Wanneer ben je van middelbare leeftijd?

21-07-2026 20:49 253 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerste wat in je opkomt.

Iemand noemde mij een vrouw van middelbare leeftijd. :|
Nu ben ik echt geen 30 meer, en dat zie je natuurlijk aan mij, maar middelbare leeftijd? Ik ben 46.
Ben je dan al middelbaar?
Ik zat meer te denken aan 50- 55.

Wat vinden jullie middelbaar?
Ik vind benamingen als middelbare leeftijd en bejaard niet meer van deze tijd.
Echt jaren 80 terminologie.
Was 40 ook niet de perfecte tijd voor midlifecrisis?
cognac schreef:
21-07-2026 22:22
Wat interessant Solomio, het zegt dus vermoedelijk echt iets over de (staat van onze) hersenen. Hoewel partner ook wel geregeld verzucht: hoe oud ik me vóél? Tachtig.

Maar zij vindt 47 (of tegen de vijftig) gevoelsmatig heel oud klinken. Ik ben vooral zo ongelooflijk blij dat ik het heb gehaald. Al zal dat natuurlijk voor iedereen gelden, ook degenen die eeuwig willen volhouden dat ze 28 zijn.
Vriendin van mij zei onlangs, 4 dagen na een grote buikoperatie: ik voel me 100.
Waarop ik zei: dat kun je helemaal niet weten, want je bent nog nooit 100 geweest. :roll:

Ook dat soort uitspraken geven aan dat je een beeld hebt van hoe het op een bepaalde leeftijd zal zijn.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
Renske schreef:
21-07-2026 22:25
:-D ik snap dat wel. Ik vrees de dag dat ik word vermist/gezocht en er in het politiebericht een omschrijving (signalement) komt. Ik wil het niet horen! En dat er natuurlijk de meest onflatteuze foto is uitgezocht.

Haha ja, herkenbaar! In Amerika wordt je lengte en gewicht er bij gezet, op die opsporingsaffiches. Dat weet je waarschijnlijk nooit precies van iemand, dus dan moeten ze schatten. Dat wil je niet! :cry:
Vriendin van mijn moeder was getassenrold bij de bushalte.
In het plaatselijke sufferdje stond: bejaarde overvallen bij bushalte.

Vooral dat 'bejaarde' schokte haar. Ze was toen net 70 geworden.
Appreciate the little things in life. They're all you'll ever achieve.
Week 32 van de Extremely Demotivational Calendar
OhMellie schreef:
21-07-2026 21:01
Middelbaar is midden van je levensduur dus als je 85 zou worden is 46 zeker middelbaar te noemen.
Ja zo kijk ik er ook naar.
Middelbaar ... Vanaf 55 ofzo?
Bejaard ... Vanaf pensioen of vanaf je gebruik maakt van goedkope bejaardentickets op de trein :-).

Ik zal me als bijna 42-jarige maar opmaken voor dat ik niet meer als 30-jarige aanzien wordt, maar binnenkort als "vrouw van middelbare leeftijd"?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Jiske schreef:
21-07-2026 22:31
Haha ja, herkenbaar! In Amerika wordt je lengte en gewicht er bij gezet, op die opsporingsaffiches. Dat weet je waarschijnlijk nooit precies van iemand, dus dan moeten ze schatten. Dat wil je niet! :cry:
Dus gewoon een foto (laten) maken met alle gegevens erop voor al er ooit een opsporings affiche nodig is. Weet je iig zeker dat dat goed gaat.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joppie schreef:
21-07-2026 22:43
Dus gewoon een foto (laten) maken met alle gegevens erop voor al er ooit een opsporings affiche nodig is. Weet je iig zeker dat dat goed gaat.
De overheid heeft mijn ID-kaart met foto.
En mijn familie doet maar een gok naar mijn gewicht. Wie weet draait het nog positief uit.
Mijn lengte kennen ze :-). Ik herhaal maar zo'n 5 keer per jaar dat ik een te kleine kabouter van 1m56 ben.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Renske schreef:
21-07-2026 22:25
:-D ik snap dat wel. Ik vrees de dag dat ik word vermist/gezocht en er in het politiebericht een omschrijving (signalement) komt. Ik wil het niet horen! En dat er natuurlijk de meest onflatteuze foto is uitgezocht.
Een foto die mijn man heeft gemaakt waarschijnlijk. Die pakt zijn camera en doet klik, zonder te kijken of ik een onderkin heb of lichtval in mijn wallen. Of leuk een foto tijdens het ontbijt op onze eerste vakantiedag, als we net 18 uur hebben gereisd en drie uur geslapen hebben.
Leeftijd is natuurlijk heel relatief. Een lieve vriendin overleed een paar jaar geleden toen ze 31 was. Ze heeft niet eens mee mogen maken om rimpels te krijgen. Haar middelbare was dus 16….

Mijn beste vriendin is even oud als ik en kreeg borstkanker toen ze 34 was. Ze heeft het maar net overleefd na 2 zware jaren van behandeling tussen hoop en vrees.
Toen ze 40 werd vroegen mensen: oh, 40 vind je dat niet lastig? Haar antwoord: ik ben blij dat ik het heb gehaald.
Sindsdien is dat ook mijn instelling bij elk jaar erbij: ik heb het gehaald.

Inmiddels zijn zij en ik beiden midden 50, en we proosten er nog iedere verjaardag op: deze hebben we weer gehaald. We zeuren over de menopauze (die zij voor de tweede keer doormaakt door hormoontherapie toen) maar lachen en voelen ons nog steeds 35 op zulke momenten.

Mij moeder is 82, haertikke fit en bij de tijd, en ondanks fysieke ongemakken, is ze in haar hoofd ook nog steeds 40.

Leeftijd is zooo relatief.
Sowieso vinden we het volgens mij lastig als we niet meer 'jong' gevonden worden. Ik heb er niet zo heel veel moeite mee om mezelf feitelijk middelbaar te beschouwen, want eind veertig, maar toen ChatGPT precies mijn leeftijd schatte, was dat toch even slikken. Ik vond het fijner toen ik nog in de veronderstelling was dat ik niet ouder dan 40 leek, haha. En waarom? Geen idee. Ouder worden is geen schande. Toch gaat het heel vaak over 'oud' of 'jong'.
lievemona wijzigde dit bericht op 21-07-2026 23:05
0.44% gewijzigd
Oef ik wil het ook gewoon even niet weten, dat ik dus al van middelbare leeftijd ben... 🤣
Top 🤣
Ik kwam vandaag bij het opruimen voor mijn verhuizing de rouwkaart tegen van een vriend die alweer bijna 20 jaar geleden overleed. 53 was hij, zo oud ben ik nu. Was een sportieve vent, nooit gerookt, amper gedronken. Hij kreeg een vorm van kanker die je meestal na je 60e krijgt en waar de meeste mensen oud mee worden. Die man had echt alle statistieken tegen :(
Ik vind het maar een naar idee dat ik waarschijnlijk al over de helft ben. Mijn moeder was op mijn leeftijd zelfs al op 2/3. Daar sta ik maar niet teveel bij stil.
Iedereen wil oud worden, niemand wil oud zijn.

Mijn grootmoeder werd zonder echte gezondheidsproblemen 97.
Ze vond het wel lastig hoor, die laatste jaren. Iedereen van haar generatie was al weg en ze overleefde 4 van haar 6 kinderen. Vooral het verlies van haar kinderen was zo zwaar.

Ik moet er ook niet aan denken dat ik mijn kinderen overleef.
KamilleT schreef:
21-07-2026 23:03
Ik kwam vandaag bij het opruimen voor mijn verhuizing de rouwkaart tegen van een vriend die alweer bijna 20 jaar geleden overleed. 53 was hij, zo oud ben ik nu. Was een sportieve vent, nooit gerookt, amper gedronken. Hij kreeg een vorm van kanker die je meestal na je 60e krijgt en waar de meeste mensen oud mee worden. Die man had echt alle statistieken tegen :(
Ik vind het maar een naar idee dat ik waarschijnlijk al over de helft ben. Mijn moeder was op mijn leeftijd zelfs al op 2/3. Daar sta ik maar niet teveel bij stil.
Mij maakt dat juist heel bewust op de een of andere manier. De kans is heel erg groot dat ik ook al op 2/3 ben. Ik voel me niet jonger dan ik ben, of ik me ouder voel weet ik niet want die leeftijd heb ik idd nog niet gehad zoals Solo hierboven treffend schrijft. Ik word wel ouder geschat en toen ik 35 was vond ik dat moeilijk. Was net moeder en heb je een baby, word je voor de oma aangezien..

Maar nu ben ik van middelbare leeftijd en maakt het me eigenlijk niet zoveel meer uit dat ik ouder word geschat. Ik ben er. En mijn wensen zijn ook anders dan toen ik 24 was. Of toen ik 36 was en dacht dat mijn wensen of behoeften zouden zijn als ik 10,12 jaar ouder zou zijn. Niet te vergelijken. En helemaal prima.
patchouli_ schreef:
21-07-2026 23:26
Iedereen wil oud worden, niemand wil oud zijn.

Mijn grootmoeder werd zonder echte gezondheidsproblemen 97.
Ze vond het wel lastig hoor, die laatste jaren. Iedereen van haar generatie was al weg en ze overleefde 4 van haar 6 kinderen. Vooral het verlies van haar kinderen was zo zwaar.

Ik moet er ook niet aan denken dat ik mijn kinderen overleef.
Dat is een van de redenen waarom ik niet heel oud hoef te worden. Begin 80 is mooi. Tenminste dat denk ik nu.
Er stond laatst een artikel in de krant van een vrouw die in verzorgcentrum trok waar haar moeder ook nog steeds woont.

Dirkjen (104) woont al 24 jaar in zorgcentrum, waar nu ook dochter Petra (78) heen verhuist: ‘Wel even wennen’

https://www.ad.nl/binnenland/dirkjen-10 ... ~aa2801e4/
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Jiske schreef:
21-07-2026 21:19
Wat ben je dan met 58? Een oudere vrouw?
Ja. En als je gepensioneerd bent, dan ben een gepensioneerde of een bejaarde.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
nou lekker dan TO.. ik ben ook 46 maar bedenk me nu dat ik dus ook middelbaar ben. maar ik ben nog helemaal niet volwassen!
Wissewis schreef:
21-07-2026 22:47
De overheid heeft mijn ID-kaart met foto.
En mijn familie doet maar een gok naar mijn gewicht. Wie weet draait het nog positief uit.
Mijn lengte kennen ze :-). Ik herhaal maar zo'n 5 keer per jaar dat ik een te kleine kabouter van 1m56 ben.
hopelijk gebruiken ze die foto niet bij mij. als er één onflatteuze foto van mij is dan is het die op mijn onlangs vernieuwde ID
Hier in de buurt is altijd een senioren beurs voor mensen van 50+ zo staat op de site.
Ik ben 52 maar bij senioren denk ik echt aan minstens 65+.
Ik zie mij en man (57) daar echt nog niet heen gaan :P

Mijn vader woonde in een seniorenwoning, daar was de ondergrens 55 geloof ik toen hij erin trok( hij was toen 60 en zeker geen senior toen).
TinyTiny schreef:
21-07-2026 22:31
Was 40 ook niet de perfecte tijd voor midlifecrisis?

Nee, dat is nu rond de 30 jaar en heet dertigersdilemma :biggrin:
Toch wel opvallend dst zoveel mensen moeite hebben met het woord of gegeven van middelbare leeftijd zijn.

Zou niet enorm meespelen dat dit ook (mede) komt door de maatschappij die jong zijn (en zeker voor vrouwen ook een jong en jeugdig uiterlijk) heel erg promoot?

Deels klopt het ook vaak wel dat je minder vitaal wordt en meer klachten krijgt etc maar er zit aan de andere kant toch ook weer een hoop vrijheid aan het worden of zijn van een senior?
Of althans niet alleen maar nadelen.
Appletje schreef:
21-07-2026 21:29
Als je jezelf zo voelt en gedraagt. Sommige mensen gedragen zich op hun 30e al als iemand van middelbare leeftijd en anderen nog steeds niet al ze zijn gepensioneerd.
Dat vinden dat je je zogenaamd zoveel jonger gedraagt dan je leeftijd (als jij je op je 50e zo gedraagt dan is dat voor jou gewoon jouw gedrag horend bij die leeftijd) vind ik nou juist ontzettend benadrukken dat je waarschijnlijk de middelbare leeftijd hebt bereikt, want als je daadwerkelijk jong bent ben je daar niet mee bezig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven