Internationale treinreis

10-08-2026 18:51 103 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga over een paar weken met de trein op vakantie. Eerst naar Praag en van daaruit naar Berlijn. Nou heb ik genoeg ervaring
met treinreizen binnen Nederland, maar niet daarbuiten. De treinen zijn allemaal geboekt, heb inmiidels ook de tickets en alles is verder ook geregeld qua hotels en zo.
Ik heb er superveel zin in, maar vind het ook een beetje spannend :$ dus ik wil graag jullie ervaringen lezen!
Wat kan ik verwachten? Ik neem aan dat je zelf voor je eten zorgt of koop je dat in de trein? Waar laat je je koffer?
Allemaal wereldvreemde vragen ongetwijfeld, maar dat ben ik ook in dit geval :proud:

Dus: wie wil haar of zijn ervaringen, tips en tricks delen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Rabarbara schreef:
12-08-2026 18:39
Sowieso zijn krentenbollen altijd een goed idee.
Toch dacht ik de laatste keer, ik heb bespaard door niet de halve Kruidvat mee te nemen, dus ik bewaar mijn krentenbollen voor in de NS trein en koop hier lekker een warm broodje.
Zie maar eens nog wat eten te scoren als je honger hebt en je hebt 3 minuten in Venlo. Daar zijn die krentenbollen voor.
OlleGrieze schreef:
12-08-2026 18:18
Toen ik een paar maanden geleden 2 uur in de trein zat binnen NL had ik spijt van mijn korte mouwen omdat de airco zo koud stond.
Goede aanvulling. Neem een vestje mee. Het is een stuk aangenamer als je een beetje voorbereiding hebt bij lange reizen.
evelien2010 schreef:
12-08-2026 21:53
Goede aanvulling. Neem een vestje mee. Het is een stuk aangenamer als je een beetje voorbereiding hebt bij lange reizen.
Klopt. Daarom heb ik altijd een vest mee. In mijn koffer.

Met je voorbereiding.
Delulu
Eerlijk gezegd neem ik in een vliegtuig voor een lange(re) vlucht ook altijd een tandenborstel plus tandpasta mee, vind ik toch lekker om te kunnen poetsen tegen aankomsttijd.
Weet niet hoe lang TO in de trein zit?
smorre schreef:
12-08-2026 22:03
Eerlijk gezegd neem ik in een vliegtuig voor een lange(re) vlucht ook altijd een tandenborstel plus tandpasta mee, vind ik toch lekker om te kunnen poetsen tegen aankomsttijd.
Weet niet hoe lang TO in de trein zit?
Praag - Berlijn is tussen de acht en tien uur. Berlijn - Amersfoort tussen de vijf en zes uur.
Delulu
Fantasy schreef:
12-08-2026 22:07
Praag - Berlijn is tussen de acht en tien uur. Berlijn - Amersfoort tussen de vijf en zes uur.
Dat haal ik niet op een krentenbol hoor. En afhankelijk van het tijdstip van de dag wil ik ook wel even wat anders doen dan 10 uur naar buiten kijken (slapen, lezen, muziek luisteren etc). Daarnaast heb ik de ervaring van verdwenen bagage (in de trein). En vertraging met bagage (vliegtuig). Dan is het heel fijn dat je gewoon wat eigen basics bij je hebt. Even een frisse outfit en schone tanden. Ipv na een lange reis in een warme stad op zoek naar passende spullen.
Eef, denk dat men inmiddels de boodschap wel begrepen heeft hoor;-)
Mocht je een aansluiting missen, TO, dan kan je uiteraard via een andere verbinding verder reizen. Omdat je dan in een andere trein zit heb je geen gereserveerde plaatsen meer. As je geluk hebt is boven de stoelen aangegeven of de stoel gereserveerd is en voor welk traject, daar kan je op letten, anders zit je misschien net geïnstalleerd en moet je bij het eerstvolgende station je plek afstaan omdat iemand anders hem gereserveerd heeft.
Lady*Voldemort schreef:
12-08-2026 18:36
Dan heb je blijkbaar toch niet heel veel ervaring, want in twee uurtjes kunnen er de raarste dingen gebeuren in de trein. Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat die twee uurtjes uiteindelijk zes uurtjes werden, vanwege aanrijdingen of ontsporingen. En ook toen heb ik het prima overleefd met mijn krentenbollen, bananen en puzzelboekje. En koffie of cassis over je heen krijgen kan ook in de trein van Beverwijk naar Castricum. Echt wat een geleuter allemaal weer.
:rofl: en die schone shirt kan ook weer vies.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Joppie schreef:
13-08-2026 09:35
:rofl: en die schone shirt kan ook weer vies.
Je moet ook wel een waszak bij de hand houden, reiswasmiddel is ook handig, anders wordt het allemaal zo onhygiënisch.
Edda schreef:
13-08-2026 09:41
Je moet ook wel een waszak bij de hand houden, reiswasmiddel is ook handig, anders wordt het allemaal zo onhygiënisch.
:hihi: en een strijkijzer of spray voor de kreukels.

Ik reis echt vrijwel nooit met de trein, lijkt mij wel een enorme belevenis. Wat betreft die tandenborstel zou ik denk ik kiezen voor smintjes en tandenstokers.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Edda schreef:
13-08-2026 09:41
en een kruimeldief voor als degene die voor jou op die plek zat pringles heeft gegeten
We gaan eerst naar Praag en die reis duurt een uur of 12 in totaal.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
13-08-2026 13:00
We gaan eerst naar Praag en die reis duurt een uur of 12 in totaal.
In dat geval zou ik twee krentenbollen meenemen in plaats van één :mrgreen:
Wat Evelien allemaal meesleept kan ik op wereldreis.
Redhead70* schreef:
13-08-2026 15:23
Wat Evelien allemaal meesleept kan ik op wereldreis.
Ervaren reizigers hebben hun voorbereiding op orde. Alles is lichtgewicht en op klein formaat in een rugtasje of schoudertas. Ik ken geen mensen die 12 uur in een trein gaan zitten zonder wat hoognodige spullen of een paar essentiële basics. Aan dat soort verhalen heeft to weinig. Die gaat geen uurtje met de sprinter maar een dagtocht in het buitenland.
evelien2010 schreef:
13-08-2026 16:11
Ervaren reizigers hebben hun voorbereiding op orde. Alles is lichtgewicht en op klein formaat in een rugtasje of schoudertas. Ik ken geen mensen die 12 uur in een trein gaan zitten zonder wat hoognodige spullen of een paar essentiële basics. Aan dat soort verhalen heeft to weinig. Die gaat geen uurtje met de sprinter maar een dagtocht in het buitenland.
Ja, nou weten we het wel. Jij bent de expert. De enige echte Wereldreiziger. Hoogst irritant.
Delulu
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-08-2026 21:55
Reden: Trolhinten
98.41% gewijzigd
Fantasy schreef:
13-08-2026 16:15
Ja, nou weten we het wel. Jij bent de expert. De enige echte Wereldreiziger. Hoogst irritant.
Ik begrijp het niet, als Evelien de enige is die wel eens een internationale treinreis maakt, wie zijn dan al die stinkende mensen die bij haar in de coupé zitten?
Edda schreef:
13-08-2026 16:31
Ik begrijp het niet, als Evelien de enige is die wel eens een internationale treinreis maakt, wie zijn dan al die stinkende mensen die bij haar in de coupé zitten?
Die rijden max. een uurtje mee. Stinken desondanks.
Delulu
Leuke reis! Heel veel plezier :)
Ik heb laatst met de Thalys gereisd en vond treinreizen zeer aangenaam.
Zelfs zonder lichtgewicht overlevingspakket.
Everything is possible for the one who believes.
Edda schreef:
13-08-2026 16:31
In de 2e klas kijg je dat, denk ik.
Beste forummers,

We zien helaas veel offtopic. De TO vraagt om ervaringen en niet om geruzie over die ervaringen. We verwachten dat dit stopt anders moeten er maatregelen genomen worden.
Troll hinten en overige offtopic discussie kan voortgezet worden in napraat.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
TO, twaalf uur in gereserveerde treinen, dat wordt hartstikke leuk. Neem gewoon wat te eten en te drinken mee. Aan boord lukt het waarschijnlijk ook, maar dan heb je in elk geval iets. Tijdschrift, puzzelboekjes, veel heb je op zich niet nodig. Net wat je mee kunt nemen.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik ben onlangs met de trein naar Londen geweest (ok, dat is minder ver dan Praag, maar toch) en ik vond het fantastisch! Veel comfortabeler dan vliegen, uitstappen op King's Cross en dan naar je hotel kunnen lopen, goede zitplaatsen, schone (!!!) toiletten - allemaal heel erg fijn.

Door jouw topic heb ik ook ineens zin om met de trein naar Praag te gaan :-).

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven