Tweede keus zijn
woensdag 5 augustus 2026 om 07:28
Ik zou graag de mening horen van mensen die objectief naar mijn situatie kunnen kijken.
Mijn partner (49) en ik waren 22 jaar samen. We hebben een volwassen zoon. Onze relatie was naar mijn gevoel stabiel. We maakten zelden ruzie, deden bijna alles samen en waren niet alleen partners maar ook elkaars beste vrienden. De dag vóór hij het uitmaakte, zijn we nog als gezin naar de bioscoop geweest en hebben we samen gelachen. Ik heb de breuk totaal niet zien aankomen.
We zijn samen begonnen met heel weinig. Door hard te werken hebben we een huis kunnen kopen en een mooie toekomst opgebouwd. Ik heb hem altijd gesteund in zijn hobby’s en dromen. Hij mocht altijd zijn eigen dingen doen, maar hij wilde meestal liever alles samen doen.
Enkele dagen geleden vertelde hij plots dat hij verliefd is op een andere vrouw van 31 jaar. Hij beëindigde onze relatie onmiddellijk en zei dat hij niet voor onze relatie wilde vechten.
Na verdere gesprekken zegt hij nu dat hij eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Hij zegt dat de verliefdheid zo intens is dat hij er moeilijk tegen kan vechten. Tegelijk twijfelt hij ook omdat er een groot leeftijdsverschil is tussen hen en omdat zij blijkbaar zelf ook twijfelt over een toekomst samen.
Dit weekend gaat hij met haar praten om te kijken waar zij staat en of zij een relatie met hem ziet zitten.
En daar worstel ik enorm mee.
Voor mijn gevoel hangt onze toekomst nu af van wat zij beslist. Als zij voor hem kiest, heb ik het gevoel dat hij mij zal loslaten. Als zij hem afwijst of te veel twijfelt, heb ik het gevoel dat hij misschien toch bij mij zou blijven.
Ik begrijp dat verliefdheid iemand kan overvallen en dat gevoelens niet altijd te sturen zijn. Maar ik vraag me af of ik dit moet aanvaarden.
Ben ik onredelijk als ik vind dat ik geen “tweede keuze” wil zijn? Dat ik het gevoel heb dat onze relatie niet zou mogen afhangen van de beslissing van een derde persoon?
Of zouden jullie in mijn plaats zijn twijfel nog tijd geven?
Ik ben op zoek naar eerlijke, objectieve meningen, ook als die moeilijk zijn om te horen.
Mijn partner (49) en ik waren 22 jaar samen. We hebben een volwassen zoon. Onze relatie was naar mijn gevoel stabiel. We maakten zelden ruzie, deden bijna alles samen en waren niet alleen partners maar ook elkaars beste vrienden. De dag vóór hij het uitmaakte, zijn we nog als gezin naar de bioscoop geweest en hebben we samen gelachen. Ik heb de breuk totaal niet zien aankomen.
We zijn samen begonnen met heel weinig. Door hard te werken hebben we een huis kunnen kopen en een mooie toekomst opgebouwd. Ik heb hem altijd gesteund in zijn hobby’s en dromen. Hij mocht altijd zijn eigen dingen doen, maar hij wilde meestal liever alles samen doen.
Enkele dagen geleden vertelde hij plots dat hij verliefd is op een andere vrouw van 31 jaar. Hij beëindigde onze relatie onmiddellijk en zei dat hij niet voor onze relatie wilde vechten.
Na verdere gesprekken zegt hij nu dat hij eigenlijk niet weet wat hij moet doen. Hij zegt dat de verliefdheid zo intens is dat hij er moeilijk tegen kan vechten. Tegelijk twijfelt hij ook omdat er een groot leeftijdsverschil is tussen hen en omdat zij blijkbaar zelf ook twijfelt over een toekomst samen.
Dit weekend gaat hij met haar praten om te kijken waar zij staat en of zij een relatie met hem ziet zitten.
En daar worstel ik enorm mee.
Voor mijn gevoel hangt onze toekomst nu af van wat zij beslist. Als zij voor hem kiest, heb ik het gevoel dat hij mij zal loslaten. Als zij hem afwijst of te veel twijfelt, heb ik het gevoel dat hij misschien toch bij mij zou blijven.
Ik begrijp dat verliefdheid iemand kan overvallen en dat gevoelens niet altijd te sturen zijn. Maar ik vraag me af of ik dit moet aanvaarden.
Ben ik onredelijk als ik vind dat ik geen “tweede keuze” wil zijn? Dat ik het gevoel heb dat onze relatie niet zou mogen afhangen van de beslissing van een derde persoon?
Of zouden jullie in mijn plaats zijn twijfel nog tijd geven?
Ik ben op zoek naar eerlijke, objectieve meningen, ook als die moeilijk zijn om te horen.
woensdag 5 augustus 2026 om 07:37
Ik denk dat hij zich momenteel van jou en jullie gezin emotioneel heeft losgekoppeld. Anders kan hij niet zo hard zijn en van de ene op de andere dag vertrekken. Al wijst zij hem af, dan nog zou ik hem niet direct terug nemen. Laat dan eerst maar eens zien dat je het meent, dat hij echt voor jou gaat en dat het niet vanwege gemak en een dak boven zn hoofd is. Die verliefdheid is ook niet zo maar weg, als hij niet met haar verder kan. Dus nee, niet op hangende pootjes terug, laat dan eerst op afstand maar zien wat je intenties zijn. En of je bij de volgende flirt niet weer zo maar verdwenen bent.
woensdag 5 augustus 2026 om 07:43
Als jij er nog voor wil gaan, kun je hem ook hierna nog een kans geven.
Maar ik weet niet hoe jij je voelt.
Als je merkt dat dit teveel schade heeft toegebracht moet je je conclusies trekken.
Ik denk dat t nu nog te vroeg is, en je het de tijd moet geven
Ieder zijn grens ligt ergens anders.
Voor mij persoonlijk is liegen een grens, als ik erachter kom dat er heel veel is achtergehouden, gelogen etc zou dat voor mij een reden zijn om te stoppen met de relatie. Omdat ik iemand dan niet meer kan vertrouwen
Of is t een bevlieging die net speelt, en hij nu gelijk met je deelt.
Is er al eea voorgevalle tussen die 2.
Weet dat jij mag kiezen wat voor jou goed voelt!
Maar ik weet niet hoe jij je voelt.
Als je merkt dat dit teveel schade heeft toegebracht moet je je conclusies trekken.
Ik denk dat t nu nog te vroeg is, en je het de tijd moet geven
Ieder zijn grens ligt ergens anders.
Voor mij persoonlijk is liegen een grens, als ik erachter kom dat er heel veel is achtergehouden, gelogen etc zou dat voor mij een reden zijn om te stoppen met de relatie. Omdat ik iemand dan niet meer kan vertrouwen
Of is t een bevlieging die net speelt, en hij nu gelijk met je deelt.
Is er al eea voorgevalle tussen die 2.
Weet dat jij mag kiezen wat voor jou goed voelt!
woensdag 5 augustus 2026 om 07:43
Een verliefdheid kan gebeuren en hoeft niet het einde van een relatie te zijn. Mits de ander er actief tegen vecht en zich op de al bestaande relatie richt. Jouw man wil eerst in gesprek met de dame waar hij verliefd op is om te kijken wat zijn kansen zijn bij haar.
Dat zou voor mij het einde betekenen van onze relatie. Ik ga geen tweede keus zijn.
En het verhaal dat hij ‘er bijna niet tegen kan vechten’ is natuurlijk bullshit. Hij is volwassen en maakt (hopelijk) bewuste keuzes. Nu doet hij alsof hij slachtoffer is van zijn gevoelens. Ook erg onaantrekkelijk.
Dat zou voor mij het einde betekenen van onze relatie. Ik ga geen tweede keus zijn.
En het verhaal dat hij ‘er bijna niet tegen kan vechten’ is natuurlijk bullshit. Hij is volwassen en maakt (hopelijk) bewuste keuzes. Nu doet hij alsof hij slachtoffer is van zijn gevoelens. Ook erg onaantrekkelijk.
woensdag 5 augustus 2026 om 07:48
Nee, je bent niet onredelijk als je geen tweede keus wilt zijn. Wat ongelooflijk heftig, zeg. Dan ben je ineens alle vertrouwen verloren.
Je man lijkt wel heel erg de weg kwijt. Door een plotselinge verliefdheid ineens alles op willen geven.
Hoe lang speelt dit?
En nee, het kan niet zo zijn dat als zij nee zegt, hij dan toch maar weer voor jou gaat. Het lijkt me beter dat hij met iemand gaat praten die hem weer helpt landen. Zijn keuze moet hij zelf maken, en mag niet afhangen van wat zij wil. Net als jij je eigen keuzes mag maken.
Ik denk dat er een afkoelingsperiode moet komen, niet ineens allerlei heftige beslissingen moet worden genomen. Want misschien is het niet zo, maar dit klinkt of speelt het nog maar een paar weken.
TO, sterkte met dit.
Je man lijkt wel heel erg de weg kwijt. Door een plotselinge verliefdheid ineens alles op willen geven.
Hoe lang speelt dit?
En nee, het kan niet zo zijn dat als zij nee zegt, hij dan toch maar weer voor jou gaat. Het lijkt me beter dat hij met iemand gaat praten die hem weer helpt landen. Zijn keuze moet hij zelf maken, en mag niet afhangen van wat zij wil. Net als jij je eigen keuzes mag maken.
Ik denk dat er een afkoelingsperiode moet komen, niet ineens allerlei heftige beslissingen moet worden genomen. Want misschien is het niet zo, maar dit klinkt of speelt het nog maar een paar weken.
TO, sterkte met dit.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
woensdag 5 augustus 2026 om 07:50
Alleen de tijd gaat je hier raad kunnen geven. Als zij voor hem kiest is hij sowieso weg. Zoniet is de vraag wat dit met jouw gevoel voor je man gaat doen en of je eens alles weer rustig is, nog met hem verder wil.
Heb ongeveer hetzelfde gehad en ook al kroop mijn man daarna voor mij door het stof, ik ben gegaan want al mijn respect/gevoel voor hem was weg.
Heb ongeveer hetzelfde gehad en ook al kroop mijn man daarna voor mij door het stof, ik ben gegaan want al mijn respect/gevoel voor hem was weg.
woensdag 5 augustus 2026 om 08:36
Dus als zij niet voor hem kiest, dan wil hij jou wel weer?
Ik zou er vriendelijk voor bedanken en hem het huis uit sturen.
Als hij nou solo naar Santiago zou gaan wandelen om te bedenken wat hij wil... dat is nog tot daaraantoe. Maar nu wil hij z'n oude schoenen niet weggooien voordat hij zeker is dat hij nieuwe heeft. Daar zou ik geen trek in hebben.
Ik zou er vriendelijk voor bedanken en hem het huis uit sturen.
Als hij nou solo naar Santiago zou gaan wandelen om te bedenken wat hij wil... dat is nog tot daaraantoe. Maar nu wil hij z'n oude schoenen niet weggooien voordat hij zeker is dat hij nieuwe heeft. Daar zou ik geen trek in hebben.
woensdag 5 augustus 2026 om 08:38
Alleen al het feit dat mijn partner van haast een kwart eeuw zou aangeven dat hij met een andere vrouw zou bespreken of zij een relatie met hem wil, zou voor mij genoeg zijn om de relatie te verbreken. De uitkomst van hun gesprek vind ik niet relevant.
Verliefd worden kan iedereen overkomen, maar er zo mee om gaan naar jou toe vind ik verraad.
Verliefd worden kan iedereen overkomen, maar er zo mee om gaan naar jou toe vind ik verraad.
woensdag 5 augustus 2026 om 08:44
Heel eerlijk gezegd denk ik dat het het beste is om hem lekker op zijn eigen benen na te laten denken.
Dus niet veilig bij jou thuis, terwijl jij geduldig wacht. Ik had ook zo'n exemplaar en kreeg dit zelfde advies. Ik was niet in staat om het op te volgen, maar achteraf heb ik spijt dat ik niet direct de stekker eruit getrokken heb.
Heel veel sterkte en pas goed op jezelf. (En begin vast met het nodige huiswerk: wat is van jou? Waar sta je financieel? Wat kan er allemaal als jullie uit elkaar gaan?)
Dus niet veilig bij jou thuis, terwijl jij geduldig wacht. Ik had ook zo'n exemplaar en kreeg dit zelfde advies. Ik was niet in staat om het op te volgen, maar achteraf heb ik spijt dat ik niet direct de stekker eruit getrokken heb.
Heel veel sterkte en pas goed op jezelf. (En begin vast met het nodige huiswerk: wat is van jou? Waar sta je financieel? Wat kan er allemaal als jullie uit elkaar gaan?)
hexopbezemsteel wijzigde dit bericht op 05-08-2026 08:45
20.23% gewijzigd
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
woensdag 5 augustus 2026 om 08:45
Jeetje TO. Ik hoopte dat dit een topic zou zijn over iets als: na 20 jaar zegt mijn partner in een dronken bui dat hij een mega crush had op mijn beste vriendin voor onze relatie of zo.
TO, persoonlijk zou ik helemaal op hem afknappen.
- Hij zegt dat hij plotseling verliefd is op een ander, en besluit acuut jullie relatie te verbreken.
- Hij wil eerst gaan kijken of zij interesse heeft.
Een paar issues die ik heb:
- Je kunt plotseling verliefd worden, maar je bent niet verplicht om daar gelijk iets mee te doen.
- In plaats van tijd en energie te steken in jullie relatie, gaat hij liever een andere relatie aan.
- Of nog erger, kijken of zij misschien interesse heeft.
- Je zegt partner, maar hebben jullie een formele relatie, zoals getrouwd, geregistreerd partnerschap, notarieel samenlevingscontract? Die is nog niet ontbonden lijkt mij?
- Jullie wonen gewoon nog samen, dus er is op praktisch gebied helemaal nog niets afgesloten.
- Jullie hebben een kind en die is nog niet op de hoogte.
- En walgelijk dat hij tegen jou gaat miepen over het leeftijdsverschil en dat het misschien niet mogelijk is om een toekomst met haar te hebben. Wat ben jij, zijn therapeut??
To... hij wil vreemdgaan met die andere vrouw. Als hij dat al niet doet. Door jullie relatie uit te maken, doet hij net of hij echt vrijgezel is en het zo goed gaat praten voor zichzelf.
Ik zou zo ontzettend afknappen op hem, want dit gedrag is zo enorm respectloos naar jou toe. En ook gelijk het voortouw nemen, door iedereen op de hoogte te brengen van zijn gedrag, hem buiten te zetten (desnoods slaapt hij maar op de bank) en de 'scheiding' in gang zetten. Je bent hier echt veel te goed voor.
TO, persoonlijk zou ik helemaal op hem afknappen.
- Hij zegt dat hij plotseling verliefd is op een ander, en besluit acuut jullie relatie te verbreken.
- Hij wil eerst gaan kijken of zij interesse heeft.
Een paar issues die ik heb:
- Je kunt plotseling verliefd worden, maar je bent niet verplicht om daar gelijk iets mee te doen.
- In plaats van tijd en energie te steken in jullie relatie, gaat hij liever een andere relatie aan.
- Of nog erger, kijken of zij misschien interesse heeft.
- Je zegt partner, maar hebben jullie een formele relatie, zoals getrouwd, geregistreerd partnerschap, notarieel samenlevingscontract? Die is nog niet ontbonden lijkt mij?
- Jullie wonen gewoon nog samen, dus er is op praktisch gebied helemaal nog niets afgesloten.
- Jullie hebben een kind en die is nog niet op de hoogte.
- En walgelijk dat hij tegen jou gaat miepen over het leeftijdsverschil en dat het misschien niet mogelijk is om een toekomst met haar te hebben. Wat ben jij, zijn therapeut??
To... hij wil vreemdgaan met die andere vrouw. Als hij dat al niet doet. Door jullie relatie uit te maken, doet hij net of hij echt vrijgezel is en het zo goed gaat praten voor zichzelf.
Ik zou zo ontzettend afknappen op hem, want dit gedrag is zo enorm respectloos naar jou toe. En ook gelijk het voortouw nemen, door iedereen op de hoogte te brengen van zijn gedrag, hem buiten te zetten (desnoods slaapt hij maar op de bank) en de 'scheiding' in gang zetten. Je bent hier echt veel te goed voor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 5 augustus 2026 om 09:04
Wat een afknapper dat hij jou als vanzelfspekende opvang achter de hand houdt voor het geval zij toch niet wil.
Ik zou niet uitgaan van wat zij wil maar van wat jij wil. Wi jij nog wel verder met een man die je behandelt als zijn oude paar schoenen? Hij gooit je weg als de nieuwe schoenen blijken te passen.
Jij kan ook zelf besluiten dat het klaar is. Daarvoor hoef je niet op haar te wachten.
Ik zou niet uitgaan van wat zij wil maar van wat jij wil. Wi jij nog wel verder met een man die je behandelt als zijn oude paar schoenen? Hij gooit je weg als de nieuwe schoenen blijken te passen.
Jij kan ook zelf besluiten dat het klaar is. Daarvoor hoef je niet op haar te wachten.
woensdag 5 augustus 2026 om 09:05
Precies ditTimetraveler schreef: ↑05-08-2026 08:38Alleen al het feit dat mijn partner van haast een kwart eeuw zou aangeven dat hij met een andere vrouw zou bespreken of zij een relatie met hem wil, zou voor mij genoeg zijn om de relatie te verbreken. De uitkomst van hun gesprek vind ik niet relevant.
woensdag 5 augustus 2026 om 09:15
Hij is dus "zomaar", vanwege een verliefdheid, in staat om zijn gezin op te geven? De meeste mensen die een langdurige, prettige relatie hebben zouden in zo'n geval ook hun verstand laten spreken en zich realiseren wat ze kunnen verliezen. Hij dus totaal niet.
Ook als hij besluit te blijven: dit blijft voor jou onveilig TO.
woensdag 5 augustus 2026 om 09:24
Ik zou er tijd overheen laten gaan. Zowel zijn als jouw gevoel gaat de komende tijd in een rollercoaster, hoe dan ook. Ik zou dat laten gebeuren, je doet er niets aan. Als alles weer wat rustiger is, kan je pas goed naar de situatie kijken. Dan heeft hij misschien een relatie met die andere vrouw, of het is niets geworden (doordat zij niet wil of doordat bij nader inzien het gras van de buren helemaal niet groener bleek), misschien vindt hij dat erg, maar misschien schaamt hij zich ook kapot vanwege zijn domme bevlieging... en voor jou geldt hetzelfde: pas dan weet je wat je voelt, hoe je over je man denkt, of je toch verder met hem zou kunnen en willen, en of je je dan 2e keus zou voelen of niet. Enz.
Hoe je door de rollercoastertijd komt is natuurlijk voor nu het allerlastigst. Ik zou dat persoonlijk in ieder geval apart van elkaar willen, hij waarschijnlijk ook. Zijn daar opties voor? Moeilijk en verdrietig voor je!
Hoe je door de rollercoastertijd komt is natuurlijk voor nu het allerlastigst. Ik zou dat persoonlijk in ieder geval apart van elkaar willen, hij waarschijnlijk ook. Zijn daar opties voor? Moeilijk en verdrietig voor je!
woensdag 5 augustus 2026 om 09:40
Verliefdheid kun je niet sturen. Je reactie erop wel. De reactie van jouw partner (meteen de relatie beëindigen), zou voor mij echt de grens over zijn gegaan.
Je hoeft nu nog niet te beslissen, laat het even bezinken. Sowieso is het moeilijk om dit te horen van je partner en ga je een moeilijke tijd tegemoet.
Je hoeft nu nog niet te beslissen, laat het even bezinken. Sowieso is het moeilijk om dit te horen van je partner en ga je een moeilijke tijd tegemoet.
woensdag 5 augustus 2026 om 09:45
Eens met de meesten boven mij. Dit is niet ok.
Prima als hij verliefd is, komt veel voor in langere relaties. Maar niet ok dat jouw toekomst afhankelijk is van haar beslissing.
Ik zou per direct hem meedelen dat hij nu mag kiezen en niet nadat hij met haar heeft overlegd, je bent toch geen paar oude schoenen zeg!
Zaken in kaart brengen voor een eventuele scheiding ook. Hoe zit je financieel? Kan je het huis alleen houden?
Prima als hij verliefd is, komt veel voor in langere relaties. Maar niet ok dat jouw toekomst afhankelijk is van haar beslissing.
Ik zou per direct hem meedelen dat hij nu mag kiezen en niet nadat hij met haar heeft overlegd, je bent toch geen paar oude schoenen zeg!
Zaken in kaart brengen voor een eventuele scheiding ook. Hoe zit je financieel? Kan je het huis alleen houden?
woensdag 5 augustus 2026 om 09:49
Als hij naar haar gaat om te bespreken hoe hun toekomst eruit kan zien dan zou dat voor mij genoeg reden zijn hem niet meer terug te willen.
Je kan als man toch niet van je vrouw verwachten dat ze lijdzaam gaat zitten wachten tot ze wordt ingeruild? Hoe denigrerend is dit naar jou toe.
Ik denk dat ik hem de keus zou geven. Of je besluit nu en hier dat je voor je gezin gaat en we proberen daar doorheen te knokken.
Zo niet dan is dit het eind van de relatie.
Ik heb de verhalen zelden zo pijnlijk gelezen.
Verliefd worden kan, er naar handelen is een andere categorie.
Heel veel sterkte!
Je kan als man toch niet van je vrouw verwachten dat ze lijdzaam gaat zitten wachten tot ze wordt ingeruild? Hoe denigrerend is dit naar jou toe.
Ik denk dat ik hem de keus zou geven. Of je besluit nu en hier dat je voor je gezin gaat en we proberen daar doorheen te knokken.
Zo niet dan is dit het eind van de relatie.
Ik heb de verhalen zelden zo pijnlijk gelezen.
Verliefd worden kan, er naar handelen is een andere categorie.
Heel veel sterkte!
woensdag 5 augustus 2026 om 09:53
Lieneke schreef: ↑05-08-2026 09:15Hij is dus "zomaar", vanwege een verliefdheid, in staat om zijn gezin op te geven? De meeste mensen die een langdurige, prettige relatie hebben zouden in zo'n geval ook hun verstand laten spreken en zich realiseren wat ze kunnen verliezen. Hij dus totaal niet.
Dat zou een enorm bijzonder zijn, een soort eenhoorn zeg maar. Vrijwel altijd is er al lang al veel meer gebeurd tussen de verliefden, zowel emotioneel als fysiek. Ik zou er dus niet op vertrouwen dat het enkel een verliefdheid is.
TO, wat een kutsituatie. Ik zou hem de deur uitzetten zoals anderen ook al adviseren. Nu, niet na het weekend. Wel met de boodschap wat jouw grens is (als dat is dat hij (dan pas) gaat seksen met een ander, dan vertel je hem dat het dan vanuit jou definitief klaar is).
Laat hem maar zijn eigen boontjes doppen elders. Ik snap dat dat vreselijk moeilijk is want je wil hem het liefst vasthouden, maar hij heeft zich al compleet losgemaakt, er valt niets meer vast te houden. Het enige wat hij nu thuis nog zoekt is een nest met al zijn spullen, zijn natje en zijn droogje.
En als hij uit huis is kunnen jullie verder praten. Over hoe hij het zover heeft laten komen bijvoorbeeld en wat hij allemaal uitgespookt heeft. Jij hebt zelf namelijk ook een keuze te maken: of jij hem dit zou kunnen vergeven.
woensdag 5 augustus 2026 om 09:54
Wat een afknapper...
En wat een druk ook zeg op die andere vrouw. Iemand die met je komt práten of er een gezamenlijke toekomst in zit. Nog geen nacht samen gehad, zoen uitgewisseld of vakantie samen doorgebracht en dan wil iemand van je weten: ik ben verliefd, zie jij een toekomst met mij samen ook voor je?
En wat een druk ook zeg op die andere vrouw. Iemand die met je komt práten of er een gezamenlijke toekomst in zit. Nog geen nacht samen gehad, zoen uitgewisseld of vakantie samen doorgebracht en dan wil iemand van je weten: ik ben verliefd, zie jij een toekomst met mij samen ook voor je?
woensdag 5 augustus 2026 om 09:58
Ik kan me niet voorstellen dat er nog niks gebeurd is.cognac schreef: ↑05-08-2026 09:54Wat een afknapper...
En wat een druk ook zeg op die andere vrouw. Iemand die met je komt práten of er een gezamenlijke toekomst in zit. Nog geen nacht samen gehad, zoen uitgewisseld of vakantie samen doorgebracht en dan wil iemand van je weten: ik ben verliefd, zie jij een toekomst met mij samen ook voor je?![]()
woensdag 5 augustus 2026 om 10:04
Lees ik niks over terug in de OP maar stel dat er wel (stiekem) wat is gebeurd dan is dan nog anders dan vanuit de situatie waarin je eerst ook rustig de tijd neemt elkaar te leren kennen (ook in je eigen habitat, die van allebei) voor je eens gaat nadenken of daar een relatie en stabiele toekomst in zit.
Toch niet vanuit verliefd worden op iemand je leuk, aantrekkelijk of spannend vindt.
Dit js trouwens vanuit die vent toch vooral oerstom.
woensdag 5 augustus 2026 om 10:24
Bedankt voor alle reacties en meningen. Ik begrijp heel goed waarom sommigen zeggen dat ik mij niet mag laten behandelen alsof ik zomaar aan de kant geschoven kan worden. Die reacties doen mij ook nadenken over mijn eigen grenzen en zelfrespect.
Toch wil ik één belangrijk praktisch punt verduidelijken: ik kan hem niet zomaar aan de deur zetten. Wij zijn wettelijk samenwonend en beiden eigenaar van onze woning. Het huis staat dus niet alleen op mijn naam. Juridisch gezien kan ik niet gewoon beslissen dat hij moet vertrekken.
Dat maakt de situatie voor mij extra moeilijk. Hij woont nog steeds bij mij in ons huis, terwijl hij verliefd is op iemand anders en dit weekend met haar wil praten over wat zij voor elkaar voelen en of er een toekomst mogelijk is.
Ik begrijp dat ik zijn gevoelens niet kan controleren en ik wil ook niet iemand vasthouden die niet meer gelukkig is. Maar het doet ontzettend veel pijn om samen in hetzelfde huis te leven terwijl hij ondertussen onderzoekt of hij met iemand anders verder wil.
Ik probeer mijn zelfrespect te bewaren, maar ik zit ook vast in een praktische situatie omdat we samen eigenaar zijn van onze woning.
Mijn vraag blijft daarom: hoe zouden jullie hiermee omgaan? Niet alleen emotioneel, maar ook praktisch wanneer je niet zomaar kan zeggen dat iemand moet vertrekken?
Toch wil ik één belangrijk praktisch punt verduidelijken: ik kan hem niet zomaar aan de deur zetten. Wij zijn wettelijk samenwonend en beiden eigenaar van onze woning. Het huis staat dus niet alleen op mijn naam. Juridisch gezien kan ik niet gewoon beslissen dat hij moet vertrekken.
Dat maakt de situatie voor mij extra moeilijk. Hij woont nog steeds bij mij in ons huis, terwijl hij verliefd is op iemand anders en dit weekend met haar wil praten over wat zij voor elkaar voelen en of er een toekomst mogelijk is.
Ik begrijp dat ik zijn gevoelens niet kan controleren en ik wil ook niet iemand vasthouden die niet meer gelukkig is. Maar het doet ontzettend veel pijn om samen in hetzelfde huis te leven terwijl hij ondertussen onderzoekt of hij met iemand anders verder wil.
Ik probeer mijn zelfrespect te bewaren, maar ik zit ook vast in een praktische situatie omdat we samen eigenaar zijn van onze woning.
Mijn vraag blijft daarom: hoe zouden jullie hiermee omgaan? Niet alleen emotioneel, maar ook praktisch wanneer je niet zomaar kan zeggen dat iemand moet vertrekken?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in