Ervaringen Escitalopram

04-08-2026 18:15 39 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 4 weken terug gestart met 5mg Escitalopram. Best last gehad van bijwerkingen zoals misselijkheid, toegenomen onrust, onrustige nachten.
Nu ik op week 4 zit had ik eigenlijk gehoopt van de bijwerkingen af te zijn. Maar nu heb ik ineens weer hele slechte nachten! Terwijl het slapen voor het gebruik van Escitalopram juist weer een stuk beter ging. Bij mij triggert slechte slaap een enorme angst. Dus ik ben eigenlijk een beetje bang of ik er wel goed aan heb gedaan te starten met de medicatie. En ik weet dat ik nog geen effect hoef te merken van de werking maar dat slechte slapen dat sloopt me echt.
Ik slik het trouwens voor een gegeneraliseerde angststoornis.

Ik hoor graag wat ervaringen!
Ik haak even aan bij dit topic. Dochter van 14 is ivm angst en paniekklachten bij ASS begonnen met citalopram.
Eerst 1 druppel (2mg) en na 2 weken nu 2 druppels. De psychiater ging ervanuit dat ze niet zoveel last van bijwerkingen zou hebben, maar helaas toch wel.
Zelf is ze het vertrouwen behoorlijk kwijt, maar 2 mg schijnt te weinig te zijn om een werking te voelen, dus toch maar door.
Ik (en zij ook) vindt het pittig.
Heftig om mee te maken, Tuinmeisje. Zelf een zoon met ASS en kan me niet voorstellen hoe het is om je kind zo te zien. 2 mg is idd erg weinig en kan eigenlijk nauwelijks effect geven volgens mij. De bijwerkingen kunnen erg heftig zijn. Heb zelf ook dagen in een hoekje op de bank gezeten, bang voor alles en iedereen. Dat is gelukkig wel weg.
Heel veel sterkte en succes! Hopelijk voelt ze snel wel effect.
Leilinde schreef:
05-08-2026 10:14
Ik ben me daarvan bewust. Heb het even nagerekend. Ben 12 weken geleden begonnen en zit nu 6 weken op 8 druppels. Helaas elke keer rond menstruatie spelen de problemen weer extra op.
Vijf dagen voormijn menstruatie verhoog ik, in overleg met mijn huisarts, mijn dosis met een kwart pil. Na de menstruatie bouw ik dat weer af. Ik gebruik een pillensnijder van de apotheek. Omdat de medicatie langer in je lichaam blijf, maakt het niet uit of de het kwartje de ene dag net iets groter is.

Het is bekend dat de medicatie tegen pms werkt en zo kom ik tegenwoordig heel goed de maand door.
Pukkemientje schreef:
05-08-2026 10:26
Escitalopram en alcohol is absoluut geen goede combinatie. Maar daar was je zelf inmiddels ook al achter. ;-)
Waarom wil je de huisarts niet bellen of je mag ophogen met deze medicatie? En (tijdelijk) oxazepam erbij slikken, om de ergste bijwerkingen op te vangen is helemaal niet erg. :heart:
Niet te streng zijn voor jezelf, en geef het de tijd. Dikke knuf want ik weet uit ervaring dat dit heel pittig is.
Omdat ik niet zoveel vertrouwen in mijn huisarts heb mbt antidepressiva.
Ja met oxazepam vind ik het zo lastig omdat ik bang ben verslaafd te raken en ik slik net nu 4 weken. Dus dan zou ik naar mijn idee als ik internet moet geloven geen bijwerkingen meer moeten hebben. Ik baal gewoon enorm.
Dank je wel! Lief van je ❤️
Tuinmeisje schreef:
05-08-2026 11:09
Ik haak even aan bij dit topic. Dochter van 14 is ivm angst en paniekklachten bij ASS begonnen met citalopram.
Eerst 1 druppel (2mg) en na 2 weken nu 2 druppels. De psychiater ging ervanuit dat ze niet zoveel last van bijwerkingen zou hebben, maar helaas toch wel.
Zelf is ze het vertrouwen behoorlijk kwijt, maar 2 mg schijnt te weinig te zijn om een werking te voelen, dus toch maar door.
Ik (en zij ook) vindt het pittig.
Ach jeetje wat heftig voor jullie beiden! Echt heel veel sterkte gewenst ❤️
Hobbs schreef:
04-08-2026 20:20
Ben net 12 dagen gestart met 5mg, ook ontzettend slecht slapen.

Heb nu Oxazepam erbij van de arts hiermee kan ik nu wel nu een paar dagen slapen achter elkaar.

Hopelijk hebben we allemaal snel minder last van de bijwerkingen voor degene die er ook mee zitten 🙏

Sterkte!!
Jij ook sterkte ❤️
Dus jouw psych gaat 4 weken op vakantie zonder dat je iemand anders om raad kunt vragen? Is deze psych aangesloten bij een praktijk? Dan zou ik daar om advies vragen.
En anders toch echt de huisarts bellen en om advies vragen. Lijkt mij voor jou niet te doen om nog zolang te moeten wachten. :heart:
Pukkemientje schreef:
06-08-2026 13:15
Dus jouw psych gaat 4 weken op vakantie zonder dat je iemand anders om raad kunt vragen? Is deze psych aangesloten bij een praktijk? Dan zou ik daar om advies vragen.
En anders toch echt de huisarts bellen en om advies vragen. Lijkt mij voor jou niet te doen om nog zolang te moeten wachten. :heart:
Ja klopt! Het is een online GGZ instelling waar ik bij loop.
Maar ik vind het gek dat hij geen vervanger heeft.
Ik bel anders morgen de huisarts idd maar. Beter iets dan niet nu denk ik dan maar.
Dank je wel ❤️
Topper. Jij kunt dit. En inderdaad, beter iets dan niets. :thumbsup:
AngieG schreef:
06-08-2026 13:56
Ja klopt! Het is een online GGZ instelling waar ik bij loop.
Maar ik vind het gek dat hij geen vervanger heeft.
Ik bel anders morgen de huisarts idd maar. Beter iets dan niet nu denk ik dan maar.
Dank je wel ❤️

Ik vrees dat de HA zich er niet mee wil bemoeien, dat is protocol zeg maar als je bij een ander onder behandeling bent. Kun je niet contact opnemen met die GZZ en vragen of je bij iemand anders even terecht kunt? Dat is in principe wel alleen voor spoed, maar dat moet je zelf inschatten of je dat wil vragen en dan schatten zij weer in of ze een plek maken.
Pukkemientje schreef:
06-08-2026 15:01
Topper. Jij kunt dit. En inderdaad, beter iets dan niets. :thumbsup:
Lief dank je wel ❤️
Hoop zo erg dat het me gaat helpen. Ik heb het afgelopen jaar zo ontzettend veel ingeleverd door die rot angststoornis. Jeetje wat was ik een gezegend mens hiervoor!
S-Groot schreef:
06-08-2026 15:22
Ik vrees dat de HA zich er niet mee wil bemoeien, dat is protocol zeg maar als je bij een ander onder behandeling bent. Kun je niet contact opnemen met die GZZ en vragen of je bij iemand anders even terecht kunt? Dat is in principe wel alleen voor spoed, maar dat moet je zelf inschatten of je dat wil vragen en dan schatten zij weer in of ze een plek maken.
Toen ik ze belde zei ze dat ik echt de huisarts moest bellen want hij heeft geen vervanger. Ze zijn ook alleen in de ochtend van 9-10 bereikbaar in de vakantie! En dan nog kan het zijn dat er wordt opgehangen en ze aangeven dat je een mail moet sturen.
Misschien een schrale troost, maar met behulp psycholoog en psychiater ben ik hersteld. Ik heb nog altijd wel medicatie, maar dat wil niet zeggen dat dat voor jou ook nodig is. Ik herken het gevoel van gaat dit ooit nog over, maar iets dat lang is opgebouwd is niet in 4 weken weg.
Geef het tijd, en nogmaals, wees niet te streng voor jezelf
En ik zou vandaag al de huisarts bellen, misschien dat hij telefonisch advies kan geven.
Pukkemientje schreef:
06-08-2026 16:14
Misschien een schrale troost, maar met behulp psycholoog en psychiater ben ik hersteld. Ik heb nog altijd wel medicatie, maar dat wil niet zeggen dat dat voor jou ook nodig is. Ik herken het gevoel van gaat dit ooit nog over, maar iets dat lang is opgebouwd is niet in 4 weken weg.
Geef het tijd, en nogmaals, wees niet te streng voor jezelf
En ik zou vandaag al de huisarts bellen, misschien dat hij telefonisch advies kan geven.
Dank je wel, lief je steunende reactie!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven