Afstand tot middelbare school: hoe ver is te ver?

04-08-2026 13:01 234 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit te twijfelen over een verhuis en vroeg me af of jullie misschien ideeën of inzichten hebben.

Wij wonen nu in de stad met onze twee kinderen van 14 en 12 en willen graag op een plek gaan wonen die wat rustiger is, buiten de stad.
We wonen nu in een groot appartement in een stadswoonwijk, maar met name mijn man heeft erg veel stress door de vele mensen hier en het verkeer (hoewel de straat waar we wonen rustig is, maar goed). Ook willen we iets meer ruimte (een bureauruimte/logeerkamer). Voor mij is het minder dringend en ik stond er lang weigerachtig tegenover, maar ik sta er nu wel voor open omdat de kinderen inmiddels zelfstandiger zijn, wat veel drempels om te verhuizen wegneemt (ze kunnen vriendjes zelf gaan opzoeken enz.)

Waar we precies heen willen? Verschillende factoren duwen ons naar de oostrand van de stad: het is dichter bij mijn familie, het is er groen en rustig, heeft goede verbindingen en ligt vlak bij mijn man zijn werk (van mijn werk ligt het iets verder, maar het is nog steeds doenbaar). Het probleem is het volgende: de middelbare school waar de kinderen nu gaan is gelegen in de noordrand van de stad en ligt zo’n 20 km van de nieuwe woonplaats (terwijl het nu op ongeveer 6 km afstand ligt). Met het openbaar vervoer (één overstap) zouden ze van de nieuwe plek iets meer dan een uur (enkele reis) onderweg zijn, met de fiets ook dik een uur.

Ik maak me zorgen over de impact die een verhuis op hen zou hebben: zal de verplaatsing niet zwaar gaan wegen (meer dan 2 uur per dag in totaal)? Blijft er wel genoeg tijd over om te ontspannen? Zullen ze wel aansluiting vinden bij schoolvrienden als ze ‘s avonds nooit spontaan bij elkaar kunnen langsgaan?
Veranderen van school is niet meteen een optie, want we hebben deze school weloverwogen gekozen. (De verhuis was op het moment van schoolkeuze nog niet echt aan de orde.)

We zijn nog niet begonnen met zoeken, onder meer omdat ik dus nog twijfels heb.
Iemand die ervaring heeft of heeft gehad met een verre afstand tot de middelbare school? Ideeën en advies zijn ook welkom!
Dit is een grapje toch? De idioterie om je kinderen 20 km enkele reis te willen laten fietsen omdat je man dan zo lekker dicht bij zijn werk woont. Heeft die man geen auto of zo, of een OV kaart?
Lady*Voldedinges
Ik vind 20 kilometer echt heel ver en zou dit als kind zwaar ruk vinden.

Hoe lang nog tot de studies? Moet het per se nu?

Kan er met een elektrische fiets, brommobiel, wat reistijd vanaf?

Is het probleem echt de locatie van het huis of heeft je man mentale problemen die gewoon mee verhuizen?
Een uur reizen is best veel maar ook te doen. Alleen is het inderdaad lastiger met sociale afspraken als iedereen in de buurt van school woont. Is nog een paar jaar wachten geen optie? Totdat de jongste klaar is met de middelbare school. In het laatste jaar zou je wel alvast op zoek kunnen gaan.
.
Ik vind 20 kilometer op zich niet per se ver, ik heb genoeg leerlingen die op zo'n afstand van school wonen (of verder). Maar ik vind het wel een vreemde keuze om nu te maken. De leerlingen die ik heb, zijn vrijwel allemaal in de buitendorpen geboren en getogen. Om met tieners bewust zo ver van hun school en sociale leven te gaan wonen, is niet per se een keuze in hun belang (of zij moeten het al heel graag willen), het is in elk geval de reden waarom ik dat ene prachtige boerderijtje drie jaar geleden niet gekocht heb.
rabarbara wijzigde dit bericht op 04-08-2026 18:16
0.48% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
Ik zou het te ver vinden. Oudste moest 16 km en dat was alleen omdat hij dat geen probleem vond en heel erg graag naar precies die school wilde. Toen hij geslaagd was heeft hij me nog wel opgebiecht dat hij het op dat moment nooit zou hebben toegegeven maar dat hij best vaak gebaald heeft van de afstand. Jongste gaat naar n school op 12 km en vind dat al erg veel.
Je hebt toch een rustige straat zeg je en fijne buren? Straks zit je in een rustig deel met luidruchtige buren dus data egt niks. Ik zou zeker niet gaan verhuizen en vindt de afstand echt te ver naar school. Alle. Je een enige wat doe je met slecht weer, gladheid etc?
Ik zou het nooit doen. Echt een afstand hoor, waarschijnlijk zullen ze dan ook een deel alleen moeten fietsen, even mee naar jullie huis na school is ook niet te doen voor vrienden. Ik zou wachten tot ze gaan studeren bijvoorbeeld.
Is die 20 km een uur fietsen of meer, omdat je deels door de stad moet? Met flink wat stoplichten haal je 20 km niet in een uur.

Ik vind het ver en anders als je bijvoorbeeld in een klein dorp woont en specifiek naar een bepaalde school wil. Om nu te verhuizen en dan 20 km te moeten overbruggen vind ik niet leuk voor hun sociale leven, dus ik zou er denk ik niet voor kiezen.
Ik vind het ook best ver, maar ik had wel kinderen op mijn school die ook zo ver moesten.
Dat was wel echt een school met een regio-functie dus dat zou voor mij ook wel uitmaken.
Waar wonen klasgenootjes? Zouden er vanaf de nieuwe woonplaats nog kinderen zijn om mee samen te fietsen/bussen?
Te ver idd. Niet alleen vanwege school maar ook omdat vrienden dan zeer waarschijnlijk ver weg wonen en de kinderen dus overal een eind voor moeten reizen, meestal alleen, ook s'avonds. Of je moet als ouder continu willen rijden.
Ik was vroeger zo'n kind. School was veel te ver van huis en daardoor weinig aansluiting met vriendinnen. Zij waren veel flexibeler met afspraakjes en zagen elkaar ook veel meer. Ik heb er veel last van gehad en voelde me geïsoleerd.

Ik vind het eerlijk gezegd ook best bizar dat je je afvraagt of dit een goed idee is. Dat zie je toch van ver?
No brainer.. dat je dit überhaupt overweegt @(

Als ze nou al buiten zouden wonen idd was het een ander verhaal.
Mijn dochter is getogen in een dorp dat circa 14 km van de dichtstbijzijnde middelbare school is. Zij woont het verste weg van haar klas/groep. De school ligt centraal in de grootste kern van de gemeente. Hoe ze het doet, doet ze het... ze vindt haar vriendinnen verspreid over de hele gemeente. En nee, ze fietst er niet even naar toe, dat is gewoon 30 km. Dus als ze al afspreekt dan moet er gereden worden door ons of de andere ouder van dienst.

Tegenover ons zijn mensen met pubers komen wonen maar wel in hun laatsten jaar middelbare school. Ze vinden geen aansluiting bij de lokale dorpsjeugd en trekken nog naar hun oude dorp. Mijn dochter heeft dat trouwens wel. Ze is actief in het lokale vereningsleven. Ze is alleen de enige van haar oude basisschool die gymnasium doet. Soms komt ze iemand tegen en fietsen ze samen. Maar meestal niet.

Bezint eer gij begint. Ik zou het niet doen. Sociale cohesie is echt belangrijk.
mrsduck wijzigde dit bericht op 04-08-2026 18:25
0.64% gewijzigd
Er is toch wel iets anders denkbaar dan dit? 20 km is wel heel erg veel. Dat is niet meer ‘oostrand van de stad’, dat is ‘stad/dorp minstens 15 km van de stad vandaan’.
Ik vind zelf een km of 12 van school vandaan wonen wel de max.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Er zijn vast middelen in te zetten waardoor het haalbaar is/wordt (elektrische fiets, brommer, ovkaart etc), maar hoe zit het op sociaal vlak als alle klasgenoten veel dichter bij school en elkaar wonen. Je mist dan best wat samenzijn daarin als scholier lijkt me. Dus ik zou je keuze niet overwegen daarom.
ShaunTheSheep schreef:
04-08-2026 18:27
Er zijn vast middelen in te zetten waardoor het haalbaar is/wordt (elektrische fiets, brommer, ovkaart etc), maar hoe zit het op sociaal vlak als alle klasgenoten veel dichter bij school en elkaar wonen. Je mist dan best wat samenzijn daarin als scholier lijkt me. Dus ik zou je keuze niet overwegen daarom.
Eens over het sociale aspect. Ik heb daar hele nare ervaringen mee.

Een OV-kaart zal de reisduur trouwens niet oplossen. Een elektrische fiets ook niet echt, ik denk dat dat zo'n 12 minuten zou schelen op een uur analoog fietsen.
Hier fietst ze 16 km naar school, zijn meer die dat doen.
Lastige is dat wij zeg maar ten zuiden van school wonen en er ook klasgenoten zijn die 16km ten noorden wonen. Dat is dus lastiger afspreken, als in dan haalde ik vaak toch op nadat ze daar geweest was en had meegegeten, dan nog 32 laten fietsen ging me te ver.
En dan wonen andere vriendinnen 12 kilometer de andere kant op van school en trappen je kinderen zich de pleuris als ze naar schoolvrienden willen? Of als ze een groepswerk hebben?

Echt niet dat ik nog vrijwillig aan zo'n verhuis zou beginnen op 12 en 14.
Man maakt maar een aftelkalender en wacht maar tot ze 18+ zijn en klaar met voortgezet onderwijs.

Kinderen zijn waarschijnlijk ook qua hobby's, vrienden, ... gesetteld in jullie huidige buurt.
En dan wil jij ze daar midden in hun puberteit daar weghalen? Zin in oorlog?
Ik zou dus niet alleen school laten tellen, maar ook alle andere zaken zoals de voetbalploeg, de gymclub, de fanfare, ... waar ze zitten.

Waarom komt dit overigens nu pas boven? Je had / Man had dit ook op hun 6de kunnen voorzien, dan wel kunnen verhuizen en dan waren ze na de lagere school waarschijnlijk naar een andere middelbare school gegaan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik vind het echt te ver. Als je in een dorp/buitenaf woont, altijd al, dan is 20km gebruikelijk (en zelfs dan al best aan de ruime kant). Maar dan weet je dat je hoe dan ook een flinke afstand te overbruggen hebt.

Tot 10km vind ik redelijk, maar hoe dichterbij hoe beter.
TO, wat zeggen je kinderen hierover?
Ik vind het geen goed idee. Maar wel even ter relativering: ik woonde zelf 13 km van mijn school en ik herken het missen van het sociale aspect totaal niet. Genoeg scholen in de stad waarin ik woonde, maar ik wilde juist deze school, in een kleiner plaatsje verderop. Ik ging met de trein naar school. Van deur tot deur ook een uur, maar ik was heel vaak bij vriendinnen die in de buurt van school woonden. Ik had daar een fiets en kon gewoon dingen op de fiets met hen doen en stapte daarna op de trein. Dat betekende wel dat ik vaak pas rond etenstijd thuis was of vaker ergens anders sliep (na schoolfeesten of andere feestjes) maar ik was totaal onderdeel van het geheel daar. Dus het hoéft geen probleem te zijn, maar dat je nu ineens voor hen zou beslissen dat ze er zoveel meer reistijd bij krijgen, lijkt me wel een probleem.
Te ver!
Tijdtechnisch; hier waren ze doorgaans ook wel een uur enkele reis bezig met van en naar school komen. Qua vrienden maakte het niet veel uit, die woonden ook verspreid over de stad en niet zoals op de lagere school allemaal vlakbij school.
Ik zou die keuze nu niet maken. Wat vinden je kinderen ervan? Als zij dit zelf ook willen is er geen probleem natuurlijk, want het is niet dat 20km niet te doen is. Maar als zij er niet achterstaan en jullie maken deze keuze toch, dan kan je uiteraard rekenen op een hoop gezeur. Want 20km is gewoon ver. Ik fietste er vroeger 16. Was op zich prima want ik woonde altijd al in dat dorp en je wist gewoon: als je naar de middelbare gaat dan moet je die afstand fietsen. En je fietste met een hele groep. Ik had geen problemen met aansluiting. Kon na schooltijd gewoon met een vriendin mee die dichtbij school woonde maar had ook vrienden in m'n eigen dorp. Mijn kinderen fietsen nu 9km naar school. Ik vind het voor hen wel fijn dat ze niet net als ik ook 16km moeten fietsen.
Ze fietsten eerst op een gewone fiets maar nu toch overgegaan op ebike. Is gewoon net wat makkelijker dat je niet na hoeft te denken over hoe hard het gaat waaien (bij ons waait het vaak hard). Boeiend dat het niet sportief is, soms kies je voor gemak en die beweging hebben ze wel op andere manieren.
Mijn kinderen gaan zeker niet juichen als we nu gingen verhuizen naar een dorp 20km van hun school vandaan. Ze vinden de 9km al niet erg leuk met regen en slecht weer. Nee, dan zou ik juist eerder de keus maken om vanuit het dorpje waar wij nu wonen te verhuizen naar de stad waar hun school staat, zodat ze daar dichterbij zijn en ook dichterbij stad en vrienden en activiteiten etc. (Alhoewel ze op school natuurlijk ook vrienden hebben die ook op afstand van school wonen).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven