Bosbranden in Europa. Begin van het einde?

25-07-2026 16:57 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de reispeiler is al een topic geopend over de bosbranden die nu in Europa woeden, en of je nog wel op reis moet gaan naar risicogebieden. Gaat dit het nieuwe normaal worden in de zomer, of hebben we de komende jaren weer gewoon wisselvallige en koele zomers? Feit is wel dat die koele zomers steeds minder vaak voorkomen en de hete droge zomers steeds vaker.
Kunnen/mogen we überhaupt nog op reis in de toekomst als het klimaat op hol slaat? En is er nog wat te doen aan verdere opwarming terwijl onder de meerderheid de wil ontbreekt om dingen te laten?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
MajadeB schreef:
25-07-2026 19:14
Echt hoor. Wat we vooral zien op het journaal is die vakantiegangers die in zak en as zitten. ... :facepalm:
Dat scoort nu eenmaal lekker, kijken naar andermans ellende.
.
majadeb wijzigde dit bericht op 25-07-2026 20:19
99.69% gewijzigd
Zelfs met een geboekte vakantie zou ik er nu niet voor kiezen om naar een risico gebied in Zuid Frankrijk of Spanje af te reizen.
Waarom zou ik dat risico nemen dat ik mijn spullen (het minst erg) of mijn leven verlies terwijl ik hulpverleners daar voor de voeten loop of het echt mis gaat?
En ja, ik zou er giga van balen als de vakantie in het water valt en ik mijn geld kwijt zou zijn, maar als het daar mis gaat, is het nog veel erger.
Dat mensen rustig voor hun caravan blijven zitten terwijl de branden zichtbaar zijn en je midden in de rook zit: ik vind het onvoorstelbaar en snap dat echt niet (maar ik ben ook van het voorzichtige risico mijdende soort: als ik dat aan zie komen, dan pak ik in en ga ik weg als ik er al zou zitten).

Je zult er maar wonen en maar af moeten wachten of je huis er nog staat na een evacuatie.
dolfine wijzigde dit bericht op 25-07-2026 20:16
5.78% gewijzigd
Dubbel
MajadeB schreef:
25-07-2026 20:15
Om te janken idd.
Ik laat mijn tuin maar verdorren, ik sproei niet (want dat draagt alleen maar bij aan de droogte) hoop dat het volgende lente weer herstelt. Wat meestal ook het geval is.
Ik ga wel meer investeren in groene blijvers.
Vive la .... natuur.
En in planten die goed tegen droogte kunnen.
Ik sproei heel selectief (alleen de planten in potten krijgen water en een paar planten die de droogte echt niet trekken).
Een collega mopperde van de week dat het gras geel was. Dan denk ik: jammer dan, trekt wel weer bij in het najaar/
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 19:12
Ja maar, maar, maar, mensen hebben toch gewoon Recht op vakantie?
Ja want anders heb je niet echt vakantie :@@: :@@:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Het drogere klimaat is een factor in de grote van de branden. De oorzaak is in bijna alle gevallen de mens (>96%). Van onvoorzichtigheid tot opzet, https://www.euractiv.com/news/mishaps-n ... to-europe/. In Spanje is 55% van de bosbranden moedwillig aangestoken.

Ik wil het klimaatprobleem niet bagatelliseren maar steeds meer mensen gaan de natuur in (heel hip tegenwoordig) en maken kampvuren, BBQ etc. 20 jaar geleden gingen mensen ook op vakantie maar zo de natuur in deden alleen mensen die meer bewust bezig zijn met hun omgeving. Hier in Nederland ook. Het aantal mensen dat een BBQ meeneemt naar het bos. Niet te geloven.
steven1980 wijzigde dit bericht op 25-07-2026 20:29
37.17% gewijzigd
Dolfine schreef:
25-07-2026 20:16
En in planten die goed tegen droogte kunnen.
Ik sproei heel selectief (alleen de planten in potten krijgen water en een paar planten die de droogte echt niet trekken).
Een collega mopperde van de week dat het gras geel was. Dan denk ik: jammer dan, trekt wel weer bij in het najaar/
Als het gras er al wat langer ligt schijnt het zelfs beter zijn om niet te sproeien want anders krijg je luie wortels.
Ik kan mijn planten tot nu toe nog steeds blij maken met regenwater.
Joppie schreef:
25-07-2026 20:27
Als het gras er al wat langer ligt schijnt het zelfs beter zijn om niet te sproeien want anders krijg je luie wortels.
Ik kan mijn planten tot nu toe nog steeds blij maken met regenwater.
Ik doe het ouderwets met een gieter, uit de kraan. Maar zo veel planten heb ik ook niet, een paar bakken. Toch wil ik voor het najaar gaan kijken voor een regenton.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Mijn regenwater is bijna op. Ik sproei het gras al weken niet, daardoor heb ik nu nog wat regenwater. De borders deze week voor het eerst besproeid. Door de droogte beginnen de planten te verbranden. Ik vrees dat ik dat moet accepteren.
Hier is het kanaal gesloten voor scheepvaart en is het verboden om te irrigeren met water uit het kanaal en haar aftakkingen. Hoeveel mensen overdag hun gazon aan het bewateren waren, was niet op 1 hand te tellen toen we door de regio reden.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 20:31
Ik doe het ouderwets met een gieter, uit de kraan. Maar zo veel planten heb ik ook niet, een paar bakken. Toch wil ik voor het najaar gaan kijken voor een regenton.
Ik vind het echt ideaal. Kraantjes gaan hier steeds stuk dus nu regenton met deksel.
Joppie schreef:
25-07-2026 20:41
Ik vind het echt ideaal. Kraantjes gaan hier steeds stuk dus nu regenton met deksel.
Oh nee, ik vul mijn gietertje in de keuken :lol:

Maar een regenton is wel beter.
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 20:45
Oh nee, ik vul mijn gietertje in de keuken :lol:

Maar een regenton is wel beter.
Ik doe ook dingen met een gieter als ik het niet meer kan aanzien, bij plantjes/bloemen waarvan ik denk dat het nog baat heeft. Maar een beetje.
Slaat op niks wellicht.

De regenton is nog leeg hier

@(
Solomio schreef:
25-07-2026 19:07
Ik erger me vooral aan het grenzeloze egoïsme.
Niet: moeten we maar niet op vakantie gaan vanwege de klimaatcrisis.
Maar: sjit, onze vakantie wordt mss wel verpest door een bosbrand.
Dit, werd er gewoon kwaad om toen ik de online nieuwsberichten las. Marietje die helemaal in de stress zat omdat ze niet wist of haar vakantie naar Frankrijk as woensdag wel kon doorgaan. Want ze hadden er het hele jaar zo hard voor gewerkt.

Ik zou het echt mijn mond niet uit durven krijgen, laat staan voor een verslaggever voor het landelijke nieuws. Zou me doodschamen..
_horizon_ wijzigde dit bericht op 25-07-2026 21:29
0.16% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 17:04
Het einde waarvan?
Het leven van groei, meer, en beter.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Steven1980 schreef:
25-07-2026 20:20
Het drogere klimaat is een factor in de grote van de branden. De oorzaak is in bijna alle gevallen de mens (>96%). Van onvoorzichtigheid tot opzet, https://www.euractiv.com/news/mishaps-n ... to-europe/. In Spanje is 55% van de bosbranden moedwillig aangestoken.

Ik wil het klimaatprobleem niet bagatelliseren maar steeds meer mensen gaan de natuur in (heel hip tegenwoordig) en maken kampvuren, BBQ etc. 20 jaar geleden gingen mensen ook op vakantie maar zo de natuur in deden alleen mensen die meer bewust bezig zijn met hun omgeving. Hier in Nederland ook. Het aantal mensen dat een BBQ meeneemt naar het bos. Niet te geloven.
Vrijwel alle bos en natuurbranden beginnen door menselijk gedrag. In een gewone wisselvallige zomer zullen deze branden echter niet zo catastrofaal uitpakken.
oudebaas schreef:
25-07-2026 17:34
De mensheid zal de komende uitstervingsgolf, veroorzaakt door de mens zelf deze keer, niet overleven. Toch zal er net als na de vorige vijf uitstervingsgolven weer een compleet nieuw ecosysteem met nieuwe soorten ontwikkelen.
Dat wij uitsterven is het beste wat de aarde kan overkomen. Wij zijn de domste wezens ooit. Alles moet kapot. Hoog tijd dat de natuur de regie weer in handen neemt.
oudebaas schreef:
25-07-2026 21:20
Het leven van groei, meer, en beter.
Dat is toch niet erg?
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 17:04
Het einde waarvan?

Het einde van 'Koud hè?'
Nog even een illustratie van mijn eerdere post:

https://nos.nl/artikel/2624398-is-je-ca ... uid-europa

Lekker belangrijk.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik vind het wel een nieuw dieptepunt dat er bosbranden zijn aangestoken door katten een aangestoken lont aan de staart te binden.
Laatst nog ergens op tv werd men gevraagd of men bereid is om te gaan treinen i.p.v. te vliegen. Sommigen zeiden meteen nee tegen treinen want vliegen was goedkoper en sneller.
Dat goedkoper en sneller is niet altijd waar. Je moet ook nog naar het vliegveld, ter plaatse van het vliegveld naar je hotel. Wil je bagage mee? Betalen! Soms zelfs voor handbagage. En soms moet je je auto ook nog ergens kwijt en een parkeerplek regelen.

Ik heb geen vliegschaamte en zou als ik ver weg op vakantie ga ook zonder schuldgevoel het vliegtuig pakken maar laatst weer een die naar Parijs ging vliegen.
Een bestemming die te treinen is rij ik liever met de auto. Dan hoef ik ter plaatse geen huurauto te nemen.
Lady*Voldemort schreef:
25-07-2026 22:14
Dat is toch niet erg?
Op zich niet. Maar veel, heel veel, mensen raken van hun apropos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven