Afantasie
maandag 27 juli 2026 om 00:46
Dag allemaal,
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.
Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.
Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.
Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?
Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.
Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.
Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.
Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?
Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
maandag 27 juli 2026 om 18:04
Als ik zeg dat is aangetoond dat homeopathie niet werkt, corrigeert mijn oudste mij altijd: homeopathie werkt niet beter dan een placebo.
Wat in medisch onderzoek betekent dat het niet effectief is.
Wat in medisch onderzoek betekent dat het niet effectief is.
Limits only exist in your mind. And in your bank account.
Week 30 van de Extremely Demotivational Calendar
maandag 27 juli 2026 om 18:11
Maar dan is daar dus toch een soort van correctie voor?
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
maandag 27 juli 2026 om 18:18
Waarom? Bij dubbelblind zal elke deelnemer dezelfde placebo-kans heeft.
Resultaat is dan bijv dat de placebo-groep 25% verbetert en de experimentele groep 50%.
Als dat verschil significant is mag je aannemen dat het middel effectief is.
maandag 27 juli 2026 om 18:20
Ik hou al heel lang van lezen, ook al heb ik afantasie.
Ik vind fantasy boeken meestal niet leuk, maar vond the hunger games wel leuk om te lezen.
Grappig trouwens dat ik daar me het boek heel anders voorstelde dan de film.
Ik hou van thrillers lezen. Ik ben bezig met de Helen Grace serie van Arlidge.
Dat vind ik trouwens niet zo heftig, maar leest vooral lekker weg. Ervaren mensen met meer beelden dat anders?
Mijn man en zoon houden van denken en dagdromen. Ik snapte dat nooit want vind daar niks aan. Maar ik zie dan ook niks.
Ik vind fantasy boeken meestal niet leuk, maar vond the hunger games wel leuk om te lezen.
Grappig trouwens dat ik daar me het boek heel anders voorstelde dan de film.
Ik hou van thrillers lezen. Ik ben bezig met de Helen Grace serie van Arlidge.
Dat vind ik trouwens niet zo heftig, maar leest vooral lekker weg. Ervaren mensen met meer beelden dat anders?
Mijn man en zoon houden van denken en dagdromen. Ik snapte dat nooit want vind daar niks aan. Maar ik zie dan ook niks.
maandag 27 juli 2026 om 18:38
Dit heb ik dus ook! Ik weet vaak de verhoudingen ook niet. Dus ik weet van het dier of voorwerp globaal hoe hij eruit ziet, maar waar de oren staan t.o.v. het hoofd, of het korte of lange vleugels heeft etc.? Dat kan ik alleen als ik het om een andere reden toevallig weet.
maandag 27 juli 2026 om 19:01
Ik kan dit zeker niet. Ik kan me namelijk wel afkeer voor de geest halen en heb een hele fysieke reactie op vieze dingen. Ik zie het niet letterlijk voor me maar wordt wel echt misselijk bijvoorbeeld.
maandag 27 juli 2026 om 19:06
Maar dat is dan dus alleen maar text? Dat is toch als een serie zonder beeld? Dat lijkt mij niks aan.Lady*Voldemort schreef: ↑27-07-2026 17:58Natuurlijk zijn boeken dan nog leuk. Je hebt niet per se beelden nodig om je te kunnen laten meeslepen in een verhaal. Sterker nog: ik ben juist dol op boeken met uitgebreide omgevingsomschrijvingen, zoals die van Couperus. Dan hoef ik die omgeving er tenminste zelf niet bij te verzinnen. En dagdromen kan ook prima zonder beelden. Dan verzin je gewoon een verhaal in je hoofd. Het is allemaal niet zo dramatisch hoor.
maandag 27 juli 2026 om 19:10
Ik kan me situaties wel indenken maar kan ze niet zien.
Kunnen jullie bedachte beelden voor je zien met je ogen open? En waar zie je die dan? Mijn man zei: ergens in mijn hoofd. Daar snap ik niks van.
Ik kan ook niks horen in mijn hoofd. Jullie wel?
En is het fijn om al die dingen te kunnen? Het lijkt me ook druk…. En komen er soms beelden die je niet wilt?
Kunnen jullie bedachte beelden voor je zien met je ogen open? En waar zie je die dan? Mijn man zei: ergens in mijn hoofd. Daar snap ik niks van.
En is het fijn om al die dingen te kunnen? Het lijkt me ook druk…. En komen er soms beelden die je niet wilt?
maandag 27 juli 2026 om 19:15
Ik vind dagdromen heerlijk! Dus ja ik vind t fijn.SunShine35 schreef: ↑27-07-2026 19:10Ik kan me situaties wel indenken maar kan ze niet zien.
Af en toe niet hoor want dan komen er beelden die ik niet wil zien maar dat kan ik wel sturen geloof ik. Maar goed, ik heb/kan ook lucide dromen, misschien hangt dat er ook wel mee samen?
maandag 27 juli 2026 om 19:16
Maar jij hebt geen afantasie toch? Je kunt niet zelf nieuwe dingen verzinnen maar wel bestaande dingen in je hoofd zien?Solomio schreef: ↑27-07-2026 17:57Dat ik het zelf niet kan verzinnen maakt toch niet dat ik de fantasie van een ander niet kan waarderen?
Het gaat mis als ik personen uit een boek ineens op tv zie.
Ik volg de serie Will Trent, gebaseerd op de boeken van Karen Slaughter. Ik heb al haar boeken gelezen, maar iedereen ziet er in de serie zo anders uit dan in mijn idee, dat ik de vergelijking amper zie.
maandag 27 juli 2026 om 19:19
Hoe ziet dat idee er dan uit? Is dat dan alleen in woorden?Solomio schreef: ↑27-07-2026 17:57Dat ik het zelf niet kan verzinnen maakt toch niet dat ik de fantasie van een ander niet kan waarderen?
Het gaat mis als ik personen uit een boek ineens op tv zie.
Ik volg de serie Will Trent, gebaseerd op de boeken van Karen Slaughter. Ik heb al haar boeken gelezen, maar iedereen ziet er in de serie zo anders uit dan in mijn idee, dat ik de vergelijking amper zie.
Ondanks mijn gebrek aan afantasie kan ik het mij (afantasie) moeilijk voorstellen.
maandag 27 juli 2026 om 19:22
Ik dagdroom veel (ook lucide dromen), ken iemand die nooit dagdroomt en dat lijkt mij heel naar. Zij is afhankelijker dan ik van wat zich in het moment zelf afspeelt (andere optie: altijd in het hier &nu?), niet met haar gedachten ergens anders oid.
maandag 27 juli 2026 om 19:32
Ik kan prima dagdromen, een beetje te goed, maar dat doe ik gewoon met mijn denkstem (als je het zo wilt noemen). Mijn concentratievermogen is niet best dus als iets me niet boeit, ben ik in no time elders met mijn gedachten. Vaak wordt de werkelijke situatie/discussie wel ergens geregistreerd in mijn hoofd, zodat ik op een gegeven moment de draad weer kan oppakken en het uit niets blijkt dat ik even was uitgecheckt.
Boeken lezen en dan de films zien lukt prima. Ik heb dan geen last van dat personages er anders uitzien dan ik heb verzonnen. Ik hoef niets te verzinnen, want dat staat gewoon in het boek.
Boeken lezen en dan de films zien lukt prima. Ik heb dan geen last van dat personages er anders uitzien dan ik heb verzonnen. Ik hoef niets te verzinnen, want dat staat gewoon in het boek.
maandag 27 juli 2026 om 20:07
Ik tref helaas regelmatig mensen die me tijdens het begin van het verteringsproces, graag vertellen over het eind ervan.
Ik ben dan echt meteen klaar. Geef mijn portie maar aan fikkie.
Ik ben altijd al heel goed geweest in beelddenken en ben inderdaad geïrriteerd als de film niet het boek/de film in mijn hoofd volgt.
Wat zouden de praktische toepassingen zijn van a-fanyasie vs hyperfantasie?
Allebei zullen ze evolutionair nut hebben.
dropdrop wijzigde dit bericht op 27-07-2026 20:32
12.06% gewijzigd
maandag 27 juli 2026 om 20:30
Ik denk dat ik wel zo ongeveer aan het andere eind van het spectrum zit. Ik doe bijvoorbeeld boodschappen door voor me te halen hoe de binnenkant van mijn koelkast er vanmorgen uitzag. Dan zie ik zo dat er geen eieren in staan, en dat de fles siroop in de deur bijna leeg is.
Ik kan ook goed fantaseren over dingen die onmogelijk zijn. Kunnen mensen met afantasie eigenlijk wel verhalen verzinnen, zonder er beeld bij te hebben?
Ik kan ook goed fantaseren over dingen die onmogelijk zijn. Kunnen mensen met afantasie eigenlijk wel verhalen verzinnen, zonder er beeld bij te hebben?
maandag 27 juli 2026 om 20:52
Ik beschouw mezelf eigenlijk ook als beelddenker.Dropdrop schreef: ↑27-07-2026 20:07Ik tref helaas regelmatig mensen die me tijdens het begin van het verteringsproces, graag vertellen over het eind ervan.
Ik ben dan echt meteen klaar. Geef mijn portie maar aan fikkie.
Ik ben altijd al heel goed geweest in beelddenken en ben inderdaad geïrriteerd als de film niet het boek/de film in mijn hoofd volgt.
Wat zouden de praktische toepassingen zijn van a-fanyasie vs hyperfantasie?
Allebei zullen ze evolutionair nut hebben.
Moelk moelk.
En evolutionair nut hoeft niet. Geen evolutionair nadeel, anders sterft het uit.
solomio wijzigde dit bericht op 27-07-2026 20:53
6.50% gewijzigd
maandag 27 juli 2026 om 20:52
Huh? Ik vind lezen juist veel leuker dan een film kijken, een film kijken voelt veel platter. Ik heb het idee dat jullie het voelen van emoties koppelen aan het zien van beelden, maar dat hoeft helemaal niet. Ik vraag mij af of jullie ‘innerlijke stem’ dan weinig voorstelt… Ik kan prima dagdromen en fantaseren, en dat roept ook bij mij emoties op.Ugli schreef: ↑27-07-2026 17:54Ik heb geen afantasie. Ik zou diepongelukkig zijn als ik het wel had, ik dagdroom veel en dat zou niet kunnen dan. Of naja...Dan misschien in denkbeeldig gepraat? en muziek? Maar dagdromen in enkel alleen gepraat is veel minder leuk als je er geen beeld bij hebt, lijkt me. Het beeld is juist het leukste deel, alsof je een interactieve film in je hoofd kijkt. Daarom snap ik ook niet dat mensen met afantasie fictie boeken lezen wel leuk kunnen vinden, dat is alsof een blinde tv kijkt lijkt mij?
maandag 27 juli 2026 om 21:03
Ik kan prima verhalen verzinnen. Ik ben juist goed in de mogelijkheden en onmogelijkheden van plots omdat ik in een soort schema’s denk, die ik niet zie maar wel aanvoelen als ‘blokjes’, waardoor het altijd klopt.apppie schreef: ↑27-07-2026 20:30Ik denk dat ik wel zo ongeveer aan het andere eind van het spectrum zit. Ik doe bijvoorbeeld boodschappen door voor me te halen hoe de binnenkant van mijn koelkast er vanmorgen uitzag. Dan zie ik zo dat er geen eieren in staan, en dat de fles siroop in de deur bijna leeg is.
Ik bedenk net wel ineens, ik kan geen outfits bij elkaar zoeken, niet in mijn hoofd maar zelfs niet als ik de kleding bij elkaar zie. Ik zie niet waarom roze niet bij rood kan, bij wijze van spreken.
maandag 27 juli 2026 om 21:10
Ik heb nog niet alles gelezen maar
Het doet me denken aan het boek Welkom bij de taalclub van Annemaaike Selier van den Bergh.
Of je meer een taaldenker of een beelddenker bent heeft te maken met je hersenen.
Voor wie het interessant vind of zich erg herkend in de term taaldenker is dit boek zeker een aanrader.
Disclaimer: ik wil niemand een diagnose aanpraten. Interessant is het wel.
Het doet me denken aan het boek Welkom bij de taalclub van Annemaaike Selier van den Bergh.
Of je meer een taaldenker of een beelddenker bent heeft te maken met je hersenen.
Voor wie het interessant vind of zich erg herkend in de term taaldenker is dit boek zeker een aanrader.
Disclaimer: ik wil niemand een diagnose aanpraten. Interessant is het wel.
maandag 27 juli 2026 om 22:44
Ik doe het een beetje door elkaar, meer verbaal en dan een soort diavoorstelling van niet-perse ter zake doende details erbij, plus wat geur/wind/snelheid. Tekenen vind ik dan weer wel leuk.
Wat ik dus echt niet kan: als iemand anders me een routebeschrijving vertelt, dat omzetten in een beeld waar ik wat mee kan. Ik heb dan liever een kaartje, want anders lukt het alleen als ik het uitschrijf , 'derde straat links na de brug' etc. en dan per zin afvinken waar ik ben gebleven.
Wat ik dus echt niet kan: als iemand anders me een routebeschrijving vertelt, dat omzetten in een beeld waar ik wat mee kan. Ik heb dan liever een kaartje, want anders lukt het alleen als ik het uitschrijf , 'derde straat links na de brug' etc. en dan per zin afvinken waar ik ben gebleven.
maandag 27 juli 2026 om 22:45
InteressantKamilleT schreef: ↑27-07-2026 21:03Ik kan prima verhalen verzinnen. Ik ben juist goed in de mogelijkheden en onmogelijkheden van plots omdat ik in een soort schema’s denk, die ik niet zie maar wel aanvoelen als ‘blokjes’, waardoor het altijd klopt.
Ik bedenk net wel ineens, ik kan geen outfits bij elkaar zoeken, niet in mijn hoofd maar zelfs niet als ik de kleding bij elkaar zie. Ik zie niet waarom roze niet bij rood kan, bij wijze van spreken.
maandag 27 juli 2026 om 22:49
Nee ik zou je wel de koelkast kunnen tekenen met de planken en groentebak en het lampje, maar of de melk naast de spa staat of iets anders, geen idee. Ik onthoud wel hoe licht/zwaar het melkpak is, de laatste keer dat ik die pakte.apppie schreef: ↑27-07-2026 20:30Ik denk dat ik wel zo ongeveer aan het andere eind van het spectrum zit. Ik doe bijvoorbeeld boodschappen door voor me te halen hoe de binnenkant van mijn koelkast er vanmorgen uitzag. Dan zie ik zo dat er geen eieren in staan, en dat de fles siroop in de deur bijna leeg is.
maandag 27 juli 2026 om 22:59
Ik heb een heel goed geheugen voor cijfercombinaties, maar alleen als ik ze een keer hardop heb uitgesproken. Dat geldt waarschijnlijk voor meer mensen, al kwam ik er laatst achter dat de meeste mensen in mijn omgeving hun BSN niet uit hun hoofd weten. Wat ik wel raar vond, want je IBAN is lastiger te onthouden en die weten de meeste wel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in