Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2571 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Fucupcake schreef:
15-07-2026 15:36
Net zo stom vind ik als mensen die een plak brood/boterham een broodje noemen.
oh ja, dat vind ik ook stom! een broodje is zo'n opzichzelfstaand broodproduct. bolletje, puntje, hard, zacht... etc.
geen snee brood/boterham!
Fucupcake schreef:
Vind ik ook, maar volgens mij is dat iets regionaals om dat een broodje te noemen. Al kun je het dan natuurlijk nog steeds stom vinden. ;-)

Ook regionaal is spreken over het schooltje (waar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal mee bedoeld wordt) of een kind dat naar groepje 6, 7 of 8 gaat ipv naar groep. Zelfs voor groep 1 vind ik groepje stom klinken. Alsof het over een bepaalde strook in het zwembad gaat waar je moet oefenen.

En centjes verdienen. Ipv gaan werken of desnoods geld verdienen.

Of die laatste ook regionaal is weet ik niet. Wellicht wordt het door heel Nederland wel ooit gebruikt.

En zo heb ik toch nog wat verkleinwoorden gevonden die ik wél heel irritant vind.
Yella78 schreef:
15-07-2026 15:28
Een tijdschrift wordt door sommigen ook wel 'een boekje' genoemd, dat stoort me nog erger dan een gewoon boek zo noemen.
Dat is Vlaams en geldt niet voor alle tijdschriften. Als je het daar over 'de boekskes' hebt weet iedereen dat het om de roddelbladen gaat.
ollegrieze wijzigde dit bericht op 15-07-2026 16:07
6.03% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
Fucupcake schreef:
Wij zeggen brood of broodje nooit boterham.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joppie schreef:
15-07-2026 16:06
Mijn ex zegt sneetje brood en dat vind ik helemaal irritant. Net als dat hij bij Sinterklaas de klemtoon op Sin legt en aardappels aarpollen noemt.
kamillet wijzigde dit bericht op 15-07-2026 16:11
6.02% gewijzigd
OlleGrieze schreef:
Dat is Vlaams en geldt niet voor alle tijdschriften. Als je het daar over 'de boekskes' hebt weet iedereen dat het om de roddelbladen gaat.
Hier was 'boekje' in de jaren tachtig synoniem voor zo'n erotisch tijdschrift dat je kon kopen bij de sigarenboer.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Joppie schreef:
Wij zeggen broodje nooit boterham.

:whip:
Ik heb dat met taartje. Ik weet dat half Nederland het woord gebruikt, maar in mijn regio zeggen we een stukje taart of een punt.
Een taartje is bij ons een kleine taart, niet een punt of stuk.
Het is wat het is.
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2026 16:10
Hier was 'boekje' in de jaren tachtig synoniem voor zo'n erotisch tijdschrift dat je kon kopen bij de sigarenboer.
De chick, tuc en de candy bijvoorbeeld. Die heb ik nog verkocht vroeger.
Si abra la puerta hay lobos.
Boudica schreef:
15-07-2026 16:17
Ik heb dat met taartje. Ik weet dat half Nederland het woord gebruikt, maar in mijn regio zeggen we een stukje taart of een punt.
Dat is toch OSM? Mensen van adel en de gegoede burgerij zeggen taartje, gewone mensen gebakje. Dat heb ik althans zo begrepen.

Onzinnige ergernis: placemats van stof of riet. Placemats überhaupt eigenlijk wel.
Rabarbara schreef:
15-07-2026 16:20
Dat is toch OSM? Mensen van adel en de gegoede burgerij zeggen taartje, gewone mensen gebakje. Dat heb ik althans zo begrepen.

Onzinnige ergernis: placemats van stof of riet. Placemats überhaupt eigenlijk wel.
Maar dat gaat dan om die losse dingen toch? Ongeacht of je het een taartje of een gebakje noemt. Niet om een punt gesneden uit een hele taart. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Placemats vind ik leuk!
Boudica schreef:
15-07-2026 16:17

Een taartje is een kleine taart. Dus een taart voor 6 personen ofzo. Taartje zeggen i.p.v. gebakje klinkt ook zo elitair, volgens mij wordt het veel gebruikt in 'de hogere sociale kringen'.
Rabarbara schreef:
15-07-2026 16:18
De chick, tuc en de candy bijvoorbeeld. Die heb ik nog verkocht vroeger.
Ja, precies die. Ik kocht ze indertijd ook wel eens, toen de expliciete passages van de Intiemreeks ('zijn kloppende mannelijkheid vulde het hart van haar begeerte') begonnen te vervelen.
Joppie schreef:
Bammetje toch? :-$

En een gebakje is een onderdeel van het grotere geheel dat gebak heet.
Maar een onderdeel van een taarts is een stuk/punt. Een taartje zegt hier niemand, maar dan zou ik zelf denken aan bijvoorbeeld zo'n kleine appeltaart.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
15-07-2026 16:36
Bammetje toch? :-$

En een gebakje is een onderdeel van het grotere geheel dat gebak heet.
Maar een onderdeel van een taarts is een stuk/punt. Een taartje zegt hier niemand, maar dan zou ik zelf denken aan bijvoorbeeld zo'n kleine appeltaart.
Gebakje is toch gewoon een eenpersoons taartje?
De taartje-gebakje-kwestie heeft wel degelijk te maken met sociaal-economisch gedoe. Waar niet-adellijke mensen hun status een beetje trachtten op te vijzelen door 'nette' woorden te gebruiken (gebakje, toilet, fauteuil) achtte de adel haar reputatie zo gevestigd dat ze vonden dat ze best toe konden met de minder nette bewoordingen (taartje, wc, stoel). Dus als je al te streng vasthield aan nette (of Franse) woorden gaf je daarmee aan een wannabe te zijn, en daarmee toch op zijn minst een beetje sneu.
Fucupcake schreef:
15-07-2026 16:12
:whip:
Net opgezocht volgens Google wordt in het noorden van Nederland het woord broodje vaak standaard gebruikt net als in bepaalde delen van België.

Het woord boterham komt van boter en ham (homp). Ham is ook de oude spelling van het woord 'rammel' of 'remmel'. Boterham is dus een snee brood waar al boter op zit.
Joppie schreef:
15-07-2026 17:33
Net opgezocht volgens Google wordt in het noorden van Nederland het woord broodje vaak standaard gebruikt net als in bepaalde delen van België.

Dat maakt het niet minder stom ;-D
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2026 16:28
Ja, precies die. Ik kocht ze indertijd ook wel eens, toen de expliciete passages van de Intiemreeks ('zijn kloppende mannelijkheid vulde het hart van haar begeerte') begonnen te vervelen.

Rabarbara schreef VERkocht. :-)
Jiske schreef:
15-07-2026 19:28
Rabarbara schreef VERkocht. :-)
Weet ik schat. Maar bedankt dat je me er nog even op wijst.
OlleGrieze schreef:
Ik heb puzzelboekjes en puzzelboeken.
Heeft vooral met het formaat te maken wat mij betreft. A5 is boekje, A4 is boek.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2026 19:32
Weet ik schat. Maar bedankt dat je me er nog even op wijst.
Toch een belangrijk verschil voor je imago, of je ze GEkocht of VERkocht hebt.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Als voormalig viezeblaadjesverkoper kan ik echt wel stellen dat heel veel soorten mensen, van allerhande pluimage wel eens zo'n tijdschrift kopen. Zelfs mijn leraar scheikunde, wat vooral voor hem een erg ongemakkelijk moment opleverde.

Ontopic: mijn man heeft dingen 'tussen' zijn broodjes/boterhammen en niet 'erop' zoals ik vind dat het hoort.
Lady*Voldemort schreef:
15-07-2026 17:12
De taartje-gebakje-kwestie heeft wel degelijk te maken met sociaal-economisch gedoe. Waar niet-adellijke mensen hun status een beetje trachtten op te vijzelen door 'nette' woorden te gebruiken (gebakje, toilet, fauteuil) achtte de adel haar reputatie zo gevestigd dat ze vonden dat ze best toe konden met de minder nette bewoordingen (taartje, wc, stoel). Dus als je al te streng vasthield aan nette (of Franse) woorden gaf je daarmee aan een wannabe te zijn, en daarmee toch op zijn minst een beetje sneu.
Ah, dus zo denk jij over mij. Merci maar weer :whip: :P
Rabarbara schreef:
15-07-2026 19:49

Ontopic: mijn man heeft dingen 'tussen' zijn broodjes/boterhammen en niet 'erop' zoals ik vind dat het hoort.
Je man heeft gelijk: Beleg ligt op brood en wordt afgedekt met brood. Dus die 'dingen' liggen tussen brood en niet erop. Toen ik pas in NL woonde moest ik ontzettend wennen aan uitspraken als ' hij zit op voetbal' maar ook ' op de bus'. Ik kreeg dat in mijn hoofd niet gerijmd: Voor mij was dat 'hij voetbalt, is lid van de voetbalclub...' en ik zat IN de bus, echt niet dat ik er bovenop klom. Het heeft jaren geduurd voor het mij 'normaal' in de oren klonk. Andersom ging het veel sneller. Waar ik in BE ' in de zetel zat' vond ik al heel snel 'op de bank zitten' veel logischer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven