Overdrijf ik? Oppasvraag
woensdag 15 juli 2026 om 01:55
De situatie van een oppervlakkinge vriendin van mij is onlangs veranderd. Ik zeg het lullig, ze is een vriendin maar we zijn ook weer geen besties, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Ze heeft een zoontje van 5 en ze wil graag dat ik de zaterdagochtenden op haar zoontje pas. Het is een superlief kind maar hij zit enorm in zijn piemelfase.
Mijn neefje heeft deze periode ook gehad, te pas en te onpas zijn piemel tevoorschijn halen, er trots mee rondslingeren, vol trots aan iedereen laten zien. Mijn neefje was vaak bij mij en deed dit ook hier. Ik vond dit best ongemakkelijk. Afijn, een keer liep hij weer zijn piemel te showen en ik zei "Oh prachtig, stop 'm nu maar weer in je broek". 'S avonds, toen mijn zusje hem naar bed bracht zei hij doodserieus tegen mijn zusje "ja, tante Piripiri vind mijn piemel echt heel erg mooi!". Nou kent mijn zusje mij en belde me lachend op maar toch ben ik hier van geschrokken.
Mijn zusje kent mij als geen ander, weet ook dat ik nooit iets verkeerds zou doen maar bij iemand die verder van me afstaat kan het een heel ander, en zeer verkeerd beeld geven.
Afijn, dit is dus de reden dat ik liever niet op het zoontje van een vriendin wil passen. Ik ben oprecht bang voor een dergelijke opmerking die dan volledig uit verband word getrokken met eventuele valse beschuldigingen en zo.
Overdrijf ik nou of heb ik een punt?
Mijn neefje heeft deze periode ook gehad, te pas en te onpas zijn piemel tevoorschijn halen, er trots mee rondslingeren, vol trots aan iedereen laten zien. Mijn neefje was vaak bij mij en deed dit ook hier. Ik vond dit best ongemakkelijk. Afijn, een keer liep hij weer zijn piemel te showen en ik zei "Oh prachtig, stop 'm nu maar weer in je broek". 'S avonds, toen mijn zusje hem naar bed bracht zei hij doodserieus tegen mijn zusje "ja, tante Piripiri vind mijn piemel echt heel erg mooi!". Nou kent mijn zusje mij en belde me lachend op maar toch ben ik hier van geschrokken.
Mijn zusje kent mij als geen ander, weet ook dat ik nooit iets verkeerds zou doen maar bij iemand die verder van me afstaat kan het een heel ander, en zeer verkeerd beeld geven.
Afijn, dit is dus de reden dat ik liever niet op het zoontje van een vriendin wil passen. Ik ben oprecht bang voor een dergelijke opmerking die dan volledig uit verband word getrokken met eventuele valse beschuldigingen en zo.
Overdrijf ik nou of heb ik een punt?
woensdag 15 juli 2026 om 04:16
woensdag 15 juli 2026 om 07:22
Ik zou sowieso niet tegen een kind ,dat continu zijn piemel laat zien, zeggen dat het een prachtige piemel is. Dan gaat ie nog denken dat je hem mooi vind en hem continu wil zien. Lijkt me dat dat het gedrag alleen maar stimuleert. Gewoon altijd zeggen dat het niet netjes is om hem te laten zien en klaar. Dan is er ook geen discussie over dat je misschien wat raars hebt gezegd
woensdag 15 juli 2026 om 07:40
Naja ik vind dat gewoon een redelijk normale relaxte reactie. Het zit ‘m ook in de toon he. Je gaat er geen applaus bij geven maar zegt gewoon droog “ja heel mooi, maar piemels horen in een onderbroek”. Een kind van 5 voelt je grappende ondertoon echt al wel aan. En ik denk eerlijk gezegd dat kind dat ook heus wel wist toen hij het aan moeder vertelde.Irregular_Choice schreef: ↑15-07-2026 07:22Ik zou sowieso niet tegen een kind ,dat continu zijn piemel laat zien, zeggen dat het een prachtige piemel is. Dan gaat ie nog denken dat je hem mooi vind en hem continu wil zien. Lijkt me dat dat het gedrag alleen maar stimuleert. Gewoon altijd zeggen dat het niet netjes is om hem te laten zien en klaar. Dan is er ook geen discussie over dat je misschien wat raars hebt gezegd![]()
TO: als je je bij deze vriendin niet relaxt genoeg voelt om zeker te zijn van haar vertrouwen zou ik dit gewoon niet doen op wekelijkste basis.
woensdag 15 juli 2026 om 08:12
Wil je afgezien van dit mogelijke probleem wel oppassen?
Het voelt voor mij een beetje gezocht. Ik snap heel goed dat je niet elke zaterdagochtend op haar zoon wil passen. Dat lijkt me ook normaal en prima. Daar hoeft geen reden voor gezocht te worden.
Als je wel graag wil oppassen maar dit zit in de wegdan zou ik het inderdaad met moeder bespreken.
Het voelt voor mij een beetje gezocht. Ik snap heel goed dat je niet elke zaterdagochtend op haar zoon wil passen. Dat lijkt me ook normaal en prima. Daar hoeft geen reden voor gezocht te worden.
Als je wel graag wil oppassen maar dit zit in de wegdan zou ik het inderdaad met moeder bespreken.
Het is zoals het is
woensdag 15 juli 2026 om 08:22
happyapple schreef: ↑15-07-2026 08:16Nou ik zou eerlijk gezegd vooral liever niet structureel elke zaterdagochtend op willen passen, geloof ik. Wil jij het wel of durf je geen nee te zeggen en zoek je dit als excuus?
Hier zat ik ook aan te denken.
Wil je zelf oppassen, TO, zie je daar naar uit, of toch liever niet?
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 15 juli 2026 om 08:32
Dit vooral.
Ik verwachtte een topic van iemand die geen nee durft te zeggen tegen een oppasvraag.
Memories are priceless... especially the awful ones that keep you up at night.
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 29 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 15 juli 2026 om 08:32
Overdrijf ik, vraag je. Nou ja, met je specifieke voorbeeld vind ik wel dat je overdrijft. Daar zou je echt wel uit moeten komen.
Maar net als de rest vraag ik me af: wil je dit echt? Wil je structureel elke zaterdagochtend op het kind van een kennis passen?
Als dat antwoord ja is, dan kom je er wel uit met de piemelfase. Als het antwoord nee is, heb je geen redenen of excuses nodig.
Maar net als de rest vraag ik me af: wil je dit echt? Wil je structureel elke zaterdagochtend op het kind van een kennis passen?
Als dat antwoord ja is, dan kom je er wel uit met de piemelfase. Als het antwoord nee is, heb je geen redenen of excuses nodig.
woensdag 15 juli 2026 om 09:12
Anno 2026 zou ik mijn tong 27 keer omdraaien opdat zo'n opmerking er gewoon niet uitkomt.
Wil of kan je dat niet ... dan maar niet oppassen.
Je zit niet te wachten op Zeden op je dak gewoon omdat je een verkeerde opmerking maakte tegen het kind van een kennis.
Daarnaast zou ik ook geen zin hebben in structureel het kind van een kennis. Waarbij ik mijn tong dan ook nog eens elke week bij moet omdraaien.
Eén keer per maand oppassen tot daaraantoe nog, maar elke week ... nee, toch echt niet.
Wil of kan je dat niet ... dan maar niet oppassen.
Je zit niet te wachten op Zeden op je dak gewoon omdat je een verkeerde opmerking maakte tegen het kind van een kennis.
Daarnaast zou ik ook geen zin hebben in structureel het kind van een kennis. Waarbij ik mijn tong dan ook nog eens elke week bij moet omdraaien.
Eén keer per maand oppassen tot daaraantoe nog, maar elke week ... nee, toch echt niet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 15 juli 2026 om 09:21
piripiri2026 schreef: ↑15-07-2026 01:55Ze heeft een zoontje van 5 en ze wil graag dat ik de zaterdagochtenden op haar zoontje pas.
Hoe ontstaat zoiets? Pas jij vaker op kinderen?
Als je niet wilt mag je gewoon nee zeggen. Hoef je geen goede reden voor te hebben. Gewoon “nee”.
woensdag 15 juli 2026 om 11:42
woensdag 15 juli 2026 om 12:50
Nou dit ja. Als je het niet aandurft om een kind hierin te begrenzen dan misschien beter niet oppassen?
Sommige lichaamsdelen zijn anders. Piemels en billen zijn voor jezelf en houd je bedekt als er mensen in de buurt zijn. Snapt zo'n 5jarige echt wel. Wat denk je dat een kleuterjuf doet?
woensdag 15 juli 2026 om 13:04
Dit kind is niet haar neefje. Ze heeft hetzelfde meegemaakt bij haar neefje en is bang dat ze een verkeerde opmerking maakt die haar kwalijk wordt genomen.Taskmaster schreef: ↑15-07-2026 09:40Ik vind dat je een beetje spastisch doet over de piemel van een neefje.
Ik vind dat als je geen zin hebt om elke zaterdagochtend op te passen, je gewoon nee mag zeggen zonder een piemel-verhaal erbij.
woensdag 15 juli 2026 om 13:08
Een kind van vijf zit inderdaad toch al op school? Tegen die tijd weten ze toch wel dat de piemel privé is? Ik heb veel vriendjes van mijn zoon over de vloer gehad op 4/5-jarige leeftijd en is nog nooit een piemel tevoorschijn gekomen.
Maar het klinkt als een slap excuus om niet op te willen passen. Als je niet meer wil oppassen, prima. Maar zeg dat dan gewoon.
Maar het klinkt als een slap excuus om niet op te willen passen. Als je niet meer wil oppassen, prima. Maar zeg dat dan gewoon.
woensdag 15 juli 2026 om 14:03
Hoe werd er door ouders van neefje gereageerd op het te pas en te onpas laten showen van zijn piemel gereageerd? Hier niet adequaat op reageren vind ik gebrek aan opvoeding. Maar weet natuurlijk niet of neefje hardleers is of dat er duidelijker opgetreden moet worden.
Denk dat je dit met je kennis als voorbeeld mag bespreken. Als je op wekelijkse basis op een kind past, is het wel prettig als je weet dat jullie opvoedstijl een beetje bij elkaar past. Anders is het voor het kind misschien wat onduidelijk, maar nog vervelender is dat het gaat zorgen voor wrijving tussen jou en de ouder(s).
Denk dat je dit met je kennis als voorbeeld mag bespreken. Als je op wekelijkse basis op een kind past, is het wel prettig als je weet dat jullie opvoedstijl een beetje bij elkaar past. Anders is het voor het kind misschien wat onduidelijk, maar nog vervelender is dat het gaat zorgen voor wrijving tussen jou en de ouder(s).
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in