Internationale treinreis

10-08-2026 18:51 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga over een paar weken met de trein op vakantie. Eerst naar Praag en van daaruit naar Berlijn. Nou heb ik genoeg ervaring
met treinreizen binnen Nederland, maar niet daarbuiten. De treinen zijn allemaal geboekt, heb inmiidels ook de tickets en alles is verder ook geregeld qua hotels en zo.
Ik heb er superveel zin in, maar vind het ook een beetje spannend :$ dus ik wil graag jullie ervaringen lezen!
Wat kan ik verwachten? Ik neem aan dat je zelf voor je eten zorgt of koop je dat in de trein? Waar laat je je koffer?
Allemaal wereldvreemde vragen ongetwijfeld, maar dat ben ik ook in dit geval :proud:

Dus: wie wil haar of zijn ervaringen, tips en tricks delen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zijn er nog dingen die we zeker niet moeten doen?
rosanna08 schreef:
11-08-2026 17:44
zijn er nog dingen die we zeker niet moeten doen?
Niet in de verkeerde coupe gaan zitten en dan ruzie maken als de mensen komen die die plaatsen gereserveerd hebben.
Geen muziek oid afspelen waar anderen last van hebben. Ik persoonlijk vind lange en luide telefoongesprekken ook niet zo fijn, maar als je het rustig houdt, prima.
Geen plaatsen van anderen blokkeren met jullie spullen.
Op het perron hangt vaak een plattegrond waarop je kan zien bij welke letter de rijtuigen stoppen. Als je een gereserveerde plek hebt kan je daar kijken waar je ongeveer moet gaan staan op het perron.

Edit: de rijtuignummers staan aan de buitenkant van de rijtuigen (op of naast de deur) en ook boven de deur in de coupés.
edda wijzigde dit bericht op 12-08-2026 10:51
23.43% gewijzigd
Ik zou lekker een spelletje meenemen, al
Is het maar een pak kaarten. Lekker spelletje doen terwijl je af en toe naar buiten kijkt, love it!
Quincy2 schreef:
11-08-2026 12:35
Jij noemde:
oordoppen, koptelefoon, nekkussen, oogmasker, reserveset kleding, vochtige doekjes, tandenborstel, lipbalsem, oogdruppels, haakje, kleine ehbo set, vochtig toiletpapier

Dat wil je toch niet allemaal mee moeten dragen, 'voor het geval dat'? Voor een treinreis van een paar uur?
Ik heb veel ervaring met internationale reizen. En ook per trein. Dan heb ik het niet over een uurtje (of 2). Ik begrijp dat niet iedereen dat heeft. En een (invouwbaar) nekkussen is dan bijzonder fijn. Net als muziek of iets om je even op te frissen. Ik zie ook wel eens mensen waar hygiëne niet echt een rol lijkt te spelen. Dat kan natuurlijk. Maar dit soort dingen neemt echt nauwelijks ruimte in beslag.

Toen ik bijvoorbeeld door een onverwachte beweging van een ander onder de koffie zat was ik blij met een schoon shirt. Net als bij het verdwijnen van mijn koffertje. En bij lange reizen, reizen vroeg of laat op de dag zijn dopjes of een oogmasker ook heel fijn.

Alles past in een klein rugzakje of tasje.
smorre schreef:
12-08-2026 09:45
Ik zou lekker een spelletje meenemen, al
Is het maar een pak kaarten. Lekker spelletje doen terwijl je af en toe naar buiten kijkt, love it!
Al pokerend door Europa. Goede herinneringen aan. :mrgreen:
Delulu
spelletjes check! :proud:
Idd spelletje of puzzelboekje en wat bij mij altijd meegaat: rol biscuit en pakje tuc.
Vlaginvaas schreef:
12-08-2026 11:51
Idd spelletje of puzzelboekje en wat bij mij altijd meegaat: rol biscuit en pakje tuc.
Ik neem ook alles mee, zoet (snoep en koekjes), hartig (noten of zo) en gezond (tomaatjes of zo). En als er tijd is is het ook leuk om op de stations in het buitenland wat te kopen, vind ik.
Wat leuk, rosan! Veel plezier :daisy:
"As around the sun, the earth knows she's revolving..."
evelien2010 schreef:
12-08-2026 11:25
Ik heb veel ervaring met internationale reizen. En ook per trein. Dan heb ik het niet over een uurtje (of 2). Ik begrijp dat niet iedereen dat heeft.
Dus jij weet het het allerbeste? En het is niet mogelijk dat iemand anders ook zoveel ervaring heeft en toch al die 'wat als dingen' niet nodig vindt?
En voor de voorpret: nu lekker in de boekhandel rondstruinen en het boek pas lezen in de trein.

In een ander reistopic wemelt het van de exotische bestemmingen, ook leuk, maar van het jouwe krijg ik meteen zin om de trein te pakken naar Praag en Berlijn. Veel plezier!
Moi!
evelien2010 schreef:
Ik heb veel ervaring met internationale reizen. En ook per trein. Dan heb ik het niet over een uurtje (of 2). Ik begrijp dat niet iedereen dat heeft. En een (invouwbaar) nekkussen is dan bijzonder fijn. Net als muziek of iets om je even op te frissen. Ik zie ook wel eens mensen waar hygiëne niet echt een rol lijkt te spelen. Dat kan natuurlijk..
Ik heb ook veel ervaring. Ik ga ieder jaar meerdere keren met een ICE naarBonn en naar Basel, heb in de UK, Zweden, Polen, Duitsland, Tsjechië, Frankrijk, Hongarije, Oostenrijk, Spanje, Zwitserland, Vietnam en Zuid Korea met de trein gereisd (soms alleen in het land, maar ook treinen vanaf Nederland naar Wenen, Warschau San Sebastian bijvoorbeeld) en ik ben 1.5 week geleden nog van Boedapest naar Wenen gereisd met de Regiojet.
Ik vind nekkussens ondingen en slaap er niet mee. Mocht er koffie of eten over me heen gaan dan vis ik schone kleren uit mijn koffer. In een nachtttein naar Warschau heb ik ooit zelfs een douche kunnen nemen. Dat is een herinnering die ik koester. Douchen in een rijdende trein!

Evelien, jouw ervaring is jouw ervaring en dat is mooi. Fijn dat je die deelt. Maar jij bent niet de maat der dingen. Anderen reizen anders en vinden dat fijner.
To vraagt om tips en dan geef ik die. Voor een urenlange rit heb ik graag wat kleine dingen bij mij. Zodat ik eten en vermaak heb. En daarnaast mijn hygiëne wat op orde kan houden. Voor sommige mensen totaal niet van belang (je ziet vaak genoeg van die stinkende types). En "even" bij je koffer is lang niet altijd mogelijk. Daarom een klein tasje mee met wat noodzakelijke spullen. Kleine moeite veel plezier!
evelien2010 schreef:
12-08-2026 15:16
En daarnaast mijn hygiëne wat op orde kan houden. Voor sommige mensen totaal niet van belang (je ziet vaak genoeg van die stinkende types).
Ik ruik stinkende types meestal. Als ik ze al tegenkom, want dat valt reuze mee.

Overigens stond er geen deo op je lijstje, wel allerlei zaken voor op de wc, maar daar ga je zelf niet frisser van ruiken ;-)
evelien2010 schreef:
12-08-2026 15:16
To vraagt om tips en dan geef ik die. Voor een urenlange rit heb ik graag wat kleine dingen bij mij. Zodat ik eten en vermaak heb. En daarnaast mijn hygiëne wat op orde kan houden. Voor sommige mensen totaal niet van belang (je ziet vaak genoeg van die stinkende types). En "even" bij je koffer is lang niet altijd mogelijk. Daarom een klein tasje mee met wat noodzakelijke spullen. Kleine moeite veel plezier!
:facepalm:
Delulu
Ik vond de gemiddelde hygiene op lange treinreizen juist positief afsteken tegen het gemiddelde forenzenboemeltje van de NS in de spits op een zomerdag.
Weinig stinkende tyes, soms wel mensen met bijzonder gedrag, maar dat draagt juist bij aan het avontuur en zorgt voor leuke reisverhalen.
Forever is a hell of a long time.
Wat leuk, je hebt iets om naar uit te kijken!

Ik ben wel eens met de trein naar Berlijn geweest. Vantevoren boek je een stoel. In de trein waren speciale plaatsen om koffers en bagage neer te zetten, maar je kon wel gewoon een rugzak bij je stoel houden. Ik kan mij niet zo goed herinneren of er eten in de trein gekocht kon worden. Ik dacht dat ik eten had meegenomen, maar dat kon ook zo zijn omdat ik toen nog een arme student was haha. Ik vond het echt ideaal en relaxed. Zitten, naar buiten kijken en voor je het weet ben je op je bestemming.

Bij de trein naar Berlijn was het wel echt een aanrader om een stoel te reserveren. Anders kon het zomaar voorkomen dat je niet de hele tijd kon zitten of constant werd weggestuurd omdat je op iemand gereserveerde stoel zat.

Veel plezier!
Toen ik een paar maanden geleden 2 uur in de trein zat binnen NL had ik spijt van mijn korte mouwen omdat de airco zo koud stond.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
OlleGrieze schreef:
12-08-2026 18:18
Toen ik een paar maanden geleden 2 uur in de trein zat binnen NL had ik spijt van mijn korte mouwen omdat de airco zo koud stond.
Je moet inderdaad rekening houden met een koude luchtstroom, maar het kan ook gebeuren dat de Klimaanlage niet werkt en dan is het te warm (en dan zit je daar tussen al die onhygiënische, stinkende mensen).
Op internationale reizen ga ik eigenlijk niet anders te werk dan op langere nationale reizen: krentenbollen en bananen dus, en een paar (2) flesjes drinken. Daar red je het echt wel zes uur mee. Verder een boek, een puzzelboekje en een pen voor als het buitengebeuren even niet zo interessant is om naar te kijken. En een pakje zakdoeken voor als het pleepapier op blijkt.

Veel plezier, Berlijn en Praag zijn geweldig!

P.S. Neem geen nekkussen mee. Niet doen. Ik heb er ooit een gekocht, wat een onding. En je gaat niet met de Oriënt Express he, je gaat gewoon naar Berlijn, dus slapen in de trein is nergens voor nodig :proud:
anoniem_6a8f2cb21cc8e wijzigde dit bericht op 12-08-2026 18:32
24.63% gewijzigd
Edda schreef:
12-08-2026 18:26
Je moet inderdaad rekening houden met een koude luchtstroom, maar het kan ook gebeuren dat de Klimaanlage niet werkt en dan is het te warm (en dan zit je daar tussen al die onhygiënische, stinkende mensen).
:P dus TO: Een bikini met een topje, t-shirt met korte mouw en een vestje of lange handschoenen zijn onmisbaar. En dan dus een afritsbroek, teenslippers en sokken met een separate dikke teen. Dan zit je klimaattechnisch denk ik wel goed. Als je dan de tips van Eveline nog meeneemt dan kan je de verhuisfirma opdracht geven om eea voor te bereiden :proud:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
evelien2010 schreef:
Ik heb veel ervaring met internationale reizen. En ook per trein. Dan heb ik het niet over een uurtje (of 2).
Dan heb je blijkbaar toch niet heel veel ervaring, want in twee uurtjes kunnen er de raarste dingen gebeuren in de trein. Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat die twee uurtjes uiteindelijk zes uurtjes werden, vanwege aanrijdingen of ontsporingen. En ook toen heb ik het prima overleefd met mijn krentenbollen, bananen en puzzelboekje. En koffie of cassis over je heen krijgen kan ook in de trein van Beverwijk naar Castricum. Echt wat een geleuter allemaal weer.
Sowieso zijn krentenbollen altijd een goed idee. En een bus Pringles (ik neem natuurlijk de goedkope of uit de aanbieding) ook, want dat gaat minder snel stuk in je rugzak. Het leukste aan treinreizen vind ik lekker mijmeren. Als dat lukt, is mijn reis geslaagd.
Si abra la puerta hay lobos.
Pringles is ook een heel goed plan. Die zet ik op de lijst voor mijn treinreis naar Zeeland.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven