Ik mag niet mee uit eten

05-08-2026 20:06 414 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom uit een familie waarbij iedereen altijd welkom is. Mijn schoonfamilie is op zich prima, kan het redelijk goed met ze vinden en er is nooit gedoe. Ik ben zelf ook niet heel moeilijk overigens.

Nu zit er een situatie aan te komen die ik vreemd vind. Ik heb het besproken met mijn man en die ziet het probleem niet. Daarom ben ik stiekem benieuwd wat anderen hier nu van vinden.

Binnenkort komt de broer van mijn man (woont in Australië) een paar dagen langs omdat hij voor zijn werk toevallig hier in de buurt moet zijn. Dit komt normaal gesproken niet vaak voor, we zien zijn broer dus niet vaak. Hij is er 1 a 2 x per jaar gok ik, het verschilt een beetje per jaar. Schoonouders gaan ook meestal 1x per jaar op bezoek in Australië dus het ligt er een beetje aan of er in NL of Australië afgesproken wordt, hoe vaak wij hem zien. Het contact is altijd gewoon leuk, er is nooit gedoe.

Nu hebben schoonouders al gezegd dat ze als broer hier binnenkort weer is, met zijn vieren uit eten willen. Als 'gezin' dus, omdat ze niet vaak in die setting verkeren. En dat vind ik zó vreemd. Ik hoor er toch ook gewoon bij? Of denk ik nu zo raar? Ik kan dit overigens gewoon met man bespreken en die geeft aan 'als zii het zo willen, prima dan toch?'. Maar ik vind het echt een heel vreemd bedenksel. Mijn ouders zouden nooit een partner van één van hun kinderen buitensluiten.

We hebben hier verder geen gedoe over en ik accepfeer het gewoon, maar ik ben oprecht benieuwd hoe jullie hier op reageren. :clown:
Voor een keer is dat toch niet raar? Als het altijd zou gebeuren is het wat anders.
Prima toch als zij dat willen? Ik zie het probleem niet. Je hoeft toch niet altijd alles samen te doen? Ik snap ze wel.
Ik snap wel dat ze het zo willen.

Geen drama van maken, zo onnodig.
Everything is possible for the one who believes.
Als het een keer gebeurt zou ik het niet zo’n ding vinden. Ik zou het wel stom vinden als het meer regel dan uitzondering is en in deze situatie zou ik het ook jammer vinden dat ik zwager dan dus niet zou zien.

Het ligt dus een beetje aan hoe de verhoudingen verder zijn maar ik vind het ook altijd flauw als je als partners ineens altijd overal als ‘package deal’ bij moet zijn.
Ik zie niet in wat er raar aan is. Ik denk dat er in veel meer gezinnen weleens iets wordt ondernomen zonder aanhang en dat daar niks achter zit. Waarom heb je gelijk het gevoel dat je er niet bij hoort als ze eens een keertje iets met het "oorspronkelijke" gezin willen doen?
Ik snap het wel hoor.
Hoe gezellig mijn schoonkinderen ook zijn, soms is het leuk om elkaar te zien zonder aanhang erbij.
Ik zou het raar vinden wanneer die broer ook in NL zou wonen en ze m dus geregeld zien. Maar in deze situatie, max 2 a 3 keer per jaar dat ze eens samen zijn met allebei hun zoons begrijp ik dat ze het fijn vinden om eens met hun "oude" gezin uit eten te gaan. Blijkbaar komt broer ook zonder partner en dan is het gewoon relaxed (denk ik) om eens allebei je zoons aan tafel te hebben zonder je schoondochter erbij.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Ik zou het ook vreemd vinden, maar in sommige families wordt er nogal vastgehouden aan het 'basisgezin' van vroeger.
Laatst hoorde ik iemand zeggen dat een van zijn kinderen zelf had voorgesteld om met z'n vieren (ouders en zoon en dochter) een weekend weg te gaan. Ondanks dat zoon en dochter beiden een relatie hebben.
Ik stond even raar te kijken. Zou bij ons niet gebeurd zijn.

In jouw geval zou ik me er overheen zetten en het laten gaan. Als de band verder prima is, dan ligt het dus echt aan een andere gedachtegang.
Buitensluiten is ook echt heel dramatisch.

Ze willen een keer alleen iets met hun eigen kinderen doen. Heel normaal lijkt me.
Everything is possible for the one who believes.
Ik vind dit ook niet zo vreemd eigenlijk. Soms toch ook fijn om elkaar als oud-gezin te spreken? Heeft toch een andere dynamiek dan met partners erbij. Zegt denk ik ook bijzonder weinig over of je zo wel of niet leuk vinden. Ik zou het niet zo persoonlijk opvatten hoor TO!
Ik zou het prima vinden. Hoef niet overal bij te zijn. En ik ga zelf ook wel eens met mijn ouders en siblings uit eten, gezellig
Het is zoals het is
Ik snap de ouders wel . Net als vroeger.
Ik zou het onsympathiek vinden, maar ook bedenken dat dat voor een keer zou moeten kunnen.
You can do whatever you want - no one cares.
Week 34 van de Extremely Demotivational Calendar
Voor een enkele keer vind ik het niet vreemd. Zou wat anders zijn als het vaker voor zou komen, maar dat haal ik niet uit het verhaal.

Ik zou er verder ook totaal niet iets achter zoeken eerlijk gezegd.
Ik zou er zelf geen problemen mee hebben. Als ze een keertje met zijn vieren uit eten willen,waarom niet? Als het continu zou gaan gebeuren of ze zouden je niet meer mee vragen,ander verhaal. Zelf hoef ik niet overal erbij te zijn en wat mee-time tussendoor is ook fijn. :-]
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Niet druk om maken. Als de band verder goed is, mooi zo laten.

Maak er niets negatiefs van in je hoofd. en maak het niet te groot. Dit heeft niets met jou te maken, maar met hun wens.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Je topictitel ‘Ik mag niet mee uit eten’ komt wat benauwend op mij over als ik het verhaal lees. Het gaat hier om een uitzonderlijke situatie, dus ik vraag me af waarom je je meteen zo gepasseerd voelt? Laat ze toch lekker met z’n vieren herinneringen ophalen.
Ik snap t heel goed.
Wij wisselen het hier ook af hoor (pubers met en zonder aanhang).

En ik vond t ook altijd leuk om met m’n sibling bij m’n ouders te zijn, zonder aanhang. Is toch anders.
Ik zou het pas raar vinden als partner van broer wel wordt uitgenodigd en jij niet. Dan is er sprake van uitsluiten. Maar zo? Nee ik vind dat echt niet raar. Zeker als ze elkaar als oud-gezin bijna nooit samen zien door de emigratie.
Ik vind het ook niet heel vreemd.
Misschien willen ze ook wel iets bespreken, testament oid.
Als dit eenmalig is zou ik er geen problemen mee hebben .
Ik ben dol op de partners van mijn kinderen maar mis soms ook wel dat ik ze niet heel vaak meer “alleen” heb .
Eens met volgens mij iedereen hier. Geen probleem als ze een keertje met z'n 4-en willen zijn. Dat is toch anders (vertrouwder / niet 1 persoon erbij die misschien niet alles snapt vanwege missend gedeeld verleden) dan met aanhang erbij. Zolang ze er geen gewoonte van maken, vind ik het heel normaal.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Tuurlijk is dit normaal. Moet toch kunnen?

Zie je je schoonbroer wel nog als hij in NL is.
Je kan hem toch ook een avond bij jullie uitnodigen om bij te praten?
Yildizlar2 schreef:
05-08-2026 20:40
Als dit eenmalig is zou ik er geen problemen mee hebben .
Ik ben dol op de partners van mijn kinderen maar mis soms ook wel dat ik ze niet heel vaak meer “alleen” heb .

Mijn kinderen hebben ook allebei een partner maar ik ga nog steeds met ieder kind alleen uit eten. Gewoon om even bij te praten. Ik heb ook niet het idee dat iemand dat raar vindt. De gewoonte was er al voor de partners kwamen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven