te krijgen.' Ik heb helemaal geen kantoorbaan en toch krijg ik nooit wat extra's. Noch van mijn werkgever, noch van klanten. En dat is prima.

Dus ik vond dat een stelling van lik-me-vessie.
Mijniebelle schreef:
14-07-2026 18:21

Dat is een aardige gewoonte, net als de eindejaarsfooi voor krantenbezorgers. Niemand die je verplicht eraan mee te doen.
Lady*Voldemort schreef:
14-07-2026 19:01
Dat is een aardige gewoonte, net als de eindejaarsfooi voor krantenbezorgers. Niemand die je verplicht eraan mee te doen.

Heel aardig.
Is dat wel zo?
Wat zeg je tegen het ene beroep en wat tegen het andere?
Horeca; bedankt dat je mij gewoon mijn lunch brengt. Daarvoor krijg je €2 extra!
Zorgmedewerker; ja, fijn dat je mijn moeder een extra wasbeurt hebr gegeven, maar weet je, het hoort bij je werk he?

Ik vind dit al jaren krom in nederland.
En nu er in de horeca steeds vaker om fooi "gebedeld" wordt (aldus de nos), vind ik het nog erger.
Ook bij b.v. picknick, waar je van tevoren al fooi kunt aanklikken. Vreselijk.

En ja, ook ik geef b.v. €5 euro aan de 18 jarige die mijn vaatwasser de trap op sleept.
Maar waarom het een wel en het ander niet is mij een raadsel.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
14-07-2026 19:41
Heel aardig.
Is dat wel zo?
Wat zeg je tegen het ene beroep en wat tegen het andere?
Horeca; bedankt dat je mij gewoon mijn lunch brengt. Daarvoor krijg je €2 extra!
Zorgmedewerker; ja, fijn dat je mijn moeder een extra wasbeurt hebr gegeven, maar weet je, het hoort bij je werk he?

Ik vind dit al jaren krom in nederland.
En nu er in de horeca steeds vaker om fooi "gebedeld" wordt (aldus de nos), vind ik het nog erger.
Ook bij b.v. picknick, waar je van tevoren al fooi kunt aanklikken. Vreselijk.

En ja, ook ik geef b.v. €5 euro aan de 18 jarige die mijn vaatwasser de trap op sleept.
Maar waarom het een wel en het ander niet is mij een raadsel.
Dat moet ook wel, omdat een fooiensysteem in de zorg tot gevolg kan hebben dat de zorgmedewerker mevrouw Pietersen extra goed wast vanwege de te verwachten fooi terwijl mevrouw Jansen in haar eigen vuil blijft liggen want haar familie is skeer. In de horeca werkt dat natuurlijk ook zo, maar het is toch een stuk minder ingrijpend als je wat langer moet wachten op je nagerecht dan wanneer je moet gaan liggen wachten om gewassen te worden.
Lady*Voldemort schreef:
14-07-2026 19:01

Ja maar 'gewoonte' is altijd het argument, maar echt logisch is het niet. Want inderdaad, waarom horeca wel (betaalt dat echt zoveel slechter dan andere banen, in de VS misschien maar hier toch niet?) en andere beroepsgroepen niet.
Mijniebelle schreef:
14-07-2026 20:08
Ja maar 'gewoonte' is altijd het argument, maar echt logisch is het niet. Want inderdaad, waarom horeca wel (betaalt dat echt zoveel slechter dan andere banen, in de VS misschien maar hier toch niet?) en andere beroepsgroepen niet.
Daar ligt gewoon geschiedenis aan ten grondslag. Van Quest: De gewoonte om fooi te geven in de horeca bestaat al eeuwen. Het heeft zijn oorsprong in het ‘neem er zelf ook eentje’, in het ‘afkopen van je schuldgevoel’ voor het feit dat je zelf plezier hebt, terwijl de barman aan het zwoegen is.Later werd het ook gewoon om bedienden af en toe een extraatje te geven. Fooi geven wordt meestal gemotiveerd als een beloning voor ‘extra service’. Oftewel als aanmoediging voor horecapersoneel om hun best voor je te doen.

Waarom andere beroepsgroepen het zonder fooi moeten doen? Fooi geven heeft ook iets neerbuigends. Je stelt je op als meerdere. Het impliceert dat het werk onderbetaald is. Of het komt over als omkopen. Mensen een fooi geven als het niet hoort, kan net zo gênant zijn als geen fooi geven wanneer het wel wordt verwacht.

Het heeft dus weinig met Amerika te maken, maar vooral met tradities. En geen fooi geven aan bv zorgpersoneel is, zoals al is uitgelegd, vrij logisch omdat het dan omkopen kan zijn om een specifieke patient beter te behandelen.
Mijniebelle schreef:
14-07-2026 20:08
Zo zit onze hele samenleving vol met rare gewoontes. Omdat we dar nou eenmaal ongeveer afgesproken hebben, maar niet zover afgesproken dat het een wet geworden is
Ik ben gestopt met fooi geven sinds mijn scheiding. Horeca of iets anders was een tijdje een luxe en de fooi werd me dan teveel.

Maar als ik goed geld heb, geef ik royaal, omdat ik zelf dat werk ook gedaan heb.

Bezorgers geef ik nooit iets, ook monteurs oid niet, alleen blikjes drinken, verse koffie en wat lekkers.
Carola_456 schreef:
14-07-2026 13:37
De vraag is een zwakte bod. De magazijnmedewerker zie ik niet, de Chinees of de Hongaar die de spullen maken ook niet. Opmerkingen 'ik krijg ook nooit fooi' vind ik ook een zwaktebod, een excuus om vooral niet een paar euro te geven als waardering.
Een excuus nog wel. Misschien is het zinvol om je eens te realiseren dat A) fooi geven niet in ieders portemonnee past en B ) deze mensen gewoon betaald worden voor hun werk.

Mijn waardering bestaat uit een glimlach, een vriendelijk gesprekje en afhankelijk van de dienst drinken/eten oid en dat is meer dan genoeg.
flipflop wijzigde dit bericht op 14-07-2026 21:20
0.08% gewijzigd
Protocol schreef:
14-07-2026 16:11
Ligt ook helemaal aan de branche.
kantoorbanen hebben dit vrij weinig.
Maar bv de kraamhulp krijgt ook heel vaak een extraatje voor de goede zorgen.
Zorgpersoneel mag dat niet aannemen.
Flipflop schreef:
14-07-2026 21:09
Een excuus nog wel. Misschien is het zinvol om je eens te realiseren dat A) fooi geven niet in ieders portemonnee past en B ) deze mensen gewoon betaald worden voor hun werk.

Mijn waardering bestaat uit een glimlach, een vriendelijk gesprekje en afhankelijk van de dienst drinken/eten oid en dat is meer dan genoeg.
Die 50,- euro was het antwoord op de vraag in de OP, 3 uur sjouwwerk van een nieuwe keuken. Iemand die geen geld heeft, kan geen nieuwe keuken van duizenden euro's kopen. Mensen die een fooi niet kunnen betalen, is een ander verhaal maar over het algemeen vind ik 'de Hollander' behoorlijk op zijn of haar centen zitten. Als ze 80 zijn, zijn ze nog braaf aan het sparen voor later...
Carola_456 schreef:
14-07-2026 21:28
Die 50,- euro was het antwoord op de vraag in de OP, 3 uur sjouwwerk van een nieuwe keuken. Iemand die geen geld heeft, kan geen nieuwe keuken van duizenden euro's kopen. Mensen die een fooi niet kunnen betalen, is een ander verhaal maar over het algemeen vind ik 'de Hollander' behoorlijk op zijn of haar centen zitten. Als ze 80 zijn, zijn ze nog braaf aan het sparen voor later...
En dat mag iedereen gelukkig helemaal zelf weten, hoe fijn is dat!

Ik ben zo iemand met een laag loon en gedeeltelijke uitkering ook nog en tot overmaat van ramp kostwinner, die heeft lopen zweten om een nieuwe keuken te kunnen kopen van iets meer 10.000 euro. Dus nee, geen fooi. En het heeft geen zak met "de Hollander" te maken. Het sjouwwerk zit bij de prijs inbegrepen namelijk.

Jouw eenzijdige denkwijze zegt vooral veel over jou.
Absoluut. En drank aanbieden. Zeker met deze hitte.
€10 per persoon of zo...
Veel succes en plezier met de nieuwe keuken!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven