Internationale treinreis
maandag 10 augustus 2026 om 18:51
Ik ga over een paar weken met de trein op vakantie. Eerst naar Praag en van daaruit naar Berlijn. Nou heb ik genoeg ervaring
met treinreizen binnen Nederland, maar niet daarbuiten. De treinen zijn allemaal geboekt, heb inmiidels ook de tickets en alles is verder ook geregeld qua hotels en zo.
Ik heb er superveel zin in, maar vind het ook een beetje spannend
dus ik wil graag jullie ervaringen lezen!
Wat kan ik verwachten? Ik neem aan dat je zelf voor je eten zorgt of koop je dat in de trein? Waar laat je je koffer?
Allemaal wereldvreemde vragen ongetwijfeld, maar dat ben ik ook in dit geval
Dus: wie wil haar of zijn ervaringen, tips en tricks delen?
met treinreizen binnen Nederland, maar niet daarbuiten. De treinen zijn allemaal geboekt, heb inmiidels ook de tickets en alles is verder ook geregeld qua hotels en zo.
Ik heb er superveel zin in, maar vind het ook een beetje spannend
Wat kan ik verwachten? Ik neem aan dat je zelf voor je eten zorgt of koop je dat in de trein? Waar laat je je koffer?
Allemaal wereldvreemde vragen ongetwijfeld, maar dat ben ik ook in dit geval
Dus: wie wil haar of zijn ervaringen, tips en tricks delen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 11 augustus 2026 om 07:33
dinsdag 11 augustus 2026 om 08:42
Ik red lange reizen prima zonder al deze overbodige dingen die ik ook nog eens mee zou moeten sjouwen.evelien2010 schreef: ↑11-08-2026 00:16
Verder een handbagage/dagrugzak mee met alles voor op je eigen plek. Een thermosfles met thee of koffie is een aanrader. Niet teveel drinken anders moet je te vaak naar de toiletten en daar wil je wegblijven. Naast voldoende eten en snacks. Denk aan opladers en een powerbank. En goede oordoppen of een koptelefoon. En een goed nekkussen (misschien oogmasker voor de avond). Ook een reserveset kleding. Er fijn als je grote bagage zoek raakt of als je morst op je shirt. Net als vochtige doekjes, tandenborstel, lipbalsem en wellicht oogdruppels vanwege de airco en sloffen. Een haakje waarmee je de tas vastklikt aan je broek of stoel.
Eten in treinen is beperkt en van slechte kwaliteit. Boordbistro kan ook opeens gesloten zijn. Neem handspray mee vanwege de slechte hygiëne en een kleine ehbo set voor ziekte. Ook vochtig toiletpapier is een aanrader.
dinsdag 11 augustus 2026 om 10:00
Wat leuk dat je gaat Rosanna!
Ik ben vorig jaar met de trein naar Berlijn gegaan en dat is me heel goed bevallen.
Ik heb (uit voor mij betrouwbare bekende bronnen) van tevoren nogal wat vervelende verhalen gehoord over gereserveerde plaatsen en treinen die uitvallen.
Hebben we alleen op de terugweg in Nederland last van gehad. Een volgende trein was dubbel zo vol, dus toen hebben wij gekozen voor nog een trein later.
Ik vond de treinen in Duitsland (en Polen en Spanje) verfrissend schoon en comfortabel t.o.v. de NS. Ik neem voor de zekerheid wel doekjes mee naar wc in de trein, maar die heb ik nooit nodig gehad. Ik vond de restauratie in ICE niet te duur (wel duurder dan thuis, maar veel goedkoper dan uit eten gaan) en verrassend lekker. Misschien had ik geluk of waren mijn verwachtingen heel laag. Maar ik moest heel lang zitten en had zin in een warme curry
Ik neem altijd flesjes drinken mee en extra muslibars. Die geef ik trouwens ook altijd aan bedelaars, dus ik heb daar nogal veel van mee.
De tip van een licht fietsslot om je koffer mee vast te zetten aan het rek vind ik een goeie, soms zit je wel erg ver van je bagage af. En ik kies juist voor een harde koffer, omdat de inhoud dan beter beschermd is tegen stoten e.d.
Het komt vast helemaal goed. Heel erg veel plezier en goede reis enzo!
Ik ben vorig jaar met de trein naar Berlijn gegaan en dat is me heel goed bevallen.
Ik heb (uit voor mij betrouwbare bekende bronnen) van tevoren nogal wat vervelende verhalen gehoord over gereserveerde plaatsen en treinen die uitvallen.
Hebben we alleen op de terugweg in Nederland last van gehad. Een volgende trein was dubbel zo vol, dus toen hebben wij gekozen voor nog een trein later.
Ik vond de treinen in Duitsland (en Polen en Spanje) verfrissend schoon en comfortabel t.o.v. de NS. Ik neem voor de zekerheid wel doekjes mee naar wc in de trein, maar die heb ik nooit nodig gehad. Ik vond de restauratie in ICE niet te duur (wel duurder dan thuis, maar veel goedkoper dan uit eten gaan) en verrassend lekker. Misschien had ik geluk of waren mijn verwachtingen heel laag. Maar ik moest heel lang zitten en had zin in een warme curry
Ik neem altijd flesjes drinken mee en extra muslibars. Die geef ik trouwens ook altijd aan bedelaars, dus ik heb daar nogal veel van mee.
De tip van een licht fietsslot om je koffer mee vast te zetten aan het rek vind ik een goeie, soms zit je wel erg ver van je bagage af. En ik kies juist voor een harde koffer, omdat de inhoud dan beter beschermd is tegen stoten e.d.
Het komt vast helemaal goed. Heel erg veel plezier en goede reis enzo!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 11 augustus 2026 om 12:20
Ik krijg op een gegeven moment echt wel honger en dorst. En een minimale vorm van persoonlijke hygiëne is voor mij wel van belang. Net als wat vermaak in de vorm van muziek of een boek. Ik ken ook mannen die wekenlang op reis gaan met 2 shirts en een paar schone sokken. Maar daar zou ik het niet mee redden. Ik reis met een kleine handbagage koffer of rugzak. En daarnaast een dagrugzak voor op de plek (en ter plaatse te gebruiken).
dinsdag 11 augustus 2026 om 12:35
Jij noemde:evelien2010 schreef: ↑11-08-2026 12:20Ik krijg op een gegeven moment echt wel honger en dorst. En een minimale vorm van persoonlijke hygiëne is voor mij wel van belang. Net als wat vermaak in de vorm van muziek of een boek. Ik ken ook mannen die wekenlang op reis gaan met 2 shirts en een paar schone sokken. Maar daar zou ik het niet mee redden. Ik reis met een kleine handbagage koffer of rugzak. En daarnaast een dagrugzak voor op de plek (en ter plaatse te gebruiken).
oordoppen, koptelefoon, nekkussen, oogmasker, reserveset kleding, vochtige doekjes, tandenborstel, lipbalsem, oogdruppels, haakje, kleine ehbo set, vochtig toiletpapier
Dat wil je toch niet allemaal mee moeten dragen, 'voor het geval dat'? Voor een treinreis van een paar uur?
dinsdag 11 augustus 2026 om 12:44
Ik vind dit ook wat veel, je sleept het allemaal mee .Quincy2 schreef: ↑11-08-2026 12:35Jij noemde:
oordoppen, koptelefoon, nekkussen, oogmasker, reserveset kleding, vochtige doekjes, tandenborstel, lipbalsem, oogdruppels, haakje, kleine ehbo set, vochtig toiletpapier
Dat wil je toch niet allemaal mee moeten dragen, 'voor het geval dat'? Voor een treinreis van een paar uur?
Van dat rijtje had ik alleen de lippenbalsem, maar ja daar ben ik aan verslaafd dus die heb ik altijd bij me
Wij hebben goede ervaringen met de trein naar Berlijn, Londen en Parijs. Naar Berlijn wel vertraging.
We zaten eerste klas, naar Londen en Parijs, dat leverde onverwachts ook nog een diner op. We hadden tweedeklas geboekt maar vanwege mijn rolstoel wordt je dan in de eerste klas geplaatst.
De toiletten vond ik schoon genoeg.
dinsdag 11 augustus 2026 om 13:40
Ach welnee, is allemaal niet nodig. Ik heb tientallen internationale treinreizen gemaakt en nooit gedacht "goh, ik zou nu best een tandenborstel of oogdruppels kunnen gebruiken". Overdreven gedoe.Quincy2 schreef: ↑11-08-2026 12:35Jij noemde:
Travel light is mijn advies.
Praag-Berlijn: het is alweer een paar jaar geleden dat ik dit traject heb gedaan, en ik herinner me dat het nog een hele oude trein was, nog met van die paarse gordijntjes en versleten velours stoelen. De koffie was niet te hachelen. Maar wat een prachtige rit was het, en wat heb ik leuke gesprekken gevoerd onderweg.
Dat maakt treinreizen zo leuk. En als je dan eenmaal in je hotel bent, doodmoe van de reis, lekker onder de douche springen en wat eten.
TO, een tip (ik weet niet of het al genoemd is): bij vertraging, zoek op tijd een conducteur op, die kan je precies vertellen of je je aansluiting gaat halen en wat de alternatieven zijn.
Delulu
dinsdag 11 augustus 2026 om 13:46
Ik wil niet de regen op je parade zijn, maar bij mijn vriendengroep is op de laatste internationale treinreis idd een koffer uit bagagerek gestolen. Dat schijnt erg vaak voor te komen, op stations springen ze erin en er weer uit, met je bagage. Wij reizen vaak met internationale trein, maar vanaf nu ga ik toch wat voorzichtiger zijn.
dinsdag 11 augustus 2026 om 13:57
Hoho! evelien2010: is van alle markten thuis en weet van alle onderwerpen precies hoe het moet en heurt : Zo en niet andersQuincy2 schreef: ↑11-08-2026 12:35Jij noemde:
OT: Ik heb geen ervaring maar wens je heel veel plezier Dolfijntje!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
dinsdag 11 augustus 2026 om 14:12
Goeie tip! Als je een beetje sterk bent, kun je je koffer ook boven je in het bagagerek leggen.
Delulu
dinsdag 11 augustus 2026 om 14:19
Precies, ik heb mee oortjes, een Ipad met een gedownloade film of serie en mijn boeken op een e-reader app en water en eten. Eventueel zakdoeken en dat is het.Quincy2 schreef: ↑11-08-2026 12:35Jij noemde:
dinsdag 11 augustus 2026 om 15:48
Ik heb begrepen dat een fietsslot enzo dus niet mag en ook niet handig is. In de ICE naar Berlijn was het echt een soort van Tetris en op elkaar gestapeld en als er dan eentje vast ligt. Heb zelf ook wel eens een koffer iets verschoven zodat er ik de mijne pefect ergens tussen kun schuiven. Ook ooit een trein gehad met een bagagerek met ingebouwde sloten die je kon instellen. Zag je allemaal mensen daarmee klooien.
Heb dit keer wel trackers gekocht bij Action, bij mijn laatste treinreizen had ik zicht op het bagagerek maar aankomende reis niet dus voor de zekerheid een tracker al verwacht ik niet dat mijn koffer in de trein gejat wordt.
dinsdag 11 augustus 2026 om 15:50
dinsdag 11 augustus 2026 om 16:20
ah dus iets waarmee je de koffer vast kunt maken, of niet en een airtag, check!
En heel leuk en fijn om jullie ervaringen te lezen!
onze tickets zijn overigens allemaal 1e klas, maakt dat nog verschil behalve het logische van meer comfort?
En heel leuk en fijn om jullie ervaringen te lezen!
onze tickets zijn overigens allemaal 1e klas, maakt dat nog verschil behalve het logische van meer comfort?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 11 augustus 2026 om 16:27
dinsdag 11 augustus 2026 om 16:48
In de ICE wordt er dan aan je stoel
bediend, koffie en ther kun je dan bestellen. Hoef je zelf niet naar de bordbistro. En je hebt meer ruimte en fijnere stoelen.
dinsdag 11 augustus 2026 om 17:15
Nee dat was ook wel leuk geweest eigenlijk, beetje koken in de trein.
We hadden in Parijs een erg druk programma, en omdat ik echt moet gaan liggen op een drukke dag boeken we dan een appartement.
Mijn man kookt, ik lig en rust wat uit en daarna konden we ons avondprogramma afwerken.
Mijn dochter rolde met haar ogen toen ze hoorde dat we dat zo deden, en niet uit eten gingen. We zijn trouwens 1 dag wel uit eten geweest, toen hadden we geen avondprogramma. Maar we gingen speciaal voor die twee avonden naar Parijs, dus daar passen we onze dagindeling dan op aan.
Maar goed, TO: sloffen aan, verspakketje mee, brandertje mee en gezellig koken richting Praag
dinsdag 11 augustus 2026 om 17:28
Oh haha. Wel een verspakket dus. Maar niet voor in de trein zelf.ambra schreef: ↑11-08-2026 17:15Nee dat was ook wel leuk geweest eigenlijk, beetje koken in de trein.
We hadden in Parijs een erg druk programma, en omdat ik echt moet gaan liggen op een drukke dag boeken we dan een appartement.
Mijn man kookt, ik lig en rust wat uit en daarna konden we ons avondprogramma afwerken.
Mijn dochter rolde met haar ogen toen ze hoorde dat we dat zo deden, en niet uit eten gingen. We zijn trouwens 1 dag wel uit eten geweest, toen hadden we geen avondprogramma. Maar we gingen speciaal voor die twee avonden naar Parijs, dus daar passen we onze dagindeling dan op aan.
Maar goed, TO: sloffen aan, verspakketje mee, brandertje mee en gezellig koken richting Praag![]()
![]()
Mensen nemen wel gekkere dingen in hun bagage mee
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in