Wanneer ben je van middelbare leeftijd?
dinsdag 21 juli 2026 om 20:49
woensdag 22 juli 2026 om 11:33
Ik heb dat met name als er mensen van mijn leeftijd opa en oma worden.margreetder schreef: ↑22-07-2026 11:30Het enige moment dat ik mij middelbaar voel is als ik popsongs uit 1986 zit te luisteren en bedenk dat dat inmiddels al 40 jaar geleden is.
Of als ik me realiseer dat mensen die in 1998 zijn geboren (toen kreeg ik mijn eerste vriendje) ook alweer 28 worden dit jaar.....
woensdag 22 juli 2026 om 13:27
Middelbare leeftijd klinkt op een of andere manier zo sneu. Voor mij klinkt het erger dan oud. Oud is cool..middelbaar klinkt naar overgang, extra kilo's, grijs wordend haar, naar beneden getrokken mondhoeken en chagrijnige smoel. Middelbaar klinkt als te dikke bozige Karen die zweet en nooit meer seks heeft. Met kort pittig haar.
woensdag 22 juli 2026 om 13:51
Tot mijn 40e werd ik meestal een stuk jonger geschat. Daarna zette het verval blijkbaar in en ik werd ik meer naar werkelijke leeftijd geschat. Stom genoeg moest ik daarom toch even slikken.
Ook het moment dat je aangesproken wordt met 'mevrouw'
Nu ben ik in de 50 en boeit het me ietsje minder. Ietsje
Prima dat ik nu 'middelbaar' ben. Mijn vader was op deze leeftijd op 2/3 van zijn leven. Heb steeds vaker ruzie met mijn lijf waardoor ik me ook middelbaar voel helaas.
Ook het moment dat je aangesproken wordt met 'mevrouw'
Nu ben ik in de 50 en boeit het me ietsje minder. Ietsje
Prima dat ik nu 'middelbaar' ben. Mijn vader was op deze leeftijd op 2/3 van zijn leven. Heb steeds vaker ruzie met mijn lijf waardoor ik me ook middelbaar voel helaas.
woensdag 22 juli 2026 om 13:54
Haha, dit ja.Mephishardstylez schreef: ↑22-07-2026 13:27Middelbare leeftijd klinkt op een of andere manier zo sneu. Voor mij klinkt het erger dan oud. Oud is cool..middelbaar klinkt naar overgang, extra kilo's, grijs wordend haar, naar beneden getrokken mondhoeken en chagrijnige smoel. Middelbaar klinkt als te dikke bozige Karen die zweet en nooit meer seks heeft. Met kort pittig haar.
Ik omarm inmiddels gewoon botox en fillers en sportschool.
woensdag 22 juli 2026 om 14:17
Het voordeel van ouder worden is dat je zowel de muziek van toen als alle muziek die er na gemaakt is kent.margreetder schreef: ↑22-07-2026 11:30Het enige moment dat ik mij middelbaar voel is als ik popsongs uit 1986 zit te luisteren en bedenk dat dat inmiddels al 40 jaar geleden is.
woensdag 22 juli 2026 om 14:50
Mephishardstylez schreef: ↑22-07-2026 13:27Middelbare leeftijd klinkt op een of andere manier zo sneu. Voor mij klinkt het erger dan oud. Oud is cool..middelbaar klinkt naar overgang, extra kilo's, grijs wordend haar, naar beneden getrokken mondhoeken en chagrijnige smoel. Middelbaar klinkt als te dikke bozige Karen die zweet en nooit meer seks heeft. Met kort pittig haar.
Ik associeer zo'n chagrijnige smoel ook niet met iets positiefs maar verder vind ik de middelbare leeftijd en de overgang niet sneu. Niet de term maar ook niet het erin zitten zelf.
Maar misschien komt dat nog.
De ene persoon vindt de overgang misschien ook erger dan de ander. Los van de klachten.
woensdag 22 juli 2026 om 14:57
Dat hangt misschien vooral van je interesse in muziek af. Er zullen genoeg twintigers zijn die de muziek uit de jaren 70 en 80 ook goed kennen.
En vijftigers die helemaal geen weet hebben van wat er de laatste twintig jaar is uitgebracht.
Enige moeilijke aan ouder worden is dat de mensen die ouder zijn ook nóg ouder zijn. Dus de generatie van mijn ouders in de zeventig en tachtig is. En niet het eeuwige leven hebben. En hoewel mensen ook best "goed" oud kunnen worden, op en dag niet meer kwiek op de fiets stappen of op een seniorenreis meegaan maar echt heel hoogbejaard zijn en op. En hoewel ik zelf in leeftijd meegroei ik hen als een soort bakens ofzo zie. Lastig uit te leggen...
woensdag 22 juli 2026 om 16:17
woensdag 22 juli 2026 om 16:36
Ik heb een kind uit 1999 en collega’s die geboren zijn na 2000. Laatst bij een zakelijke bijeenkomst werd een clip getoond van het EK van 1988. De helft van de aanwezigen had dat niet meegemaakt. Mensen uit 1986 zijn nu 40. Dat is ook raar
woensdag 22 juli 2026 om 17:29
Ha ha, dat dacht ik op jouw leeftijd ook.Eberesche schreef: ↑22-07-2026 09:48ik ook! ik leef echt mijn beste leven nu en sta daar regelmatig ook echt bij stil. ik heb mijn bak ellende wel gehad in mijn leven en ik ben gelukkig in de liefde, in mijn werk, ik heb geld om fijn te leven en heb geleerd dat continu ultiem geluk geen streven is maar tevredenheid wel en ik ben tevreden!
dat ik de term dan niet meteen bij mezelf vind passen omdat ik daar een ouderwets beeld bij heb is irrelevant in mijn ogen.
Dat ik nu niet meer zo onzeker was, en t leven nu aardig op de rails had, beter kon t niet worden.
Maar nu gepensioneerd, kan alles nog , kinderen goed terecht gekomen, financieel alles op orde,en ( hoewel mijn werk echt leuk was) nooit meer de stress op mijn werk, doe wat ik wil , wanneer ik wil
Echt ik denk dat dit de beste tijd is!
En leuk voor jou; je leven is nu al leuk. Maar t kan nog leuker worden. ( Ik had nooit gedacht dat als je "oud" was dat t zo leuk kon zijn)Besef wel dat het fragiel is, als de gezondheid van mijn partner of mij t begeeft is t over.
woensdag 22 juli 2026 om 17:42
Sommige dingen vond ik toen ik jong was stom tot heel stom.
Wandelen, fietsen, groente eten (alles met 'stukjes') en exotische dingen eten, vogels en andere dieren kijken, tuinieren, überhaupt bewegen.
Nu kan ik me niet meer voorstellen dat ik alleen pasta met ketchup zou willen en kijk dat is toch een praaaachtige ijsvogel?
En 30 keer van dezelfde glijbaan willen en 40 keer hetzelfde voorleesboek, hou op liever niet meer. Na drie keer max is het wel goed.
Ik ben een dertiger. Ik voel me wel jong maar rationeel gezien ben ik dat niet meer, want de veertig is er over een paar jaar. Prima. Heb ik die mijlpaal bijna in mijn zak. Het brein gaat gewoon anders werken.
Ik vind het grappig dat mensen zoveel gevoel ophangen aan het woord 'middelbaar'. Er is gewoon een internationale definitie voor.
Wandelen, fietsen, groente eten (alles met 'stukjes') en exotische dingen eten, vogels en andere dieren kijken, tuinieren, überhaupt bewegen.
Nu kan ik me niet meer voorstellen dat ik alleen pasta met ketchup zou willen en kijk dat is toch een praaaachtige ijsvogel?
En 30 keer van dezelfde glijbaan willen en 40 keer hetzelfde voorleesboek, hou op liever niet meer. Na drie keer max is het wel goed.
Ik ben een dertiger. Ik voel me wel jong maar rationeel gezien ben ik dat niet meer, want de veertig is er over een paar jaar. Prima. Heb ik die mijlpaal bijna in mijn zak. Het brein gaat gewoon anders werken.
Ik vind het grappig dat mensen zoveel gevoel ophangen aan het woord 'middelbaar'. Er is gewoon een internationale definitie voor.
woensdag 22 juli 2026 om 17:44
Dat je naar een concert van de Pixies gaat en daar dan opeens de jongere generatie bent. Op je 50e.
Dat je opveert bij Billy don't you lose my number (1985) maar hoofdschuddend naar de muziek van je puber luistert.
Dat je denkt dat je met een derde voorbeeld moet komen omdat je tijdens je studie leerde dat 'de drieslag' overtuigend is. Dertig jaar geleden waarschijnlijk wel...
Dat je opveert bij Billy don't you lose my number (1985) maar hoofdschuddend naar de muziek van je puber luistert.
Dat je denkt dat je met een derde voorbeeld moet komen omdat je tijdens je studie leerde dat 'de drieslag' overtuigend is. Dertig jaar geleden waarschijnlijk wel...
Moi!
woensdag 22 juli 2026 om 18:55
Ik weet niet waarom, maar bij het woord 'middelbaar' denk ik aan makkelijke lange broeken met elastiek in de boord en gefabriceerd van zo'n speciaal soort stofje.
Grote witte onderbroeken en wit katoenen hemden en pantykousjes.
Dat is me allemaal aangedaan door de Libelle van mijn moeder, vrees ik.
.
woensdag 22 juli 2026 om 18:56
Ja, goeie. En dat in 1986 40 jaar geleden 1946 was, toen een eeuwigheidmargreetder schreef: ↑22-07-2026 11:30Het enige moment dat ik mij middelbaar voel is als ik popsongs uit 1986 zit te luisteren en bedenk dat dat inmiddels al 40 jaar geleden is.
woensdag 22 juli 2026 om 19:33
Dat denk ik ook maar jij zag die Libelle, vormde het beeld over vrouwen van die leeftijd, toen je zelf nog een stuk jonger was en wat weliswaar over vrouwen van dezelfde leeftijd gaat maar die van een hele andere generatie zijn, in een andere tijd zijn opgegroeid.El4ra schreef: ↑22-07-2026 18:55Ik weet niet waarom, maar bij het woord 'middelbaar' denk ik aan makkelijke lange broeken met elastiek in de boord en gefabriceerd van zo'n speciaal soort stofje.
We verwachten toch ook niet van kinderen dat ze zich hele dagen vermaken met een hoepel en een tol omdat dat bij kinderen van 6-10 jaar hoort?
woensdag 22 juli 2026 om 19:34
OMG ja dit, die bakens… er zijn steeds minder mensen vóór je. Er komen steeds meer mensen na je. Ik heb oudere mensen nodig als een soort bakens in de zee!!cognac schreef: ↑22-07-2026 14:57Enige moeilijke aan ouder worden is dat de mensen die ouder zijn ook nóg ouder zijn. Dus de generatie van mijn ouders in de zeventig en tachtig is. En niet het eeuwige leven hebben. En hoewel mensen ook best "goed" oud kunnen worden, op en dag niet meer kwiek op de fiets stappen of op een seniorenreis meegaan maar echt heel hoogbejaard zijn en op. En hoewel ik zelf in leeftijd meegroei ik hen als een soort bakens ofzo zie. Lastig uit te leggen...
Ik zie mijn ouders nog steeds als vijftigers en de ouders van vrienden ook. Maar ik ben het zelf!!
Vroeger had je nog iedereen die de oorlog bewust had meegemaakt, ik weet nog in mijn vroege jeugd las ik eens een krantenartikel over dat overlijdensadvertenties steeds minder vaak geboortedatums uit de 19e eeuw bevatten. Daar ben ik vanaf toen op gaan letten en inderdaad ineens was iedereen geboren na 1900. Dus in mijn jeugd had je nog mensen geboren vóór 1900!!
Djiezz dat ik dit nog weet, zo middelbaar ben ik dus…
woensdag 22 juli 2026 om 19:44
Niks mis met het woord middelbaar vind ik.
Ik beschouw iedereen tussen de 40-55 jaar als middelbaar en daar val ik zelf ook in.
Dikke prima ik hoop ook gewoon rond de helft van mijn leven in te zitten dus de term middelbaar vind ik passend en geen nare toon of emotie oproepen.
Ik beschouw iedereen tussen de 40-55 jaar als middelbaar en daar val ik zelf ook in.
Dikke prima ik hoop ook gewoon rond de helft van mijn leven in te zitten dus de term middelbaar vind ik passend en geen nare toon of emotie oproepen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
woensdag 22 juli 2026 om 19:49
De Libelle was vooral een degelijk blad met veilige onderwerpen met als uitschieter een artikel over uitstrijkjes, mijn moeder en haar vriendinnen zag ik in die tijd niet echt als oud, wel als vrouwen uit een andere generatie en een beetje saai, maar dat is logisch.cognac schreef: ↑22-07-2026 19:33Dat denk ik ook maar jij zag die Libelle, vormde het beeld over vrouwen van die leeftijd, toen je zelf nog een stuk jonger was en wat weliswaar over vrouwen van dezelfde leeftijd gaat maar die van een hele andere generatie zijn, in een andere tijd zijn opgegroeid.
We verwachten toch ook niet van kinderen dat ze zich hele dagen vermaken met een hoepel en een tol omdat dat bij kinderen van 6-10 jaar hoort?
.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in