Bosbranden in Europa. Begin van het einde?

25-07-2026 16:57 230 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de reispeiler is al een topic geopend over de bosbranden die nu in Europa woeden, en of je nog wel op reis moet gaan naar risicogebieden. Gaat dit het nieuwe normaal worden in de zomer, of hebben we de komende jaren weer gewoon wisselvallige en koele zomers? Feit is wel dat die koele zomers steeds minder vaak voorkomen en de hete droge zomers steeds vaker.
Kunnen/mogen we überhaupt nog op reis in de toekomst als het klimaat op hol slaat? En is er nog wat te doen aan verdere opwarming terwijl onder de meerderheid de wil ontbreekt om dingen te laten?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
nlies schreef:
30-07-2026 23:50
Airco's worden 99 van de 100 keer te laag gezet. je krijgt5, vooral in winkels een klap in je gezicht als je binnenkomt door het grote verschil, en dan nog eens als je naar buiten gaat. Ik haat die dingen dus, zal er ook nooit een aanschaffen, en daarom mag van mezelf in de winter de thermostaat een graadje hoger.
Waarom niet én én?

Ik begrijp dat soort 'compensatie'-argumentatie niet.
Je haat airco's, dus het kost je geen enkele moeite om er geen te hebben.
Maar dat is dan toch geen vrijbrief om iets wat lastiger is dan maar niet te doen?

En nee, ik doe ook lang niet alles zoals dat het beste zou zijn.

Ik eet vlees en andere dierlijke producten. En daar worstel ik mee, omdat ik weet dat dat anders zou moeten.
En dat ik dat niet goedmaak door niet te vliegen en geen auto te hebben.

Zolang het nog zo ingewikkeld blijft om gewoon toe te geven dat je dingen doet die slecht voor het milieu zijn, lijkt een oplossing verder weg dan ooit.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
madamzonderm schreef:
30-07-2026 22:17
Goed blijkbaar maken andere mensen op basis van andere dingen keuze dan ik. Dat maakt het dan wel weer wat begrijpelijker dat mensen kiezen voor kinderen; de prioriteiten/beweegredenen liggen anders.
Ik vind het altijd een beetje hypocriet om te zeggen dat ik een kleine footprint heb vanwege het klimaat. Nee, ik heb geen kinderen op de wereld gezet, geen auto, geen verre reizen. Maar heb ik niet perse voor gekozen, heel eerlijk. Had wel gekund als ik echt had gewild, doe ik idd niet.
Prioriteiten in je leven, waar je invloed op hebt bepaal je zelf idd.
Maar ik ben niet zo ambitieus en dat komt klimaattechniisch toevallig goed uit.

Ik eet wel vlees en kip trouwens (biologisch) en vis.

En als het aan mijn partner ligt gaan we nooit meer met het vliegtuig weg. Gaat mij te ver want heb enorme behoefte aan een Middellandse zee of Atlantische oceaan eens in de zoveel jaar.
En ik vind dat dat kan. Maar wie ben ik. Ook maar een egoïstisch persoon uit het rijke westen.
Ik doe vooral mijn best en bij sommige dingen vind ik dat dan net even belangrijker waar een ander dan misschien zijn schouders over ophaalt. Hybride auto en ketel, zonnepanelen, regentonnen, letten op etiketten kleding (liefst zo weinig mogelijk synthetisch waar ik dan weer een uitzondering maak voor jassen en blazers)
Wel vlieg ik soms maar niet elk jaar.
Zo maakt een ander weer andere keuzes die niet perse slechter ( of beter) zijn.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
MajadeB schreef:
31-07-2026 00:59
Ik vind het altijd een beetje hypocriet om te zeggen dat ik een kleine footprint heb vanwege het klimaat. Nee, ik heb geen kinderen op de wereld gezet, geen auto, geen verre reizen. Maar heb ik niet perse voor gekozen, heel eerlijk. Had wel gekund als ik echt had gewild, doe ik idd niet.
Prioriteiten in je leven, waar je invloed op hebt bepaal je zelf idd.
Maar ik ben niet zo ambitieus en dat komt klimaattechniisch toevallig goed uit.

Ik eet wel vlees en kip trouwens (biologisch) en vis.

En als het aan mijn partner ligt gaan we nooit meer met het vliegtuig weg. Gaat mij te ver want heb enorme behoefte aan een Middellandse zee of Atlantische oceaan eens in de zoveel jaar.
En ik vind dat dat kan. Maar wie ben ik. Ook maar een egoïstisch persoon uit het rijke westen.
Ik zou niet zeggen dat ik een kleine footprint heb. Ik leef in een westerse maatschappij, maak gebruik van westerse voorzieningen als elektriciteit, internet, datacentra en treinen. Vast ook minder, ik rijd geen auto (meer, niet nodig), eet geen vlees. Maar dat komt voor mij (ook) zo omdat dat past bij mijn leven ipv mijn bewuste keuze voor het milieu. Als ik vliegen in een vliegtuig leuk zou vinden zou ik dat doen.
Neemt niet weg dat ik wat ik verwacht voor hel leven van een kind van mij, deels door klimaatverandering, niet goed genoeg vindt voor mijn kind en dus kies mijn kind niet laat bestaan, zover ik daar invloed op heb. En dan ligt dan mijn verwachte welzijn van een kind boven dat van mij.
madamzonderm wijzigde dit bericht op 31-07-2026 11:17
1.67% gewijzigd
en ook hierin zie je weer de verschillen tussen arm en rijk toenemen, want legio mensen hebben niet het geld voor een airco, net zoals dat ze geen geld hebben om hun huis goed te isoleren tegen de kou.
Dus leuk gezegd, het is niet meer te doen, maar genoeg mensen hebben daar geen keuze in.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
31-07-2026 11:10
en ook hierin zie je weer de verschillen tussen arm en rijk toenemen, want legio mensen hebben niet het geld voor een airco, net zoals dat ze geen geld hebben om hun huis goed te isoleren tegen de kou.
Maar dus ook de verschillen tussen begaan met het milieu en schijt aan het milieu, want dezelfde mensen die lekker de wereld en Europa rondvliegen zitten bij een hittegolf lekker met hun airco en de mensen die niet vliegen of dat proberen te beperken hebben last van de warmte, omdat ze het klimaat niet nog meer willen belasten door een airco op volle toeren te laten draaien.
Miss-Pippi schreef:
30-07-2026 22:16
Oplossingen om het minder warm te maken zoals airco’s zorgen uiteindelijk alleen maar voor een n oóg snellere opwarming van de aarde. Dat zijn dus maar tijdelijke oplossingen.
dit is te makkelijk. er komen nu ook onderzoeken naar boven dat hun effect in de winter (als ze verwarmen) erg positief is tegenover gasverwarming waarmee het totaal misschien wel positief uitvalt dan de huidige standaard
Edda schreef:
31-07-2026 11:22
Maar dus ook de verschillen tussen begaan met het milieu en schijt aan het milieu, want dezelfde mensen die lekker de wereld en Europa rondvliegen zitten bij een hittegolf lekker met hun airco en de mensen die niet vliegen of dat proberen te beperken hebben last van de warmte, omdat ze het klimaat niet nog meer willen belasten door een airco op volle toeren te laten draaien.
Maar dat is toch ook een keuze. Je kiest ervoor om begaan te zijn met het milieu. Je kan er ook voor kiezen om net zo veel schijt te hebben als die andere mensen, toch?
Coniglio schreef:
31-07-2026 11:34
Maar dat is toch ook een keuze. Je kiest ervoor om begaan te zijn met het milieu. Je kan er ook voor kiezen om net zo veel schijt te hebben als die andere mensen, toch?
Ik heb geen schijt aan het milieu, dat kan ik niet veranderen, maar ik zou er inderdaad wel voor kunnen kiezen om mijn levensstijl te veranderen, maar ik zou daar niet van kunnen genieten.
Edda schreef:
31-07-2026 11:46
Ik heb geen schijt aan het milieu, dat kan ik niet veranderen, maar ik zou er inderdaad wel voor kunnen kiezen om mijn levensstijl te veranderen, maar ik zou daar niet van kunnen genieten.
Is genieten echt je prioriteit? Daar zit denk ik een groot probleem.

Ik kan dan weer genieten van het idee dat ik iets goeds gedaan heb voor 'het grotere geheel'. Dus toch ook genieten.
Solomio schreef:
31-07-2026 12:15
Is genieten echt je prioriteit? Daar zit denk ik een groot probleem.
Huh? Het lijkt me wel dat de motivatie voor mensen die geen rekening met het milieu houden hun eigen genot en comfort is. Maar waarom zou ik die dingen doen als ik me daar niet fijn bij voel?
Solomio schreef:
31-07-2026 12:15
Ik kan dan weer genieten van het idee dat ik iets goeds gedaan heb voor 'het grotere geheel'. Dus toch ook genieten.
Ik geniet wel, hoor, ik heb daar geen vliegreizen voor nodig.
Edda schreef:
31-07-2026 12:30
Huh? Het lijkt me wel dat de motivatie voor mensen die geen rekening met het milieu houden hun eigen genot en comfort is. Maar waarom zou ik die dingen doen als ik me daar niet fijn bij voel?
Mss omdat je weet dat het belangrijk is?
Solomio schreef:
31-07-2026 13:17
Mss omdat je weet dat het belangrijk is?
Omdat het belangrijk is om naar een all inclusive resort in Egypte te vliegen en voor anderhalve dag naar Barcelona? Voor mij is dat niet belangrijk.
Edda schreef:
31-07-2026 13:21
Omdat het belangrijk is om naar een all inclusive resort in Egypte te vliegen en voor anderhalve dag naar Barcelona? Voor mij is dat niet belangrijk.
Lees jij wel?

Waarom is genieten jouw criterium?

Rare wending: eerst schrijf je dat je je levensstijl niet gaat veranderen, omdat je daar niet van kunt genieten.

Vervolgens schrijf je dingen op waar je niet van kunt genieten.

Twee totaal verschillende dingen toch?
solomio wijzigde dit bericht op 31-07-2026 13:28
35.37% gewijzigd
Solomio schreef:
31-07-2026 13:25
Lees jij wel?
Ik vroeg me hetzelfde van jou af.
Edda schreef:
31-07-2026 13:27
Ik vroeg me hetzelfde van jou af.
Ja, ik zie dat je twee totaal verschillende dingen schreef, en dat ik aannam dat we het nog steeds over hetzelfde hadden.
Edda schreef:
31-07-2026 11:46
Dus, teruglezend: je bedoelt hier dat je niet zou kunnen genieten als je minder rekening zou houden met het milieu?

Die had ik niet begrepen.

Ik las em als dat je best je levensstijl nog verder zou kunnen aanpassen voor het milieu, maar dat je daar dan niet meer van kon genieten.
solomio wijzigde dit bericht op 31-07-2026 13:32
14.83% gewijzigd
Solomio schreef:
31-07-2026 13:25
Waarom is genieten jouw criterium?
Genieten is niet mijn criterium, maar waarom zou ik iets doen wat mensen in het algemeen voor de lol doen, zoals naar Zuid Afrika vliegen voor een safari, als ik daar niet eens van zou genieten?
Edda schreef:
31-07-2026 13:31
Genieten is niet mijn criterium, maar waarom zou ik iets doen wat mensen in het algemeen voor de lol doen, zoals naar Zuid Afrika vliegen voor een safari, als ik daar niet eens van zou genieten?
Ik heb je eerste post over genieten blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd.
Solomio schreef:
31-07-2026 13:30
Dus, teruglezend: je bedoelt hier dat je niet zou kunnen genieten als je minder rekening zou houden met het milieu?

Die had ik niet begrepen.
Ja precies, ik zou "al die dingen" wel kunnen doen, maar ik zou me schuldig voelen.
Solomio schreef:
31-07-2026 13:30
Ik las em als dat je best je levensstijl nog verder zou kunnen aanpassen voor het milieu, maar dat je daar dan niet meer van kon genieten.
Ik begrijp nu waar het misverstand vandaan komt. In mijn hoofd was het heel logisch wat ik bedoelde, maar ik snap nu dat ik het niet duidelijk heb opgeschreven.
Edda schreef:
31-07-2026 13:43
Ik begrijp nu waar het misverstand vandaan komt. In mijn hoofd was het heel logisch wat ik bedoelde, maar ik snap nu dat ik het niet duidelijk heb opgeschreven.
Ja, nu ik em begrijp is het heel logisch.

Maar je levensstijl aanpassen betekent voor mij automatisch dat je iets gaat doen wat beter voor het milieu is.

Afijn, we zijn het dus eens.

Sorry voor de verwarring.
Toch is denk ik een groot probleem in de (westerse) maatschappij dat - voor milieubelastende zaken - wanneer je op beide vragen "word ik hier blij van" en "kan ik dit betalen" ja kunt zeggen dat veel mensen het dan (gewoon) doen. Of het nou veel vliegen is, airco in huis, veel nieuwe kleding of spullen kopen etc.

En degenen die er (ontzettend) veel aan verdienen er alles aan doen om zoveel mogelijk te kunnen verkopen en mogelijk te maken voor een zo groot mogelijke doelgroep. Kijk naar de toeristische sector,de horeca, winkelaanbod...
En zo verandert een interessant topic met boeiende inzichten weer eens in een betweterige woordenstrijd.
Hoe komt dat toch? :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven