Kat gelukkig bij ons?
donderdag 3 september 2026 om 14:35
We hebben na drie jaar verlangen en nadenken een poes gekocht bijna twee weken geleden. Voor vooral de kinderen.
De jongste is 8 jaar en heeft allemaal speeltjes gekocht e.d. Alles in huis, gevierd dat ze er was, uit het asiel, en nu...
de poes speelt liever niet. Heeft drie x overgegeven in twee weken tijd. Zoontje wil zo graag knuffelen en kroelen en spelen en je raadt het al, het valt erg tegen voor kind.
Zelf geniet ik van haar, in de avond, als het rustig is komt ze op de bank kopjes geven en kan ik genieten en ze ontspant zo ook. Overdag met drie kinderen uit school, weekend, is het veel te druk voor deze poes bij ons thuis. Ik twijfel nu enorm of ze gelukkig is bij ons. Kinderen geleerd haar met rust te laten en zelf laten komen maar ze schrikt al snel wanneer de kinderen hard rennen bijv.
Kortom; gekocht voor kinderen maar er is nu nul interactie. Is ze gelukkig of is ze beter af in het asiel en daarna naar een huisje wat rustiger voor haar is?
Het is mijn eerste keer als katteneigenaar trouwens. Hebben jullie tips?
Kinderen hebben spijt en hadden liever een hond gewild achteraf. Om te kunnen spelen met haar. Ze hebben veel liefde te geven aan een huisdier.
Maar poes lijkt ook gestresst overdag.
De jongste is 8 jaar en heeft allemaal speeltjes gekocht e.d. Alles in huis, gevierd dat ze er was, uit het asiel, en nu...
de poes speelt liever niet. Heeft drie x overgegeven in twee weken tijd. Zoontje wil zo graag knuffelen en kroelen en spelen en je raadt het al, het valt erg tegen voor kind.
Zelf geniet ik van haar, in de avond, als het rustig is komt ze op de bank kopjes geven en kan ik genieten en ze ontspant zo ook. Overdag met drie kinderen uit school, weekend, is het veel te druk voor deze poes bij ons thuis. Ik twijfel nu enorm of ze gelukkig is bij ons. Kinderen geleerd haar met rust te laten en zelf laten komen maar ze schrikt al snel wanneer de kinderen hard rennen bijv.
Kortom; gekocht voor kinderen maar er is nu nul interactie. Is ze gelukkig of is ze beter af in het asiel en daarna naar een huisje wat rustiger voor haar is?
Het is mijn eerste keer als katteneigenaar trouwens. Hebben jullie tips?
Kinderen hebben spijt en hadden liever een hond gewild achteraf. Om te kunnen spelen met haar. Ze hebben veel liefde te geven aan een huisdier.
Maar poes lijkt ook gestresst overdag.
pinch wijzigde dit bericht op 03-09-2026 14:44
Reden: overbodige zin
Reden: overbodige zin
4.48% gewijzigd
donderdag 3 september 2026 om 15:21
Een kat is geen tool om de kinderen wat te leren. Het is een levend wezen en heeft recht op een fijne plek.jojojo schreef: ↑03-09-2026 15:18Kan kat strakjes ook naar buiten? Dan smeert ze hem waarschijnlijk als de kinderen binnenkomen en kan ze daar ook ontspanning vinden. En dan is het jouw verantwoordelijkheid om je kinderen te leren hoe ze met de kat moeten omgaan. 3 kinderen in huis dan is het lastig om het altijd maar rustig te houden, maar als ze dan de kat aandacht willen geven moet dat wel. Anders kat met rust laten. En verder leren dat ze nu eenmaal voor een kat gekozen hebben en je die dus niet nu weer weg doet. Het is een levend wezen en dat ruil je niet even in omdat het je niet bevalt.
Delulu
donderdag 3 september 2026 om 15:21
Sowieso slaapt een hond sowieso zo’n18-20 uur per dag.
Everything is possible for the one who believes.
donderdag 3 september 2026 om 15:22
donderdag 3 september 2026 om 15:23
oh eens hoor, dit is echt geen goeie match.
Een hond lijkt me dan overigens ook niet handig.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 3 september 2026 om 15:32
Oke, alle reacties gelezen. Heftig maar ook eerlijk.
De kinderen laten de kat ook met rust. Echt waar. Eéntje van 8 zei gewoon eerlijk dat hij achteraf liever een hond had gehad. Ik som gewoon de situaties op en ik zelf geniet enorm van haar. Ze volgt me overal, ze komt bij me liggen, ik wist niet dat een kat zo'n toevoeging kon zijn.
De achtergrond is dat ze een zwerfkat was, geadopteerd door iemand die naar het buitenland vertrok en de kat niet mee kon nemen. Terug naar asiel. En nu bij ons en ze is 1,5 jaar oud.
Kinderen rennen heus niet de hele dag rond maar goed, ze zijn zeker wel actief, thuis. Ze verstopt zich dan. En nu is mijn eigen dilemma, nog gewoon in mijn hoofd alleen, ondanks mijn band met de poes, is zij zelf wel happy... Ik weet dat ze er nog geen twee weken is.
Ja ik gunde mijn jongste, die deze wens drie jaar had... wel een leuke klik of op zijn minst kroel- of speelmomenten. Ik hou nu al van die poes maar mijn kind gunde ik ook meer. En de poes zelf is enorm aanhankelijk naar mij.
In het asiel zeiden ze dat ze goed met andere dieren is en met kinderen en ze is inderdaad hartstikke lief. En ik speel in de avond met haar dus ze wil wel.
Ik twijfel en jullie geven twee dingen aan, terug naar het asiel en ook afwachten even. Ik denk nog even na.
De kinderen laten de kat ook met rust. Echt waar. Eéntje van 8 zei gewoon eerlijk dat hij achteraf liever een hond had gehad. Ik som gewoon de situaties op en ik zelf geniet enorm van haar. Ze volgt me overal, ze komt bij me liggen, ik wist niet dat een kat zo'n toevoeging kon zijn.
De achtergrond is dat ze een zwerfkat was, geadopteerd door iemand die naar het buitenland vertrok en de kat niet mee kon nemen. Terug naar asiel. En nu bij ons en ze is 1,5 jaar oud.
Kinderen rennen heus niet de hele dag rond maar goed, ze zijn zeker wel actief, thuis. Ze verstopt zich dan. En nu is mijn eigen dilemma, nog gewoon in mijn hoofd alleen, ondanks mijn band met de poes, is zij zelf wel happy... Ik weet dat ze er nog geen twee weken is.
Ja ik gunde mijn jongste, die deze wens drie jaar had... wel een leuke klik of op zijn minst kroel- of speelmomenten. Ik hou nu al van die poes maar mijn kind gunde ik ook meer. En de poes zelf is enorm aanhankelijk naar mij.
In het asiel zeiden ze dat ze goed met andere dieren is en met kinderen en ze is inderdaad hartstikke lief. En ik speel in de avond met haar dus ze wil wel.
Ik twijfel en jullie geven twee dingen aan, terug naar het asiel en ook afwachten even. Ik denk nog even na.
donderdag 3 september 2026 om 15:38
Come on!
Twee weken is werkelijk niks. Die kat moet eerst wennen aan de geuren, de geluiden en het ritme van jullie gezin.
Van een stoffig asiel ineens in een huis met drie stuiterende kinderen. Dat is nogal een omschakeling.
Feit dat ze 's avonds kopjes geeft, zegt een hoop. Ze is niet ongelukkig bij jullie, ze is gewoon overprikkeld.
Dus hand op de knip en even doorzetten.
Leer de kinderen dat een kat geen hond is waar je zomaar mee kunt gaan sollen. Niet rennen, niet achterna zitten, maar rustig afwachten tot zij komt.
Zet de kat overdag ergens neer waar de kinderen absoluut niet mogen komen, zodat ze zich even kan afzonderen van die herrie.
Die interactie komt heus wel, maar niet op commando. Geef dat beest gewoon wat ademruimte.
Twee weken is werkelijk niks. Die kat moet eerst wennen aan de geuren, de geluiden en het ritme van jullie gezin.
Van een stoffig asiel ineens in een huis met drie stuiterende kinderen. Dat is nogal een omschakeling.
Feit dat ze 's avonds kopjes geeft, zegt een hoop. Ze is niet ongelukkig bij jullie, ze is gewoon overprikkeld.
Leer de kinderen dat een kat geen hond is waar je zomaar mee kunt gaan sollen. Niet rennen, niet achterna zitten, maar rustig afwachten tot zij komt.
Zet de kat overdag ergens neer waar de kinderen absoluut niet mogen komen, zodat ze zich even kan afzonderen van die herrie.
Die interactie komt heus wel, maar niet op commando. Geef dat beest gewoon wat ademruimte.
donderdag 3 september 2026 om 15:44
Ik vind het ook veel te snel om de handdoek in de ring te gooien. Poes is er net 2 weken en is nog aan het wennen. Geef je kinderen een realistisch beeld van wat een kat wel en niet wil. Dat ze zelf komt en dat ze niet te pushen is. Dat ze rustiger moeten doen als ze in de kamer bij ze is. Dat de poes in de avond kopjes komt geven geeft wel aan dat ze het fijn heeft.
Grief is just love with nowhere to go
donderdag 3 september 2026 om 15:45
Dankjewel voor je bericht. Ik geef het nog de tijd. Ze heeft een eigen ruimte om zich terug te trekken. Ze ligt nu ook naast me en we zijn met zijn tweetjes. Ze is gewoon zo ontzettend speciaal. Ik houd haar welzijn in de gaten, daarom zal ik af en toe ook wat posten hier.Dasha schreef: ↑03-09-2026 15:38Come on!
donderdag 3 september 2026 om 15:45
Ik zou het meer de tijd gunnen.
Wij zijn 5 jaar geleden verhuisd. Kat was een paar weken vrij angstig. Schrok van elk geluid, de deurbel, het zonnescherm, geluiden buiten. Langzaamaan werd dat steeds minder. Als we nu het zonnescherm omhoog doen en die maakt op een eind best kabaal, spitst ze haar oren niet eens meer. Toen dochter een vriend kreeg en hij een keer de tuin in kwam om te groeten, vloog ze de tuinbank over van schrik. Maar eenmaal weer gewend, is ze heel relaxed bij hem.
Ze speelt wel met jou. Aan de kinderen moet ze gewoon nog wat langer wennen. Lekker op haar tempo laten wennen.
Wij zijn 5 jaar geleden verhuisd. Kat was een paar weken vrij angstig. Schrok van elk geluid, de deurbel, het zonnescherm, geluiden buiten. Langzaamaan werd dat steeds minder. Als we nu het zonnescherm omhoog doen en die maakt op een eind best kabaal, spitst ze haar oren niet eens meer. Toen dochter een vriend kreeg en hij een keer de tuin in kwam om te groeten, vloog ze de tuinbank over van schrik. Maar eenmaal weer gewend, is ze heel relaxed bij hem.
Ze speelt wel met jou. Aan de kinderen moet ze gewoon nog wat langer wennen. Lekker op haar tempo laten wennen.
donderdag 3 september 2026 om 15:47
Ik zou in ieder geval zorgen dat de kat een aantal plekken heeft om zich terug te trekken, liefst de hoogte in. Plankje aan de muur met een kussentje er op, van die hangmatjes die je aan het plafond kunt bevestigen. Vinden de meeste katten heerlijk, veilig plekje waar niemand bij ze kan komen.Pinch schreef: ↑03-09-2026 15:32Oke, alle reacties gelezen. Heftig maar ook eerlijk.
Weet je wat maakt dat kat wel met jou speelt en niet met kind? Speel jij rustiger, of op een andere manier? Ik heb twee katten gehad en beiden hadden hun voorkeur qua spel.
En dat je je kind meer gunt, tja. Katten en honden zijn gewoon levende wezens met een eigen wil en je kunt een klik niet afdwingen. Ook als je de kat gaat inruilen voor een hond is dat geen garantie dat je kind er dan wel een speelkameraatje bij krijgt.
donderdag 3 september 2026 om 15:48
Poezen kiezen ook wel vaak 1 favoriet en dat is niet echt te sturen. Ze kiest voor jou. Wij hebben er ook 2 en ondanks dat ik alles doe voor ze, is mijn kater het liefste bij mijn man en de poes bij mijn jongste zoon. Niet dat ze mij niet leuk vinden of niet bij me komen, maar ik ben ook niet de favoriet. Het is niet anders.
Grief is just love with nowhere to go
donderdag 3 september 2026 om 15:49
Een huisdier is er niet om je gezin te pas en om te pas te entertainen. Daar heeft het soms geen zin in. Het is een mooie les die jij je kinderen kunt leren; laat hen maar eens dingen doen waar ze geen zin in hebben, zo leren ze misschien een beetje hoe de kat zich voelt. Die wil nu vooral rust en kunnen wennen. Praat met je kinderen hoe vreemd en angstig het voor poes moet zijn; de verhuizing van asiel naar jullie huis, een andere, vreemde omgeving met mensen die allemaal aan je willen zitten. Leer je kinderen met respect met dieren om te gaan. Nu komen ze nogal verwend over, jij hebt daar zelf ook een rol in gehad door hen niet goed voor te bereiden. Maak een nieuwe start met poes, ditmaal goed en gun haar anders een ander tehuis waar het mandje wel van goud is.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
donderdag 3 september 2026 om 15:50
donderdag 3 september 2026 om 15:51
Mijn kat is veertien en schrikt dus nog steeds als de bel gaat, dan vliegt ze onder het bed. Als ik bezoek heb (wat heel weinig gebeurt), laat ze zich niet zien.
Ik heb haar uit het asiel gehaald toen ze vijf maanden was, het was een zwerfkat. En ze heeft nooit kunnen wennen aan harde geluiden. Ze is altijd bij me, op de bank, in bed. Ik moet er niet aan denken dat ze op was gegroeid in een huishouden met drie drukke kinderen.
Niet elke kat went daaraan en hebben hun hele leven stress. Nogmaals: een kat is geen project, een kat is geen speelgoed, een kat heeft een eigen karakter en een kat hoort al helemaal niet in een aparte kamer zodat de kinderen lekker kunnen rondrennen.
Ik heb haar uit het asiel gehaald toen ze vijf maanden was, het was een zwerfkat. En ze heeft nooit kunnen wennen aan harde geluiden. Ze is altijd bij me, op de bank, in bed. Ik moet er niet aan denken dat ze op was gegroeid in een huishouden met drie drukke kinderen.
Niet elke kat went daaraan en hebben hun hele leven stress. Nogmaals: een kat is geen project, een kat is geen speelgoed, een kat heeft een eigen karakter en een kat hoort al helemaal niet in een aparte kamer zodat de kinderen lekker kunnen rondrennen.
Delulu
donderdag 3 september 2026 om 15:52
Als je je kind een kat gunt om mee te knuffelen:

Levende katten zijn automome wezens en daarbij moet je maar afwachten of ze een beetje willen knuffelen of spelen.
Maar koop met deze instelling asjeblieft ook geen hond.

Levende katten zijn automome wezens en daarbij moet je maar afwachten of ze een beetje willen knuffelen of spelen.
Maar koop met deze instelling asjeblieft ook geen hond.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 3 september 2026 om 15:53
Kat komt wel uit een asiel, zie 2e post van TO.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
donderdag 3 september 2026 om 15:54
Ook een kat uit het asiel is meestal niet gratis. Dus dat kun je dan prima onschrijven als 'gekocht'.
The best things in life are the ones you can't afford.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in